Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Prognose: bouw wacht krimpjaar door stikstof en PFAS

Prognose: bouw wacht krimpjaar door stikstof en PFAS

AMSTERDAM (AFN) - De bouw wacht in 2020 een krimp van 2 procent, voorspelt ABN AMRO in een rapport over de sector. De terugloop is een direct gevolg van overheidsbeleid over de uitstoot van stikstof en het verplaatsen van grond met chemische stoffen die onder de noemer PFAS vallen. De grond-, wegen-, en waterbouw wordt het hardst geraakt met een min van 3,5 procent.

De woningbouw loopt volgens de prognose van de bank terug met 2,5 procent. Met een gebrek aan vraag heeft dat niets te maken. De bouwers worden door regelgeving beperkt in hun werkzaamheden, schrijft ABN AMRO. De bank verwacht voor 2021 stabilisering. Hoe het verder gaat, zal wel afhangen van de acties van het kabinet.

ABN AMRO voorspelt dat veel projecten alsnog van start gaan zodra het overheidsbeleid dat mogelijk maakt. "Dit kan een luchtbel in de orderportefeuille veroorzaken: nu weinig of geen projecten, maar later een stuwmeer. Dit kan ervoor zorgen dat na 2021 de bouwproductie sterk groeit en een inhaalslag gaat maken", vertelt econoom Madeline Buijs van ABN AMRO. Volgens haar lopen bedrijven die "inspelen op de nieuwe realiteit" en duurzaam bouwen het laagste risico. "Bouwbedrijven die deze omslag nu maken, zijn toekomstbestendiger."

Stikstof en PFAS

Ook aanverwante sectoren krijgen het moeilijk. Zo voorziet ABN AMRO een productiedaling van 3 procent bij producenten van hout- en bouwmaterialen. Verhuurders van bouwmaterieel kunnen 2 procent krimp tegemoetzien.

Stikstof en PFAS houden de bouw al maanden bezig. Hoewel de sector slechts een klein gedeelte van de totale stikstofuitstoot veroorzaakt, ondervindt de bouw wel grote gevolgen van het feit dat de totale uitstoot hoger is dan de overheid op basis van natuurwetgeving mag toestaan. Omdat de natuur schade ondervindt van hoge stikstofconcentraties, stranden tal van bouwprojecten bij de rechter omdat ze leiden tot meer uitstoot.

Voor het verplaatsen van grond waar PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen) in zitten, heeft het kabinet de normen onlangs versoepeld. Toch zeggen ondernemers nog altijd veel beperkingen te ondervinden. Twee van de chemische stoffen waar het om gaat zijn verboden in consumentenproducten, omdat ze bijvoorbeeld leverschade kunnen veroorzaken en de gezondheid van ongeboren kinderen kunnen schaden. Andere PFAS gelden als "zeer zorgwekkend".

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
BAM
HEIJMANS KON

Gerelateerd

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 januari 2020 07:53
    Goed voor consument. Zijn de prijzen weer normaal want bouw ligt stil en zullen voor elke klus nu wel de moeite nemen om langs te komen. Je moest voor aannemers, loodgieters, schilders een half jaar wachten voor een offerte en tegen prijzen waar je een weeshuis een jaar lang eten kon geven.

    Maar anyway.... zijn dit partijen (Vvd, Groenlinks, Cda, Pvda) waar je op moet kiezen ?..

    Kabinet dat volgt wat andere landen eist (ASML, Philips, ING). Kabinet volgt niet meer wat ze goed vinden voor de burger en bedrijven, maar wat Brussel en Amerika te eisen hebben.

    Kabinet heeft NL soeverniteit te grabbel gegooid. Hadden wij maar Xi JinPing.

    NL zn angsthazen om voor hun eigen waarden en normen op te komen.

    Krijgen 1 miljoen mensen erbij uit andere landen in komende jaren. Staat niet verhouding met landoppervlakte die wij hebben om met 18 miljoen mensen te leven.

    En later zal kabinet klagen over meer uitstoot, meer stikstof, meer CO2. Hoe zou dat kunnen, met 2 miljoen inwoners erbij ???

    De verkiezingen komen eraan en partijen VVD, CDA, Groenlinks zullen alles doen om zieltjes te winnen en doen alsof ze tegen de bevolkingsgroei zijn, maar ze hebben NL cultuur verpats aan Brussel.

