Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nu (?) starten met beleggen

81 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 mei 2021 11:54
    Bij andere brokers heb je ook de mogelijkheid om je aandelen uit te lenen. Ik zit bij de Binckbank. Goede broker overigens. (De beste die ik heb.) Daar geven ze wel gewoon leukweg aan wat ik in het afgelopen 3 mnd aan inkomen ben misgelopen als ik het had uitgeleend. Nou nee, dank je. Heb geen behoefte om shorters te helpen mijn aandelenprijzen omlaag te trekken door het uitlenen van mijn aandelen voor dat lunchgeld wat ik ervoor terugkrijg. Om te huilen gewoon.

  2. forum rang 6 'belegger'' 12 mei 2021 14:50
    Zoals ik het begrijp ben je in Nederland van rechtswege eigenaar van de stukken, als die WGE-conform worden bewaard bij Euroclear. In andere gevallen heb je een vorderingsrecht op het bewaarbedrijf van je broker, maar ben je zelf niet de juridisch eigenaar. Het uitlenen van effecten gaat om het juridisch eigendom, je blijft zelf economisch eigenaar. In veel gevallen maken wij ons dus zorgen over het uitlenen van effecten die juridisch nooit van ons zijn geweest.

    Tegenover uitgeleende effecten hoort onderpand te staan. Wellicht zit het risico meer in zaken zoals margin verplichtingen van andere klanten dan in het uitlenen van effecten. Zie bijvoorbeeld hoe DeGiro minder strenge normen hanteerde voor hun eigen hedgefund dan voor de particuliere klanten, terwijl beiden qua risico in dezelfde pool zaten.

    Ik ben geen jurist en bovenstaande is een verkorte weergave van mijn persoonlijke interpretatie op basis van diverse bronnen.
  3. forum rang 6 haas 22 juni 2021 08:02
    5x5x5 Russo Student Investment Fund
    About
    Courses
    Events, Competitions & Scholarships
    News & Announcements
    Resources

    Thomas Russo and Professor Emeritus Bruce Greenwald at the official inception of the 5x5x5 Student Investment Fund.

    The Unique Vision and the Student Participation in the 5x5x5 Russo Student Investment Fund
    Unique idea behind a student stock portfolio fund

    www8.gsb.columbia.edu/valueinvesting/...
  4. forum rang 6 haas 11 juli 2021 07:35
    quote:

    StartendeBelegger7 schreef op 4 april 2021 20:36:

    Goedenavond,

    Ik overweeg om te starten met beleggen. Ik heb geen ervaring en probeer mij online in te lezen. Ik wil klein starten met €1000 en maandelijks/kwartaal een aantal honderd euro bijleggen. 60% zou ik willen stoppen in 1 of meerdere ETF’s en 40% in staatsobligaties. Ik probeer in ieder geval te gaan spreiden in de werelddelen, sectoren en niet alles in in 1 keer in te leggen (om geen “slecht” instapmoment te hebben).

    Ik heb nog wel een aantal vragen en wellicht kunnen jullie helpen;

    - Ik wil passief beleggen en wil het lang laten staan (minimaal 10 jaar - geen doelbedrag). Welke broker bevelen jullie aan? Ik neig nu naar degiro.

    - De beurs schijnt erg hoog te staan. Wat is jullie advies t.o.v. mijn instapmoment?

    - Wat is jullie advies t.o.v. mijn Portefeuille indeling van 60-40? Ik ben eind 20 jaar en dit is enkel bedoeld als potje voor later.

    Benieuwd of jullie antwoord hebben op mijn vragen en andere belegging tips zijn ook van harte welkom.

    Bedankt alvast!
    ER zijn natuurlijk heel veel startende beleggers, van vroeger, van heden en van morgen.
    Soms zijn er beleggers die er wat over schrijven op bijv. IEX/koffiekamer etc.

    Ik ken geen starters die hun startersperiode vastleggen en publiceren.
    Zelf ben ik gestart met beleggen eind 2004.
    Met oefenen/bestuderen/veul lezen en opzetten van werkwijzes/info voorziening etc.
    Na 18 mnd oefenen etc daadwerkelijk gestart in 2005/2006.

    Janneke Willems heeft dat wel gedaan met haar website blondjesbeleggenbeter
    Schrijft er zelfs boeken over beleggen.

    vanaf haar start in 2013 tot heden zijn haar vorderingen te zien.
    www.blondjesbeleggenbeter.nl/

    Janneke belegt naast haar gepubliceerde start vanaf 2013 ook nog daarnaast in 'n ETF
    Maar daar schrijft ze verder niet over, behalve dat ze dat doet en periodiek geld stort daarop.

    PS prettige dag gewenst.
  5. forum rang 6 haas 5 oktober 2021 21:12
    Snel rijk worden met beleggen is vaak een illusie, met deze 5 tips beleg je veilig

    Torenhoge rendementen en snel rijk worden met beleggen? Dat is waar ‘malafide beleggingsaanbieders’ met onder andere nepadvertenties op inspelen. Het aantal meldingen bij de fraudehelpdesk is dit jaar met ongeveer 30 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit nieuwe cijfers. Samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) slaan ze alarm. Maar hoe herken je ‘slechte deals’ en hoe beleg je veilig? We belden twee experts.

    Marloe van der Schrier 05-10-21, 13:00 Laatste update: 15:15
    1. Wees altijd alert
    2. Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook
    3. Een aanbod is nooit exclusief
    4. Niet ingaan op ongevraagde aanbiedingen, ga zelf op zoek naar een adviseur
    5. ‘Saai beleggen’ is goed

    meer uitgebreide info:
    www.destentor.nl/geld/snel-rijk-worde...
  6. forum rang 6 marique 6 oktober 2021 21:12
    StartendeBelegger7
    Lid sinds: 04 apr 2021
    Laatste bezoek: 12 jul 2021
    Aanbevelingen
    Ontvangen: 0
    Gegeven: 0
    Aantal posts: 3

    Wat zou deze starter met alle goed bedoelde raadgevingen hebben gedaan?
    Geschrokken en meteen afgehaakt?
    Of zoveel geleerd dat hij is gaan beleggen zonder steun van al die IEX bollebozen aan de zijlijn?

  7. forum rang 6 haas 16 oktober 2021 07:55
    quote:

    marique schreef op 6 oktober 2021 21:12:

    StartendeBelegger7
    Lid sinds: 04 apr 2021
    Laatste bezoek: 12 jul 2021
    Aanbevelingen
    Ontvangen: 0
    Gegeven: 0
    Aantal posts: 3

    Wat zou deze starter met alle goed bedoelde raadgevingen hebben gedaan?
    Geschrokken en meteen afgehaakt?
    Of zoveel geleerd dat hij is gaan beleggen zonder steun van al die IEX bollebozen aan de zijlijn?

    weekendkost ?
    tis alweer enige tijd geleden dat ik onderstaande link heb gelezen.

    Ondernemer en tech-type Pim Verlaan neemt je vanaf de eerste aflevering mee in zijn zoektocht naar de kunst van het waarde- en dividendbeleggen.
    1e keer diagonaal doorgebladerd (100+ schermen ) : indrukwekkend verslag.
    2e weekend gelezen/kennis van genomen van zijn zoektocht/analyses naar kennis over beleggen.

    Startdatum April 2020 met 140.000 euro
    na 18 mnd het opgebouwde vermogen belegt in 22 aandelen

    jongbeleggendepodcast.nl/
  8. forum rang 6 marique 17 oktober 2021 15:16
    quote:

    haas schreef op 16 oktober 2021 07:55:

    (...)
    Ondernemer en tech-type Pim Verlaan neemt je vanaf de eerste aflevering mee in zijn zoektocht naar de kunst van het waarde- en dividendbeleggen.
    (...)
    jongbeleggendepodcast.nl/

    Ik ben jaloers op vermogensbeheerders die klanten weten te verleiden tot het betalen voor een product dat met geringe inspanning vrijwel gratis verkrijgbaar is.

    Zelf beleggen in waarde- en dividendaandelen:

    1. Eenvoudigste manier:
    Zoek en selecteer een of enkele wereldwijde waarde en/of dividend etf's. Beleg hierin je beschikbare geld, bij voorkeur niet het hele bedrag in een keer, maar gespreid in de tijd op meerdere instapmomenten.

    2. Eenvoudig met iets meer eigen inbreng:
    Etf's vermelden altijd een tiental bedrijven met het grootste gewicht in het etf. Kies uit dit tiental de bedrijven/aandelen die je het beste lijken en beleg je geld daarin.

    3. Moeilijk, tijdrovend maar leerzaam:
    Raadpleeg de bedrijfsgegevens (jaarverslagen) van een aandeel en bepaal zelf of dat aandeel aan jouw eigen selectienormen van waarde en/of dividend voldoet.

  9. forum rang 7 ffff 17 oktober 2021 16:48
    Ik ben jaloers op vermogensbeheerders die klanten weten te verleiden tot het betalen voor een product dat met geringe inspanning vrijwel gratis verkrijgbaar is.......

    Marique,

    Op mijn leeftijd heb je al heel wat vermogensbeheerders ontmoet en ooit, jaaaaaren geleden, hun brochures bewaard. Wat mij toch iedere keer is opgevallen, is dat zij zich richten tot kapitaalkrachtige mensen die gewoonweg geen zin hebben om zich in de beurzen, laat staan in individuële aandelen en obligaties en nog veel minder in allerlei opties te verdiepen. Daar hun tijd aan te besteden. Het interesseert hen eenvoudigweg niet en vinden het eigenlijk stomvervelend en griezelig. Ideale potentiële klanten....

    Ik denk echt dat het de kunst is om precies dat publiek te bereiken. Je merkt dat ook aan die in mijn ogen zo onnozele reclames: De beheerder die echt voor jou aan de slag gaat, terwijl hij in werkelijkheid alleen maar voor zichzelf aan de slag gaat, gezien zijn onkostenplaatje. De ontvangst op hun kantoren.... Mijn vrouw kijkt haar ogen uit aan de kop en schotels van de koffie ...... Indruk maken!

    Ideaal zijn bijvoorbeeld weduwes , waarvan de man een geslaagde zakenman/ ondernemer/ kunstenaar was en zo'n vrouw blijft dan met een vermogen zitten en weet werkelijk niet wat daarmee te beginnen.

    In mijn lange leven heb ik er toch heel wat tegengekomen, die dan uiteindelijk toch naar een vermogensbeheerder stappen en als die het nu slim aanpakken: een VROUWELIJKE, innemende, begripvolle vermogensbeheerster, die vooral ook goed de verjaardag bijhoudt en een bloemetje stuurt.....

    Dan ben ik in mijn leven ook heel wat mensen tegengekomen die EEN DEEL van hun vermogen door zo'n beheerder laten beheren en eigenlijk stilletjes controleren of die nu eigenlijk wel beter is dan de eigen portefeuille..... Iemand als miljardair Ralph Sonnenbergh van Hunter Douglas had toch portefeuilles bij verschillende vermogensbeheerders. Wel allemaal in Curacao, dat weer wel. Knipoog!

    Peter
  10. forum rang 9 josti5 17 oktober 2021 17:01
    Haha, ja: ik ben er, lang geleden, ook geweest, een pand aan de Keizersgracht in Amsterdam, waar je tot en met je enkels wegzonk in het hoogpolig tapijt...
    En ergens in Utrecht, idem dito.
    De koffie was goed, dát dan weer wel :-)

    Terwijl zelf beleggen, met wat gezond verstand, écht niet zo moeilijk is...

    Naast Vadertje Financiële Staat staat er nu eenmaal een leger aan lieden, bedrijven en instellingen klaar, die maar al te graag een greep in je portemonnee willen doen.

    En hoed je daarbij voor de aardigste mensen, want dát zijn nu juist vaak de grootste oplichters...
  11. forum rang 6 haas 18 oktober 2021 07:55
    quote:

    ffff schreef op 17 oktober 2021 16:48:

    Ik ben jaloers op vermogensbeheerders die klanten weten te verleiden tot het betalen voor een product dat met geringe inspanning vrijwel gratis verkrijgbaar is.......

    Peter
    @aan de ,reagerende, forumleden (naast 412 vieuws in 2 etmalen,maar dat terzijde)
    ==============================================================

    Korte aanvulling ter verduidelijking:

    Pim is géén vermogensbeheerder,
    maar heeft op eigen gezag zich verdiept in beleggen.
    Doel was en is : beheershulpmiddel ontwikkelen voor beleggers.

    Tevens doet hij daarvoor elke maand verslag middels PODCAST.
    Ook geeft hij report over zijn vergaarde kennis,vanuit diverse invalshoeken: waarmee hij het software pakket vorm gaf.
    Dat hij daarbij aankopen deed heeft hij met argumenten aangegeven en zijn softwarepakket opgenomen.

    Pim geeft wel aan dat hij vindt dat ZELF beleggen goedkoper is dan via Vermogensbeheer/Banken :zie de link nr. 1.
    Daarvoor heeft hij dus dat 'n softwarepakket ontwikkeld voor beleggers.

