AMSTERDAM (AFN) - Ahold zou in de toekomst kunnen uitbreiden naar de zogenoemde opkomende landen. Dat zei de COO van Ahold Europe, Sander van der Laan, dinsdag tijdens een discussie aan de Universiteit van Amsterdam.
,,Wij hebben de afgelopen tijd gekeken naar verschillende geografische gebieden. Dat wij in de toekomst een stap richting de opkomende markten zetten sluit ik niet uit, maar daar is op dit moment niets over te zeggen'', aldus Van der Laan.
Ahold kondigde vorige week, bij de Capital Markets Day, aan de komende jaren 50 supermarkten in België te willen openen. Daarbij gaat het specifiek om Vlaanderen. Dat is logistiek een handige regio omdat de taal van de verpakkingen niet hoeft te worden aangepast, vetelde Van der Laan.
Duitsland
Ook wil het bedrijf 10 AH To Go-winkels in Duitsland openen. Daarnaast is ook de Nederlandse markt nog lang niet verzadigd, vindt Van der Laan. ,,Er zijn enkele honderden plaatsen in Nederland waar geen Albert Heijn is''.
Wel zal de groeisnelheid in Nederland afnemen, aldus de bestuurder. De groei uit het recente verleden, waarbij Albert Heijn opstootte naar een marktaandeel van circa 33 procent, zal waarschijnlijk niet worden geëvenaard. Van der Laan liet verder weten geen interresse te hebben in de Hema, dat door de eigenaren eerder in de etalage is gezet. ,,Hema maakt op dit moment geen deel uit van onze non-food strategie'', stelde hij.