Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

KLM: gesprekken met piloten gaan door

AMSTELVEEN (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM praat door met pilotenvakbond VNV om een akkoord te bereiken over kostenreductie. "We praten door omdat het cruciaal is dat er vandaag een akkoord komt", zegt Kim Bruggeman, die als vicepresident voor sectorrelaties en compensatie één van de onderhandelaars is die namens KLM met de vakbonden praat. De piloten zijn de enige beroepsgroep met wie KLM het nog niet eens is geworden over het inleveren van arbeidsvoorwaarden.

De gesprekken met de pilotenvakbond verlopen volgens Bruggeman "niet gemakkelijk". "Maar dat is ook logisch. De achterban van de VNV behoort net als bijvoorbeeld het management tot de hogere inkomens bij KLM en zij zullen dus ook het meeste moeten inleveren, tot 20 procent. Natuurlijk zijn dat lastige gesprekken." Over hoever de partijen uit elkaar staan, laat Bruggeman niets los. "We blijven in gesprek omdat we allemaal weten hoe urgent dit is."

KLM moet donderdag nog een plan inleveren bij het ministerie van Financiën over de kostenreductie om over de volledige door de overheid beloofde steun te kunnen beschikken. Bij dat plan dat er akkoorden met de vakbonden zijn over kostenbesparingen op de arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Minister Wopke Hoekstra benadrukte de deadline donderdagochtend nog. Als het personeel niet instemt met loonoffers en ontslagen, is faillissement volgens de minister de enige andere optie.

Stappen gezet

Met het cabinepersoneel en het grondpersoneel werd op hoofdlijnen al een akkoord bereikt over de besparingen op de arbeidsvoorwaarden. "Er zijn enorme stappen gezet afgelopen nacht", weet Bruggeman. Met het cabinepersoneel is ook op hoofdlijnen al een sociaal plan afgesproken, met de vijf grondbonden wordt daarover nog doorgepraat. Bruggeman heeft vertrouwen dat die gesprekken tot een oplossing leiden. "We moeten tot overeenstemming komen."

Pilotenvakbond VNV was niet direct bereikbaar voor commentaar. Een woordvoerder van de bond wilde eerder op de dag niet inhoudelijk ingaan op de belangrijkste twistpunten en verwees toen naar een maandag gepresenteerd voorstel van loonsverlagingen voor piloten.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. Horizongloort 1 oktober 2020 21:15
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 1 oktober 2020 20:50:

    20% inleveren ja ik zou er ook niet blij mee zijn maar Ja aan de andere kant in de W.W levert je er 30% in .
    Dus heb je toch nog 10 % meer .
    Maar voor die 10% moet je wel werken, doe mij dan maar 70% en lekker een poosje vrij :).
  2. forum rang 5 Go Go Go ! 1 oktober 2020 22:15
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 1 oktober 2020 20:50:

    20% inleveren ja ik zou er ook niet blij mee zijn maar Ja aan de andere kant in de W.W levert je er 30% in .
    Dus heb je toch nog 10 % meer .
    Je maakt rare rekensommetjes. Klopt geen barst van !

    Een WW-uitkering Is gemaximeerd tot circa 37.000 euro per jaar. Rekeninghoudend met een 70 % van het laatstverdiende loon zou je uitkomen op circa 53.000 euro salaris. Ken jij KLM piloten die voor 53.000 sturen op de luchtbus ?

    De piloten verdienen tussen de 100K-150K bij die club. Oplopend tot 250K. Laten we eens uitgaan van gemiddeld 150K. Op dat salaris 20 % inleveren betekent dat er 120K overblijft.

    Wat heb je liever ? 120K of 37K. Het verschil is heel wat meer dan de 10 % die jij noemt/bedoelt.
  3. forum rang 5 Go Go Go ! 1 oktober 2020 22:19
    quote:

    Horizongloort schreef op 1 oktober 2020 21:15:

    [...]

    Maar voor die 10% moet je wel werken, doe mij dan maar 70% en lekker een poosje vrij :).
    Dure vrije tijd, zie het rekensommetje hierboven. Maar u mag wat mij betreft voor 83K (120K -/- 37K) lekker niets doen op de bank.

    Eenmaal uitgerust kun je misschien solliciteren bij Ryanair, die zoeken nog piloten die voor een prikkie willen vliegen.
  4. Sukh Baatar 3 oktober 2020 18:47
    quote:

    Go Go Go ! schreef op 1 oktober 2020 22:15:

    [...]

    Je maakt rare rekensommetjes. Klopt geen barst van !

    Een WW-uitkering Is gemaximeerd tot circa 37.000 euro per jaar. Rekeninghoudend met een 70 % van het laatstverdiende loon zou je uitkomen op circa 53.000 euro salaris. Ken jij KLM piloten die voor 53.000 sturen op de luchtbus ?

    De piloten verdienen tussen de 100K-150K bij die club. Oplopend tot 250K. Laten we eens uitgaan van gemiddeld 150K. Op dat salaris 20 % inleveren betekent dat er 120K overblijft.

    Wat heb je liever ? 120K of 37K. Het verschil is heel wat meer dan de 10 % die jij noemt/bedoelt.

    Best wel een jank salaris voor de luchtbuschauffeurs. Wel natuurlijk mooie secundaire arbeidsvoorwaarden (met name de continue toevoer van vers stewardessen vlees)
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,085 22 apr
0,000 0,00%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links