Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Rabobank krijgt boete in Zwitserland

BERN (AFN/BLOOMBERG) - Rabobank heeft een boete van omgerekend 350.000 euro gekregen in Zwitserland. De Zwitserse toezichthouder ComCo heeft de straf opgelegd in verband met een onderzoek naar gesjoemel bij de handel in bepaalde rentederivaten. Daarbij speelde ook het internationale rentetarief Libor een rol.

De Zwitserse autoriteiten begonnen hun onderzoek in 2012 en eind 2016 werden al straffen opgelegd. Ook het Britse Lloyds krijgt nu een boete. Die bank moet omgerekend een kleine 265.000 euro neertellen. Er lopen nog onderzoeken naar branchegenoten UBS, HSBC en brokers ICAP, RP Martin en Tullett Prebon.

Het Libortarief, dat banken gebruiken voor onderlinge transacties, geldt als maatstaf voor de rente op allerlei transacties. Een paar jaar geleden bleek al dat handelaren daar jarenlang mee hebben gesjoemeld.

Liborschandaal

Rabobank zelf werd in 2013 al flink bestraft door toezichthouders in meerdere landen vanwege betrokkenheid bij het zogeheten Liborschandaal. De bank kreeg boetes opgelegd van bij elkaar 774 miljoen euro en verscheidene oud-handelaren werden strafrechtelijk vervolgd. De affaire was voor toenmalig bestuursvoorzitter Piet Moerland aanleiding vervroegd op te stappen.

Een woordvoerster van Rabobank stelt dat het financiële concern het "afkeurenswaardige gedrag" van jaren geleden betreurt. "De schikking met ComCo is een volgende stap in het oplossen van deze kwestie uit het verleden", zegt ze. Rabobank heeft volgens de zegsvrouw inmiddels "aanzienlijke maatregelen" getroffen om herhaling te voorkomen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 juli 2019 08:56
    Juist doordat dit soort berichten blijven terugkeren bij de Rabobank, zou je denken dat de directie eens maatregelen gaat treffen om fraude te voorkomen. Toch blijken tot op de dag van vandaag medewerkers van de Rabobank niet integer te willen handelen. Dit resulteert er in dat veel klanten financieel benadeeld blijven worden. Helaas blijkt de klachtenservice bij de Rabobank er in uit te blinken om geen openheid van zaken te geven als er iets bij de Rabobank is misgegaan. Zie ook de voorbeelden die Kassa naar buiten bracht.
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links