Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

Wat gebeurt er met HERE?

36 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:14
    De feiten

    - In 2020 maakte HERE 163 miljoen verlies, ondanks forse R&D kostenreducties, gebruik van NOW regeling, deeltijdwerk en vrijwillige salarisinlevering.

    - Ze kreeg 71 + 87 miljoen bijgestort door aandeelhouders vanwege schenden bankconvenanten en een renteloze lening van 150 miljoen van INTEL.

    - De netto schuld van HERE is 493 miljoen en de doorlopende kredietfaciliteit van 150 miljoen, was voor 108 miljoen opgenomen eind 2020.

    - Het jaarverslag meldt "material uncertainty still exists". bij verdere covid impact en beperkt herstel automarkt opnieuw schending van bankconvenanten en liquiditeitsproblemen. De chips crisis was nog niet bekend en komt op slechtste moment.

    - In hun jaarverslag 2020 spreken ze over “funding nodig voor langetermijn projecten en niet alleen kortetermijn behoeften van eigenaren”. Er staat dat ze een brede orientatie doen waar die funding vandaan moet komen.

    - Dit wordt bevestigd in elke Duitse media en mailwisseling met analist Idat HERE een SPAC voorbereidt, een pre-beursgang. Maar dat het moeilijk is om voor beleggers een positieve business case voor te leggen.

    - Het zware bezuinigen bij HERE is gaande sinds begin 2020, toen HERE een nieuwe CFO kreeg, Petra Meiser die van Daimler vandaan komt. www.linkedin.com/in/petra-m-meiser-10...

    - Sommige projecten zijn geheel gestaakt en personeel heeft vrijwillig salaris en vakantiedagen ingeleverd om het bedrijf te laten overleven.
  2. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:15
    Wat willen de drie Duitsers?

    De drie Duitse autofabrikanten hebben elk nog 15% aandelen HERE. Alle drie hebben ze een fors investeringsprogramma voor elektrificatie, digitalisering en autonoom rijden. Daimler voor 70 miljard euro, BMW voor 30 miljard euro en Volkswagen voor 73 miljard euro.

    www.daimler.com/investors/reports-new...
    www.bmwblog.com/2020/03/18/bmw-to-inv...
    www.reuters.com/article/volkswagen-st...

    De drie Duitsers zijn uit elkaar gegaan bij samenwerking met elektrisch rijden en bij een samenwerking rond autonoom rijden met Mobileye. Daimler wil meer focus op ADAS met NVIDIA als partner ipv Mobileye. Ze geven daarbij aan dat ze geen goed track record hebben wat betreft samenwerking.

    Hieruit kunnen we opmaken dat ik elk geval Daimler niet meer zoveel geld wil bijleggen op HERE. Er worden nu geen investeringen meer gedaan, behalve bijstortingen om binnen de perken van bankconvenanten te blijven (dus faillissement af te wenden). HERE verliest marktaandeel dus maakt zeker dit jaar een soortgelijk verlies als in 2020, aangezien ook steunmaatregelen overheden Nederland en Duitsland zijn vervallen.
  3. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:17
    SCENARIO 1: SPAC
    Waarschijnlijkheid: op korte termijn laag, misschien in 2023

    HERE zou een SPAC (investeerders vinden, paar jaar investeren en daarna naar de beurs brengen) willen doen. Dat is voor HERE een goede manier om funding te vinden. Er zijn echter vijf dingen die een SPAC in de weg staan.

    1. De slechte financiële situatie betekent dat de investeerders direct moeten bijspringen om niet opnieuw bankconvenanten te raken
    2. HERE maakt veel kosten met 9.000 man personeel met eenzelfde eindproduct als TT, en technisch liggen ze zelfs achter
    3. Door de chipscrisis hebben autofabrikanten andere dingen aan hun hoofd
    4. De komst van Google in het automotive segment. Zoals bekend vind ik die Google vrees overdreven, maar feit is dat investeerders dat niet altijd zo zien en bovendien verliest HERE nu al marktaandeel aan TomTom, laat staan als daar twee partijen aan gaan knabbelen.
    5. Nieuwe investeerders zullen zich afvragen waarom de drie Duitsers die wel 70, 30 en 73 miljard aan investeringen willen doen in de toekomst van mobiliteit maar niet in HERE

    Een mix dus van fundamentele en tijdelijke redenen, waarmee een SPAC in elk geval nu afvalt. Wellicht als de chips crisis voorbij is en HERE zwarte cijfers weet te schrijven dat het wel kan. Dat zou dan in 2023 zijn.
  4. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:18
    SCENARIO 2: doormodderen
    Waarschijnlijkheid: op korte termijn hoog, maar op langere termijn niet houdbaar

    Als een SPAC niet doorgaat en HERE ook dit jaar 150 mio verlies maakt, dan moet er opnieuw bijgesprongen worden. De verliezen zullen dit jaar niet kleiner worden, omdat de NOW regeling er niet meer is en de Duitse arbeidstijdverkorting er niet meer is, je salarissen niet tot in de eeuwigheid kunt korten en de omzet pas zal verbeteren in 2022 als chips crisis geleidelijk overgaat.

