Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Forum geopend voor Euronav

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
8.275 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 409 410 411 412 413 414 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
lucky14
0
INTERVIEW HUGO DE STOOP, CEO OLIEREDER EURONAV
Op volle kracht door de Straat van Hormoes is momenteel het ordewoord voor de tankers van Euronav. Topman Hugo De Stoop manoeuvreert door woelig politiek én ecologisch vaarwater.
‘Onze stiel is maritiem vervoer. Desnoods verschepen we water’
Bio Hugo De Stoop

Hugo De Stoop: ‘We hebben vorig jaar een grote voorraad zwavelarme diesel ingeslagen. Daarmee kunnen we nog een tijdje voort.’ Katrijn Van Giel

PASCAL SERTYN

ANTWERPEN Never a dull moment, voor Hugo De Stoop, de topman van ­Euronav. Alle zeeschepen moeten sinds Nieuwjaar minder zwavel uitstoten en de Europese Commissie wil de scheepvaart voortaan laten betalen voor de CO2-uitstoot. En dan is er nog het wapengekletter rond de Perzische Golf, een knooppunt voor de wereldwijde olievoorziening. Euronav is uitgegroeid tot een van de grootste onafhankelijke vervoerders van ruwe olie over zee. De mammoet­tankers varen van de VS en Brazilië naar het Verre Oosten, en van de Perzische Golf naar China, Japan en Zuid-Korea. De Euronav-tankers liggen bijna nooit in een Belgische haven aangemeerd.

Varen uw olietankers nog in de Perzische Golf?
Hugo De Stoop: ‘Natuurlijk, al hebben we enkele voorzorgsmaatregelen getroffen. We houden meer mensen aan dek, om de omgeving van het schip beter in het oog te kunnen houden. En om aanvallen en enteringen te ontmoedigen, ­varen onze schepen op volle kracht door de Straat van Hormoes.’

In 2002 was er een aanslag op een van uw tankers voor de kust van Jemen …
‘We zijn er redelijk gerust in dat het olietransport in de Perzische Golf met rust gelaten zal worden, vooral dan de schepen die onder een Europese vlag ­varen, die zijn geen prime target. Bovendien heeft niemand, zeker Iran niet, er belang bij dat de Straat van Hormoes ­geblokkeerd geraakt, en het olievervoer gestremd. Landen als China, Japan en Zuid-Korea zijn erg afhankelijk van de olieaanvoer vanuit de Perzische Golf.’

Hoe gaan de bemanningen om met de ­onrust in de regio?
‘Wereldwijd is het
olie­verbruik nog
altijd aan het stijgen.
De meningen over
het kantelmoment
lopen sterk uiteen’
‘Dit zijn uiteraard moeilijke tijden voor hen. Wij doen er alles aan om de risico’s te beperken, we plannen zorgvuldig en we nemen extra voorzorgsmaatregelen aan boord.’

‘De stiel brengt altijd en overal risico’s met zich mee. In zekere zin zijn ze dit gewoon. Onze schepen opereren wel ­vaker in onstabiele regio’s of in uiterst moeilijke weersomstandigheden. Het is hoe dan ook bewonderenswaardig dat onze bemanning er vrij rustig onder blijft en zich uiterst professioneel gedraagt.’

Voorraad ingeslagen

Sinds Nieuwjaar is de zwaveluitstoot van zeeschepen aan banden gelegd. Hoe heeft Euronav die overgang genomen?
‘Zwavelarme diesel is in de loop van 2019 almaar duurder geworden, maar wij hebben daar voorlopig niet zoveel last van. Vorig jaar hebben we grote volumes laagzwavelige brandstof ingekocht, toen het prijsverschil met hoogzwavelige zware stookolie aanzienlijk lager was. We hebben genoeg voorraad om nog zes tot zeven maanden toe te komen. Die aan­kopen hebben ons toen wel in totaal 200 miljoen euro gekost. Het grote voordeel is dat we momenteel goedkoper varen dan de meeste van onze concurrenten, waardoor we veel rendabeler zijn.’

‘Een deel van de reders kiest ervoor om met de veel goedkopere hoogzwave­lige brandstof te blijven varen. Ze plaatsen dan een scrubber (een gaswasser, red.) op de schepen, die de zwaveluitstoot via de schoorsteen drukt. Daarna wordt die zwavel wel in zee geloosd. Daar kun je je vragen bij stellen: zwavel de lucht inblazen mag niet meer, maar de zwavel in het water dumpen is geen probleem.’

