Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

ECB versoepelt tijdelijk bepaalde kapitaaleisen voor banken

FRANKFURT (AFN/BLOOMBERG) - De Europese Centrale Bank (ECB) versoepelt tijdelijk bepaalde kapitaalvereisten voor investeringsbanken om hen te helpen door de coronacrisis te komen. Het gaat om de regels bij berekeningen over hoeveel geld er opzijgezet moet worden voor bepaalde marktrisico's.

Deutsche Bank en de Franse banken BNP Paribas en Société Générale zullen waarschijnlijk het meest profiteren van deze maatregel, aangezien zij de grootste zogeheten handelsactiviteiten hebben. De beslissing van de ECB wordt na zes maanden weer herzien.

Sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus heeft de ECB al meerdere ingrepen gedaan om de financiële sector tegemoet te komen. Zo zijn bepaalde eisen voor buffers al verlaagd zodat banken makkelijker kredieten kunnen verstrekken. Verder worden door de ECB grote hoeveelheden obligaties opgekocht, zodat alle economische sectoren kunnen profiteren van soepele financieringscondities, ook bedrijven. Daardoor krijgen ze extra middelen om hun dagelijkse kasstromen te beheren en onnodige ontslagen te vermijden.

Banken hebben jarenlang gelobbyd om strengere regels die zijn ingevoerd na de financiële crisis van 2008 terug te draaien. Nu worden veel van die wensen ingewilligd om de sector meer flexibiliteit te geven om de gevolgen van de pandemie het hoofd te kunnen bieden. Tot dusver heeft de ECB gezegd dat de verlichting tijdelijk zal zijn en heeft zij ook banken opgeroepen hun steentje bij te dragen door de uitbetaling van dividend uit te stellen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

37 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 april 2020 19:23
    Mooi bericht van de ECB, kunnen ze dit geld weer “uitlenen” aan ondernemers met 9% rente en persoonlijke garantie.

    Banken...... Die zijn er toch niet voor bedrijven en particulieren?
    Maar alleen voor zichzelf.

    Na 2008 hebben we nu weer een mooie kans om deze sector op te ruimen.

  2. [verwijderd] 16 april 2020 19:24
    quote:

    Walzie schreef op 16 april 2020 19:23:

    Mooi bericht van de ECB, kunnen ze dit geld weer “uitlenen” aan ondernemers met 9% rente en persoonlijke garantie.

    Banken...... Die zijn er toch niet voor bedrijven en particulieren?
    Maar alleen voor zichzelf.

    Na 2008 hebben we nu weer een mooie kans om deze sector op te ruimen.

    Zelfbehoud is the name of the game.
    Veel meer pijn nodig voor een revolutie.
    Die pleister kan er pas af als alles eronder weggerot is.
  3. [verwijderd] 16 april 2020 19:29
    quote:

    howlowdowego schreef op 16 april 2020 19:24:

    [...]

    Zelfbehoud is the name of the game.
    Veel meer pijn nodig voor een revolutie.
    Die pleister kan er pas af als alles eronder weggerot is.
    Is jammer genoeg het geval. Toegevoegde waarde is hopelijk the name of the game in de toekomst.
    Wat zou een bank dan nog toevoegen?

  4. [verwijderd] 16 april 2020 19:50
    Ik heb gehoord dat de G20 achter de schermen serieus bezig zijn met de grote reset.

    Politici zien in dat ze met het huidige systeem niet meer verder kunnen.

    Hou maar rekening met banken holiday en als je op je rekening kijkt en er stond gisteren nog € 20.000,- dat het met de nieuwe dag wel eens € 200,- kan zijn en weer later nog maar € 20,- en nog weer later nog maar € 2,-

    Ik verwacht dat dit binnen nu en een half jaar staat te gebeuren. Nee, ik voel me prima hoor. Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen genomen. De hyperinflatie gaat enorm zijn, type Venezuela.
    Dat is waarom alle grote industriële landen ongelimiteerd geld in hun land pompen om na de reset er weer zo sterk als mogelijk voor te staan.
    Zonder al die honderden biljoenen nieuw fake geld zouden alle systeem banken al zijn omgevallen. Hier kun je ook weer lezen Deutsche bank , een bank die technisch allang failliet is wordt door deze maatregelen overeind gehouden maar zo zijn er nog vele systeem banken die staan te wankelen zoals JP Morgan en UBS .