    Het is geen duurzame oplossing als de eigenaren HERE blijven ondersteunen tot het minimale (uit handen van banken houden) en blijven bezuinigen. Daarmee raken ze de R&D projecten en daarmee ook het perspectief voor HERE om uit deze situatie te groeien.

    Wat gebeurt er in de tussentijd met de technologie? Kunnen ze talenten aan boord houden die salariskorting hebben gekregen? Op dit moment zijn “BMW, Daimler and Audi fed up” (heb ik uit mail van analist) over de voortgang van HERE bij bepaalde projecten. Doormodderen lijkt geen houdbaar scenario. Ik denk dat de eigenaren dat inzien en een alternatief zoeken. Maar zo lang er geen alternatieven zijn, is de kans groot dat het nog modderen blijft.
  5. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:18
    Scenario 3: Forse investeringen door aandeelhouders
    Waarschijnlijkheid: laag

    De plaatsing van de CFO vanuit Daimler die fors aan het snijden is en desondanks nog steeds 150 miljoen verlies maakt betekent dat er geen bereidheid is om fors te investeren in HERE. Er schijnen bepaalde aandeelhouders te zijn die het wel willen (vooral de nieuwe) maar een of meer van de Duitsers willen dat niet. Het feit dat INTEL een lening gaf is ook een bewijs dat niet iedereen de portemonnee wil trekken, waarna INTEL met een lening overbrugging biedt om tijd te kopen.

    De drie Duitse OEM’s lijken niet op 1 lijn te zitten op meerdere terreinen. Zo heeft Daimler de samenwerking met Mobileye beeindigd, terwijl Mobileye een laag op de HERE live map zou vormen. Dit past in de lijn waarbij de Duitse drie fabrikanten elk hun eigen forse investeringsplannen hebben en op twee andere punten (electrisch rijden en autonoom rijden) uit elkaar zijn gegaan.

    Elk investeringsplan moet gedragen worden door zowel Daimler, BMW, Volkswagen, INTEL, Bosch, Continental, Mitsubishi en Nippon. Dat is dus best een complexe zaak.
  6. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:19
    Scenario 4: Verkoop van HERE aan bestaande aandeelhouder(s)

    SCENARIO 4a. INTEL koopt HERE en integreert het met Mobileye.
    Waarschijnlijkheid: kan, maar wel obstakels

    INTEL heeft al een krediet verleend aan HERE om het overeind te houden. INTEL is al eigenaar van Mobileye. Mobileye REM is al een lokalisatie laag bovenop de HERE maps. Bij een overname van HERE ontstaat dan 1 kant en klare oplossing voor autonoom rijden met chips, sensoren en mapping. TomTom is dan echt de enige onafhankelijke kaartenmaker en daarmee partner voor andere chipmakers Nvidia, Qualcomm, NXP en partner voor de andere sensoren makers als Magna, dat een bod heeft staan op Veoneer, maar concurrerend bod ontving van Qualcomm.

    Als reactie hierop zie ik overname biedingen op TT ook als waarschijnlijk. Vanuit Qualcomm als hun bod op Veoneer slaagt en ze hetzelfde willen doen als Intel. Een 1-stop ADAS en autonoom rijden oplossing met chips, sensoren en HD maps. BMW zal in het INTEL kamp blijven en Daimler in het NVIDIA kamp. En vanuit VW's CARIAD (ze zeggen zelf al met 5.000 man te groeien)

    Wat het minder waarschijnlijk maakt is dat alle partijen die nu in HERE zitten dan uitgekocht moeten worden en ook hun initiële inleg terugwillen. Sommigen zijn pas net aan boord, dus zullen anders het idee hebben dat hen knollen voor citroenen is verkocht. INTEL moet dat er wel voor over hebben en moet ook het idee hebben dat HERE bestuurd wordt door competente mensen.
  7. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:21
    SCENARIO 4b. INTEL, Continental, Bosch, Mitsubishi kopen de drie Duitsers uit
    Waarschijnlijkheid: dit kan, zal weinig obstakels bieden maar wat is de rationale?

    Het voordeel kan zijn dat er minder onderlinge verschillen zijn over keuzes over investeringen. Alleen degenen die bereid zijn te blijven investeren blijven over. De vraag is echter bij wie die behoefte er nog is als de drie Duitsers de benen nemen. Voor INTEL, Continental en Bosch was deelnemen in HERE ook een manier om hopelijk meer zaken met dat Duitse drietal te doen.
  8. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:22
    SCENARIO 4c. TomTom koopt HERE (met hulp)
    Waarschijnlijkheid: veel obstakels

    De drie Duitsers kochten HERE om Google buiten te houden. Overbeek, de CEO van HERE zegt: "Er moet één locatie platform zijn naast Google" Dat vonden de Duitse drie ook toen ze HERE kochten. HERE gaat dat platform niet worden zonder investeringen. En TomTom gaat niet weg, TT heeft voor de komende 5 jaren al voldoende omzet in de orderboeken voor winstgevende cijfers en heeft bijna 400 miljoen op de bank. Als HERE niet de investeringen krijgt die het nodig heeft, dan moet TomTom dat ene platform worden. Technologisch is TT dat al met haar content productie platform. Dit scenario sluit aan bij de consolidatie gedachte van Overbeek alleen niet op de manier die hij voor zich ziet.

    Dit idee stuit ook op flinke bezwaren

    1) Een fusie met HERE is voor TomTom in technische zin niet interessant. 9.000 man personeel erbij, daar zit TomTom totaal niet op te wachten. Ze hebben al kaarten, betere verkeersinformatie, een leidend EV product, leidend HD maps product, leidende kaartenmaak fabriek. Alleen de klanten van HERE wil TomTom wel hebben.

    2) Als je HERE overneemt krijg je een flinke reorganisatie en integratie. Uit ervaring met Tele Atlas weet TomTom dat zo’n integratie jaren duurt en dat je daardoor tijd verliest en veel met je interne organisatie bezig bent. Juist nú met zoveel veranderingen en mogelijkheden in de industrie kun je dat niet gebruiken.

    3) TomTom heeft 400 miljoen op de bank en heeft een veelvoud nodig. Een emissie op deze koers is onmogelijk. Een groot krediet vindt TT ook niet prettig. Private equity zie ik ook niet gebeuren. Goddijn wil controle houden op de tent. Als private equity investeert, dan willen ze invloed op het beleid. En meekijkende banken daar heeft TT een trauma van, dus dat willen ze ook niet meer.

    4) TomTom wordt nog altijd gezien als de kleine speler en HERE als de grote speler. In omzet is dat ook zo. Dat TomTom geld op de bank heeft en HERE schulden heeft verlicht dat gepercipieerde waardeverschil al met bijna 900 miljoen euro (HERE 500 mio negatief, TT 360 positief en groeiend). Ook heeft TT technologische voorsprong en meer tot de verbeelding sprekende partnerships met Apple, UBER en Microsoft, die naar TT gingen ivm hogere technische / kwaliteit eisen.
  9. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:31
    SCENARIO 4d. Opknippen of faillissement HERE - INTEL en TT kopen onderdelen
    Waarschijnlijkheid: geen idee, maar gunstig voor alle partijen (behalve het HERE personeel)

    Je knipt HERE op of laat het georganiseerd failliet gaan. TomTom neemt alle contracten en verplichtingen over die HERE heeft die ze ook kan bedienen, met alleen het strikt noodzakelijke personeel dat rechtstreeks aan die contracten verbonden is. Dit zal 95% van de klanten zijn, die gewoon over kunnen op TomTom technologie. Maps hebben eenzelfde bestandsformaat, dus overgang kan vrij snel.

    Een ander deel, HD maps – de HERE live map – plus technici daaromheen gaan naar INTEL. INTEL koopt dat autonoom rijden stuk voor integratie in ADAS en autonoom rijden oplossingen en voegt dit toe aan Mobileye. TomTom betaalt bijvoorbeeld 60% en INTEL 40% van 3 miljard voor deze grap en iedereen is blij.

    HERE voegde in 2020 1,3 miljard euro aan orders (Automotive plus Enterprise) toe die waarschijnlijk gemiddelde looptijd heeft van 5 jaar. Dus 260 miljoen jaaromzet. Dat wil je hebben, inclusief alle lopende contracten, alles bij elkaar goed voor tussen de 800 miljoen tot 1 miljard euro jaaromzet. TT zou bij 60% van overnamesom dan dus 2x sales betalen. Als ze vrijwel geen personeel mee overnemen is dit een grote toevoeging op winstgevendheid waarvoor TomTom vast financiering weet te vinden.

    De Duitse drie krijgen zelf de vrije keuze bij wie ze hun research programma’s onderbrengen. Ofwel bij INTEL dat de HD maps van HERE overneemt. Of bij TomTom dat daar een productpallet van heeft. Dat betekent dat TomTom onderzoeksprojecten overneemt en zich committeert tot uiterste inspanningen om die in goede banen te leiden en dat INTEL dat ook doet.

    Mij lijkt dan dat Daimler kiest voor TomTom, aangezien Daimler is geswitched van Mobileye naar NVIDIA en dat BMW meegaat naar INTEL, omdat zij wel verbonden zijn gebleven aan Mobileye. Wat Audi doet is onduidelijk. CARIAD, dochter van Volkswagen wil ook HD maps maken maar is de vraag of hen dat gaat lukken, het aantal mensen dat daar nu aan werkt is op 1 vuurwerkhand te tellen.

    Wat ook kan is exact het hierboven gestelde scenario, maar dat niet INTEL, maar CARIAD de HD mapping activiteiten van HERE overneemt. In dat geval moet Volkswagen dus INTEL en de anderen uitkopen. En het vertrouwen hebben dat HERE onder CARIAD leiding het beter gaat doen dan tot nu toe
  10. [verwijderd] 4 oktober 2021 01:32
    Situatie TomTom
    TomTom's hand wordt door niemand geforceerd. Ze hebben einde jaar 360 miljoen cash op de balans, ze zijn winstgevend en hebben 1,8 miljard automotive orders voor komende 5 jaar wat samen met de Enterprise omzet vanuit Microsoft voldoende is voor groei naar 550 miljoen location omzet en 10% vrije kasstroom, dus zwarte cijfers. Ik denk dat TomTom die cash op de balans op dit moment koestert en nu kijkt wat er gaat gebeuren of in bepaalde ontwikkelingen betrokken is.
  11. [verwijderd] 4 oktober 2021 02:02
    quote:

    *JustMe* schreef op 4 oktober 2021 01:14:

    De feiten

    - Het zware bezuinigen bij HERE is gaande sinds begin 2020, toen HERE een nieuwe CFO kreeg, Petra Meiser die van Daimler vandaan komt. www.linkedin.com/in/petra-m-meiser-10...

    - Sommige projecten zijn geheel gestaakt en personeel heeft vrijwillig salaris en vakantiedagen ingeleverd om het bedrijf te laten overleven.

    Let ook even op; niet zomaar iemand, ze was verantwoordelijk voor de carve-out van Daimler Trucks uit Daimler.

    Led the biggest group wide re-organization project in Daimler’s history to enable the worldwide carve-out of cars and vans into the new Mercedes-Benz AG and trucks and buses into the the new Daimler Truck AG. www.linkedin.com/in/petra-m-meiser-10...

    Iemand met specifieke ervaring in opknippen dus.

    Droomscenario voor TT is 4D. Maar zou TT zoveel mazzel hebben?

    Actueel onderwerp trouwens, afgelopen vrijdag werd de spin-off van Daimler Trucks bevestigd.
    www.columbian.com/news/2021/oct/03/da...
  12. SimonCA 4 oktober 2021 02:14
    Justin interesting contribution. I keep it short as using English.
    The fact is that TomTom is sitting on a pile of money. For things like a buyback program, dividend, or small acquisitions the money is sufficient.
    Doing a bid on Here is out of their league in my eyes.
    I see it this way if the grocery shop at the corner goes bankrupt (Here) customers find their way to other available serious options.
    Great change for TomTom to show their muscles and gain their share.
  13. [verwijderd] 4 oktober 2021 02:31
    quote:

    SimonCA schreef op 4 oktober 2021 02:14:

    Justin interesting contribution. I keep it short as using English.
    The fact is that TomTom is sitting on a pile of money. For things like a buyback program, dividend, or small acquisitions the money is sufficient.
    Doing a bid on Here is out of their league in my eyes.
    I see it this way if the grocery shop at the corner goes bankrupt (Here) customers find their way to other available serious options.
    Great change for TomTom to show their muscles and gain their share.
    Laat Petra HERE splitsen in een autonoom rijden deel en een regulier deel

    - Verkoop het autonoom rijden deel aan INTEL of CARIAD of doe een SPAC
    - Verkoop de reguliere kaarten, navigatie, etc. klandizie aan TomTom
    - Zink HERE verder af (toch niet goed voor het milieu, die dubbele rijdende camerawagens, dubbele servers met maps die voor 95% hetzelfde zijn qua dekking)

    Let Petra split it up and...

