Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Benelux kaart handelsbeperkingen aan bij EU

BRUSSEL (AFN) - Sommige producten zijn over de grens een stuk goedkoper door beperkingen die leveranciers opleggen aan de detailhandel, bijvoorbeeld vanwege labels of etiketten die niet geschikt zijn voor andere landen. Om daar iets aan te doen hebben Nederland, België en Luxemburg de Europese Commissie gevraagd de wetgeving over zogenoemde territoriale leveringsbeperkingen onder de loep te nemen.

De beperkingen belemmeren detailhandelaren om goederen te kopen in het land van hun keuze, waardoor flinke prijsverschillen ontstaan. Het gaat onder meer om voeding, boeken, verzorgingsproducten, elektronica, meubels, verf, fietsen, keukenapparaten en sportartikelen. "Consumenten betalen te veel en winkeliers worden in hun concurrentiepositie aangetast", zegt de Benelux over deze beperkingen voor het vrije verkeer van goederen.

De drie landen vragen Brussel om een gelijk speelveld en maatregelen tegen discriminatie op grond van nationaliteit of verblijfplaats. De Europese Commissie kondigde in maart een onderzoek aan naar leveringsbeperkingen in de detailhandel.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 augustus 2019 17:02
    Wacht eens even, de EU is er toch niet voor de consument!

    P.S. antwoordenveloppen uit en voor Nederland bestemt, worden in Begie afwijkend beschouwd vwb formaat en daardoor veel hoger gefrankeerd. Doen ze in NL niets aan. Zo zijn er talloze voorbeelden. In BNL moet eens aan zelfreflectie doen.
  2. [verwijderd] 20 augustus 2019 17:03

    Ja....

    En wat denk je...

    Benzine in Nederland 1,76
    Benzine in Belgie 1,46
    Benzine in Duitsland 1,39

    Het zijn en blijven ratten in NL.

    Wij worden hier ongelooflijk besodemieterd.
    Kwartje van KOK blijft ons nekken.

    ANWB, CONSUMENTENBOND zouden voor burgers opkomen toch ???

    Het is muis stil.

  3. Cobalt-48 20 augustus 2019 17:08
    quote:

    Knight V schreef op 20 augustus 2019 17:03:

    Ja....

    En wat denk je...

    Benzine in Nederland 1,76
    Benzine in Belgie 1,46
    Benzine in Duitsland 1,39

    Het zijn en blijven ratten in NL.

    Wij worden hier ongelooflijk besodemieterd.
    Kwartje van KOK blijft ons nekken.

    ANWB, CONSUMENTENBOND zouden voor burgers opkomen toch ???

    Het is muis stil.

    Amen...
  4. forum rang 5 Bart Meerdink 20 augustus 2019 17:12
    quote:

    Orca schreef op 20 augustus 2019 16:47:

    De benelux heeft boter op haar hoofd. Hypotheekrente van dezelfde bank, ING, is 100% hoger in Nederland dan in België. Ga dat eerst aanpakken.
    Hypotheken met lange looptijd en historisch lage rente wil je niet op je balans hebben. Zeker niet als het er veel zijn. Dat ontploft een keer als de rente hoger wordt, en neemt dan de hele bank mee. Volgens mij houdt ING de hypotheken zelf. Dan moet je dus wel degelijk selectief zijn. Alternatief is om anderen met het radioactieve spul op te zadelen (securisatie).
  5. forum rang 5 Bart Meerdink 20 augustus 2019 17:27
    quote:

    Knight V schreef op 20 augustus 2019 17:03:

    Kwartje van KOK blijft ons nekken.
    Is een mythe: Kwartje van Kok was 18,3 cent (8,3 eurocent). De drie jaar daarna is de benzine accijns niet verhoogd nl.wikipedia.org/wiki/Kwartje_van_Kok

    We hebben in Nederland zeker een hoge accijns, dat is bewust en verstandig. Anders zouden er nog meer files en nog viezere auto's zijn. We moeten van die fossiele brandstoffen af. De opbrengst komt allemaal in het staatsbudget terecht, geld dat dus niet uit andere belastingen hoeft te komen.

