Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Luchtvaart verwacht 120 miljard aan extra schulden door crisis

Luchtvaart verwacht 120 miljard aan extra schulden door crisis

GENÈVE (AFN) - De schulden van luchtvaartmaatschappijen lopen dit jaar naar verwachting op met 120 miljard dollar door de coronacrisis. Dat verwacht de internationale belangenvereniging voor de luchtvaart IATA.

Vliegmaatschappijen zagen hun kas door de crisis in rap tempo leegraken, nadat door reisbeperkingen wereldwijd nog amper vluchten mogelijk werden. Overheden schoten te hulp met steunmaatregelen ter waarde van 123 miljard dollar. Daarvan bestond 67 miljard dollar uit leningen en kredietgaranties van de overheid en het uitstel van belastingen. Nog eens 52 miljard dollar krediet kwam van commerciële partijen.

De totale schulden van luchtvaartmaatschappijen lopen dit jaar op tot 550 miljard dollar, schat IATA. Dat is 28 procent meer dan een vorig jaar. De hogere schuldenlast maakt het herstel in de door de coronacrisis zwaar getroffen sector lastiger, waarschuwt IATA-topman Alexandre de Juniac.

"Staatssteun helpt de de sector te overleven. De volgende uitdaging is om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen het begeven onder de schuldenlast die deze hulp creëert", stelt De Juniac. Hij pleit er daarom voor bij nieuwe steunpakketten van de overheid vooral in te zetten op het aansterken van het eigen vermogen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Nieuwe commissarissen en CFO voor KLM
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. Sander1234 27 mei 2020 08:28
    Van mij mag alles, als je er maar een redelijk prijs voor wordt betaald. Nu worden kunstmatig prijzen laag gehouden en dat is gewoon iets wat deze wereld niet kan gebruiken. Kijken hoeveel bruiloften er nog plaatsvinden in Italië als een vliegticket 500 euro kost. Juist. Kijken hoeveel zogenaamde ‘ noodzakelijke’ businesstrips er nog zullen plaatsvinden als je 2000 euro betaalt voor een ticket naar de States. Juist. Een video conference wordt dan wel overwogen en hoeft helemaal niet slecht te zijn voor de kwaliteit van je gesprek.
    Als je de meerwaarde hier niet van begrijpt leef je wat mij betreft in een grot zonder visie voor de toekomst.
  2. taurus86 27 mei 2020 08:49
    Verplaatsen kost bedstro. De oermens wist dit al. Exporteren is extreem vervuilend; maar willen we zonder?
    Maar waarom er zoveel verschillende vliegtuigmaatschappijen moeten zijn met allemaal hetzelfde type vliegtuig? Waar is het voordeel voor de maatschappij?
    Begin met een boete op te leggen voor iedere stoel die in het toestel leeg blijft. Dat zet een prijsinstrument in werking en kunnen we zien hoe nodig die vele maatschappijen zijn.
  3. forum rang 9 josti5 27 mei 2020 09:06
    quote:

    Sander1234 schreef op 27 mei 2020 08:28:

    Van mij mag alles, als je er maar een redelijk prijs voor wordt betaald. Nu worden kunstmatig prijzen laag gehouden en dat is gewoon iets wat deze wereld niet kan gebruiken. Kijken hoeveel bruiloften er nog plaatsvinden in Italië als een vliegticket 500 euro kost. Juist. Kijken hoeveel zogenaamde ‘ noodzakelijke’ businesstrips er nog zullen plaatsvinden als je 2000 euro betaalt voor een ticket naar de States. Juist. Een video conference wordt dan wel overwogen en hoeft helemaal niet slecht te zijn voor de kwaliteit van je gesprek.
    Als je de meerwaarde hier niet van begrijpt leef je wat mij betreft in een grot zonder visie voor de toekomst.
    De 'kale' videoconferentie op zich prima, maar het gaat juist vaak om het persoonlijk contact, en om de 'nuttige en leuke dingen eromheen': groepseenheid, etentje, stad bekijken.
    Ik ben al lang uit het zakenleven, en als ik ex-collega's zo hoor, is dat maar goed ook: de 'sjeu' is er wel van af.
    In mijn tijd: eindejaarsfeest, familiedag, kerstpakket, 13e maand, goede bonus bij prestatie, prima autoregeling met ruime keuze, grote chocolade paashaas, meetings op leuke plekken, die altijd goedkoper waren dan in Nederland (Lapland, Cuba).
    Allemaal weg, veel meer controle, veel meer stress...
    Terwijl het juist de 'sjeu' is, die extra motiverend en prestatieverhogend werkt.
    Maar ja: wél reizen...
    Moeilijk, moeilijk...
  4. WijHetVolk 27 mei 2020 13:36
    quote:

