Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 23,280 23 apr 2024 17:35
  • -0,240 (-1,02%) Dagrange 22,960 - 23,520
  • 117.898 Gem. (3M) 242,8K

AMG - 2022: dit jaar moet het gebeuren!

9.510 Posts
Pagina: «« 1 ... 452 453 454 455 456 ... 476 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Lamsrust 30 november 2022 13:10
    quote:

    Thorgall schreef op 30 november 2022 11:11:

    [...]koersen laten zich niet berekenen. Goed voorbeeld zijn de opwaartse koersen die door bekende namen in het forum van Unibail al jaren worden gedeponeerd. Het werkelijke resultaat zijn dieprode koersen, ook dit jaar wederom.

    Een belegger weet dat bedrijfsresultaten slechts 1 van de factoren is, die de koers bepalen. Veel en veel belangrijker is bijvoorbeeld het sentiment. Dat laat zich niet berekenen.
    De aandelenkoers laat zich inderdaad niet berekenen, doch wel de waarde van een onderneming, i.e. wat is een realistisch bedrag dat een andere partij zou willen betalen indien hij die onderneming wil kopen. Vergelijk Hunter Douglas dat opeens 3x meer waard bleek dan de beurskoers toen - naar ik meen - 3i het overnam. Wat betreft Unibail: dit is een aandeel dat onderhavig is aan een zeer negatief sentiment vanwege m.n. de hoge LTV en nu de recessie risico's. Ik kan u op een briefje geven dat de grootste aandeelhouder in Unibail, de heer Niet, voor deze koers zeker geen afstand gaat doen van zijn aandelen.
    ik benader beursgenoteerde ondernemingen telkens als ware ze family owned, i.e. ik tracht door het sentiment heen te kijken naar het langjarige opbrengstprofiel. Het sentiment kan ik namelijk niet inschatten, daarvoor zijn kramen op de kermis.
  2. forum rang 7 Thorgall 30 november 2022 14:24
    quote:

    Lamsrust schreef op 30 november 2022 13:10:

    [...]

    De aandelenkoers laat zich inderdaad niet berekenen, doch wel de waarde van een onderneming, i.e. wat is een realistisch bedrag dat een andere partij zou willen betalen indien hij die onderneming wil kopen. Vergelijk Hunter Douglas dat opeens 3x meer waard bleek dan de beurskoers toen - naar ik meen - 3i het overnam. Wat betreft Unibail: dit is een aandeel dat onderhavig is aan een zeer negatief sentiment vanwege m.n. de hoge LTV en nu de recessie risico's. Ik kan u op een briefje geven dat de grootste aandeelhouder in Unibail, de heer Niet, voor deze koers zeker geen afstand gaat doen van zijn aandelen.
    ik benader beursgenoteerde ondernemingen telkens als ware ze family owned, i.e. ik tracht door het sentiment heen te kijken naar het langjarige opbrengstprofiel. Het sentiment kan ik namelijk niet inschatten, daarvoor zijn kramen op de kermis.
    Ik kan je redenering helemaal volgen. De grootste aandeelhouder in Unibail zal zeker niet verkopen, want hij heeft recentelijk nog flink bijgekocht. Ik zal ze ook niet wegdoen voor deze koers, net zo min als AMG.

    Mijn punt is dat een berekening ver ondergeschikt is aan het sentiment en daardoor geen waarde heeft.
    Zo had je van een mooi bedrijf de prachtigste berekening kunnen maken in 1928. Toch zou je 20 jaar moeten wachten voordat je in de zwarte cijfers zou staan met dat aandeel. Sentiment wint het van de berekening.
  3. forum rang 6 Lamsrust 30 november 2022 15:57
    quote:

    Thorgall schreef op 30 november 2022 14:24:

    [...]Ik kan je redenering helemaal volgen. De grootste aandeelhouder in Unibail zal zeker niet verkopen, want hij heeft recentelijk nog flink bijgekocht. Ik zal ze ook niet wegdoen voor deze koers, net zo min als AMG.

