Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Arbeidsmarkt in NL: zijn/komen er voldoende arbeidskrachten ?

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
274 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
izdp
0
Snap ik en zeker blijft het hopen op de olievlekwerking met wonen en werken.
Maar het is veel hopen, want met de op zich sterke regio Twente gaat het maar heel moeizaam.
Enschede had op een gegeven moment zelfs de hoogste werkloosheid van NL.
Onbegrijpelijk haast.
Ik weet niet hoe dat nu is.
Leefloon
0
Bij mijn weten presteert Enschede ongeveer zoals je zou verwachten: matig, Met de technische universiteit als gehoopte aanjager, maar anderzijds bijvoorbeeld ook met de Euregio als deeloplossing om Duitse ondernemers aan werkzoekend Nederlands personeel te helpen. Ook voor het (voormalige) vliegveld geldt blijkbaar de hoop van Technology Base Twente. Veel nanotechnologie, vermoed ik. Waarvan je je kunt afvragen of Enschedeërs daarvan direct kunnen profiteren.

Recentelijk was er nog een incidentje, met een misschien ietwat naïef regionaal bestuur en een door hen gefinancierd bedrijf dat toch niet naar Enschede komt: www.rtvoost.nl/nieuws/305553/Lithium-...

In plaatsen met enige achterstand op het gemiddelde inkomen, zoals Enschede maar ook Kampen in de regio Zwolle, kan het goed zijn wanneer de gemeente in het beleid altijd aandacht besteed aan die achterstand. Al is het met een mededeling dat 2 kunstgrasvelden geen enkele invloed hebben op de achterstand. Het raakt ontzettend veel, van passende werkgelegenheid tot en met uitgaansvoorzieningen en budget voor dat kunstgras.

Liever klein maatwerk dan Zeehavens Zwolle, met als enige probleem dat de havens (nog) niet bereikbaar zijn met een beetje zeewaardig schip. Meppel is een zeehaven, maar de Eemshaven ook.
izdp
1
Na je relaas moet ik gelijk aan de Blauwe Stad denken.
Dommer dan dom vond ik dat project bij voorbaat.
Je kan een sterke trend zo niet keren!
Zonde van al dat geld.

Eens met je klein maatwerk.
Al is het maar een buurtbus die je laat rijden ongeacht de aantallen.
Maar zorg dat je een sterke stad sterk laat blijven.
Van daaruit kan je veel meer bereiken voor de hele regio.
Leefloon
1
quote:

izdp schreef op 21 aug 2019 om 19:07:

Na je relaas moet ik gelijk aan de Blauwe Stad denken.
Dommer dan dom vond ik dat project bij voorbaat.
Je kan een sterke trend zo niet keren!
Zonde van al dat geld.

In de regio Zwolle heet de Blauwe Stad de bypass of het Reevediep, compleet met nog te bouwen dorpje. Ideetje van een burgemeesterszoon, en een manier om Boskalis en dergelijke door de crisis heen te helpen en een gemeente te verarmen. Dat is een zwak puntje van de regio Zwolle, met stergemeente Zwolle. Dat er direct en indirect veel naar Zwolle gaat, bijvoorbeeld de betere werkgelegenheid en indirecter geld voor het oplossen van Zwolse problemen (mislukt station Stadshagen langs omgebouwd Kamperlijntje, of de bypass tussen Wilsum en Noordeinde). In dergelijk eenrichtingsverkeer zit een zwakte, net zoals Hilversum een reden zal zijn waarom er in 't Gooi nog meerdere gemeenten zijn. Zich blauw lachende, andermans geld tellende blauwvingers. In Twente speelt zoiets minder, met Almelo, Borne, Hengelo en Enschede op een rijtje en een Twentse identiteit.

Overigens kun je je actueel ook afvragen hoe succesvol de Nederlandse overheid gaat zijn met het (nu nog) goedkoop lenen van heel veel geld, tientallen miljarden, om dat waarschijnlijk inefficiënt over balken te gaan smijten. De overheid als investeerder is zelden succesvol, en het is denkbaar dat investeringen in infra worden ingehaald door vormen van smart mobility. Om nog maar te zwijgen over het hier recent nog on-topic beter spreiden van werkgelegenheid en verkeer over het land, voorbij Diemen. En over de regio; minder vaak in de file over typische CDA- en CU-wegen naar de stergemeente. Typerend door het jarenlang "bedienen" van kiezers. Eerst een geitenpad, dan een levensgevaarlijke eenbaansweg, dan een eenbaansweg met vluchtstrook, dan dan tweebaansweg zonder vluchtstrook, et cetera. Met telkens een nieuwe lobby om "iets" voor een regio te doen. Goed voor de werkgelegenheid, zullen we hier dan maar gaan denken, een snelweg aanleggen in zoveel mogelijk stapjes.

Stergemeente Zwolle, weinig onderlinge samenhang en een CDA/CU-weg komen ongetwijfeld bij elkaar in het VVD Hanzenetwerk regio Zwolle. Dat netwerk zal zich ongetwijfeld ook inzetten voor het per rijbaan opwaarderen van het niemandsland van de N50 naar A50, tussen Hattemerbroek en Emmeloord. Concurrentie voor het CDA, een bestemming voor de tientallen miljarden, en (bijna) geen kiezer die zal weten wat de zeer algemene standpunten van het VVD Hanzenetwerk regio Zwolle zijn. Activiteiten op de website: "Geen items gevonden".

Tenslotte zal vooral Twente belang hebben bij een goede ov-verbinding tussen Enschede en Zwolle of Groningen, zodat je vanuit Twente richting Groningen niet meer eerst met een boemeltje naar Zwolle moet. Ik meen te weten dat Twente dat hinderlijk vindt, en dat lijkt mij een betere bestemming dan de al gebouwde bypass of station Zwolle Stadshagen. Een hele spoorlijn tevergeefs ombouwen, omdat in Zwolle sommige stadsbussen vol zitten met scholieren. Leg daar dan een busbaan of lokale tramlijn aan, denk je dan. Door Essent kan de provincie Overijssel relatief veel geld hebben, en dat wordt lustig verkwist aan te grote theoretische projecten en luchtkastelen van politici. Zoals het beoogde dorpje langs de bypass, op papier ooit voor eenzelfde doelgroep als de Blauwe Stad, en zogenaamde de missing link voor vaarverkeer tussen de randmeren en Friesland. Als je er mag varen, wat dan verstoor je er de gebouwde natuur.
izdp
1
Ik kan me wel vinden in dit verhaal.
Te groot denken wat heel min eindigt.
Telkens weer met grootse infra komen als mosterd na de maaltijd.
Dit in de plaats van eerst de infra te bedenken en dan je planinvulling.
Kleine projecten lokaal opzetten/stimuleren werkt veel beter en is veel goedkoper.
Al zou het maar extra buurtbussen zijn, een lokaal winkeltje met postfunctie, een nieuw wijkje voor een kleine kern om de leefbaarheid te behouden die verdwijnt door de krimp vamn personen per huishouden.

Voor Twente kan ik aanvullen dat de verbinding noord zuid echt een drama is of beter gezegd die is net zo als 200 jaar geleden.
En heel erg eens over het verkwanselen van het geld wat de verkoop van de energiebelangen opleverde.
De C heeft hun achterban zeer en zeer rijkelijk beloond.
Leefloon
0
quote:

izdp schreef op 22 aug 2019 om 12:28:

Voor Twente kan ik aanvullen dat de verbinding noord zuid echt een drama is of beter gezegd die is net zo als 200 jaar geleden.

De C heeft hun achterban zeer en zeer rijkelijk beloond.[/quote]
Inderdaad. Een betere verbinding naar het noorden via Zwolle helpt, maar blijft een per kilometer te betalen omweg. Liever een verbinding richting Hoogeveen of Assen vanuit de bestaande lijn Almelo-Mariënberg-Hardenberg-Emmen dan eerst het verbreden van een sluis in de Afsluitdijk, om vervolgens het IJsselmeer uit te moeten baggeren om zeehaven Meppel te laten concurreren met de Eemshaven, Harlingen, Lelystad, et cetera.

Buiten de randstad zijn de C's soms bijna Vlaamse politieke partijen, die graag "iets" (groots) regelen. Onderstaand zomaar een voorbeeld. En dan moet de zeevaart nog van de Afsluitdijk naar Meppel kunnen komen, dus dat wordt een tweede bagger-lobby voor het ondiepe IJsselmeer, en misschien een derde voor hogere bruggen en dergelijke:

[quote]Het kabinet wil dat de verbrede sluis bij Kornwerderzand zo snel mogelijk wordt gerealiseerd. Op voorspraak van ChristenUnie en CDA komt er 40 miljoen euro extra beschikbaar voor de sluis. In overleg met de regio moet minister Van Nieuwenhuizen ervoor zorgen dat het resterende financiële gat voor realisatie van de verbreding zo snel mogelijk wordt gevuld.

