Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Systemen bij banken zijn niet betrouwbaar'

DEN HAAG (AFN) - De Consumentenbond en Detailhandel Nederland plaatsen vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de systemen waar banken gebruik van maken om betalingen te verwerken. Dat lieten beide organisaties woensdag weten naar aanleiding van een storing bij ING.

,,Er zijn de afgelopen tijd storingen geweest bij verschillende banken met pinnen en internetbankieren. Wij vragen ons af of de infrastructuur bij deze financiële instellingen wel betrouwbaar is. De bank heeft de storing, maar wij de ellende'', zei directeur Henk Kok van Detailhandel Nederland. ,,Bij dit soort storingen staat zowel de consument als de ondernemer met zijn rug tegen de muur.''

Banken willen dat klanten vaker gebruikmaken van internetbankieren, stelt de Consumentenbond. ,,Maar zorg er dan ook voor dat het systeem betrouwbaar is'', zei een woordvoerster. Toch heeft de organisatie weinig directe klachten binnengekregen over de storingen bij ING. ,,Maar dit wekt wel ergernis bij klanten, zeker nu we afhankelijk zijn van internetbankieren.''

Onafhankelijke toezichthouder

Detailhandel Nederland vindt dat een onafhankelijke toezichthouder zoals De Nederlandsche Bank (DNB) of de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moet onderzoeken of de systemen bij banken betrouwbaar zijn. ,,Het is te gek voor woorden dat zoiets als internetbankieren soms dagen niet werkt'', zei Kok.

ING kampt sinds zondag met storingen die onder andere werden veroorzaakt door een niet goed functionerende database. Momenteel kunnen klanten van ING weer deels internetbankieren en mobiel bankieren. De bank heeft een tijdelijke aanpassing aan de systemen gedaan waardoor nu een beperkt aantal mensen tegelijk kan internetbankieren. ,,Er is een maximum aan bezoekersverkeer ingesteld'', aldus een woordvoerder.

Grote schade

Volgens Detailhandel Nederland leiden storingen met pinnen en internetbankieren tot grote schade bij ondernemers. Volgens Kok is het voor gedupeerde bedrijven erg moeilijk om de schade te claimen bij de betreffende bank. ,,Dan moet je kunnen aantonen dat de financiële instelling nalatig is geweest'', zei Kok.

De branchevereniging pleit voor vervangende systemen waarop banken kunnen terugvallen als er een storing is. ,,Er moet geïnvesteerd worden in de kwaliteit van de infrastructuur'', zei Kok. ,,Deze storingen zijn een levensgroot probleem voor ondernemers. Daarom moet er nu ingegrepen worden.''

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links