    Mijn punt is dat een berekening ver ondergeschikt is aan het sentiment en daardoor geen waarde heeft.
    Zo had je van een mooi bedrijf de prachtigste berekening kunnen maken in 1928. Toch zou je 20 jaar moeten wachten voordat je in de zwarte cijfers zou staan met dat aandeel. Sentiment wint het van de berekening.
    Op de korte termijn gaat dit op, maar op de lange termijn niet. indien namelijk blijkt dat de bedrijfsfundamenten veel positiever zijn dan waar het heersende sentiment vanuit gaat dan vliegt de koers vaak in een heel korte tijd omhoog. Meest recente voorbeeld is VOPAK. Fundamentele analyse is mijns inziens toch echt de basis voor een investeringsportfolio, waarbij je posities op basis van het sentiment kan uitbreiden dan wel trimmen. Maar uiteraard heeft iedereen hier recht op zijn eigen strategie, en deel ik als bescheiden forumlid alleen mijn visie.
  4. forum rang 7 Thorgall 30 november 2022 16:48
    quote:

    Lamsrust schreef op 30 november 2022 15:57:

    [...]

    Op de korte termijn gaat dit op, maar op de lange termijn niet. indien namelijk blijkt dat de bedrijfsfundamenten veel positiever zijn dan waar het heersende sentiment vanuit gaat dan vliegt de koers vaak in een heel korte tijd omhoog. Meest recente voorbeeld is VOPAK. Fundamentele analyse is mijns inziens toch echt de basis voor een investeringsportfolio, waarbij je posities op basis van het sentiment kan uitbreiden dan wel trimmen. Maar uiteraard heeft iedereen hier recht op zijn eigen strategie, en deel ik als bescheiden forumlid alleen mijn visie.
    Om dat laatste kan iedereen hier je ook alleen maar erkentelijk zijn.

    Mijn voorbeeld van een aankoop in 1928 was een voorbeeld van een lange termijn, namelijk 20 jaar. Ook in de jaren 60 van de vorige eeuw deed zich hetzelfde fenomeen voor. Je moest ook toen 20 jaar wachten voor een positief resultaat.

    Ik deel je mening dat voor een belegger met buy and hold strategie, een fundamentele analyse voor de aankoop noodzakelijk is. Ik koppel daar zelf echter geen koersdoel aan omdat de wetenschap de waarde daarvan heeft ontkracht. Onder een fundamentele analyse versta ik voor mezelf niet een excel-berekening, met winsten, omzet en marges etc. De waarde daarvan is voor mij zeer beperkt. Vaak zie je ook dat bedrijven zelf de prognoses regelmatig fors aanpassen. Zie bijvoorbeeld ASML de laatste jaren. Als een onderneming het zelf al lastig daarmee heeft, wie ben ik dan met mijn berekening? Over een fundamentele analyse versta ik dan zelf onderzoek naar de markt, marktpositie, management etc.

    Iedereen heeft echter natuurlijk het recht zijn of haar eigen strategie te bepalen. Gelukkig maar.
    We zitten hier met hetzelfde doel en dat is winst behalen, op korte en/of lange termijn.
  5. Piet Plezier 30 november 2022 18:57
    AMG is by far het meest onderschatte aandeel op de beurs op dit moment. Het bedrijf straalt vertrouwen uit en maakt ze ook waar. Er zijn geen 10 bedrijven te vinden die zo sterk presteren en zulke mooie verwachtingen hebben en dat ook uitspreken. Resultaat tussen de 400 en 500 mln voor 2023. Dit zie ik nog niet in de koers terug maar duurt niet lang meer. Iedereen heeft koersdoelen , die van mij zijn 40 euro voor eind december. Na q4 resultaat bekendmaking richting 50 euro en na goede opstart faciliteiten 2023 richting de 60 euro. Ik hoef dat niet voor te rekenen, en is afhankelijk natuurlijk ook deels van het algemene sentiment op de beurs en situaties in de wereld. Succes allemaal
  6. Dirk1975 30 november 2022 19:51
    ik trouwens ook 1000 st. Die gaan niet weg voor minder dan 60€.
    Het meest logische zou zijn dat er vroeg of laat een overnamebod komt op AMG.
    Als pakweg Tesla een beetje slim is, happen ze toe.
    Zo´n overname is voor hen maar een minimale investering, wat ze dan ook nog eventueel kunnen financieren door (deels) aandelen Tesla uit te keren.
  7. Geeninspiratie 30 november 2022 20:19
    quote:

    Thorgall schreef op 30 november 2022 11:11:

    [...]koersen laten zich niet berekenen. Goed voorbeeld zijn de opwaartse koersen die door bekende namen in het forum van Unibail al jaren worden gedeponeerd. Het werkelijke resultaat zijn dieprode koersen, ook dit jaar wederom.