    Sander1234 schreef op 27 mei 2020 08:28:

    Van mij mag alles, als je er maar een redelijk prijs voor wordt betaald. Nu worden kunstmatig prijzen laag gehouden ....... Kijken hoeveel zogenaamde ‘ noodzakelijke’ businesstrips er nog zullen plaatsvinden als je 2000 euro betaalt voor een ticket naar de States. Juist.
    Retourtje Ams New York kost al €4100 (vertrek 1/8 - retour 8/8 Virgin) Op die data is de boekingsgraad nu al +33%.
    Jouw betoog is dus niet gebaseerd op feiten
  5. [verwijderd] 27 mei 2020 13:54
    quote:

    WijHetVolk schreef op 27 mei 2020 13:36:

    [...]

    Retourtje Ams New York kost al €4100 (vertrek 1/8 - retour 8/8 Virgin) Op die data is de boekingsgraad nu al +33%.
    Jouw betoog is dus niet gebaseerd op feiten
    Meen je dat nou? Virgin is toch al failliet?

    60 passagiers x4100 euro of 300 passagiers x820 euro, de verhoudingen kloppen wel.

    Tot op heden zie ik nog geen opschalingen op SPL

    Vliegen mag weer een luxe product worden, niet meer op kwantiteit maar op kwaliteit groeien in harmonie met de natuur en klimaat.
  6. Gerbson 28 mei 2020 13:32
    quote:

    WijHetVolk schreef op 27 mei 2020 13:36:

    [...]

    Retourtje Ams New York kost al €4100 (vertrek 1/8 - retour 8/8 Virgin) Op die data is de boekingsgraad nu al +33%.
    Jouw betoog is dus niet gebaseerd op feiten
    Dit geloof ik best, een enkeling wil dat inderdaad betalen voor een vlucht met gepaste afstand. Maar als straks iedere maatschappij soortgelijke vluchten aanbiedt, zitten ze allemaal nieteens halfvol..
  7. WijHetVolk 30 mei 2020 16:02
    quote:

    drooglegging schreef op 27 mei 2020 13:54:

    [...]

    Meen je dat nou? Virgin is toch al failliet?

    60 passagiers x4100 euro of 300 passagiers x820 euro, de verhoudingen kloppen wel.

    Tot op heden zie ik nog geen opschalingen op SPL

    Vliegen mag weer een luxe product worden, niet meer op kwantiteit maar op kwaliteit groeien in harmonie met de natuur en klimaat.
    Ik kon gewoon boeken, dus ...
    Er zitten geen 60 business stoelen op dit toestel. Volgens mij 38. Kan me trouwens ook geen toestel voorstellen met 60 plaatsen of het moet een A380 van QA zijn
  8. WijHetVolk 30 mei 2020 16:09
    quote:

    Gerbson schreef op 28 mei 2020 13:32:

    [...]

    Dit geloof ik best, een enkeling wil dat inderdaad betalen voor een vlucht met gepaste afstand. Maar als straks iedere maatschappij soortgelijke vluchten aanbiedt, zitten ze allemaal nieteens halfvol..
    Bezettingsgraad van een gemiddelde maatschappij pre-Corona lag ergens tussen de 75 en 85%. Dat is voor economie en economie+
    Business en first class zit vaak wel voller.
    Je hebt geen tijd om je jetlag te verwerken als je zakelijk op pad bent. Daarnaast in business class zitten meestal personen die wel aanzienlijk meer dan1 x per kwartaal vliegen.
    En halfvol, nope. Vliegtuigen zullen worden aangepast aan de vraag. Zie het hele verhaal rondom de A380. Meer ruimte betekent niet perse winstgevender
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,964 24 apr
0,000 0,00%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links