Dat geld had van mij ook naar buurtbussen en dergelijke gemogen, en/of naar de ontsluiting van de oostflank. Messen die aan 2 kanten snijden, door minder druk op steden en wegen.
haas
0
Groeiend tekort aan ambachtslui: straks geen dakdekker meer te vinden
Er is een groeiend tekort aan ambachtslui. Om meer mensen tot ambachtsman- of vrouw op te leiden, zijn ambachtsinstituten in het leven geroepen. Maar niet elke opleiding blijkt even populair en sommige ambachten, zoals dat van dakdekker, dreigen alsnog te verdwijnen. ‘Hele specifieke vakkennis gaat hiermee verloren.’

Sanne Wolters 24-08-19, 18:00
Het tekort aan ambachtslieden loopt steeds verder op. Tot 2025 zijn er nog 450.000 nieuwe vakmensen nodig, aldus AmbachtNederland. ,,Er zijn in Nederland ongeveer tussen de 800.000 en 900.000 vakmensen. Maar dit gebied is behoorlijk vergrijsd. Dat vormt vooral voor de kleinschalige ambachtelijke beroepen een groot probleem”, aldus Elrie Bakker-Derks, voorzitter van AmbachtNederland.
DeZwarteRidder
0
quote:

haas schreef op 24 aug 2019 om 21:01:


Groeiend tekort aan ambachtslui: straks geen dakdekker meer te vinden
Er is een groeiend tekort aan ambachtslui. Om meer mensen tot ambachtsman- of vrouw op te leiden, zijn ambachtsinstituten in het leven geroepen. Maar niet elke opleiding blijkt even populair en sommige ambachten, zoals dat van dakdekker, dreigen alsnog te verdwijnen. ‘Hele specifieke vakkennis gaat hiermee verloren.’

Sanne Wolters 24-08-19, 18:00
Het tekort aan ambachtslieden loopt steeds verder op. Tot 2025 zijn er nog 450.000 nieuwe vakmensen nodig, aldus AmbachtNederland. ,,Er zijn in Nederland ongeveer tussen de 800.000 en 900.000 vakmensen. Maar dit gebied is behoorlijk vergrijsd. Dat vormt vooral voor de kleinschalige ambachtelijke beroepen een groot probleem”, aldus Elrie Bakker-Derks, voorzitter van AmbachtNederland.

Dankzij het stikstofprobleem en de talloze projecten die stopgezet worden, zakt de bouwmarkt in Nederland binnenkort als een plumpudding in elkaar en is er weer een overschot aan bouwvakkers.

'Ieder nadeel heeft z'n voordeel'.
haas
1
Volgens het SCP moet de toekomstige
werknemer beschikken over steeds meer
sociale en empathische vaardigheden.
Eenvoudig werk zal wegvallen door onder
meer robotisering.Dat kan leiden tot
een groeiende groep burgers die niet
mee kunnen komen.
haas
1
de banken weten het wel:)
PS Koolmees heeft in voorjaar toegestemd in 2000 extra aziatische koks
==================================
Jaarlijks raken horecabedrijven 40%
van hun personeel kwijt.Daardoor moeten
ze steeds nieuwe mensen aannemen.Het
grote verloop kost bedrijven zo'n 1,4
miljard euro per jaar.Dat komt neer op
6% van de totale omzet in de sector,
heeft ABN Amro berekend.

Het vervangen van een fulltime kok kost
volgens de bank bijna 30.000 euro en
van bedienend personeel 15.000 euro.De
kosten betreffen werving en selectie,
training en opleiding maar ook het
verlies van arbeidsproductiviteit.

Om personeel te behouden zou de horeca
de werkdruk moeten verlagen en de lonen
verhogen,zegt de bank.
haas
0
quote:

haas schreef op 18 mrt 2019 om 13:00:


@josti5,ja:) Zo gaat dat in NL :allemaal plannen:)

PS:
Uit die 1.5 miljoen laaggeletterden(én van oorsprong allemaal nederlanders:
stel 10 % kan ermee aan(betere) baan komen= 150.000


ik woon in de regio Zwolle: ik telde in Zwolle+5KM 900 vacatures van hoog totlaag

PS; dat wordt niet opgelost met hogere salarissen
haas
0
Dit helpt wel:april 2019: Koolmees stemt toe in 2000 koks uit Azie
===============================================
Aziatische restaurants hebben dan ook al jaren moeite om aan goed personeel te komen. Afgelopen jaren gold er een quotum en mochten Aziatische restaurants maximaal 1500 koks per jaar naar Nederland halen. Aziatische restaurants moesten wel beloven ook Nederlandse koks op te leiden tot wok-kok.