    - sell the autonomous driving part to Intel, Cariad or do a SPAC
    - sell the regular maps / navigation business and contracts to TomTom
    - sink the rest

    Everybody happy
  14. forum rang 6 boem! 4 oktober 2021 04:32
    Volgens mij is het om succesvol te zijn op het gebied van level2-5 noodzakelijk om een aantal zaken paraat te hebben.

    De belangrijkste zijn:
    een goede interactie tussen sensoren, camera's lidars etc om de juiste positie van het voertuig en haar medeweggebruikers in kaart te bengen.
    een HD-map om de standaardsituatie excl het verkeer gereed te hebben als extra veiligheid en om om het hoekje te kunnen kijken.

    Het grote geld wordt verdiend met de interactie , je kunt de HD-maps meer zien als een commodity.

    TT speelt een rol op het gebied van de HD-maps, een zeer kapitaalintensief traject om die HD-maps wereldwijd aan te kunnen bieden.

    Omdat de HD-maps ter ondersteuning dienen van de interactie is het zaak die HD-maps zo up to date mogelijk aan te bieden tegen minimale kosten.

    In dat opzicht(snelheid en efficiency) heeft TT een voorsprong tov HERE.

    Naast het grote geld (honderden miljarden) dat verdiend kan worden met sensoren, camera's , robotcars ed steekt de HD-maps met zijn enkele miljarden markt schril af.

    Het is wel een massa = kassa markt.

    In die zin ( een beperkte markt ) en de voorsprong die TT heeft op HERE (up to date en efficiency) geeft TT wel een gerede kans om optimaal te profiteren en een substantieel marktaandeel van die markt naar zich toe te trekken.

    De uitgangspositie die TT heeft met zijn samenwerkingsverbanden met de Tier1-suppliers en High-Tech geeft extra voeding aan het gevoel dat TT aan de winnende hand is op dat gebied.

    Ik ga ervan uit, dat HERE deze slag al heeft verloren en als een goede professionele bokser moet TT dit karwei gewoon afmaken en GEEN enkele hulp bieden aan dit bedrijf in nood.
  15. EOSN 4 oktober 2021 08:26
    Mooi werk *JustMe*!!

    HERE is niet te benijden……..
    De enige manier om uit te de ellende te komen is een kapitaalkrachtige partner (dus SCENARIO 4a of 4b).
    Ik hoop echter dat het scenario 2 blijft/wordt, voor TT is dat gunstig. Als het blijft “doormodderen” bij HERE, dan zouden klanten van HERE geleidelijke over kunnen stappen, ook nieuwe opdrachten zullen eerder naar TT gaan. Vooral als TT hier een wat aggresievere marktbenadering tegenoverzet, maar ik betwijfel of "aggressief" in het DNA van TT voorkomt .

  16. forum rang 6 boem! 4 oktober 2021 08:46
    Misschien dat de Enterprise markt de redding van HERE kan bezorgen.

    HDmaps zijn ook in dit segment van de Location Based Technology van groot belang.
    De versheid van die kaarten kent echter niet de dominantie die het bij hogere levels van Automotive wel heeft.
    Daar komt bij dat HERE in dit segment ook zegt te willen groeien en deze markt is vele malen groter dan de HDmaps- markt voor Automotive.

    Indien men daar succesvol in is zou het zomaar kunnen voorkomen dat HERE winstgevend kan zijn en dat biedt dan weer meer mogelijkheden voor TT op Automotive-gebied.
  17. [verwijderd] 4 oktober 2021 08:47
    quote:

    win some... schreef op 4 oktober 2021 08:38:

    Scenario 4e. Extra participanten in HERE
    De drie Duitsers hebben hun belang in HERE de afgelopen jaren afgebouwd door telkens een deel van hun belang, tegen een hogere prijs, te verkopen aan nieuwe deelnemers. Diezelfde truc kan men nogmaals herhalen.
    Dit kan, maar hoe aannemelijk? Dit willen ze al lang en laatste nieuwe aandeelhouder kwam in december 2019. Dus bijna 2 jr.
36 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links