Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

NN hoeft klanten geen kosten terug te betalen

ROTTERDAM (AFN) - Verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) hoeft klanten bepaalde kosten niet terug te betalen. Dat oordeelt de rechtbank in Rotterdam in een woekerpoliszaak die door de Consumentenbond was aangespannen.

De Consumentenbond stelde dat NN klanten niet of onvoldoende informeerde over de aard en hoogte van de verzekeringskosten en overlijdensrisicopremie en vroeg de verzekeraar de te veel betaalde kosten en risicopremies aan klanten terug te geven. De rechter heeft die aanklacht nu in een eindvonnis verworpen.

Volgens de rechter hebben klanten een aanvraagformulier, dat werd ingevuld op basis van een offerte, ondertekend en ingediend. Daardoor is er een zogeheten wilsovereenstemming tussen de klanten en NN ontstaan over het in rekening brengen van bepaalde kosten. Er is daardoor ook geen sprake van "oneerlijke bedingen" of kosten die terug moeten worden betaald, aldus de rechter.

Consumentenbond in het ongelijk

In maart stelde de rechtbank in Utrecht de Consumentenbond al in het ongelijk in een vergelijkbare zaak tegen verzekeraar ASR. De Consumentenbond spande de beide collectieve rechtszaken aan omdat de organisatie stelt dat de verzekeraars tussen eind jaren tachtig en begin van deze eeuw meer dan een half miljoen consumenten hebben gedupeerd met een woekerpolis.

Mogelijk gaat de Consumentenbond tegen het vonnis in beroep, laat de bond weten. Bij die afweging speelt mee dat de Hoge Raad binnenkort waarschijnlijk vragen beantwoordt in een andere woekerpoliszaak. "Het is niet alleen een teleurstellende uitspraak, maar ook een onverwachte. In een tussenvonnis bepaalde de rechtbank eerder dat Nationale-Nederlanden nog moest bewijzen dat consumenten op de hoogte waren van bepaalde kosten en daarmee ook hadden ingestemd. Aan die opdracht heeft Nationale-Nederlanden helemaal niet voldaan", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.

NN neemt kennis van de uitspraak, die volgens een zegsman onderschrijft dat de verzekeraar zijn klanten voldoende informatie heeft verstrekt. "Die informatie was overeenkomstig met de regelgeving en maatschappelijke opvattingen van die tijd", aldus de woordvoerder. De Consumentenbond moet de proceskosten van zo'n 6000 euro betalen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 10 apr Saxo ziet beleggersvertrouwen dalen
  2. 29 feb NN Group legt aandeelhouders in de watten

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
NN Group

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

NN Group

42,480 09:06
-0,210 -0,49%
Premium

NN Group legt aandeelhouders in de watten

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links