    Een belegger weet dat bedrijfsresultaten slechts 1 van de factoren is, die de koers bepalen. Veel en veel belangrijker is bijvoorbeeld het sentiment. Dat laat zich niet berekenen.
    De basis is fundamenteel, altijd. En echte waarde komt vroeg of laat bovendrijven. Altijd doorrekenen waar je in wilt beleggen.
  8. Hans_U 30 november 2022 20:26
    quote:

    lero schreef op 30 november 2022 19:45:

    [...]

    Ik denk dat we wel een x aantal procenten halen.... alleen is het zo versnipperd .
    och, versnipperd?

    Ik haal 75%AMG ;-)

    Absolute aantallen gaat niemand aan. Ik doe niet mee aan "wie heeft de grootste" ;-)
    Maar gaat over serieus geld.

    Al een tijd een AMG believer. En onder het motto "put your money where your mouth is" bij de laatste dips ongeplanned en onbedoeld op 75% uitgekomen. Onder (weer) een motto "no guts, no glory".

    Overigens op de huidige koers m.i. nog steeds (meer dan) koopwaardig. De (conservatieve) berekeningen van Lamsrust (verstandige bijdragen, compliment) zijn (op termijn) belangrijker dan sentiment/koersdoelen/koersmanipulatie.

    wijsheid, succes, groeten, Hans.
  9. gerrit graaier 30 november 2022 21:32
    Na een dag werken lees ik het forum weer even door: iedereen heeft er weer zin in, en terecht; de koers gaat weer cresendo. Waar ik zelf, naast de koersontwikkeling ook benieuwd naar ben zijn de toekomstige dividenduitkeringen. AMG zou het beleid hebben ca 40% van de winst aan dividend uit te keren. Dan hebben we voor dit jaar nog wat tegoed, en voor volgende jaren lijkt dat helemaal een niet te onderschatten component te worden. Geschatte winst dit jaar 4,50 per aandeel. Interim dividend 0,30. Beloofd een mooi slotdividend in mei. De meesten kijken vooral naar de koersontwikkeling. Ik, met zoals eerder aangegeven all-in AMG, kijk ook naar dividend. Hoe denken jullie daar over? Het mes gaat aan twee kanten snijden!
  10. forum rang 7 Just lucky 30 november 2022 22:07
    quote:

    gerrit graaier schreef op 30 november 2022 21:32:

    Na een dag werken lees ik het forum weer even door: iedereen heeft er weer zin in, en terecht; de koers gaat weer cresendo. Waar ik zelf, naast de koersontwikkeling ook benieuwd naar ben zijn de toekomstige dividenduitkeringen. AMG zou het beleid hebben ca 40% van de winst aan dividend uit te keren. Dan hebben we voor dit jaar nog wat tegoed, en voor volgende jaren lijkt dat helemaal een niet te onderschatten component te worden. Geschatte winst dit jaar 4,50 per aandeel. Interim dividend 0,30. Beloofd een mooi slotdividend in mei. De meesten kijken vooral naar de koersontwikkeling. Ik, met zoals eerder aangegeven all-in AMG, kijk ook naar dividend. Hoe denken jullie daar over? Het mes gaat aan twee kanten snijden!
    Div. beleid is 20-30% uitkeren.
  11. forum rang 6 Lamsrust 1 december 2022 00:14
    quote:

    gerrit graaier schreef op 30 november 2022 21:32:

    Na een dag werken lees ik het forum weer even door: iedereen heeft er weer zin in, en terecht; de koers gaat weer cresendo. Waar ik zelf, naast de koersontwikkeling ook benieuwd naar ben zijn de toekomstige dividenduitkeringen. AMG zou het beleid hebben ca 40% van de winst aan dividend uit te keren. Dan hebben we voor dit jaar nog wat tegoed, en voor volgende jaren lijkt dat helemaal een niet te onderschatten component te worden. Geschatte winst dit jaar 4,50 per aandeel. Interim dividend 0,30. Beloofd een mooi slotdividend in mei. De meesten kijken vooral naar de koersontwikkeling. Ik, met zoals eerder aangegeven all-in AMG, kijk ook naar dividend. Hoe denken jullie daar over? Het mes gaat aan twee kanten snijden!
    Het management van OCI geeft hier het goede voorbeeld: eerst de schulden bijna helemaal aflossen en dan dividenden gaan uitkeren. In het geval van AMG zou ik zeggen houd de netto bankschuld onder de USD 100 miljoen - nu USD 66 miljoen - zodat de Net Debt/Ebitda bij een Ebitda van EUR 400 miljoen op 1 ligt inclusief de municipal bond van USD 320 miljoen. Aangezien AMG nu nog fors investeert - USD 420 miljoen voor de vijf lithium hydroxide modules in Duitsland en USD 70 miljoen in de Shell JV - acht ik het verstandig het dividend voorlopig op 2% per jaar te houden en de FCF volledig te investeren in deze projecten. Aangezien deze projecten in de huidige en toekomstige lithiumprijsomgeving zeer winstgevend zijn en AMG hiermee een voorsprong heeft op de concurrentie acht ik een versnelde investering hierin een betere allocatie van kapitaal dan winstuitkeringen.
  12. [verwijderd] 1 december 2022 00:49
    Hans_U, nou ja, het is hier geen spelletje wie de grootste heeft. We zijn allemaal anoniem, dus al te persoonlijk kan het nooit worden. Maar van "ik haal 75%" begrijpt niemand natuurlijk iets. 75% van alle aandelen is onzin en 75% van je portefeuille zegt helemaal niets, kan 75% van € 1.000,00 zijn of 75% van een miljoen.

    Maar goed, ik ben al iets langer benieuwd naar am1993. Hij was erg stellig in een forse terugval van AMG en zou er dan weer volledig instappen. Ik heb hem bij een bodem (achteraf uiteraard) rond € 33,00-€34,00 diverse keren gewezen op het gezegde dat je bij het onderste uit de kan willen het deksel op je neus kan krijgen en dat het niet verstandig is om bij een koers van € 38,00 spijtoptant te worden en pas dan weer in te stappen. Hoop dat hij alweer is ingestapt, maar hij is verrassend stil de laatste tijd.

    Morgen naar een hoge € 39,00?
  13. forum rang 7 4finance 1 december 2022 01:04
    quote:

    Frankie12 schreef op 1 december 2022 00:49:

    Hans_U, nou ja, het is hier geen spelletje wie de grootste heeft. We zijn allemaal anoniem, dus al te persoonlijk kan het nooit worden. Maar van "ik haal 75%" begrijpt niemand natuurlijk iets. 75% van alle aandelen is onzin en 75% van je portefeuille zegt helemaal niets, kan 75% van € 1.000,00 zijn of 75% van een miljoen.

    Maar goed, ik ben al iets langer benieuwd naar am1993. Hij was erg stellig in een forse terugval van AMG en zou er dan weer volledig instappen. Ik heb hem bij een bodem (achteraf uiteraard) rond € 33,00-€34,00 diverse keren gewezen op het gezegde dat je bij het onderste uit de kan willen het deksel op je neus kan krijgen en dat het niet verstandig is om bij een koers van € 38,00 spijtoptant te worden en pas dan weer in te stappen. Hoop dat hij alweer is ingestapt, maar hij is verrassend stil de laatste tijd.

    Morgen naar een hoge € 39,00?
    Ik hoop op een snelle 40 doorbraak ;-)
  14. forum rang 7 4finance 1 december 2022 01:11
    quote:

    Lamsrust schreef op 1 december 2022 00:14:

    [...]