    Het leven na Corona en de grote reset zal nooit meer hetzelfde zijn, dat is wat zeker is !!

  5. pegel 16 april 2020 20:04
    Misschien zijn die bitcoins zo gek nog niet...banken printen maar bij, sommigen weer op omvallen dus je centjes terug is ook maar de vraag. Mededeling gekregen van mijn bank dat ik meer moet gaan betalen voor het bankieren en al rente over +100k sparen moet gaan betalen per juli. Lekker.

    Dat het systeem niet houdbaar is me al jaren duidelijk, uitgebreide onderbouwing al jaren klaar. We leven simpelweg op te grote voet en pompen de boel al jaren op om dat te blijven doen: USA, Japan, Zuideuropa, China. Doen wij het in NL nog netjes, betalen we straks voor de anderen. Dat velen nu weer vol in aandelen zijn gegaan kan ik ook echt niet bij. Dit kun je niet eeuwig volhouden. Dat politici daar nu pas over nadenken, in plaatsen van blijven pompen moesten ze gaan vertellen dat we wat minder moeten gaan uitgeven. Demografie en klimaat bepalen de grens van de groei. Maar bang voor hun baantjes...

  6. [verwijderd] 16 april 2020 20:33
    Ik lees net alle 12 posts op dit artikel. En ongeacht of ik er wél of niet mee eens ben zie ik zónder uitzondering alléén maar gefrustreerde en negatieve uitlatingen....geen probleem. Doemdenkers vind je overal. Maar wél een beetje 'soort van jammer' dat er nou werkelijk niemand met (andere) oplossingen komt aandragen..?!...Lekkker veilig, he ? Achter je schuilnaampje Doom en Gloom verkondigen....stelletje prutsers. ;-) . Fijne avond. Oh, en trouwens, kzit zo scheef als een hoepel.... :-)
  7. [verwijderd] 16 april 2020 21:22
    quote:

    Gre Braadslee schreef op 16 april 2020 20:33:

    Ik lees net alle 12 posts op dit artikel. En ongeacht of ik er wél of niet mee eens ben zie ik zónder uitzondering alléén maar gefrustreerde en negatieve uitlatingen....geen probleem. Doemdenkers vind je overal. Maar wél een beetje 'soort van jammer' dat er nou werkelijk niemand met (andere) oplossingen komt aandragen..?!...Lekkker veilig, he ? Achter je schuilnaampje Doom en Gloom verkondigen....stelletje prutsers. ;-) . Fijne avond. Oh, en trouwens, kzit zo scheef als een hoepel.... :-)
    Helemaal eens, wat een droeftoeters. Uiteindelijk komt het allemaal goed! Sommige verliezen, hetgeen weer nieuwe deuren kan openen. Maar om nou te gaan denken dat de wereld ten onder gaat, daar heeft toch helemaal niemand iets aan?
  8. Barren Wuffet 16 april 2020 21:27
    quote:

    Gre Braadslee schreef op 16 april 2020 20:33:

    Ik lees net alle 12 posts op dit artikel. En ongeacht of ik er wél of niet mee eens ben zie ik zónder uitzondering alléén maar gefrustreerde en negatieve uitlatingen....geen probleem. Doemdenkers vind je overal. Maar wél een beetje 'soort van jammer' dat er nou werkelijk niemand met (andere) oplossingen komt aandragen..?!...Lekkker veilig, he ? Achter je schuilnaampje Doom en Gloom verkondigen....stelletje prutsers. ;-) . Fijne avond. Oh, en trouwens, kzit zo scheef als een hoepel.... :-)
    Deze mensen menen dat er iets mis gaat en uiten hun frustraties.
    Dat mag toch ?

    Goed dan, dit draadje gaat over ECB en banken.
    Hier mijn idee, voorzichtig eens gaan verkennen wat het (werkelijk) gaat kosten om de EU te verlaten.
    Ik bedoel dus niet die bangmakerij in de media.
    En ik wil graag duidelijke berekeningen zien, die hebben ze (ECB en Rutte) nog nooit laten zien.

    Diverse zuidelijke arme sloebers in de EU kosten ons alleen maar miljardennnnn.
    En zullen dat ook blijven doen, tot in lengte van dagen.

    Tevens moeten we gaan verkennen met welke landen wij in de toekomst wel een samenwerkingsverband zouden kunnen aangaan.

    En de banken privatiseren (kopen)Corona Noodmaatregel argument?
    Huidige waarde (nog 25% sinds 2008) minus de miljarden die wij reeds eigenaar zijn (via ECB steun)
    Vermoedelijk krijgen wij ze nu dus gratis.
    Als we langer wachten, kosten ze ons miljarden (steun-reddingen e.d)

    En uw idee????
  9. De Buurman 16 april 2020 21:28
    quote:

    Felix66 schreef op 16 april 2020 19:50:

    Ik heb gehoord dat de G20 achter de schermen serieus bezig zijn met de grote reset.

    Politici zien in dat ze met het huidige systeem niet meer verder kunnen.

    Hou maar rekening met banken holiday en als je op je rekening kijkt en er stond gisteren nog € 20.000,- dat het met de nieuwe dag wel eens € 200,- kan zijn en weer later nog maar € 20,- en nog weer later nog maar € 2,-

    Ik verwacht dat dit binnen nu en een half jaar staat te gebeuren. Nee, ik voel me prima hoor. Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen genomen. De hyperinflatie gaat enorm zijn, type Venezuela.
    Dat is waarom alle grote industriële landen ongelimiteerd geld in hun land pompen om na de reset er weer zo sterk als mogelijk voor te staan.
    Zonder al die honderden biljoenen nieuw fake geld zouden alle systeem banken al zijn omgevallen. Hier kun je ook weer lezen Deutsche bank , een bank die technisch allang failliet is wordt door deze maatregelen overeind gehouden maar zo zijn er nog vele systeem banken die staan te wankelen zoals JP Morgan en UBS .

    Het leven na Corona en de grote reset zal nooit meer hetzelfde zijn, dat is wat zeker is !!

    Ik heb gehoord dat de G20 achter de schermen serieus bezig zijn mensen die complottheorieën en andere onzin verspreiden binnenkort levenslang opsluiten.

    Politici zien in dat deze gekkies geen plek hebben in de huidige samenleving.

    Ik verwacht dat dit binnen nu en een half jaar staat te gebeuren. Nee, ik voel me prima hoor. Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen genomen.
  10. kenner66 16 april 2020 21:30
    Wat een gejank over banken. Banken kunnen het nooit goed doen krijgt men geen geld dan is het een K.. bank. Krijgt men geld en gaat men failliet dan is het een K.. bank.
    Over geld wat ze lenen, waar de bank risico voor loopt, vinden ze de rente hoog.
    Dus simpel gewoon zorgen dat je niets hoeft te lenen laat die 5 keer vakantie laat die grotere auto laat dat elke week uit eten en ga zo maar door dan hoef je de banken niet af te zeiken.
  11. [verwijderd] 16 april 2020 21:31
    Ook de NL banken gaan morgen keihard omhoog in tegenstelling tot de US banken die daardoor op achterstand komen.
    Het geeft zoveel lucht, zoiets als: je komt met 10 plaques van 1000 euro Hollandcasino binnen lopen, zelfverzekerd met zeer veel vertrouwen.
    Je gaat beuken, echt geld maken, de speelbank een poepie laten ruiken.
  12. kenner66 16 april 2020 21:32
    quote:

    De Buurman schreef op 16 april 2020 21:28:

    [...]

    Ik heb gehoord dat de G20 mensen die complottheorieën en andere onzin verspreiden binnenkort levenslang opsluiten.

    Politici zien in dat deze gekkies geen plek hebben in de huidige samenleving.

    Ik verwacht dat dit binnen nu en een half jaar staat te gebeuren. Nee, ik voel me prima hoor. Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen genomen.
    Idd dat moeten ze maar eens gaan doen al die onzin verspreiders en doem denkers opsluiten.
37 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links