Wok-kok
Door de krappe arbeidsmarkt lukt dat nauwelijks. Daarom zet minister Wouter Koolmees de deuren nu open voor koks uit Azië.
Als dat niet zo is, mag er dus een kok uit bijvoorbeeld China, Thailand, Japan of Korea worden gehaald. De restaurants mogen per 1 oktober zoveel gespecialiseerde koks uit het buitenland halen als nodig. Ze mogen voor twee jaar aan de slag.
=====
PS: ben enigzins bekend met kamerverhuur in de regio Zwolle: was vraag in Juni naar kamers voor 3 Thaise koks
taurus86
0
We moeten naar een vierdaagse werkweek! Dat zal het stikstofprobleem gedeeltelijk oplossen. Dat zal het ziekteverzuim verlagen. Dat zal de kwaliteit van leven verbeteren. Dat zal de leerprestaties van jonge kinderen verbeteren.
Kortom: Hou eens op met archaise modellen voor de arbeidsmarkt.
Dat we nu al personeel tekort hebben, heeft grotendeels te maken met een te lage beloning. Maak die fors hoger en dan komt het...…
Laat failliet gaan wat dan failliet gaat.(te zwak voor de toekomst).
Laat overheid (incl. scholing en gezondheidszorg) de strijd aanbinden met het 'regeltjesfetisjisme'.En stop 'de onderzoekenfabriek', die veroorzaakt meestal alleen maar een hoop lawaai bij de nieuwsprogramma's en de praatshows en daarna gaat het rapport in de kast.
Tenslotte: geef mensen tussen de 16 en 23 jaar algehele belastingvrijstelling en een gratis ziektekostenverzekering. Geen verder uitkeringen uit welke pot dan ook.
Snoeien doet groeien en bloeien.
Leefloon
0
quote:

taurus86 schreef op 18 sep 2019 om 09:23:

We moeten naar een vierdaagse werkweek! Dat zal het stikstofprobleem gedeeltelijk oplossen. Dat zal het ziekteverzuim verlagen. Dat zal de kwaliteit van leven verbeteren. Dat zal de leerprestaties van jonge kinderen verbeteren.
Kortom: Hou eens op met archaise modellen voor de arbeidsmarkt.

Meer iets voor wanneer de werkloosheid hoog is, en de stikstof is nogal een tijdelijk gelegenheidsargument. Kun je met je "harde eisen" al nauwelijks personeel vinden, moet je nog eens 25% erbij vinden. Of moet het geschikte personeel wekelijks komen overwerken. Rond thuiswerken zijn ook nog wel mogelijkheden, zoals "thuiswerken" in een kantoor in je woonplaats. Of bijvoorbeeld het tegengaan van metropolisme door Eindhovense of Zaandamse hoofdkantoren uit Mokum te weren.

Bovendien wordt er al gewerkt met jouw "oplossing". Hoofdzakelijk door vrijwillig parttime werkende vrouwen. Over het ziekteverzuim daarvan: "Onder werknemers van 25 tot 35 jaar is het verzuimpercentage van vrouwen twee keer zo hoog als dat van mannen".
274 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Markt vandaag

Wall Street in mineur door handelszorgen

20 sep De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met verliezen gesloten. Handelsspanningen tussen China en de VS... 5

    Indices

    AEX 577,44 -0,28%
    EUR/USD 1,1018 0,00%
    Germany30^ 12.401,00 -0,46%
    Gold spot 1.516,75 0,00%
    LDN100-24h 7.289,71 0,00%
    NY-Nasdaq Composite 8.117,67 -0,80%
    US30# 26.912,28 -0,06%

    Stijgers

    Dexia
    +15,27%
    Keywar...
    +13,14%
    Belreca
    +3,81%
    Agfa-G...
    +3,27%
    Elia
    +2,33%

    Dalers

    Iep In...
    -4,29%
    Ter Beke
    -3,15%
    Van de...
    -3,01%
    Ascenc...
    -2,78%
    Fluxys...
    -2,13%

    Nieuws Forum Meer»

    (11)

    BAMPOSTNL op 22-sep-19 08:46
    (5)

    Traveler@repair op 21-sep-19 22:47
    (34)

    DerksVisie op 21-sep-19 14:35
    (21)

    Nice guy op 21-sep-19 12:39
    (5)

    Bangizwe op 21-sep-19 12:32

    Column Forum Meer»

    (69)

    easy56 op 21-sep-19 21:24
    (2)

    pietje01puk op 21-sep-19 16:10
    (5)

    snotneuzeke op 21-sep-19 09:29
    (40)

    eurob op 21-sep-19 04:15
    (85)

    Maan Arkenbosch op 20-sep-19 21:10