    Het management van OCI geeft hier het goede voorbeeld: eerst de schulden bijna helemaal aflossen en dan dividenden gaan uitkeren. In het geval van AMG zou ik zeggen houd de netto bankschuld onder de USD 100 miljoen - nu USD 66 miljoen - zodat de Net Debt/Ebitda bij een Ebitda van EUR 400 miljoen op 1 ligt inclusief de municipal bond van USD 320 miljoen. Aangezien AMG nu nog fors investeert - USD 420 miljoen voor de vijf lithium hydroxide modules in Duitsland en USD 70 miljoen in de Shell JV - acht ik het verstandig het dividend voorlopig op 2% per jaar te houden en de FCF volledig te investeren in deze projecten. Aangezien deze projecten in de huidige en toekomstige lithiumprijsomgeving zeer winstgevend zijn en AMG hiermee een voorsprong heeft op de concurrentie acht ik een versnelde investering hierin een betere allocatie van kapitaal dan winstuitkeringen.
    Mooi verhaal. Ik neem aan dat het management van AMG heel erg verstandig is ;-)
  15. forum rang 7 Hopper58 1 december 2022 07:09
    quote:

    Frankie12 schreef op 1 december 2022 00:49:

    Hans_U, nou ja, het is hier geen spelletje wie de grootste heeft. We zijn allemaal anoniem, dus al te persoonlijk kan het nooit worden. Maar van "ik haal 75%" begrijpt niemand natuurlijk iets. 75% van alle aandelen is onzin en 75% van je portefeuille zegt helemaal niets, kan 75% van € 1.000,00 zijn of 75% van een miljoen.

    Maar goed, ik ben al iets langer benieuwd naar am1993. Hij was erg stellig in een forse terugval van AMG en zou er dan weer volledig instappen. Ik heb hem bij een bodem (achteraf uiteraard) rond € 33,00-€34,00 diverse keren gewezen op het gezegde dat je bij het onderste uit de kan willen het deksel op je neus kan krijgen en dat het niet verstandig is om bij een koers van € 38,00 spijtoptant te worden en pas dan weer in te stappen. Hoop dat hij alweer is ingestapt, maar hij is verrassend stil de laatste tijd.

    Morgen naar een hoge € 39,00?
    Pas op. Gisteren echt een belangrijke rally in de USA na uitspraken van getemperde renteverhogingen door Powell. Vandaag misschien winstnemingen om in achtergebleven tech te investeren.
  16. forum rang 6 Tordan 1 december 2022 09:13
    quote:

    Lamsrust schreef op 1 december 2022 00:14:

    [...]

    Het management van OCI geeft hier het goede voorbeeld: eerst de schulden bijna helemaal aflossen en dan dividenden gaan uitkeren. In het geval van AMG zou ik zeggen houd de netto bankschuld onder de USD 100 miljoen - nu USD 66 miljoen - zodat de Net Debt/Ebitda bij een Ebitda van EUR 400 miljoen op 1 ligt inclusief de municipal bond van USD 320 miljoen. Aangezien AMG nu nog fors investeert - USD 420 miljoen voor de vijf lithium hydroxide modules in Duitsland en USD 70 miljoen in de Shell JV - acht ik het verstandig het dividend voorlopig op 2% per jaar te houden en de FCF volledig te investeren in deze projecten. Aangezien deze projecten in de huidige en toekomstige lithiumprijsomgeving zeer winstgevend zijn en AMG hiermee een voorsprong heeft op de concurrentie acht ik een versnelde investering hierin een betere allocatie van kapitaal dan winstuitkeringen.
    Helemaal mee eens.
  17. forum rang 6 Lamsrust 1 december 2022 09:35
    quote:

    Hopper58 schreef op 1 december 2022 07:09:

    [...]

    Pas op. Gisteren echt een belangrijke rally in de USA na uitspraken van getemperde renteverhogingen door Powell. Vandaag misschien winstnemingen om in achtergebleven tech te investeren.
    De NL tech k/w’s zijn de laatste tijd alweer aardig opgelopen, misschien net wat teveel positiviteit ingeprijst, en juist nu moment om deels winst te nemen om (op termijn) te converteren in veel lager gewaardeerde energy/financials.
9.510 Posts
Pagina: «« 1 ... 452 453 454 455 456 ... 476 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links