Wat gaat u doen als uw voorraad goed­kope zwavelarme diesel op is?
‘Dan zit er niets anders op dan te ­bekijken of we ook op onze schepen scrubbers installeren. De beslissing zal afhangen van het prijsverschil, later dit jaar. Laagzwavelige brandstof is in enkele maanden tijd veel duurder geworden dan de klassieke scheepsbrandstof. Het prijsverschil schommelt nu rond 350 dollar per ton. Een scrubber plaatsen is voor­lopig goedkoper, hoe jammer wij dat ook vinden. Persoonlijk hoop ik dat we ze niet zullen moeten installeren. We kunnen alleen maar hopen dat het prijs­nadeel van zwavelarme brandstof de ­komende maanden een pak kleiner zal worden.’

lucky14
0
deel 2:

Efficiënter dan vrachtwagens

U kunt toch ook kiezen voor een milieuvriendelijke scrubber, waarbij de zwavel niet in zee geloosd wordt?
‘Zo’n zogenoemde droge scrubber maakt weinig kans om door te breken. De kosten zijn te hoog. Zwavel in zee ­lozen kost niets, maar met een droge scrubber moet je de zwavel opslaan, om hem daarna te lossen in een haven. Daarvoor moet je wel betalen. De vraag is of de internationale scheepvaartwereld ­bereid is om te praten over de wenselijkheid van scrubbers.’


‘Voor ons is de aftelling naar 2030 al begonnen.’ Katrijn Van Giel

De scheepvaart wordt steeds vaker met de vinger gewezen omdat ze te weinig doet om haar CO2-uitstoot terug te dringen.
‘De internationale scheepvaartorganisatie heeft CO2-reductiedoelstellingen vastgelegd voor 2050, maar dat moet ­allemaal nog geconcretiseerd worden. Hoe de uitstoot gemeten zal worden en welke tussenstappen nodig zijn, is nog niet duidelijk.’

‘Vergeet niet dat de scheepvaart de meest efficiënte manier is en blijft om goederen te vervoeren. Dezelfde goederen per vrachtwagen vervoeren, veroorzaakt veel meer emissie. We zijn ook geëvolueerd, de laatste tien jaar. Vergeleken met 2008, ligt de CO2-uitstoot van de wereldhandelsvloot nu 20 procent lager. Wat niet wegneemt dat er nog meer gedaan moet worden.’

Hoever staat Euronav zelf al?
‘Voor ons is de aftelling naar 2030 al begonnen. We vernieuwen jaarlijks 5 tot 6 procent van onze vloot. Een schip gaat zowat twintig jaar mee, dus moet je nu al investeren in schepen waarvan de CO2-uitstoot gevoelig lager ligt.’

‘We zijn ook voorlopers op dat vlak. We hebben mee de schouders gezet onder de Poseidon Principles, een interna­tionaal initiatief om bij leningen voor scheepsfinanciering de voorrang te geven aan reders die hun schepen klimaatvriendelijker maken. Daarvoor moeten de banken wel goed geïnformeerd zijn over het brandstofverbruik en de uitstoot. Ze kunnen daarvoor bij ons aankloppen. We ­weten perfect hoeveel brandstof we verbruiken en hoeveel onze schepen uitstoten. We zitten ook in de het Get to Zero-coalitie, een samenwerkingsverband dat tegen 2030 klimaatneutrale schepen in de vaart wil hebben.’

Zullen daar ook schepen van Euronav bij zijn?
‘Wellicht niet. Containerschepen zullen sneller zonder uitstoot kunnen varen. Ze varen veel sneller dan olietankers. Aangezien het brandstofverbruik exponentieel toeneemt met de snelheid, heeft het CO2-neutraal maken van containerschepen een veel grotere impact dan een zero-uitstoot van olietankers.’

‘Er komt ook heel wat te kijken bij de introductie van dergelijke schepen. Je moet niet alleen aandacht hebben voor het schip zelf, je moet ook zorgen dat er aan wal voldoende infrastructuur is om bij te tanken.’

Tanker op waterstof?

