Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Kostenreductieplan KLM komt er met of zonder bonden'

AMSTELVEEN (AFN) - KLM stuurt hoe dan ook op 1 oktober een plan hoe de luchtvaartmaatschappij geld gaat besparen naar politiek Den Haag. Liefst doet het bedrijf dat met een akkoord met de vakbonden over het versoberen van de arbeidsvoorwaarden, maar als dat er niet is, gaat het eigen plan van KLM naar Den Haag, zegt Kim Bruggeman. Als vicepresident voor sectorrelaties en compensatie was hij de laatste maanden een van de onderhandelaars met de vakbonden.

Inzet van het overleg met de bonden is te voldoen aan de eisen die Den Haag stelde aan een steunpakket ter waarde van 3,4 miljard euro. Om de 2,4 miljard euro aan leningen en 1 miljard euro aan garanties voor leningen te krijgen, moet KLM van de overheid de kosten met zeker 15 procent terug brengen. Ook moet het aantal nachtvluchten omlaag en zijn er eisen gesteld aan een minimaal gebruik van biobrandstof. Aan werknemers die meer dan drie keer modaal verdienen, wordt bovendien een loonoffer van minstens 20 procent gevraagd.

Bruggeman benadrukt dat de gesprekken met de bonden geen normale cao-gesprekken zijn, maar dat beide zijden het risico lopen in "klassieke patronen" te vervallen. "Normaal knok je een beetje over hoeveel erbij komt, nu gaat het om het inleveren van arbeidsvoorwaarden en staat het voortbestaan van het bedrijf op het spel."

Struikelblok

Ook de traditionele onderhandelingstactiek van 'voor wat hoort wat', werkt volgens Bruggeman niet meer. "Dat past niet bij de situatie van het bedrijf. Het gaat echt heel slecht, de vliegtuigen zijn halfvol", verwijst hij naar de coronacrisis waardoor het aantal geboekte vliegreizen gekelderd is.

Belangrijk struikelblok is de invulling van het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en de eis van verschillende bonden dat personeel dat tot anderhalf keer modaal verdient, wordt ontzien. Bruggeman en KLM menen dat als verdieners van een modaal inkomen hun in de cao afgesproken loonsverhogingen niet krijgen, ze verder niets hoeven in te leveren. Volgens sommige vakbonden zouden zij echter helemaal niet moeten lijden onder de kostenbesparingen en dus wel gewoon loonsverhoging moeten krijgen.

KLM heeft de ondernemingsraad al om advies gevraagd over de plannen. Bruggeman hoopt in een laatste onderhandelingsronde er ook met de bonden uit te komen. "We hebben vannacht nieuwe voorstellen rondgestuurd en gaan vanmiddag om de tafel. Als het nodig is, maken we er nachtwerk van."

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Mr_Baldy 30 september 2020 14:23
    ik vraag me wel eens af, zal schiphol groep zelf ook niet over moeten gaan naar ontslagen, als die Pa's en floorwalkers/managers zijn toch er nu toch ook veelste veel ivm het aantal PAX.
    Ik denk dat er bij een hoop andere bedrijven die een relatie met schiphol hebben nog aardig wat klappen gaan vallen.
  2. [verwijderd] 30 september 2020 17:01
    Langer dan 20 jaar geleden kwamen bedrijven als een Panam, Sabena, Swissair en nog zeker 20 andere nationale aanbieders aan hun einde.

    Dat de KLM het nog 20 jaar langer heeft volgehouden is al een wonder.

    Dat de KLM de komende jaren doorgaat onder dezelfde omstandigheden(8 vakbonden, beursgenoteerd, staat als deelnemer) lijkt mij onmogelijk.

    De minister moet ontbinden als scenario meenemen, het gaat om simpelweg teveel geld.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,880 18 apr
+0,396 +4,18%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links