  2. forum rang 6 suskewiet 7 januari 2020 09:38
    REALISME ,is oké ,maar Nederland staat moederziel alleen .
    Ze hebben met splinterpartijen dit akkoord bereikt ( dit gaat hun nog stemmen kosten )
    De rechtbank doet een uitspraak ( Ge moet de burger beschermen ,ja daar is niks mis mee )
    De rechtbank legt geen boete op en in feite is zo een uitspraak waardeloos .
    De rechtbank weet goed genoeg dat men niet kan voldoen .
  3. forum rang 4 s.lin 23 januari 2020 21:39

    EIB: 'Bouwsector krimpt en ook in 2021 geen groei'
    23-1-2020
    AMSTERDAM - De PFAS- en stikstofproblematiek ettert waarschijnlijk nog even door in de bouwsector. Volgens het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) wacht de bouw dit jaar een lichte krimp, en in 2021 wordt de groei naar verwachting nog niet hervat. Pas vanaf 2022 kan de bouw weer een sterke groei tegemoet zien, zo is de prognose.
    De problemen ontstonden nadat de Raad van State vorig jaar het Nederlandse stikstofbeleid ongeldig had verklaard. Daardoor kwamen veel bouwplannen stil te liggen. De sector kreeg ook te maken met een strenge minimumwaarde voor de hoeveelheid van de chemische stoffengroep PFAS, waardoor praktisch geen grond mocht worden vervoerd. Vooral de nieuwbouw van woningen en infraprojecten werden zwaar getroffen.

    De situatie leidde al tot heftige reacties vanuit de sector. Bouwers protesteerden onder meer op het Haagse Malieveld. Inmiddels is er met nogal wat vertraging een verruiming van de PFAS-norm tot stand gekomen en zijn er door de overheid maatregelen aangekondigd voor stikstof. Maar de vergunningverlening in de woningbouw staat waarschijnlijk nog een tijdje onder druk, aangezien maatregelen om alles weer op gang te brengen tijd nodig hebben en vaak ook nog regionaal een uitwerking behoeven.

    Een en ander zorgt er naar verwachting voor dat de bouwproductie dit jaar met 1 procent terugloopt en volgend jaar op 0 uitkomt. Volgens het EIB is het jaar 2019 nog afgesloten met een plus van 4 procent, al vlakte de groei bij onder meer de oplevering van nieuwbouwwoningen stevig af.

    Het instituut raamde eerder al dat het aantal opgeleverde huizen in 2020 zal terugvallen van 63.000 naar 60.000 om volgend jaar verder te dalen richting 55.000. De nieuwbouwproductie kan waarschijnlijk vanaf 2022 weer met 7 procent op jaarbasis groeien. Tot een ruimer aanbod op de woningmarkt leidt dit dan overigens nog niet. De nieuwbouw heeft ook nog een flinke achterstand weg te werken.

    Overigens vindt het EIB de situatie in de bouw ook weer niet alarmerend. Op de langere termijn zien de vooruitzichten er nog steeds goed uit, vanwege de grote vraag naar bouwwerkzaamheden. De jaarlijkse bouwproductie zal over een paar jaar weer op een plus van 3,5 procent uitkomen, denkt het instituut. Ook de werkgelegenheid in de sector blijft komende jaren, op een dipje in 2021 na, waarschijnlijk in de lift zitten.

    bron; www.bouwformatie.nl/bouwnieuws/eib-bo...
  4. forum rang 4 s.lin 28 januari 2020 19:04
    EIB: ‘Groei bouwproductie ligt komende twee jaar stil’
    22 januari 2020
    Hoewel de bouwproductie in 2019 steeg, komt de groei in 2020 en 2021 als gevolg van de stikstofproblematiek stil te liggen. Dat concludeert het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in de studie ‘Verwachtingen bouwproductie en werkgelegenheid 2020’.

    Er werd vorig jaar flink gebouwd, aldus het instituut: de totale productie in de utiliteitsbouw nam met ruim 7 procent toe, aangejaagd door de nieuwbouw. Ook werd voor het derde jaar op rij de arbeidscapaciteit in de sector uitgebreid.

    Bouwproductie daalt
    De nabije toekomst van de bouwsector is minder rooskleurig: de groei valt stil in de komende twee jaar. Er werden in de eerste maanden van 2019 minder vergunningen verleend voor nieuwbouw van woningen, en dat werd in de tweede helft van het jaar versterkt als gevolg van de stikstofcrisis. De nieuwbouwproductie van woningen daalt in beide jaren met zo’n 5 procent per jaar.

    Ontwikkelingen
    In de periode 2022-2024 zal de bouwproductie zich weer sterk gaan ontwikkelen, verwacht het EIB, en de nieuwbouwproductie van woningen kan met gemiddeld 7 procent in deze jaren groeien tot 70.000 woningen tegen het eind van de periode. Tot een echte verruiming van de woningmarkt zal dat niet leiden: het CBS verwacht dat het aantal huishoudens dat een woning zoekt daar elk jaar nog steeds ruim boven ligt.

    Werkgelegenheid
    Na jaren van hoge werkgelegenheidsgroei slaat ook het beeld op de bouwarbeidsmarkt dit jaar om, aldus het EIB. De werkgelegenheid daalt naar verwachting geleidelijk in de loop van het jaar en komt gemiddeld in 2020 nog net uit boven die van 2019. In 2021 daalt de werkgelegenheid met 1,5 procent. De instroom vanuit de opleidingen is de komende twee jaar voldoende om de vraag op te vangen en van grote werkloosheid is geen sprake.

    bron:
    www.aannemervak.nl/bouwsector/eib-bou...
  5. forum rang 4 s.lin 21 februari 2020 17:08
    Bouwers nog flink in de knel door PFAS: vertraging, hoge kosten en uitgestelde projecten
    17-2-2020

    Maar liefst 71 procent van de bedrijven die last heeft van de PFAS-crisis heeft nog steeds te maken met vertraging bij lopende te projecten. Daarnaast kampt bijna de helft met hogere kosten, blijkt uit een enquête van Bouwend Nederland.

    De verruiming van de norm is dus nog lang niet voldoende, concludeert de branchevereniging.
  6. forum rang 4 s.lin 20 maart 2020 06:54
    Bouw in januari iets positiever over PFAS en stikstof'

    18-3-2020
    AMSTERDAM - Minder bouwbedrijven merkten in januari dat de hoeveelheid werk stagneerde door de problemen door stikstof en PFAS dan een maand eerder. Dat stelt het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in een maandelijks rapport. De werkvoorraad nam licht toe.
    Eén op de zestien bouwbedrijven gaf in januari aan door stikstof en PFAS te merken dat de hoeveelheid werk afnam. In december was dat nog een op de negen bedrijven.

    Gemiddeld hebben bedrijven in alle sectoren van de bouw nog opdrachten voor 9,9 maanden werk. Dat is iets meer dan in december. In de woningbouw hebben bedrijven nog werk voor ruim een jaar.

    De meting werd in februari verricht onder zo'n 250 bouwbedrijven. De maatregelen rond het coronavirus zijn nog niet in de cijfers meegenomen.
  7. forum rang 4 s.lin 1 mei 2020 08:07
    Woning- en kantorenbouwers zien werkvoorraad slinken
    30 april
    Woning- en kantorenbouwers hebben in maart de werkvoorraad sterk zien afnemen. Hoofdoorzaak is de coronacrisis, blijkt volgens het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) uit de meest recente conjunctuurmeting.

    In de woningbouw liep de orderportefeuille vorige maand met maar liefst zes tiende maand terug en kwam daarmee uit op 11,8 maanden werk. In de utiliteitsbouw bedroegen de afnames vijf tiende maand. Bouwers in die deelbranche hebben nu nog gemiddeld voor 9,3 maanden werk op de plank liggen.

    Volgens het EIB kampen de bouwers vooral met de gevolgen van de coronacrisis. Zes op de tien hoofdaannemers gaven aan stagnatie te ondervinden in hun onderhanden werk. De coronacrisis noemen ze daarbij als belangrijkste oorzaak. “Bij b&u-bedrijven uit zich dit onder andere in meer stagnatie in materiaalvoorziening en bij gww-bedrijven in stagnatie bij onderaannemers”, aldus het EIB.

    In grond- en waterbouw nam de werkvoorraad met een tiende maand af naar 7,6 maanden. In de wegenbouw was daarentegen sprake van een stijging, met drie tiende maand naar 6 maanden. De omvang van het orderboek in de totale bouw kwam in maart uit op 9,4 maanden. Dat is drie tiende maand minder dan in februari.