    DUS Pim heeft pakket ontwikkeld zoals hij zegt voor de personen die ZELF willen gaan beleggen.(starters:):)
    (mijn idee:Nieuwe beleggers zijn jonger en zoeken vaker/snelller naar hedendaagse hulpmiddelen zal ik maar zeggen:)

    PS: Ik heb het doorgenomen en vindt het zeer mooi softwarepakket:ik zou als ik nu zou starten het gebruik hebben overwegen.

    DUS : niets voor "oude" beleggers,waartoe ik ook mijzelf reken,die met toenmalige methodes zich hij/zij prettig vond is gestart.
    De een bezit vele ordners, de ander is mss destijds met de beschikbare software-mogelijkheden begonnen.
    Én DAAROM heb ik Pims "jongbeleggen" geplaatst in deze draad: starten met beleggen !

    voor starters: nog wat links:

    link wat PIM doel is:
    www.quotenet.nl/zakelijk/a37668123/po...

    link voor starters:
    www.quotenet.nl/financien/investeren/...

    link voor FD december 20209sterke toename nwe beleggers sinds pandemie:
    fd.nl/specials/1362841/de-jonge-beleg...

  12. forum rang 6 marique 18 oktober 2021 11:48
    @haas,

    Ik reageerde op jouw bericht om maar weer eens duidelijk te maken dat er tal van financiële 'hulpverleners' zijn met een interessant verdienmodel ten eigen bate.

    Ervaring uit eigen kennissenkring leert mij dat veel mensen iets met beleggen doen. Maar het merendeel doet dat bij banken en verzekeraars of, in geval van wat groter vermogen, bij vermogensbeheerders. Met als als belangrijkste reden 'geen verstand van' of 'geen tijd'. Nooit genoemde maar volgens mij belangrijke reden is ook angst voor het onbekende.

    Overigens moet je mijn 'jaloezie' niet al te serieus nemen. Wat Pim Verlaan in de markt zet, vind ik best wel interessant, en inderdaad duidelijk afgestemd op jonge beleggers die alles nog moeten leren.

    >>> Eerder vertelde Verlaan tegen Quote over zijn doel: ‘ervoor zorgen dat alle Nederlanders op een veilige en verantwoorde manier gaan beleggen’. Wat een geruststelling: er bestaan dus nog plichtsgetrouwe lieden die de dreigende ondergang van onze samenleving een halt toeroepen. <<<


  13. forum rang 6 haas 20 oktober 2021 09:39
    quote:

    marique schreef op 18 oktober 2021 11:48:

    @haas,

    Ik reageerde op jouw bericht om maar weer eens duidelijk te maken dat er tal van financiële 'hulpverleners' zijn met een interessant verdienmodel ten eigen bate.

    Ervaring uit eigen kennissenkring leert mij dat veel mensen iets met beleggen doen. Maar het merendeel doet dat bij banken en verzekeraars of, in geval van wat groter vermogen, bij vermogensbeheerders. Met als als belangrijkste reden 'geen verstand van' of 'geen tijd'. Nooit genoemde maar volgens mij belangrijke reden is ook angst voor het onbekende.

    [/i]
    ja, ik begrijp uw reactie
    Maar ja : in de ICT wereld is er niet altijd belangstelling om 'n zelfstandig software product in de markt te zetten
    Ook oude Binck heeft zeer lang ZELF met interne ICT afdeling zijn softwarepakket voor de functie van Broker gecreeerd.
    (Binck heeft zelfs op verzoek van ING-broker ook voor ING de software gemaakt)

    En ik betaal mijn brokers ook voor de kosten/investeringen die men doet om mijn orders te kunnen uitvoeren.
    Pim heeft 4300 klienten ad 5 mnds kosten x 12 = ongeveer 260.000 /jaar. Per klient dus 60 euro/jr
    Ik ben onbekend met de investeringskosten van 'n softwarepakket.(maar Pim weet/kan meer hierover:)

    PS: ook voor mijn bankrekening betaal ik abo-tje elke mnd. De banken hebben in 1990 vastgesteld dat het beheren van 'n bankrkening geld kost> DUS: bankrekening is 'n "produkt" geworden. In 1990 koste 'n betaalautomaat 500.000 Hfl. Vorige week zag ik voor het eerst 'n automaat van binnen: zeer indrukwekkend: 'n doos barstensvol met allerlei onderdelen,wss ook nog chipjes erin:)
  14. forum rang 6 marique 20 oktober 2021 11:13
    @haas,

    Dat er betaald moet worden voor diensten/producten is vanzelfsprekend. Daar heb ik geen moeite mee.
    Pim Verlaan heeft 10000 klanten nodig om break even te draaien. Dat is met huidige contributie € 600.000.
    Wil hij er ook nog wat aan verdienen dan zal dat aantal gebruikers moeten verdubbelen. Want een IT product is nooit af, moet continu worden ververst.

