Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Johnson mag brexitstemming niet herkansen

Gepubliceerd op 21 oktober 2019 16:57 | Views: 6.620

LONDEN (AFN) - Lagerhuisvoorzitter John Bercow geeft geen toestemming voor een nieuwe stemming op maandag over de brexitdeal van premier Boris Johnson. Die wilde eigenlijk op zaterdag al parlementaire goedkeuring voor de overeenkomst die hij vorige week sloot met de EU, maar daar staken parlementariërs toen een stokje voor.

Het parlement stemde zaterdag voor een amendement waarin stond dat de deal pas wordt goedgekeurd als de bijbehorende wetgeving is geïmplementeerd. Daardoor moest Johnson de EU met tegenzin om uitstel van de brexitdeadline vragen. De regering wilde de stemming maandag herkansen, maar Bercow heeft nu besloten daar geen toestemming voor te geven.

Bercow concludeerde dat hetzelfde vraagstuk zaterdag ook al is voorgelegd aan het parlement. "Over deze kwestie is minder dan 49 uur geleden al beslist", zei de voorzitter. Hij beklemtoonde dat in het aangenomen amendement staat dat nu eerst de brexitwetgeving aangenomen moet worden.

Amendement

Het amendement van zaterdag was bedoeld om een brexit zonder deal te voorkomen. Voorstanders vreesden onder meer dat de wetgeving mogelijk niet voor de brexitdeadline op 31 oktober geïmplementeerd zou kunnen worden. Op die dag moet het Verenigd Koninkrijk de EU verlaten, tenzij de andere lidstaten de Britten meer tijd gunnen.

Het besluit van voorzitter Bercow is een tegenvaller voor de regering. Die had volgens de BBC het verzoek aan de EU om brexituitstel kunnen intrekken als het maandag alsnog een stemming over de deal had gewonnen. Dat had de druk op het parlement verhoogd om de bijbehorende brexitwetgeving snel goed te keuren.

De regering moet nu proberen om parlementaire goedkeuring te krijgen voor de bijbehorende brexitwetgeving. De oppositie komt dan mogelijk met amendementen die voor Johnson onacceptabel zijn. Zo kan bijvoorbeeld aangestuurd worden op een tweede referendum of nauwere economische banden met de EU.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
19 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Knight V 21 oktober 2019 17:45
    Democratie wat is dat ????
    Kun je beter onder de regime leven van het communisme, dan weet je waar je aan toe bent.

    In een democratie verwacht je geen anarchie, dictatorschap, corruptie, fraude..

    Maar het is er en het gebeurd. Brexit tegenstanders proberen referendum terug te draaien. Een minderheid die verloren hebben, proberen alles terug te draaien.

    Met een stemming dan had Boris verder door kunnen gaan en nu moet het behandeld worden en een wet komen.

    Ik hoop stellig dat Boris, de anti brexit lieden (die liever bij de EU willen) buitenspel zet want de manier hoe dit is gegaan is onvoorstelbaar.

    Een kleine meerderheid die de wil vh volk tegenhoudt.
    Dat is geen democratie meer, maar het omzeep brengen vd democratie.
    Wat in VK gebeurd, zien wij ook in NL.

    Kleine groep klkmaatdrammers, stikstoflieden....


  2. forum rang 5 mvliex 1 21 oktober 2019 18:05
    quote:

    Knight V schreef op 21 oktober 2019 17:45:


    Democratie wat is dat ????
    Kun je beter onder de regime leven van het communisme, dan weet je waar je aan toe bent.

    In een democratie verwacht je geen anarchie, dictatorschap, corruptie, fraude..

    Maar het is er en het gebeurd. Brexit tegenstanders proberen referendum terug te draaien. Een minderheid die verloren hebben, proberen alles terug te draaien.

    Met een stemming dan had Boris verder door kunnen gaan en nu moet het behandeld worden en een wet komen.

    Ik hoop stellig dat Boris, de anti brexit lieden (die liever bij de EU willen) buitenspel zet want de manier hoe dit is gegaan is onvoorstelbaar.

    Een kleine meerderheid die de wil vh volk tegenhoudt.
    Dat is geen democratie meer, maar het omzeep brengen vd democratie.
    Wat in VK gebeurd, zien wij ook in NL.

    Kleine groep klkmaatdrammers, stikstoflieden....
    Tsjonge, wat een frustratie.
    Gelukkig is de voorlichting over de Brexit door de voorstanders open en eerlijk geweest... Evenals dat men niet heeft geprobeerd het parlement buitenspel te zetten..... stel je voor dat je dat zou hebben in een democratie.....nee, dan beter het communisme invoeren......naar welk communistisch land ga je nu emigreren?
  3. forum rang 8 gokker 21 oktober 2019 20:00
    quote:

    MacVersie schreef op 21 oktober 2019 19:35:


    Knight V heeft gelijk!
    Als het democratisch was gegaan, dan was Brexit al een feit geweest.
    Ook in Europa hebben we niet meer met een democratie te maken.
    Het begint al trekjes van een dictatuur te krijgen.
    De witteboordencriminaliteit viert in Europa hoogtij!!!


    Als het VK een dictatuur was geweest, dan was BREXIT al in 2016 een feit geweest.
    Als de EU een dictatuur was geweest, was er geen referendum geweest.
    Als Nederland een dictatuur was geweest, zaten we hier niet te zeiken.


  4. Mike010 22 oktober 2019 06:52
    Iedereen schijnt te vergeten buiten alle poeha om dat de EU helemaal niet wil dat de UK vertrekt uit de EU.
    As ze dit makkelijk hadden laten verlopen zou dat het een signaal geven aan andere EU landen dat ze zomaar uit de EU kunnen stappen als ze dat zomaar even willen.
    Voordat je het weet is het hek van de dam en valt de hele EU uit elkaar.
    Dit is in de achterkamertjes al lang samen besproken om dit zo lang mogelijk te rekken.
  5. HogerOfLager 22 oktober 2019 10:29
    quote:

    MacVersie schreef op 22 oktober 2019 07:45:


    Het afschaffen van het referendum vind ik ruiken naar dictatuur.
    Het referendum is juist een belangrijk punt van een democratie.
    Deze wordt in Nederland gewoon genegeerd door de politiek.
    Waarom luisteren naar het merendeel van het volk!!!


    Omdat het volk niet weet waarover het gaat en achter de eerste de beste idioot aan holt.

19 Posts
|Omhoog ↑