    Reorganisatie
    Een kwart van de bouwers verwacht in de komende drie maanden te moeten ingrijpen in de personeelsbezetting. Een jaar geleden, toen de economische ontwikkelingen nog ronduit rooskleuring waren, dacht slechts 2 procent van de aannemers aan het doorvoeren van een reorganisatie.

    www.cobouw.nl/woningbouw/nieuws/2020/...
  8. forum rang 4 s.lin 9 mei 2020 07:13
    Na de bouwvak zullen er vanwege de coronacrisis problemen gaan ontstaan in de bouw omdat opdrachten wegvallen, voorspelt Ten Brinke. “De bouw is laatcyclisch. Projecten lopen zes à acht maanden door. Op dit moment voelt niemand het nog. Maar straks wel.”

    www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2020/0...
  9. forum rang 4 s.lin 3 juni 2020 22:38
    Bouw nieuwe woningen valt terug in april
    3-6-2020
    In april zijn er 5.951 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Dat is 5 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

    Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Het is voor het eerst dit jaar dat er minder woningen gereed werden gemeld dan het jaar ervoor. Over de eerste vier maanden van het jaar gemeten werd er 6 procent meer woningen opgeleverd dit jaar.

    Het was de verwachting dat de productie van nieuwe woningen in de loop van dit jaar zou dalen. De afgifte van vergunningen voor nieuwe woningen daalde vorig jaar met 18 procent ten opzichte van 2018. Naast het tekort aan (betaalbare) bouwlocaties en de hoge bouwkosten veroorzaakte ook de stikstofcrisis na de zomer van 2019 voor veel minder vergunde projecten.

    Dit jaar groeit het aantal vergunningen weer: in het eerste kwartaal werd 7 procent meer nieuwe woningen vergund in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
    Doorbouwen
    De daling van de nieuwbouwproductie hangt waarschijnlijk deels samen met het coronacrisis. Ondanks dat bedrijven mochten doorbouwen, ervoeren veel bedrijven hinder.

    65 procent van de bouwbedrijven was in april minder productief, bleek uit de BouwMonitor van Cobouw en USP. Vlak na het uitbreken van de crisis was er sprake van een hoog ziekteverzuim. Ook het tekort aan materiaal en buitenlandse arbeidskrachten zorgde voor een lagere productiviteit. 34 procent van de bedrijven had een productieverlies van 6 tot 20 procent. 9 procent zag zijn productie zelf met meer dan 20 procent inzakken. Voor de meeste bouwers (57 procent) bleef het productiviteitsverlies beperkt tot onder de 5 procent.

    www.cobouw.nl/woningbouw/nieuws/2020/...
  10. forum rang 4 s.lin 3 juni 2020 22:40
    Bouw nieuwe woningen valt terug in april
    3-6-2020

    n april zijn er 5.951 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Dat is 5 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

    Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Het is voor het eerst dit jaar dat er minder woningen gereed werden gemeld dan het jaar ervoor. Over de eerste vier maanden van het jaar gemeten werd er 6 procent meer woningen opgeleverd dit jaar.

    Het was de verwachting dat de productie van nieuwe woningen in de loop van dit jaar zou dalen. De afgifte van vergunningen voor nieuwe woningen daalde vorig jaar met 18 procent ten opzichte van 2018. Naast het tekort aan (betaalbare) bouwlocaties en de hoge bouwkosten veroorzaakte ook de stikstofcrisis na de zomer van 2019 voor veel minder vergunde projecten.

    Dit jaar groeit het aantal vergunningen weer: in het eerste kwartaal werd 7 procent meer nieuwe woningen vergund in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
    Doorbouwen
    De daling van de nieuwbouwproductie hangt waarschijnlijk deels samen met het coronacrisis. Ondanks dat bedrijven mochten doorbouwen, ervoeren veel bedrijven hinder.

    65 procent van de bouwbedrijven was in april minder productief, bleek uit de BouwMonitor van Cobouw en USP. Vlak na het uitbreken van de crisis was er sprake van een hoog ziekteverzuim. Ook het tekort aan materiaal en buitenlandse arbeidskrachten zorgde voor een lagere productiviteit. 34 procent van de bedrijven had een productieverlies van 6 tot 20 procent. 9 procent zag zijn productie zelf met meer dan 20 procent inzakken. Voor de meeste bouwers (57 procent) bleef het productiviteitsverlies beperkt tot onder de 5 procent.

    www.cobouw.nl/woningbouw/nieuws/2020/...
  11. forum rang 4 s.lin 9 juni 2020 19:50
    Remkes: ‘Bouw hard geraakt door stikstof, investeer in die sector en kom met drempelwaarde’
    8 juni 2020
    De bouwsector loopt grote klappen op door stikstof terwijl het nauwelijks iets aan de emissies bijdraagt. De commissie Remkes, die maandag een belangrijk eindrapport opleverde, vindt dat oneerlijk en dringt aan op hulp voor de bouw.

    “Maak er serieus werk van.” Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap van het Adviescollege Stikstofproblematiek. Vandaag bood voorzitter Remkes het eindrapport ‘niet alles kan overal’ aan. Minister Carola Schouten nam het in ontvangst en moet aan de bak als het aan de commissie ligt. Het stelt voor om de stikstofuitstoot in Nederland te halveren. In 2030 moet dat doel zijn bereikt.

    Remkes deed met zijn commissie maandenlang onderzoek naar de uitstoot van ammoniak (NH3) en stikstofoxiden (NOx). Aanleiding was een uitspraak van de Raad van State vorig jaar die een bom legde onder de Nederlandse aanpak. Onder meer een Tracébesluit van de Ring Utrecht kwam daarmee op losse schroeven te staan. Daarna volgde vele vertragingen en problemen.

    Op de schop
    In het rapport staat de commissie uitgebreid stil bij de bouw. De commissie onderschrijft dat de vergunningverlening vrijwel helemaal stil is komen te liggen.

    “Het ontbreken van ‘stikstofruimte’ is de grote bottleneck voor het opstarten van de vergunningverlening. Niet altijd inhoudelijk onderbouwd, heeft de onzekerheid bij vergunningverleners geleid tot een grote terugval in de opdrachtverlening. De PFAS-problematiek en nu de coronacrisis verergeren de problemen voor de bouwsector.”

    Remkes stelt dat de bouw in de knel is gekomen. “De reden daarvoor is dat de bouw als enige sector geen ‘bedrijfsvergunning’ heeft voor bestaande activiteiten. Met andere woorden, voor bedrijven in de industriële sector geldt dat zij jaarlijks een vergunde stikstoflast kunnen veroorzaken, terwijl een bouwbedrijf voor vrijwel alle activiteiten afhankelijk is van specifieke projectbeoordelingen en vergunningen. Dit is de achilleshiel van de sector. De werkvoorraad van opdrachten in de bouw varieert tussen 6 en 9 maanden: een lange periode zonder nieuwe opdrachten betekent dat de klap in de sector thans voelbaar wordt.”

    Drempelwaarde
    De commissie dringt aan op een investeringsfonds en een goed onderbouwde drempelwaarde. “Leg juridisch vast dat de emissies van bouwprojecten in (maximaal) 10 jaar tijd worden teruggebracht met 80 procent. Dit creëert voldoende ruimte om bouwprojecten te vrijwaren van gedetailleerde stikstofberekeningen, door invoering van een goed onderbouwde drempelwaarde voor tijdelijke emissies.”

    “Gezien het grote belang van de bouwsector voor het herstel van de economie, is het Adviescollege van mening dat een investering in deze sector noodzakelijk is en minimaal in evenwicht moet zijn met de door het kabinet ter beschikking gestelde middelen voor natuurherstel en andere sectoren.”

    Hoewel de bouw nauwelijks invloed heeft op het stikstofuitstoot in Nederland (bouw is slechts verantwoordelijk voor 0,6 procent van de totale uitstoot) heeft Remkes het gevoel dat de bouw wel wil helpen het probleem op te lossen. De commissie ziet verschillende mogelijkheden. “Beperking van emissies vanuit het bouwproces kan zowel gerealiseerd worden bij werkzaamheden op de bouwplaats (brandstofgebruik, gebruik prefab) als in de vervoersbewegingen van leveranciers en van personeel van en naar de bouwplaats. Ook kan bouwmateriaal in sommige gevallen mogelijk hergebruikt worden.”

