Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Kortingen op adviesprijzen bij webwinkels misleiden consument'

'Kortingen op adviesprijzen bij webwinkels misleiden consument'

DEN HAAG (ANP) - Een aantal grote webwinkels, waaronder bol.com en Coolblue, misleidt consumenten met kortingen op te hoge adviesprijzen. Dit zegt de Consumentenbond na onderzoek naar de prijzen bij 250 webshops. Dertig van deze winkels gebruiken volgens de bond adviesprijzen. Dat mag, maar dan moeten de winkels wel de laatste adviesprijs van de fabrikant hanteren, en dat was niet altijd het geval.

Zoals bijvoorbeeld op bol.com, waar een Sony-televisie voor 899 euro te koop werd aangeboden. Volgens de site zou de adviesprijs 1399 euro zijn, waardoor consumenten dus 36 procent voordeel zouden hebben. Maar de werkelijke adviesprijs van het apparaat was 1000 euro, stelt de Consumentenbond. De korting is dan ineens nog maar zo’n 10 procent.

Bij twaalf van de dertig winkels vonden de onderzoekers afwijkende adviesprijzen. En zeven spelers, met daarbij ook de twee grootste Nederlandse webwinkelconcerns, zouden zelfs structureel te hoge adviesprijzen gebruiken. Daar vonden de onderzoekers zonder veel moeite minstens tien adviesprijzen die hoger, maar soms ook lager waren dan de adviesprijs van de fabrikant.

'Doe adviesprijzen in de ban'

"Wat ons betreft, doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. "De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand."

Bol.com vindt dat er geen sprake is van misleiding. "Webwinkels bedenken geen adviesprijzen, merken en producenten bepalen dat op basis van wat zij denken dat hun artikel waard is", reageert het bedrijf. Bol.com doet er naar eigen zeggen alles aan om correcte en actuele adviesprijzen aan klanten te tonen. Leveranciers kunnen zelf de door de producent aangegeven adviesprijs aan bol.com doorgeven. Maar de snelheid waarmee de adviesprijs wordt geupdatet in het systeem kan volgens de webwinkel sterk verschillen per leverancier.

De Consumentenbond deed afgelopen jaren al vaker onderzoek naar de manier waarop webwinkels met adviesprijzen omgingen. Toen werden vergelijkbare bevindingen gedaan. In een reactie lieten de meeste winkels destijds weten dat het om een vergissing ging. Ze zouden de prijzen van een oude of verkeerde lijst hebben overgenomen. Ook zeiden ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 16 apr Consumentenbond daagt Albert Heijn voor rechter om fouten in kassabonnen 5
  2. 14 feb Ahold Delhaize op overnamejacht in de VS

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Ahold Delhaize 100% zegt kopen 1 stemmen

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. mok 29 maart 2021 08:24
    De consument wil graag misleid worden, wat maakt het uit? We denken dat iets duurzaam is, of lekkerder, of goedkoper, of beter, maar 9 van de 10 keer komen we bedrogen uit. Zo zit de commercie in elkaar. A-merken zijn vaak niet beter dan B-merken, iets wat op ooghoogte staat heeft meer marge, voordeelverpakking is nog wel eens duurder, zo zijn er tal van voorbeelden. Kijk goed uit je doppen, kijk naar reviews en vergelijk, zou ik willen adviseren.
  2. lisja 29 maart 2021 10:47
    Niet alleen de webshop. Shops van kranten en anderen maken het nog veel bonter.

    Voorbeeld: Laptop van € 799,- voor € 299,-. € 799,- is de prijs van een nieuwe en € 299,- de prijs van een gebruikte en opgelapte laptop.

    Ook webshops als Gall en Gall. Ga je googlen op hun aanbiedingen met bijvoorbeeld 50% korting, zie je dat dezelfde wijnen elders voor dezelfde prijs of iets duurder verkocht worden. Benieuwd of er voor wijnen ook advies verkoopprijzen zijn.
  3. De Buurman 29 maart 2021 11:14
    "Ook zeiden ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen."

    Veel grote ketens hanteren dynamische verkoopprijzen, voornamelijk in webshops. Die kunnen doorlopend veranderen, in de praktijk zelfs meerdere keren per dag, afhankelijk van wat de concurrentie doet. Maar een aanpassing van de adviesprijs op de website is te veel werk? Klinkt als opzettelijke onkunde.
  4. Hjvd 13 april 2021 12:32
    bedrijven mogen hun eigen van-voor prijzen hanteren als het gaat om prijzen van goederen die de winkel ook de afgelopen maanden ook voor die van prijs heeft verkocht.

    heeft een winkel geen eigen prijs historie, dan mag er gewerkt worden met met de inkoopprijs plus een gebruikelijke marge, als een inkoop dus 799 is en de winstmarge 30% kan de van-prijs nooit hoger zijn dan 1256 incl btw.
  5. forum rang 9 josti5 13 april 2021 18:12
    Heerlijk toch: slim inkopen vanuit je eigen luie stoel :-)
    Dank zij de dagelijkse 1 + 1 aanbiedingen heeft mijn vrouw nog een leuk anti-corona-uitje: vervaldatum : gebruik = aankoophoeveelheid.
    De hele dag met Josti opgescheept zitten is óók niet alles, nietwaar???
    Vroeger waren er nog maxima (met name vanwege de massale aankopen door Turkse supermarkteigenaren, die vervolgens in hun eigen winkel weer korting gingen geven), maar die tijd lijkt voorbij.
    En zelf koop ik lustig op internet (heb een bloedhekel aan winkelen, behalve in die heerlijke kringloopzaken voor boeken, legpuzzels en ook nog wel CD's).
    Hoe graag de overheid ook inflatie (voor de eigen schulden) wil: de portemonnee van Henk en Ingrid is uitsluitend gebaat bij deflatie, en daar horen échte koopjes zéker bij!
  6. forum rang 10 rationeel 14 april 2021 11:01
    Veel mensen, vrouwen? vinden het heerljk om zich bevindend in een woelige menigte in bakken te graaien, en vervolgens koopjes mee naar hus te nemen, die linea recta weer naar de kringloopwinkel gebracht kunnen worden, waar weer andere liefhebbers er vreugde aan beleven om ze mee naar huis te nemen, tot ze na nog wat liefhebbers? uiteindelijk een rustplaats vinden op de vuilverbranding;)
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Ahold Delhaize Koninklijke

27,380 19 apr
+0,240 +0,88%
Premium

Ahold Delhaize op overnamejacht in de VS

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links