    Zoals gezegd vind ik zijn product best wel interessant. Eigenlijk merkwaardig dat IEX nooit op dat idee is gekomen. Ik denk dat zo'n abonnement bij IEX veel meer gebruikers zou opleveren dan Premium. Maar het beleid van IEX past mooi bij wat Verlaan zegt:

    >>>Brokers en banken doen volgens de dertiger niets op het gebied van inzicht verschaffen. ‘De hele beleggingsindustrie heeft er belang bij dat jij niet zo’n goede belegger wordt. Banken zien graag dat je investeert in door hun beheerde fondsen. Brokers hebben er belang bij dat je zoveel mogelijk transacties doet.’ <<<

  15. forum rang 6 haas 19 november 2021 11:38
    De grote beleggerswedstrijd van De Tijd

    De Beursrally is terug.

    Bent u al ingeschreven voor de Beursrally, de grote beleggerswedstrijd van De Tijd? Doe het vandaag nog want de Beursrally dat is 0% risico en 100% fun.

    Met een virtueel kapitaal van 50.000 euro kunt u naar hartenlust beleggen en dat zonder enig risico. U kunt alleen spelen, of uw vrienden en collega’s uitdagen en een team vormen. Wie weet komt u wel als de strafste belegger uit de bus en gaat u lopen met de hoofdprijs van 10.000 euro of een van onze weekprijzen.

    Maandag 22 november begint de wedstrijd echt. Schrijf u nog snel in en start de Beursrally met voorsprong.

    Veel succes,

    Het Beursrally-team
    ===============================================================

    PS: Ik wens u prettig weekend,virusvrij:)
  16. forum rang 6 haas 27 december 2021 07:23
    quote:

    haas schreef op 30 oktober 2021 08:13:

    waar het begon:Ook voor mannen:)

    financieelvrijevrouw.nl/over-mij/

    PS: prettig weekend
    Dertig en al met pensioen: ‘In principe kan iedereen het’
    Dertig jaar en met pensioen? Het kan. De jonge zakenpartners Meyade Curfs (26) en Jaron Rijven (26) horen bij FIRE: Financially Independent Retire Early. Door intensief te beleggen zorgen zij ervoor dat ze hun eigen baas zijn. ,,Je moet, en wil, niet van iemand anders afhankelijk zijn voor je geld.”

    Zoë Toet 24-12-21, 10:30 Laatste update: 24-12-21, 11:54
    0 REACTIES
    In een wereld waar tijd geld kost, telt elke minuut. ,,We leveren onze tijd in om geld te verdienen”, begint Curfs. ,,En dat vinden we allemaal doodnormaal. Maar die tijd is toch veel kostbaarder dan dat geld? FIRE biedt mij financieel alles wat ik wil, en wat ik ervoor terugkrijg is mijn vrijheid.”

    www.tubantia.nl/geld/dertig-en-al-met...
    wat is FIRE:
    www.investopedia.com/terms/f/financia...

    PS:
    Boek uit 90'er jaren van Elder(Rus,die 1990 in USA startte.: heb ik al vaker naar verwezen
    (ook destijds uitgebraccht in Nederlandse uitgave)
    Beleggen om te verdienen van Alexander Elder.
    nl.beurs.narkive.com/myoOLbOW/belegge...

    IK wens u mooie dagen en virusvrij leven
81 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,64 -0,55%
EUR/USD 1,0671 +0,26%
FTSE 100 7.832,12 -0,57%
Germany40^ 17.744,70 -0,52%
Gold spot 2.385,78 +0,27%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

Econoc...
+5,50%
WDP
+2,88%
AB InBev
+1,11%
Colruyt
+1,07%
Retail...
+0,93%

Dalers

Barco
-1,91%
Deceun...
-1,78%
Kinepolis
-1,72%
DEME G...
-1,66%
AZELIS...
-1,57%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links