    Emissiearme bouw
    Remkes ziet ook belemmeringen richting een emissiearme bouw. “Die betreffen vooral het versneld afschrijven van oud bouwmaterieel, de geringe beschikbaarheid van duurzaam bouwmaterieel en een gebrekkige stimulering van emissiearm bouwen in aanbestedingen. Voor duurzaam bouwmaterieel geldt dat elektrificatie een belangrijke ontwikkeling is, maar dat vanwege beperkte beschikbaarheid niet op korte termijn een grote transitie verwacht mag worden.”

    Elektrificatie van de bouwplaats heeft volgens de commissie alleen zin als “een netaansluiting op de bouwplaats beschikbaar komt en kan niet worden ingevuld met dieselaggregaten of frequent transport van opgeladen batterijen. Alleen met een netaansluiting op de bouwplaats wordt de stikstofuitstoot verminderd.”

    Remkes benadrukt dat emissiearm bouwen begint bij en gestimuleerd moet worden door opdrachtgevers. Of dat gaat gebeuren, vraagt hij zich af. “Alle afspraken over ‘duurzaam inkopen’ ten spijt, is tot op heden de aanbestedingspraktijk weinig hoopgevend. Slechts in 26 procent van de aanbestedingen vormen duurzaamheidsaspecten een onderdeel van de gunningscriteria. Daarnaast geven vertegenwoordigers van de bouwsector aan dat innovaties voor emissiearme bouw ruim voorhanden zijn, maar niet voldoende worden omarmd door opdrachtgevers.”

    Obstakels
    Hij ziet ook andere obstakels: “Opdrachtgevers geven aan dat zij in contracteisen en gunningscriteria emissiearm bouwen willen stimuleren, maar dat de effecten van emissiebeperkende innovaties voldoende meetbaar en onderbouwd moeten zijn om toegepaste innovaties volgens de aanbestedingsregels mee te kunnen wegen. Ook vergt emissiearm aanbesteden een extra financiële investering, die niet altijd voorhanden is.”

    De reacties op het rapport zijn wisselend. In de bouw zijn ze overwegend positief. “Hier hoort bijna gejuich bij”, zei Fries Heinis, directeur van Bouwend Nederland in een eerste reactie op het advies bij BNR Bouwmeesters. Hij is blij met de erkenning voor de situatie van de bouw en is blij dat Remkes aandringt op extra investeringen in de bouw. Heinis roept het kabinet op om het advies snel over te nemen.

    Heinis heeft de indruk dat de regering meer en meer begrip begint te krijgen voor de bouw. “Twee weken geleden zaten Maxime Verhagen en ik nog met vier ministers om de tafel. Iedereen begrijpt dat de bouw de locomotief is om de economie weer op gang te krijgen, maar nu moet het gebeuren.”

    Papieren
    Volgens de directeur van Bouwend Nederland moet de regering direct werk maken van de drempelwaarde. “De papieren daarvoor liggen al op tafel. Mag niet, kan niet, zei minister Schouten van Landbouw steeds, maar met het advies van Remkes lijkt me de boodschap helder: Nu aan de slag, meteen beginnen.”

    Remkes benadrukt dat de vermindering van 50 procent en het uitvoeren van maatregelen die de natuur herstellen “moeten worden gezien als een resultaatverplichting”. Om de doelen te bereiken, zal onder meer het mestbeleid voor de landbouw op de schop moeten. Wat de commissie betreft moet ook in alle andere sectoren de stikstofuitstoot halveren, dus ook de industrie, bij energiebedrijven en de mobiliteitssector.

    Na 2030 is de klus niet geklaard, vindt Remkes. In 2040 moet de stikstofuitstoot zodanig zijn afgenomen dat alle Natura 2000-gebieden onder de kritische grens komen. Boven die grens heeft de stikstofneerslag een nadelig effect op beschermde natuur.

    Onnodig
    Hij benadrukte dat de coronacrisis de stikstofproblemen niet heeft opgelost. De uitstoot van ammoniak uit de landbouw is bijvoorbeeld niet afgenomen in de afgelopen weken. Remkes: “Als de economie straks weer op gang komt, is het van belang dat stikstof de ontwikkelingen niet onnodig hindert.”
    8 juni 2020
    www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2020/0...
  12. forum rang 4 s.lin 16 juni 2020 15:46
    Hoeveelheid werk voor bouwbedrijven toegenomen
    12-06-2020
    AMSTERDAM - Bouwbedrijven hebben in april hun orderboek zien groeien. Dat meldt het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in zijn maandelijkse conjunctuurmeting. Gemiddeld hadden bouwbedrijven voor 9,6 maanden werk liggen.
    In maart was dat nog 9,4 maanden. Tot en met maart nam de hoeveelheid werk bij bedrijven steeds af.