    We subsidiëren de auto trouwens. Als je echt alle kosten zou meerekenen dan zou autorijden helemaal onbetaalbaar zijn. Wat denk je van dat we de helft van de ruimte in onze steden aan de auto opofferen?
  6. forum rang 7 Kaviaar 20 augustus 2019 17:51
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 20 augustus 2019 17:27:

    [...]
    Is een mythe: Kwartje van Kok was 18,3 cent (8,3 eurocent). De drie jaar daarna is de benzine accijns niet verhoogd nl.wikipedia.org/wiki/Kwartje_van_Kok

    We hebben in Nederland zeker een hoge accijns, dat is bewust en verstandig. Anders zouden er nog meer files en nog viezere auto's zijn. We moeten van die fossiele brandstoffen af. De opbrengst komt allemaal in het staatsbudget terecht, geld dat dus niet uit andere belastingen hoeft te komen.

    We subsidiëren de auto trouwens. Als je echt alle kosten zou meerekenen dan zou autorijden helemaal onbetaalbaar zijn. Wat denk je van dat we de helft van de ruimte in onze steden aan de auto opofferen?
    De overheid spaart om het middels de EU te kunnen laten verkwisten aan de zeurolanden. Vervolgens laten ze de ouderen in NL aan hun lot over...!
  7. TA=verlies 20 augustus 2019 19:44
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 20 augustus 2019 17:12:

    [...]
    Hypotheken met lange looptijd en historisch lage rente wil je niet op je balans hebben. Zeker niet als het er veel zijn. Dat ontploft een keer als de rente hoger wordt, en neemt dan de hele bank mee. Volgens mij houdt ING de hypotheken zelf. Dan moet je dus wel degelijk selectief zijn. Alternatief is om anderen met het radioactieve spul op te zadelen (securisatie).
    Waar heb jij die wijsheid vandaan?
  8. forum rang 5 Bart Meerdink 20 augustus 2019 21:55
    quote:

    TA=verlies schreef op 20 augustus 2019 19:44:

    [...]
    Waar heb jij die wijsheid vandaan?
    Is logisch toch? De subprime crisis van 2008 kwam door het op een ondoorzichtige manier verpakken en doorverkopen van slechte (Amerikaanse) hypotheken die van (corrupte) credit agencies toch een hoge rating hadden gekregen. Ook aan Nederlandse banken (o.a. ING onder Tilmant) en pensioenfondsen. Hypotheken verkopen en meteen doorverkopen is een (voor de bank) een efficiënt model om snelle winst te maken en de risico's op anderen af te wentelen.

    Nederlandse banken houden ze veel meer zelf vast. Dan moet je dus meer op de risico's letten.
  9. forum rang 7 Kaviaar 20 augustus 2019 22:02
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 20 augustus 2019 17:27:

    [...]
    Is een mythe: Kwartje van Kok was 18,3 cent (8,3 eurocent). De drie jaar daarna is de benzine accijns niet verhoogd nl.wikipedia.org/wiki/Kwartje_van_Kok

    We hebben in Nederland zeker een hoge accijns, dat is bewust en verstandig. Anders zouden er nog meer files en nog viezere auto's zijn. We moeten van die fossiele brandstoffen af. De opbrengst komt allemaal in het staatsbudget terecht, geld dat dus niet uit andere belastingen hoeft te komen.

    We subsidiëren de auto trouwens. Als je echt alle kosten zou meerekenen dan zou autorijden helemaal onbetaalbaar zijn. Wat denk je van dat we de helft van de ruimte in onze steden aan de auto opofferen?
    Geld waarmee politici kunnen handelen en wat de bevolking betaald en bij miskleumen de betreffende politicus gewoon politicus blijft. Neem kwiebes eens. Een prachtige afvloeiingsregeling bij de belastingdienst waar nog steeds gebruik van gemaakt wordt. Kost de bevolking geld en hij gaat verder in de Groningse gasvelden.
    De Betuwelijn. Kostte ook vele nullen achter de komma extra.
    Het debacle met de Fira treinen.

    Allemaal door de lieve burgers opgebracht en door de overheid grotendeels verkwanselt.
    Doe je zelf iets verkeerd, wordt je ontslagen. Bij politici is dat niet het geval. Die zorgen en beschermen elkaar en schuiven elkaar baantjes toe.

    Wel opvallend dat veel politici, burgemeester zijn...
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links