Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Zuidasdok mogelijk 1 miljard euro duurder en later klaar

Gepubliceerd op 26 maart 2020 20:17 | Views: 4.023

Heijmans 27 mrt

5,50 -0,02 (-0,36%)

DEN HAAG (ANP) - De werkzaamheden aan het grootschalige Zuidasdok-project in Amsterdam gaan mogelijk 1 miljard euro meer kosten en nog langer duren. Dat concludeert een commissie die heeft onderzocht of het infraproject in de huidige vorm moet doorgaan, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.

Zuidasdok is een project van het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. Het zorgt er onder andere voor dat een deel van de ringweg A10 bij de Zuidas onder de grond verdwijnt en dat er extra ov-voorzieningen bijkomen.

Vorig jaar liet het kabinet een commissie onder leiding van oud-VVD-minister Sybilla Dekker onderzoek doen naar nut en noodzaak van het bouwproject. Dit nadat de ontwerpfase al meermaals vertraging had opgelopen. Dekker concludeert nu dat het project in volle omvang door moet gaan, omdat er anders te veel verkeersopstoppingen zullen ontstaan.

Complex

Omdat de opdracht in de huidige opzet te complex is, meent Dekker dat het beter is om gehele opdracht in kleinere pakketjes op te delen. De laatste opdracht wordt in een ruwe schatting pas tussen 2032 en 2036 opgeleverd. Dat is op zijn vroegst pas vier jaar later dan aanvankelijk gepland.

Het financieel tekort dat daarmee gepaard gaat zal tussen de 700 miljoen en 1 miljard euro liggen. De bedrijven die werken aan het project, waaronder bouwbedrijf Heijmans, eisten in oktober vorig jaar nog een half miljard extra wegens de vertraging.

Bemiddelaar

Onenigheid over de duur en de kosten van het project zette de samenwerking tussen verschillende partijen dusdanig onder spanning dat er zelfs "escalatiegesprekken" gevoerd moesten worden. Een professor van de TU Delft werd ingezet als bemiddelaar.

Van Nieuwenhuizen laat weten dat de adviezen van Dekker "integraal" zijn omarmd door de verantwoordelijke bestuurders.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Heijmans 56% zegt kopen 9 stemmen

Gerelateerd

Heijmans

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Rowi62
0
Met 1 miljoen werklozen straks kan dit project de prullenbak in. Broekriem aantrekken is hard nodig.
De Buurman
1
quote:

Rowi62 schreef op 26 maart 2020 21:00:


Met 1 miljoen werklozen straks kan dit project de prullenbak in. Broekriem aantrekken is hard nodig.


Dat is hoe een pessimist ernaar kijkt. Je zou ook kunnen zeggen dat met 1 miljoen werklozen dit project in veel minder tijd afgerond kan worden.
Nuchtertransparant
0
Waarom moet een snelweg onder de grond ?! Over 20 jaar is het allemaal elektrisch en waterstof wat er over de snelweg gaat. Zero emission. En zero Noice. Lekker vooruitziend dit.
Kees1
1
Niet doen. Stoppen met dit project. We zijn nu bezig met een enorme sprong op het gebied van thuis werken. Dit zal het Zuidasdok onnodig maken.
Halte
2
quote:

Nuchtertransparant schreef op 26 maart 2020 21:32:


Waarom moet een snelweg onder de grond ?! Over 20 jaar is het allemaal elektrisch en waterstof wat er over de snelweg gaat. Zero emission. En zero Noice. Lekker vooruitziend dit.


Station Zuid wordt uitgebreid met 2 sporen naar 6 en hier gaan onder andere de internationale treinen ( Thalys, ICE en Eurostar) die nu nog op A’dam CS hun eind/ vetrekpunt hebben, gebruik van maken. De uitbreiding van het station en het aantal sporen kan alleen qua ruimte door de snelweg A10 Zuid in ieder geval aan een kant ondergronds te maken. Daarnaast maakt een elektrische auto/ vrachtwagen met 100km per uur op de snelweg , itt wat je zou verwachten , door de luchtweerstand net zoveel lawaai als een conventionele auto. Overigens geef ik toe dat als je dezer dagen vrijwel lege treinen in de spits ziet reizen je aan alle plannen van voor het Corona tijdperk gaat twijfelen behalve dan forse toekomstige uitbreiding van de gezondheidszorg !
Weert=No.1
0
Wat een ongelooflijk geouwehoer met die AS. Natuurlijk moeten ze er direkt mee stoppen.
Branco P
0
Gaat in ieder geval 10 jaar langer duren dan we nu denken en het wordt niet 1 miljard duurder maar 4 miljard duurder. En ik zou willen dat ik nu aan het overdrijven was.
Gre Braadslee
0
Geen hond die eigenlijk meer weet wat nou de échte kosten cq opbrengsten zullen zijn. Iedereen doet maar wat....;-)
Gre Braadslee
0
quote:

Branco P schreef op 27 maart 2020 00:01:


Gaat in ieder geval 10 jaar langer duren dan we nu denken en het wordt niet 1 miljard duurder maar 4 miljard duurder. En ik zou willen dat ik nu aan het overdrijven was.

Nou, bij mij schoot 3,5 miljard door mn hoofd, dus zitten we niet zo heel veel van elkaar ;-)
Onderbouwer
0
Lekker belangrijk wat het kost. De corona crisis heeft ons geleerd dat onbeperkt geld bij printen nog makkelijker is dan gedacht
taurus86
0
Als we echt vooruitstrevend willen zijn, dan zou er een nieuw treinknooppunt ten zuiden van Rotterdam moeten worden gebouwd.
Tot daar zouden de internationale treinen moeten lopen, de rest via metro/snelnet naar de Randstad. Amsterdam is te vergelijken met de City in London. De vliegvelden rondom London hebben allemaal aanreistijden van minstens 35 minuten naar de City.
z0n0p
1
quote:

taurus86 schreef op 27 maart 2020 08:01:


Als we echt vooruitstrevend willen zijn, dan zou er een nieuw treinknooppunt ten zuiden van Rotterdam moeten worden gebouwd.
Tot daar zouden de internationale treinen moeten lopen, de rest via metro/snelnet naar de Randstad. Amsterdam is te vergelijken met de City in London. De vliegvelden rondom London hebben allemaal aanreistijden van minstens 35 minuten naar de City.



Plannen waren er 20 jaar geleden al: www.trouw.nl/nieuws/een-rondje-randst...

Net zoals Schiphol op zee.

De Business Case "gaat niet vliegen", dus we blijven een beetje hobbelen.

Overigens hecht ik geen enkele waarde aan "top dog" Sybille Dekker. Bijna 80 een een track record van ZERO. Als we het van de inzichten van deze types moeten hebben, dan kunnen we net zo goed onder een steen gaan liggen.
Rowi62
0
quote:

De Buurman schreef op 26 maart 2020 21:23:


[...]

Dat is hoe een pessimist ernaar kijkt. Je zou ook kunnen zeggen dat met 1 miljoen werklozen dit project in veel minder tijd afgerond kan worden.
Dit is een beleggersforum. Zie jij nog een optimist hier? Geldpersen aanzetten bij een krimpende economie = super inflatie!
De Buurman
0
quote:

Rowi62 schreef op 27 maart 2020 09:08:


[...]Dit is een beleggersforum. Zie jij nog een optimist hier? Geldpersen aanzetten bij een krimpende economie = super inflatie!


Ik zie hier inderdaad veel pessimisten, weinig optimisten. Getuigt mijns inziens vooral van heel veel angst, doemdenken en korte-termijn visie. Dat zijn vaak ook degenen die de grootste rallies missen en altijd steen en been klagen over te dure aandelen. Ook als ze diezelfde aandelen nu met 40%, 50% of 60% korting kunnen kopen.

In 2019 heb ik mijn volledige positie afgebouwd en daarmee een deel van de ongekende stijging van vorig jaar gemist. Ondanks dat ik ook te maken met toenemende onzekerheid heb ik echter geen moment getwijfeld over of spijt gehad van het gestaffeld inkopen van aandelen op de weg omlaag. Sinds begin dit jaar is mijn schade beperkt gebleven tot 3% verlies. Niet slecht, lijkt me.

Superinflatie bekt wel lekker populistisch, maar dat gaat uiteraard niet gebeuren.
15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by VWD Group Crypto data by Crypto Compare