    In de woningbouw hebben bedrijven het meeste werk liggen, gemiddeld genoeg voor ruim een jaar. De wegenbouw heeft met iets meer dan een halfjaar werk de kleinste hoeveelheid werk achter de hand. De meting wordt wel vertekend door het feit dat andere bedrijven deelnamen aan de meting dan de afgelopen maanden. Vooral in de woningbouw speelt dat probleem.

    De coronacrisis liet zich in april ook voelen. Een op de vijf bedrijven geeft aan dat de productie is afgenomen en 15 procent denkt de komende tijd met minder personeel door te gaan. Vier op de tien bouwbedrijven zegt dat werkzaamheden stagneerden door de coronacrisis.

    www.bouwformatie.nl/bouwnieuws/hoevee...
  13. forum rang 4 s.lin 12 juli 2020 10:13
    Experts waarschuwen wegenbouwers: ‘Mogelijk nog strengere stikstofregels in aantocht’
    7 juli
    Als de stikstofadviezen van de commissie Hordijk worden opgevolgd, heeft dat grote gevolgen voor wegenbouwers. Dan worden de stikstofregels nóg strenger, waarschuwen hoogleraar Jan Willem Erisman en advocaat Marieke Kaajan. “De kans op een vergunning wordt kleiner.”

    Stikstof, het is al ruim een jaar een van de grootste zorgen van de infrasector. Vergunningen worden nauwelijks afgegeven en opdrachten komen niet door op de markt. Met omzetverlies en ontslagen tot gevolg. Wegenbouwers klagen dan ook steen en been, maar wat ze waarschijnlijk niet weten, is dat ze er eigenlijk nog goed vanaf komen.

    Het blijkt dat ze al jaren met veel mildere stikstofberekeningen werken dan andere sectoren. In het rekenmodel dat wegenbouwers moeten hanteren, worden alléén de stikstofoxiden die binnen 5 kilometer van de weg neerdalen meegeteld, stelt de commissie Hordijk in een onlangs verschenen rapport. Bij andere sectoren geldt die grens niet, die zitten dus vast aan een veel strenger rekenmodel.

    ‘Model klopt niet’
    Volgens de onderzoekers is het zaak de rekenmethode gelijk te trekken. Het model dat in de wegenbouw wordt gehanteerd klopt wetenschappelijk gezien niet. “Deze methode komt oorspronkelijk voort uit het model voor luchtkwaliteit”, verklaart Jan Willem Erisman, hoogleraar stikstof en een van de onderzoekers van de commissie. “Stikstofoxide-concentraties kun je na vijf kilometer niet meer vanuit de bron herkennen, dus is het logisch dat je zo’n grens hanteert. Maar voor stikstofdepositie geldt dit niet. Eigenlijk kun je deze methode dus niet een op een overnemen, maar dat is bij het bepalen van de PAS jaren geleden, wel gebeurd.”

    In het AERIUS-rekenmodel dat nu wordt gehanteerd, is deze ‘oude’ methode overgenomen. Volgens advocaat Marieke Kaajan van ENVIR Advocaten (gespecialiseerd in omgevingsrecht en natuurbeschermingsrecht) is dit best gek. “Het AERIUS-model is van alle kanten door externe commissies van tevoren bekeken. Hoe kan het dat nu pas naar voren komt dat je die grens eigenlijk niet zou moeten hanteren?”

    Grote gevolgen voor wegenbouwers
    Aanpassing van de grens kan echter grote gevolgen hebben. Nu komen vergunningen al nauwelijks op gang en met een strenger rekenmodel wordt dit nóg lastiger, erkennen de experts. Kaajan: “Nu hoef je bij de aanleg van een weg alleen rekening te houden met een Natura 2000-gebied op 5 kilometer afstand. Als dat wordt aangepast moet een wegenbouwer rekening houden met natuurgebieden die veel verder weg liggen. Wegen zullen minder makkelijk kunnen worden aangelegd.”

    Ook Erisman waarschuwt hiervoor. “Als ons advies wordt overgenomen, wordt de beoordeling simpelweg strenger. Dan is de kans groter dat een vergunning nog lastiger wordt afgegeven.”