De Belgisch rederij CMB gelooft dat waterstof de scheepsbrandstof van de toekomst is.
‘Zij zijn een fantastisch voorbeeld voor ons. Zij zetten in op de ontwikkeling van waterstof als energiebron voor hun schepen. CMB is nu bezig met de ontwikkeling van een sleepboot op waterstof. We hopen dat ze de komende jaren op nog grotere schaal waterstofschepen zullen ontwerpen. Maar ik ben er toch van overtuigd dat er in de toekomst verschillende energiebronnen gebruikt zullen worden. Er worden vandaag heel wat pistes verkend, van vloeibaar aardgas tot waterstof en van brandstofcellen tot biobrandstoffen.’

‘Dat is niet zo vanzelfsprekend. Een van de manieren om de CO2-uitstoot te verminderen, is om olietankers te laten varen op LNG in plaats van op zware stookolie of diesel. Maar een olietanker op LNG kost 15 miljoen dollar of bijna 17?procent meer dan een klassieke olietanker. En stel dat je zo’n olietanker op LNG bestelt, dan is het nog afwachten of er wereldwijd voldoende laadinfrastructuur zal zijn.’

Maakt u zich geen zorgen over de toekomst van het olievervoer zelf? Moet ­Euronav niet aan alternatieven denken?
‘Euronav staat of valt niet met het olievervoer. Onze stiel is maritiem vervoer. We kunnen onze tankers perfect water laten vervoeren in plaats van ruwe olie. Na elke reis reinigen we de opslagtanks volledig. Jaren geleden is de combinatie van olie- en watervervoer al eens voorgedaan. De olie ging richting Canada, daarna werd met dezelfde tanker water getransporteerd naar Noord-Afrika.’

U bent de switch al aan het bestuderen?
‘Het is te vroeg voor een concrete ­strategie voor het post-olietijdperk. De wereld zal de komende tien tot dertig jaar nog veel olie nodig hebben. Wij vervoeren elk jaar meer olie dan het jaar voordien. Wereldwijd is het olieverbruik nog altijd aan het stijgen. Bovendien ­lopen de meningen over het kantelmoment sterk uiteen. Sommigen verwachten een daling vanaf 2022, anderen pas in 2038. We doen dus verder waar we goed in zijn, maar wel met de ambitie om de CO2-uitstoot van onze schepen terug te dringen.’

BIO HUGO DE STOOP
? Geboren in 1973

? Studies: master of science in engineering (ULB) en MBA (Insead Frankrijk en Singapore)

? Sinds 2004 aan de slag bij Euronav

? Tot 2008: adjunct-­financieel directeur

? 2008-2018: financieel directeur

? Sinds eind maart 2019: ceo

Lees meer op: beursig.com/forum/viewtopic.php?f=4&a... voor meer informatie
Risky bets
0
quote:

Erik VG schreef op 20 jan 2020 om 14:28:


Interview met Stoop gelezen afgelopen weekend? Komt wel een beetje over dat ze zich zorgen maken over de ontwikkeling van de low sulfur prijsniveau’s. Zou ook zo maar kunnen dat het heel slecht voor ze uitpakt als dit zo blijft na Q3. Denk dat dat de aanleiding is voor een andere denkrichting. Gaat wel een forse investering worden waar de markt misschien geen rekening mee heeft gehouden. Reden voor de lichte correctie van vandaag?


Dit is toch gewoon een PR praatje? Als VLSFO kosten hoog blijven kan EURN deze hedgen en voor een scrubber installatie programma gaan waarbij de savings al min of meer vast zijn gezet.

EURN heeft juist andere peers zoals FRO/DHT/INSW ge-underperformed doordat ze geen scrubbers hebben. Dit terwijl ze een super slimme opslag strategie hebben. Als ze nu toch nog scrubbers gaan doen, dan zal de markt dat juist als erg waarderen lijkt mij.
Becb
0
Scrubbers zijn blijkbaar wel duur 3 tot 6 miljoen per schip las ik ergens. Maal 70+ schepen. Gaat wat op de winst wegen, denk ik. Maar met de huidige rates zeer manageable
Risky bets
0
EURN gaat echt geen scrubbers op hun ECO schepen doen, een stuk of 10-20 op hun oudere schepen ligt veel meer voor de hand. Kosten ook lang geen 6 miljoen per stuk, eerder 3-4 voor een VLCC.

