Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Uitzondering sneltestplicht voor crew luchtvaartmaatschappijen

DEN HAAG (ANP) - Luchtvaartmaatschappijen die op Nederland vliegen, mogen toch een alternatief sneltestprotocol toepassen voor de bemanning. Ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) hebben daar op basis van een positief advies van het OMT mee ingestemd. Dat betekent onder meer dat KLM lange vluchten kan blijven uitvoeren, zonder dat de maatschappij het risico loopt dat crewleden in het buitenland moeten achterblijven.

KLM waarschuwde eerder dat het door de verplichte coronasneltest, bovenop de PCR-test, de kans groot was dat er nauwelijks nog vluchten naar Nederland konden komen. Vanuit goed werkgeverschap wilde de maatschappij niet het risico lopen dat bemanning achter moest blijven, als uit de sneltest zou blijken dat ze het virus onder de leden hebben. Ook andere maatschappijen deden hun beklag. De afgelopen dagen is koortsachtig overlegd met het RIVM koortsachtig om tot een alternatief te komen.

In het advies van het OMT staat nu dat voor de bemanning van luchtvaartmaatschappijen een testverplichting geldt voor vertrek en daarnaast strikte quarantainevoorschriften voor de crew tijdens het verblijf in het buitenland. Zo moeten de bemanningsleden tijdens het verblijf in het buitenland zoveel mogelijk op hun hotelkamer blijven. Verder worden ook tijdens het vervoer tussen de luchthaven en de verblijfplaats maatregelen getroffen, in lijn met de RIVM-voorschriften. Dit is nodig om het contact met de plaatselijke bevolking zoveel mogelijk te beperken.

Uitzonderingen voor vrachtvluchten

De Tweede Kamer is zaterdag ingelicht over het alternatief dat volgens het OMT net zo veilig is voor de volksgezondheid als de verplichting voor een sneltest voor bemanningsleden vlak voor vertrek naar Nederland. Het vliegverbod per 23 januari voor het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika blijft wel van kracht. Vrachtvluchten zijn daarvan uitgezonderd.

Voor passagiers die vanuit hoogrisicogebieden naar Nederland willen vliegen geldt wel de door de overheid vereiste antigeentests, naast de reeds bestaande PCR-testverplichting. KLM merkt op dat niet alle luchthavens ter wereld uitgerust zijn om de sneltesten te kunnen uitvoeren. KLM zegt de passagiers waar mogelijk te helpen.

Naar "veilig" geachte landen blijft de operatie ongewijzigd. De verplichte coronasneltest voor reizigers geldt bijvoorbeeld niet voor de Antillen en negen andere landen. Het gaat om Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint-Maarten, Saba, Sint-Eustatius, IJsland, Australië, Japan, Nieuw-Zeeland, Rwanda, Singapore, Zuid-Korea, Thailand en China. Dat zijn ook de landen waar al geen PCR-testverplichting voor geldt.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. createmonnie 24 januari 2021 09:02
    Uitzondering... lulvaartmaatschappij heeft ons 3,4 miljard gekost aan belastinggeld en een belang van 14% door een domme zet van Hoekstra... Ik snap nog steeds niet waarom deze toko gered moet worden als het verdienmodel al jaren kraakt en het personeel te verwend is. Er zijn zoveel andere lulvaartmaatschappijen en geen enkele maatschappij heeft zoveel geld moeten verbranden van de staat als onze KLM-airFrance. Het is niet eens de grootste ter wereld... laat staan luxe

    Maar typisch het westen... Niet toegeven en het bedrijf aan het infuus houden totdat er geen andere keus is dan het bedrijf laten omvallen.
  2. [verwijderd] 24 januari 2021 09:14
    Dat doet me denken aan HIV(aids) heel lang geleden.

    Volgens de overleving is het ontstaan bij een Canadian Airlines steward die sex had met een mensenaap.

    De steward bleef vrolijk over de aardkloot vliegen en deed zijn ding, en niet zo zuinig ook!

    Achteraf bleek dit de ontstaansbron en superspreader van deze erge aandoening.

    Het bovenstaande bericht verbaast mij, veel mensen in een kleine omgeving, kris kras de wereld overvliegend en dan toch een uitzondering maken! probeer dat maar eens uit te leggen aan de man of vrouw op straat.
  3. forum rang 5 Gaasp 24 januari 2021 09:23
    Een passagier die niet door de sneltest heen komt mag niet mee vanwege het besmettingsgevaar, maar een bemanningslid mag natuurlijk wèl altijd mee, want die kan toch niemand besmetten.
    Dit lijkt veel op de redenatie over de scholen in een eerder stadium. Die moesten openblijven omdat kinderen het virus immers toch niet konden doorgeven.
  4. geobeo 24 januari 2021 11:21
    quote:

    drooglegging schreef op 24 januari 2021 09:14:

    Dat doet me denken aan HIV(aids) heel lang geleden.

    Volgens de overleving is het ontstaan bij een Canadian Airlines steward die sex had met een mensenaap.

    De steward bleef vrolijk over de aardkloot vliegen en deed zijn ding, en niet zo zuinig ook!

    Achteraf bleek dit de ontstaansbron en superspreader van deze erge aandoening.

    Het bovenstaande bericht verbaast mij, veel mensen in een kleine omgeving, kris kras de wereld overvliegend en dan toch een uitzondering maken! probeer dat maar eens uit te leggen aan de man of vrouw op straat.
    Mooi verhaal, maar ook totale onzin.

    We will surely never know who or how, but we can speculate. There was a great deal of conjecture in the late 1980's about Patient Zero, identified as Gaetan Dugas - a Canadian flight attendant who purportedly knowingly infected as many as 250 men a year on both sides of the Atlantic - said to have singlehandedly started the epidemic, but most of this is now largely discredited.

    www.theguardian.com/notesandqueries/q...,5753,-27837,00.html
  5. geobeo 24 januari 2021 11:26
    quote:

    Gaasp schreef op 24 januari 2021 09:23:

    Een passagier die niet door de sneltest heen komt mag niet mee vanwege het besmettingsgevaar, maar een bemanningslid mag natuurlijk wèl altijd mee, want die kan toch niemand besmetten.
    Dit lijkt veel op de redenatie over de scholen in een eerder stadium. Die moesten openblijven omdat kinderen het virus immers toch niet konden doorgeven.
    Het is onder virologen sinds december 2019 (info uit China) ruimschoots bekend dat kinderen het virus gewoon keihard doorgeven. Dit is ook te verwachten, aangezien het bij de meeste andere virussen ook zo gaat: kinderen minder symptomen, maar wel besmettelijk. Er was voor virologen vanaf het begin geen enkele reden om aan te nemen dat dit virus anders zou zijn.

    Teven is bekend dat verspreiding vanuit kinderen veel gevaarlijker is, omdat kinderen minder vaak symptomen hebben maar het virus wel gewoon aanmaken en doorgeven.

    Die redenatie over "kinderen geven het toch niet door" is 100% Nederlandse politieke propaganda bullshit en heeft met wetenschap helemaal niets te maken. Dat de NOS en het RIVM (beiden politieke instituten) dat soort onzin eindeloos herhalen, maakt het nog geen waarheid.

    Tip: als je wetenschappelijk relevant nieuws wilt, moet je niet bij een politiek instituut zijn. Nieuws kijken heeft geen zin, want 99% van wat je op het nieuws ziet over het virus is bullshit. Je kunt beter gewoon direct naar de wetenschappelijke bronnen luisteren, zoals daar is: www.microbe.tv

    De meest recente uit de lucht gegrepen onzin, waar geen enkele viroloog van overtuigd is: dat nieuwe varianten besmettelijker zijn. Het wordt gebracht als een feit en als waarheid op het nieuws en door de politiek, maar het is gewoon onbewezen en in alle waarschijnlijkheid regelrechte en tevens irrelevante onzin.
  6. forum rang 8 Lepre Chaun 25 januari 2021 07:29
    quote:

    geobeo schreef op 24 januari 2021 11:26:

    [...]

    Het is onder virologen sinds december 2019 (info uit China) ruimschoots bekend dat kinderen het virus gewoon keihard doorgeven. Dit is ook te verwachten, aangezien het bij de meeste andere virussen ook zo gaat: kinderen minder symptomen, maar wel besmettelijk. Er was voor virologen vanaf het begin geen enkele reden om aan te nemen dat dit virus anders zou zijn.

    Teven is bekend dat verspreiding vanuit kinderen veel gevaarlijker is, omdat kinderen minder vaak symptomen hebben maar het virus wel gewoon aanmaken en doorgeven.

    Die redenatie over "kinderen geven het toch niet door" is 100% Nederlandse politieke propaganda bullshit en heeft met wetenschap helemaal niets te maken. Dat de NOS en het RIVM (beiden politieke instituten) dat soort onzin eindeloos herhalen, maakt het nog geen waarheid.

    Tip: als je wetenschappelijk relevant nieuws wilt, moet je niet bij een politiek instituut zijn. Nieuws kijken heeft geen zin, want 99% van wat je op het nieuws ziet over het virus is bullshit. Je kunt beter gewoon direct naar de wetenschappelijke bronnen luisteren, zoals daar is: www.microbe.tv

    De meest recente uit de lucht gegrepen onzin, waar geen enkele viroloog van overtuigd is: dat nieuwe varianten besmettelijker zijn. Het wordt gebracht als een feit en als waarheid op het nieuws en door de politiek, maar het is gewoon onbewezen en in alle waarschijnlijkheid regelrechte en tevens irrelevante onzin.
    eens met je .
    www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/24/uitbr...
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,956 19 apr
+0,076 +0,77%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links