    ‘Gelijkwaardigheid is hard nodig’
    Toch is aanpassing wél nodig, vindt de hoogleraar. Niet alleen omdat de rekenmethode niet klopt, maar ook omdat sectoren gelijk moeten worden behandeld. “Waarom zou je de ene sector anders behandelen dan de ander? Ga voor gelijkwaardigheid.”

    Daarnaast is het volgens hem van belang in een nieuw rekenmodel niet te gedetailleerd te berekenen. “Dan kan de uitkomst steeds net iets anders liggen. Dan krijg je te maken met schijnnauwkeurigheid.”

    Kaajan is het met de commissie Hordijk eens. “Als nu wordt vastgesteld dat de emissies niet ophouden bij vijf kilometer, is het gek de berekening daar af te kappen. Het enige wat ik me wel kan voorstellen is dat je een grens trekt op het effect. Als een effect op een natuurgebied zó klein is, dan hoef je dit niet mee te nemen.”

    Nog steeds mogelijkheden voor wegenbouwers
    En de wegenbouw? Moet die dan maar het bijltje erbij neergooien? Volgens Kaajan is dat onzin. Voor wegenbouwprojecten zijn er nog steeds mogelijkheden om een vergunning te krijgen, zoals met de ADC-toets. “Dit is voor sommige projecten best mogelijk en is lang niet altijd zo’n ingewikkelde optie als vaak wordt gezegd. Het kost juridisch gezien misschien meer tijd, maar voor wegen die écht nodig zijn, werkt dit. Andere sectoren hebben zo’n optie niet.”

    Een stikstofdrempel is een andere oplossing die wellicht wat verlichting brengt en volgens minister Schouten snel wordt ingevoerd. Hiermee kunnen projecten die weinig uitstoten zonder vergunning doorgang vinden. Ook met een strengere rekenmethode kan dit in sommige gevallen werken, stelt Erisman. “Wij zeggen alleen: hou die drempel zo laag mogelijk. Ga pas voor een hogere drempel als je aantoonbaar succes hebt dat de stikstofdepositie in natuurgebieden naar beneden gaat. Anders stoten we straks alsnog te veel stikstof uit.”

    Vraagtekens bij stikstofdrempel
    Het is echter wel de vraag of het juridisch houdbaar is. Eerder waarschuwde de Raad van State hier al voor, omdat er dan concrete compensatie moet worden geboden die ook per afzonderlijk Natura 2000-gebied meetbaar de vruchten afwerpt. Kaajan: “De meningen hierover lopen sterk uiteen. Er zijn ecologen die zeggen: je moet eerst de stikstofneerslag in natuurgebieden ver omlaag brengen voordat je een drempel kunt toestaan. Andere zeggen dat de depositie van maand tot maand kan verschillen en dat een kleine toename niet uitmaakt.”

    Het lastige is volgens Kaajan dat Nederland niet zo’n goed verhaal heeft. “We beloven al jaren, ook al onder het PAS, dat we onze natuurgebieden gaan verbeteren, maar dat proces gaat traag. Als we dan zaken gaan toestaan zoals een drempel, waardoor er tóch meer depositie in natuurgebieden neerslaat, maken we onszelf niet geloofwaardiger.”

    Ook wegenbouw moet aan de slag
    Beide experts vinden het daarom van groot belang om de natuurkwaliteit te verbeteren. Alleen dan kunnen er op een gegeven moment minder strenge waarden worden gehanteerd. Erisman: “Ook de bouw moet daaraan bijdragen. Als we nu allemaal manieren gaan verzinnen om de bouw meer ruimte te geven, zitten we over vijf jaar opnieuw met een probleem. Ook de wegenbouwsector moet simpelweg haar depositie omlaag brengen.”

    Kaajan is het daarmee eens. “Projecten, ook wegen, zullen sneller doorgang vinden als de deposities zo laag mogelijk zijn en de natuurkwaliteit ondertussen verbetert.”

    Minister Carola Schouten heeft in een reactie op de commissie Hordijk laten weten te kijken of het mogelijk is de rekenmethodes voor alle sectoren gelijk te trekken.

    www.cobouw.nl/infra/nieuws/2020/07/ex...
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Gerelateerde instrumenten

  1. 3,794
    0,00% 0,000
  2. HEIJMANS KON 15 apr
    17,600
    0,00% 0,000

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links