"wat op de winst wegen" --> Het is natuurlijk een investering. Als ze het hedged met MGO futures and HSFO futures, verdienen ze die investering in 1-2 jaar terug. Gaat juist de winstgevendheid een boostje geven.
Erik VG
0
En de rates voor scrubbers VLCC kunnen ook hoger liggen waarmee de terugverdientijd korter is
Risky bets
0
shipandbunker.com/prices/av ja, veel hoger. Scrubber vessels varen op IFO380 hier en non-scrubber vessels op VLSFO. Dus daar is momenteel een grote spread.

In Rotterdam traden er ook HSFO futures. EURN can de investering dicht hedgen met een HSFO and MGO future position. Niet een perfecte hedge, maar dicht genoeg. Er zou dan minimaal risico zijn en een te berekenen ROI op de scrubber investering.
Risky bets
0
newsweb.oslobors.no/message/493662

Korea gebouwde jan-2020 opgeleverde VLCC (met scrubber) gaat momenteel voor $106M. Dit suggereert dat al EURN's Koreaanse ECO's uit 2015-2017 momenteel ook veel meer waard zijn, door goede vooruitzichten, dan shipbrokers op het moment in hun modellen hebben. NAV's zouden omhoog moeten blijven gaan.
Risky bets
0
EURN heeft maarliefst 3 buy recommendaties gehad afgelopen weekend. Als NYSE zo open gaat heeft dit mogelijk een positief effect.

Cleaves Buy $14.44 target, per 20 january
Fearnley Buy $15.34 target, per 20 January
Pareto Buy $13.05 target, per 21 January
Erik VG
0
Hmmmm....weer not....moeten echt wachten tot de cijfers ben ik bang en hopen dat we de €10 houden voorlopig op korte termijn.
brechtvdv
0
Terug ingestapt aan 10.37 en houden tot na de cijfers. Na sluitingstijd zal de VS de koers waarschijnlijk weer een boost geven en zeker door die recommendaties van de analysten. Volgens mij zitten we nu op een bodemkoers en kunnen we terug gaan stijgen!
lucky14
0
quote:

brechtvdv schreef op 21 jan 2020 om 17:20:


Terug ingestapt aan 10.37 en houden tot na de cijfers. Na sluitingstijd zal de VS de koers waarschijnlijk weer een boost geven en zeker door die recommendaties van de analysten. Volgens mij zitten we nu op een bodemkoers en kunnen we terug gaan stijgen!


Zie ik het goed, dat de rates weer wat oplopen??
Jan Frans B
0
quote:

Risky bets schreef op 21 jan 2020 om 15:02:


EURN heeft maarliefst 3 buy recommendaties gehad afgelopen weekend. Als NYSE zo open gaat heeft dit mogelijk een positief effect.

Cleaves Buy $14.44 target, per 20 january
Fearnley Buy $15.34 target, per 20 January
Pareto Buy $13.05 target, per 21 January


Ja je zou dat logischerwijze verwachten hé, maar blijkbaar heeft het totaal geen effect.
Het meest frustrerende is dat verschillende redenen zijn die de koers omhoog zouden moeten stuwen, en ik ken geen enkele reden om ze te laten zakken. Ja, korte termijn winstneming dat is het enige.
Maar blijkbaar is EURN niet alleen in dat bedje ziek, heb ook behoorlijk wat Boskalis, en daar hebben ze ook veel meer goed dan slecht nieuws. En ook daar zit er weinig leven in.

Afin, nog 9 nachtje slapen en dan zou er toch iets moeten gebeuren.
miataguy
0
quote:

Erik VG schreef op 21 jan 2020 om 16:41:


Hmmmm....weer not....moeten echt wachten tot de cijfers ben ik bang en hopen dat we de €10 houden voorlopig op korte termijn.


Heb nog een order staan aan 9,90 euro om positie te verdubbelen maar vrees dat ik het zal moeten aanpassen naar regio 10,25.
Zeer zware steun op 9,50 euro maar die gaan we (hopelijk) de eerstkomende maanden niet meer zien.
8.275 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 409 410 411 412 413 414 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Euronav Meer »

Koers 10,380   Verschil -0,12 (-1,14%)
Laag 10,330   Volume 623.831
Hoog 10,510   Gem. Volume 1.011.355
21-jan-20 17:38
label premium

Zwarte cijfers lonken voor Euronav

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium