Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
elektrische auto, redding van de autobranche?
Volgen
Slechts 19 auto's in een maand verkocht, ‘eerste elektrische Mercedes is een flop’ Ondanks de lange ontwikkeltijd, is Mercedes-Benz er niet in geslaagd om met de elektrische EQC een concurrerende auto te bouwen, aldus Duitse media. Dat zou blijken uit de verkoopcijfers. In november werden er slechts 19 verkocht in Duitsland. Erik Kouwenhoven 03-01-20, 05:00 Ook in Nederland is de € 80.810 kostende Mercedes-Benz EQC allerminst een verkooptopper. In ons land reden er in november dertien de showroom uit. De maanden ervoor waren nog veel slechter, met 19 verkochte exemplaren sinds de marktintroductie in augustus. Lees ook Test Mercedes EQC: voorloper én achterblijver Onder de loep: de Mercedes EQC Volgens de Duitse krant Die Welt zijn er bij onze oosterburen sinds de verkoopstart 55 EQC's verkocht. De krant concludeert dat daarmee de aanval op de concurrentie niet geslaagd lijkt te zijn. Ondanks alle uitgebreide advertentiecampagnes is het resultaat ontnuchterend. Audi boekte bijvoorbeeld aanzienlijk hogere verkoopcijfers met de E-Tron, met 192 verkochte auto's alleen al in november, en Tesla doet het nog veel beter. Volgens Die Welt heeft Mercedes de problemen aan zichzelf te danken. De actieradius is te laag en de auto kan ook niet profiteren van de nieuwste generatie snelladers. Transportwetenschapper Alexander Eisenkopf van de Zeppelin Universiteit, een privaat Duits onderzoeksinstituut, schrijft het probleem ook toe aan het gebrek aan passie in het bedrijf. ,,Als een autobedrijf zijn centrale componenten - motor en aandrijflijn - betrekt bij derden, gaat dat ten koste van het dna van het bedrijf’’, zegt hij tegen Die Welt. Onbegrijpelijke strategie Volgens nieuwssite FOCUS Online wachten nog veel mensen op de levering van hun EQC, ondanks het feit dat Europa eerst aan de beurt is en Amerika pas een jaar later. Ook een onbegrijpelijke strategie aldus kenners, aangezien Tesla nu al toonaangevend is in de Verenigde Staten en dat land een belangrijke markt is voor Mercedes-Benz. In de test die in augustus op deze site verscheen werd al genoemd dat de auto bij zijn introductie al deels achterhaald was. De kans bestaat dat Mercedes-Benz bewust de levering heeft vertraagd, want pas vanaf dit jaar tellen elektrische auto's mee in de totale hoeveelheid CO2 die per fabrikant uitgestoten mag worden. Toch zit de elektrische auto ook bij de Duitse koper ook nog niet helemaal in het dna. Van de Mercedes GLC - de EQC-variant met benzinemotor - werden in de maand november ruim 4500 exemplaren verkocht. Dat komt ook doordat in Duitsland veel minder financiële impulsen worden gegeven om elektrisch te gaan rijden.www.ad.nl/auto/slechts-19-auto-s-in-e...
Dit bolletje op wielen is de BMW Isetta 2.0 (en kost 17.995 euro) Vorig jaar doken de eerste beelden op van een op de BMW Isetta geïnspireerd elektrisch stadsautootje. Velen dachten dat het daarbij zou blijven, maar de ‘auto’ kreeg een Europese typegoedkeuring en gaat dit voorjaar in de verkoop. E-Drivers/Autoredactie 08-01-20, 05:00 Laatste update: 06:08 De vertraging ontstond doordat twee bedrijven, Micro Mobility Systems en Artega, allebei vonden dat ze recht hadden op de productie van deze op de BMW Isetta geïnspireerde ‘microcar’. Het goede nieuws is dat beide bedrijven een versie van het autootje uit gaan brengen. Dit jaar kunnen we als eerste de Karo verwachten. Dat is de versie die Artega samen met Paragon en de accufabrikant Voltabox gaat bouwen. Het jaar erna brengt Micro Mobility Systems de Microlino op de markt. Micro Mobility Systems had de Microlino bedacht, maar wilde de productie in licentie uitbesteden. Het bedrijf dat dit ging doen, werd door Artega overgenomen. Het leek erop dat Artega de licentieovereenkomst niet nakwam en zelf een soortgelijk model (de Karo dus) ging bouwen. Dat was ook de aanleiding voor het geschil, dat nu is bijgelegd. Lees ook Waarom de dwergauto nooit groot is geworden Snoezige Isetta keert terug als elektrische stadsvlo Isetta-Karo © Isetta-Karo Maximaal 90 km/u Volgens de schikking met Micro Mobility Systems mag Artega nu de Karo als zelfstandig product produceren en op de markt brengen. Vandaar dat Artega officieel ook wel de naam Isetta-Karo gebruikt. De Karo van Artega heeft een topsnelheid van 90 kilometer per uur en kan op een acculading meer dan 200 kilometer rijden. Hij schijnt door de erfgenamen van de Isetta-bedenker Ermenegildo Preti officieel te zijn aangemerkt als ‘de opvolger van de Isetta’. Vanaf 17.995 euro Je kunt de Isetta-Karo nu al bestellen, de eerste leveringen staan gepland voor april. Artega biedt de auto in twee uitrustingsvarianten aan: de Intro-serie in beperkte oplage en de Edition-versie. De Intro-versie kost in Duitsland minimaal 21.995 euro, de Edition-versie 17.995 euro. De Nederlandse prijzen zullen daar naar verwachting niet veel van afwijken. De Microlino van Micro Mobility Systems komt pas in 2021 op de markt. Hiervan zijn nog geen specificaties bekend, maar deze zullen vergelijkbaar zijn met die van de Karo. Artega gaat er echter prat op dat de Karo een sterk verbeterde uitvoering van de Microlino is. www.ad.nl/auto/dit-bolletje-op-wielen...
Mercedes-Benz eSprinter The new Mercedes-Benz eSprinter combines all the attributes by which vehicle fleets measure their vehicles. The new Mercedes-Benz eSprinter is intended to cover the broadest possible range of use in urban logistics. Accordingly, it is initially being offered as a panel van and a permissible gross mass of 3500 kilograms. Its maximum loading volume is 10.5 m3, the same as for the Sprinter with a combustion engine. As with the entry-level diesel engine, the electric drive in the eSprinter drives the front wheels with an output of 85 kW and a torque figure of up to 295 newton metres. A flexible payload and battery concept moreover allow adaptation to individual needs for practical use. The range with a utilisable battery capacity of 47 kWh (installed: 55 kWh) is 168 kilometres, with a maximum load of 891 kilograms. A second battery option takes into account other priorities in the use parameters: the configuration with a utilisable capacity of 35 kWh (installed: 41 kWh) allows a range of 115 kilometres1, 2. In turn, the maximum load rises to 1045 kilograms. The integrated quick-charge function also ensures flexibility, thanks to which around 80 percent of the energy can be recharged within 30 minutes. The maximum speed can be configured to suit the task in hand: Maximum speed can be set at 80 km/h, 100 km/h or even as much as 120 km/h. During recuperation energy is reclaimed if the vehicle is decelerated. For example, the battery charges when going downhill, instead of losing the energy when braking. The respective setting for the drive program and recuperation level is displayed in the display of the instrument cluster. With this route-based operating-mode strategy the economy of the vans can be further optimised with electric drive in daily operation on the road. Source : Strategic Research Institute
Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport adds 2 BYD Electric K9M Buses Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport has added two BYD zero-emission buses. The two green technology, battery-electric K9M 40-foot buses are part of the airport’s fleet of terminal-to-terminal shuttles used to transport passengers between the international and domestic terminals, and from the international terminal to the Rental Car Center. The K9M has a range of up to 150 miles and charge in two to three hours. The buses were built at BYD’s Coach & Bus factory in Lancaster in California. ATL is looking at more ways to incorporate sustainability through its GreeningATL program. Efforts include electrifying its fleet, providing electric vehicle charging stations for passengers as well as improving water efficiency in the terminals, and recently achieving the USGBC’s LEED for Communities Certification. BYD’s K9M buses fit perfectly with the airport’s GreeningATL plan, bringing innovation, cutting-edge technologies and a common-sense approach to sustainability. The vehicles carry 22 passengers and luggage compared to the previous vehicles they replaced, which only carried 14 passengers. Source : Strategic Research Institute
Nederlandse fabrikant zonneauto maakt instapmodel van 50 mille De Nederlandse zonneautofirma Lightyear werkt aan een instapmodel van rond de 50.000 euro. Van dit model moeten tussen de tien- en honderdduizend stuks per jaar gebouwd worden. Erik Kouwenhoven 09-01-20, 05:00 Laatste update: 06:20 Lightyear maakt elektrische auto’s die naast een stekker ook stroom krijgen van zonnecellen op het dak. De eerste auto van de firma is de One. Dit model van rond de 150.000 euro werd afgelopen juni gepresenteerd, maar het eerste exemplaar moet nog worden gebouwd. Desalniettemin is het merk al bezig met de ontwikkeling van een tweede variant. Dit model, dat zomaar eens de Two kan gaan heten, wordt voor ongeveer een derde van het bedrag van de One verkocht. Dat meldt de van Tesla afkomstige directeur Johan Vos tegenover Het Financieele Dagblad. Lightyear is nu bezig met een investeringsronde om 30 miljoen euro op te halen voor de bouw van de One. Voor het eind van dit jaar wil Lightyear nog meer geld ophalen tijdens een tweede investeringsronde. Het prototype van dit tweede model zou inmiddels al voor 80 procent af zijn. Over drie jaar wil Lightyear hiervan tussen de tien- en honderdduizend auto’s bouwen. Het bedrijf kiest volgens het FD voor samenwerking met autobouwers en toeleveranciers. Ook in Nederland, waar al met onder meer VDL Nedcar is gesproken. ,,Met de juiste partners kunnen we veel sneller, veel groter denken”, aldus Vos.www.ad.nl/auto/nederlandse-fabrikant-...
Hogere omzet snellader Fastned De omzet van Fastned FAST:€13,69--is in het afgelopen kwartaal met 150% toegenomen. De aanbieder van snellaadstations boekte de afgelopen drie maanden een omzet van €1,7 mln. Dit maakte de onderneming donderdagochtend in een trading update bekend. Het bedrijf heeft overdekte snellaadstations langs snelwegen, waar automobilisten hun elektrische auto's in relatief korte tijd kunnen bijladen. Het bedrijf opende het afgelopen kwartaal vijf nieuwe stations, waarmee het tot een totaal komt van 114. Het bedrijf ziet de markt groeien, maar kampt met aanhoudende verliezen. Daarover wordt in de trading update, die overigens niet door een accountant is gecontroleerd, niet gerept. Over 2018 leed het bedrijf een nettoverlies van €6,3 mln. Op 31 maart presenteert Fastned zijn jaarverslag over 2019.fd.nl/ondernemen/1330337/hogere-omzet...
Overheid inde 90 miljoen extra bpm ondanks elektrische auto De overheid heeft vorig jaar bijna 90,5 miljoen euro meer bpm opgehaald dan in 2018. Dat gebeurde ondanks het feit dat bijna 14 procent van de nieuwe auto's in 2019 was vrijgesteld van bpm, de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Erik Kouwenhoven 09-01-20, 20:00 Laatste update: 20:17 De stijging van de bpm is dit jaar extra opvallend, omdat in 2019 een recordaantal elektrische auto’s is verkocht. Die auto’s zijn vrijgesteld van bpm, maar toch steeg de totale bpm-opbrengst naar ruim 2,2 miljard euro. Dat is bijna 90,5 miljoen meer dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van VWE Automotive. De RAI Vereniging wijt deze stijging aan de invoering van de nieuwe testcyclus (WLTP). Die meet de CO2-uitstoot van auto’s een stuk realistischer. Hierdoor neemt de aan de uitstoot gekoppelde bpm volgens de brancheorganisatie verder toe. Het ministerie van Financiën ontkent dat. De totale bpm-inkomsten zijn volgens VWE Automotive in 2019 opgelopen tot 2,62 miljard euro. In 2018 werd 2,17 miljard euro aanschafbelasting geïnd. In 2017 vloeide 1,92 miljard euro bpm naar de schatkist. Vorig jaar is het gemiddelde bpm-bedrag per nieuw verkochte auto voor het eerst boven de 5000 euro uitgekomen.www.ad.nl/auto/overheid-inde-90-miljo...
China bouwt subsidies voor elektrische auto's minder snel af De aandelen van Chinese producenten van elektrische auto's zijn maandag hard gestegen. Beleggers gaan ervan uit dat de Chinese overheid op de rem heeft getrapt bij een verdere verlaging van de subsidies voor de aanschaf van een elektrische auto, zo meldt persbureau Bloomberg. De Chinese minister voor industrie en informatietechnologie Miao Wei verklaarde zaterdag dat er op 1 juli geen nieuwe verlaging is voorzien. Hij deed dat op een industrieconferentie. Het nieuws leidde tot een spontaan applaus onder de aanwezigen, onder wie ook vertegenwoordigers uit de auto-industrie. Later werden zijn uitspraken vanuit Peking wat gecorrigeerd, maar de minister geeft nog steeds aan dat er geen 'aanzienlijke' verlaging zal plaatsvinden. De overheid zegt de automarkt wat te willen stabiliseren. Tesla profiteert ook De autoproducenten BAIC en BYD behaalden op de beursvloeren in Sjanghai en Shenzhen maximale koerswinsten van 10%. Tesla, dat sinds in China produceert met een nieuwe splinternieuwe fabriek, won in de eerste handel in New York meer dan 4% aan beurswaarde. De verkoop van elektrische auto's daalt al zes achtereenvolgende maanden in China doordat de Chinese overheid een einde wil maken aan de subsidiëring. Het is nu onduidelijk of de steun inderdaad stopt in 2021, zoals de bedoeling was. VDL klaagt Peking subsidieert al sinds 2009 de aanschaf van elektrische voertuigen. Daarmee hebben Chinese autobedrijven een rappe opmars gemaakt. Het Nederlandse industrieconcern VDL klaagde onlangs over oneerlijke concurrentie. BYD, van oorsprong een producent van batterijen, won in Overijssel een grote opdracht om 259 elektrische bussen te mogen bouwen voor vervoersbedrijf Keolis. VDL wilde deze opdracht ook bemachtigen.fd.nl/ondernemen/1330734/china-bouwt-...
Zoveel CO2 stoten elektrische auto’s écht uit Dat er bij de productie van elektrische auto’s CO2 wordt uitgestoten, is algemeen bekend. Maar eenmaal op de weg zijn ze ook niet CO2-neutraal, terwijl ze wel zo worden gecertificeerd volgens de WLTP-uitstootnorm. Fangio.be/autoredactie 14-01-20, 05:00 Tegenstanders van elektrische auto’s halen maar al te graag het feit aan dat bij de productie ook CO2 vrijkomt. Helaas zijn de cijfers die daaromtrent circuleren dikwijls tegenstrijdig en moeilijk hard te maken. De CO2 die elektrische auto’s uitstoten als ze eenmaal rondrijden is daarentegen wel nauwkeurig te meten en hangt vooral af van hoe de elektriciteit in een bepaald land wordt opgewekt. Lees ook Waarom het grootste elektrische voertuig ter wereld nooit opgeladen hoeft te worden Britse universiteit: elektrische auto's vervuilen echt minder dan traditionele modellen Die cijfers vind je op ElectricityMap, een website die live bijhoudt hoeveel gram CO2 er vrijkomt om 1 kWh aan elektriciteit te produceren. Dat wordt berekend aan de hand van de energiebronnen, zoals kernenergie, wind- en zonne-energie, kolen, biomassa, et cetera. De cijfers lopen erg uiteen. Zo haalt Frankrijk het overgrote deel van zijn energieproductie uit kernenergie en Noorwegen uit waterkrachtcentrales. Polen is nog zwaar afhankelijk van steen- en bruinkool. Nederland staat op de 63ste plaats qua uitstoot met 449 gram CO2 per kWh. België doet het al een stuk beter met 261 g CO2 en in Frankrijk wordt slechts 66 g CO2 uitgestoten per kWh. Duitsland moet het doen met 311 g CO2, Polen met 634 g CO2 en Noorwegen met zijn waterkrachtcentrales slechts 28 g CO2. Vertalen we dit naar uitstoot op de weg, dan levert dit vergelijkend rekenvoorbeeld tussen een elektrische auto en een diesel volgende cijfers op: Volkswagen e-Golf (full electric): gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km Uitstoot in Nederland: 7199 g/100 km Uitstoot in Noorwegen: 459 g/100 km Uitstoot in Polen: 10.398 g/100 km Uitstoot in België: 4280 g/100 km Volkswagen Golf VIII 2.0 TDI (overal hetzelfde): uitstoot van 9100 g CO2/100 km. De elektrische eGolf. © D'Ieteren Deze cijfers tonen aan dat de elektrische auto in landen die een lage CO2-uitstoot hebben bij de productie van elektriciteit veel minder uitstoot veroorzaken als ze rijden dan een moderne diesel. In het extreemste geval van Polen stoot een elektrische auto wél meer uit dan een hedendaagse diesel. Dat elektrische voertuigen een nuluitstoot hebben zodra ze de weg opgaan, is echter een mythe. Toch worden ze bij de WLTP-uitstootnorm wél allemaal zo gecertificeerd. Ondanks alles blijft elektrisch rijden positief voor het klimaat. Auke Hoekstra van de TU Delft heeft berekend dat het omslagpunt waarop een elektrische auto beter wordt voor het klimaat van verbrandingsmotoren tussen de 30.000 en 50.000 kilometer ligt. En dat zal nog dalen naarmate we in de toekomst steeds meer een beroep zullen doen op hernieuwbare energiebronnen. www.ad.nl/auto/zoveel-co2-stoten-elek...
410.000 banen op tocht in Duitsland door transitie elektrisch rijden Duitsland wacht een massa-ontslag door de overgang naar elektrische voertuigen. In het slechtste scenario verdwijnen er tot 2030 410.000 banen. Dat heeft het Duitse adviesorgaan, het Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität (NPM), becijferd. Economieredactie 13-01-20, 14:53 Volgens het vandaag verschenen NPM-rapport dreigen alleen al bij de productie van verbrandingsmotoren en onderdelen ongeveer 88.000 medewerkers hun baan te verliezen. Motoren van elektrische auto’s bevatten minder onderdelen en vereisen daarom minder onderhoud dan verbrandingsmotoren, is de redenatie. Lees ook Bijna helft nieuwe auto’s in Noorwegen is elektrisch Symfonie voor de stille auto Bovendien gaan de onderzoekers ervan uit dat de autoproductie steeds verder wordt geautomatiseerd, waardoor minder medewerkers nodig zijn, lichtte de NPM-voorzitter Henning Kagermann vanochtend toe in de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Volgens het onderzoek staan alleen al in de Duitse autosector zo’n 240.000 banen op de tocht in de komende tien jaar. Daarnaast zullen toeleveranciers en fabrikanten geraakt worden door de transitie, voorspellen de onderzoekers. De NPM, bestaande uit experts uit de politiek, het bedrijfsleven, vakcentrale en de wetenschap, gaat ervan uit dat er tegen 2030 zo’n 7 tot 10 miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen rijden. Dit is fors meer dan waar eerder rekening mee werd gehouden en is het gevolg van scherpere klimaatdoelstellingen die Duitsland zich heeft gesteld. Groeimotor In het rapport roept het adviesorgaan de overheid op om maatregelen te nemen om medewerkers om te scholen en toekomstproof te maken. In 2018 was de auto-industrie nog goed voor 834.000 banen in Duitsland, het hoogste aantal sinds 1991. De sector is een belangrijke motor voor de groei van de grootste economie van Europa. De Duitse vereniging van autofabrikanten (VDA) denkt dat de ramingen overtrokken zijn. In een reactie spreekt de belangenclub van een ‘onrealistisch extreem scenario’. Zo zou de NPM er ten onrechte van uitgaan dat tegen 2030 elektrische auto’s en onderdelen nog slechts in beperkte mate in Duitsland worden gemaakt. ,,Die veronderstellingen zijn niet aan de orde’’, verzekert VDA-directeur Kurt-Christian Scheel. www.ad.nl/auto/410-000-banen-op-tocht...
Tegen 2030 rijd alles op Waterstof ,verdiep je daar maar in .
Jorry schreef op 15 januari 2020 14:47 :
Tegen 2030 rijd alles op Waterstof ,verdiep je daar maar in .
Daar hebben wij deze draad voor:www.iex.nl/Forum/Topic/1308621/Koffie...
Tesla's succes in Noorwegen kent keerzijde De populariteit van elektrische auto’s in Noorwegen blijft onstuitbaar. Een tekort aan oplaadpunten en monteurs dreigt. In de haven van Oslo port wordt de eerste zending van Tesla Model 3s uitgeladen. De populariteit van elektrische auto’s in Noorwegen blijft onstuitbaar. Een tekort aan oplaadpunten en monteurs dreigt. Foto: Odin Jaeger/Bloomberg Tesla had met zijn betaalbare Model 3 in Noorwegen het afgelopen jaar een ware verkoopklapper in handen. De introductie van het langverwachte model in maart bezorgde de Amerikaanse autobouwer over heel 2019 een recordverkoop van 18.798 voertuigen. En de eerste leveringen van de Model 3 stuwden het aandeel van elektrische auto's in het totale aantal nieuw geregistreerde Noorse auto's die maand op naar 58%. Het aandeel van uitstootloze auto's in de totale nieuwverkopen staat nu op 42%, hybride modellen niet meegerekend. In 2018 was dat nog 31%. De groei gaat hand in hand met een pakket riante voordelen voor elektrische auto’s, naast relatief hoge belastingen op gewone brandstofauto’s. De Volkswagen eGolf is bijvoorbeeld goedkoper dan een versie met een verbrandingsmotor. Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van btw en wegenbelasting. Tot voor kort hoefden eigenaren ook geen tol te betalen, een voordeel dat nu langzaam wordt afgebouwd. Het heeft van Noorwegen dé markt voor batterijauto’s gemaakt: sinds 2010 kochten Noren jaarlijks de meeste elektrische auto’s van alle Europese landen, totdat Duitsland in november Noorwegen inhaalde. Nog steeds telt Noorwegen per hoofd van de bevolking de meeste elektrische auto’s. Hybrides vallen sinds 2019 niet meer onder de voordeelregelingen, wat de snel dalende verkoop van zowel gewone hybrides als plug-ins verklaart (totaal -14,1%). Tekort aan laadpalen In grotere steden leidt de populariteit aanhoudend tot een tekort aan oplaadpunten. Oslo, waar meer dan de helft van de nieuwe auto’s een elektrische is, maakte om die reden vorig jaar een einde aan gratis opladen. Elektrische rijders moeten nu circa NKr 10 per uur betalen (€1) om te parkeren bij een oplaadpunt, of €0,50 ’s nachts. Elders parkeren blijft wel gratis. De gemeente spoort projectontwikkelaars ook aan om in parkeergarages bij nieuwe appartementen of kantoren meteen oplaadinfrastructuur in te bouwen. 18.798 Tesla verkocht 18.798 voertuigen in Noorwegen in 2019, een stijging van 118% vergeleken met 2018. De introductie van de Model 3 is een belangrijke test voor Tesla, dat de stap probeert te zetten van luxewagens naar betaalbare batterijwagens voor de massa. Het bedrijf had veel moeilijkheden om te voldoen aan de hoge vraag naar het nieuwe type. Ook in Noorwegen is de relatief betaalbare sedan populair. Noorse consumenten ontvingen in maart 2019 een recordaantal van bijna 6000 Tesla’s. Hoewel Tesla het aantal monteurs in Noorwegen had verdubbeld in 2018, incasseerde het toch meer klachten over de service dan welk ander autobedrijf dan ook, zo bleek uit cijfers van de Noorse consumentenbond. Slordig gelakt Gelukkig voor Tesla-klanten gaan de meeste klachten niet over ernstige technische problemen, maar over symptomen van haastwerk. Veel Model 3’s hebben deukjes, zijn slordig gelakt of hebben al krassen. Niettemin vergen deze reparaties soms maanden. Hoewel een aandeel van 42% elektrische auto’s wederom een record is voor Noorwegen, blijft het achter bij de prognoses die begin vorig jaar werden gedaan. Analisten voorzagen dat de Model 3 van Tesla het elektrische verkoopaandeel zou kunnen opstuwen tot 70%. OFV vermoedt dat veel potentiële kopers wachten tot er meer modellen op de markt zijn, een uitleg die kan verklaren waarom de totale autoverkopen blijven dalen in Noorwegen. Concurrentie Hoe dan ook lijkt het uitgesloten dat er binnenkort een einde komt aan de snelgroeiende verkoop van elektrische auto’s in Noorwegen. Dit jaar brengt Volkswagen onder meer de ID3 naar Noorwegen, die moet gaan concurreren met de Tesla Model 3. De Duitse gigant heeft één streepje voor op de nieuwkomer: de Golf was jarenlang dé populairste nieuwe auto in Noorwegen. Ook in 2019 verkocht VW de meeste auto’s in het land. Eveneens veelbelovend is dat Jaguar, dat de crossover I-Pace lanceerde, 140% meer verkopen noteerde in Noorwegen. De zittende Noorse regering heeft belooft dat het pakket aan voordelen in elk geval tot het eind van de kabinetsperiode in september 2021 blijft bestaan. Noorwegen elektrificeert Noren kochten in 2019 ruim nieuwe 142.000 auto’s. Daarvan is 42% uitstootloos, blijkt uit cijfers van de Noorse Federatie voor het Wegverkeer, OFV. De elektrische auto is veruit het populairst, er werden slechts 29 waterstofauto’s verkocht. De algehele verkopen van personenauto’s daalden met bijna 4%. Nieuwe benzine- en dieselauto’s waren goed voor een marktaandeel van 15,7% respectievelijk 16,9%. In beide gevallen minder dan een jaar eerder. Het steeds hogere marktaandeel van elektrische auto’s in de verkopen van nieuwe autos' leidt tot een daling van de CO2-uitstoot met 11 gram per kilometer in 2019 ten opzichte van een jaar eerder. In 2025 moeten alle nieuwe auto’s in Noorwegen op elektriciteit rijden.fd.nl/economie-politiek/1331307/tesla...
Tesla ontkent 'plotselinge versnelling' auto's Gepubliceerd op 20 jan 2020 om 22:43 | Views: 1.402 PALO ALTO (AFN/RTR) - Tesla ontkent dat zijn auto's plotseling versnellen. Dat doet de maker van elektrische auto in reactie op een verzoek aan de Amerikaanse toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) om onderzoek te doen naar de auto's en 500.000 Tesla's van de types Model S, Model X en Model 3 terug te roepen. Volgens de indieners van de petitie zijn de plotselinge versnellingen de oorzaak van verschillende ongelukken. Alle Tesla's die sinds 2013 gebouwd zijn, zouden daarom door de automaker moeten worden aangepast. Tesla noemt de claim van de onverwachte acceleratie "volledig onjuist" en geeft aan bij alle ongelukken met Tesla's die door de NHTSA zijn onderzocht volledige medewerking te hebben verleend en al zijn data over de ongelukken te hebben gedeeld. Het bedrijf claimt dat het verzoek bij de NHTSA is ingediend door shortsellers, beleggers die speculeren op een koersdaling van het bedrijf. Tesla-baas Elon Musk heeft het al langer met hen aan de stok. Die shortsellers verloren overigens de laatste tijd veel geld, want het aandeel Tesla steeg de afgelopen weken fors.
Mercedes-Benz eVito Vehicles on Road for Amazon in Munich Ten battery-electric eVito vans have been handed over at Amazon’s fulfilment centre in Munich-Daglfing. The Panel Vans which are equipped with the long body variant and all painted in Amazon’s usual dark grey colours are already in operation in Munich. More vehicle deliveries are planned for the future in order to further expand Amazon’s electricallyTen battery-electric eVito vans have been handed over at Amazon’s fulfilment centre in Munich-Daglfing. The Panel Vans which are equipped with the long body variant and all painted in Amazo. n’s usual dark grey colours are already in operation in Munich. More vehicle deliveries are planned for the future in order to further expand Amazon’s electrically operated fleet. Vans are charged directly at the fulfilment centre where suitably powered charging infrastructure has been installed for this purpose. Source : Strategic Research Institute
All-Electric Mercedes-Benz eEconic Daimler Trucks is taking the next logical step in the electrification of trucks with the battery-electric low-floor truck Mercedes-Benz eEconic. Customer testing of the eEconic for municipal use will begin in 2021. Selected customers will test the vehicles for their everyday practicality in actual applications. The experience gained from customer testing will flow directly into series production of the eEconic, which is to start in 2022. The eEconic is based on the eActros electric truck for heavy distribution, which will already go into series production in 2021. The eEconic will at first be offered in the configuration 6x2/N NLA and is mainly in demand as a waste-collection vehicle. Battery-electric trucks are very well suited for urban use in waste management due to the comparatively short and plannable daily routes of up to 100 kilometers with a high proportion of stop-and-go in inner-city traffic. With an anticipatory driving style, electrical energy can be recovered during braking to charge the battery, which further improves range and efficiency. Source : Strategic Research Institute
Kia Motors Announces Plan S Strategy for EV Transition Kia Motors Corporation has announced details of ‘Plan S’, its mid- to long-term strategy aimed at progressively establishing a leadership position in the future automotive industry, encompassing electrification and mobility services, as well as connectivity and autonomy. The Plan S strategy outlines Kia’s preemptive and enterprising ‘shift’ from a business system focused on internal combustion engine vehicles toward one centered on electric vehicles and customized mobility solutions. The company’s ongoing brand innovation and profitability enhancement will support the two-track Plan S strategy targeting the shift toward electric and autonomous vehicles as well as mobility services. By the end of 2025, Kia plans to offer a full line-up of 11 battery electric vehicles. With these models Kia is looking to achieve a 6.6% share of the global EV market, excluding China, while also attaining a 25% share of its sales from its eco-friendly cars. With the global EV market expected to gain strength by 2026, Kia is aiming for 500,000 annual EV sales and global sales of 1 million eco-friendly vehicles, excluding China. Alongside these objectives, Kia will offer EV-based mobility services as part of its new business model, helping solve global urban problems such as environmental pollution. In the Purpose Built Vehicle market, anticipated to grow on the back of expanding car-sharing and e-commerce businesses, the company will secure leading-edge competitiveness. Source : Strategic Research Institute
1,000 Mahindra Electric Vehicles Power Lithium Urban Technologies Fleet Mahindra Electric announced that their partnership has crossed the significant milestone of 1,000 Mahindra electric vehicles in the Lithium fleet. Having clocked 100 million ekms, with over 500 Mahindra EVs running more than 1 lakh ekms, this partnership is set to transform employee transportation solutions in India and drive the adoption of electric mobility in the country. In fact over 75 Mahindra EVs have driven over 2 lakh ekms, a significant achievement in an otherwise nascent EV industry. The two leading companies in the electric mobility space have joined forces to offer convenient, affordable, zero-emissions mobility for employee transportation. With cumulative sales of almost 30,000 electric vehicles till date, Mahindra has emerged as the leader in 3 & 4 wheeler EVs in India. Lithium is India’s largest EV fleet operator with the majority of its fleet comprising Mahindra vehicles. This partnership between two leaders - Mahindra in EV sales and Lithium in shared corporate employee commutes - has been bringing about a positive change in consumers’ daily lives since 2015, by changing the way they commute, making it greener and more sustainable. Initiatives like this are aimed at rapidly transforming the overall EV adoption rate in the country. In 2015 Lithium started with a small fleet of 10 Mahindra e20s in Bangalore and gradually inducted more Mahindra eVeritos to take the fleet size to 1,000 Mahindra EVs. Since then the expansion has been phenomenal both in terms of geographical footprint to 9 cities and industry penetration in IT/ITES, Financial Services, KPO/BPO, Consulting firms. Today Lithium is the top choice for corporate organizations across India as their employee transportation services partner. It is an example of collaboration between leaders to address India’s growing need for clean, shared and public mobility solutions. Together the companies have aided in 20,000+ MT CO2e abatement and saved 8,500,000+ litres of fuel. The impact can be gauged as it equals to adding 120+ Cubbon Parks to India. Going forward, electric vehicles will play a major role in reducing urban pollution which is plaguing several Indian cities and enable a green and clean environment. With the increased penetration of EVs and eventual 100% transition, the country and its citizens stand to benefit tremendously. All these initiatives align perfectly with Mahindra’s Rise philosophy of empowering people with the right products and services to enhance the quality of their lives and livelihood. Source : Strategic Research Institute
YTD lijkt klassieke automobiliteit in 2020 bij heel Euronext de gebeten hond te zijn, gelet op de bovenste (o.a. elektriciteit en energiebedrijven) en onderste (o.a. Peugeot en Renault): 11,01% Utilities 6,37% Technology 6,20% Equity/Non-Equity Investment Instruments 5,04% Industrial Goods & Services 4,39% Health Care 3,71% Financial Services 1,55% Media 1,50% Telecommunications 1,37% Personal & Household Goods 1,08% Food & Beverage 0,22% Construction & Materials -0,62% Retail -1,34% Real Estate -1,41% Chemicals -2,64% Insurance -2,97% Oil & Gas -3,69% Banks -4,63% Travel & Leisure -8,60% Basic Resources -9,09% Automobiles & Parts
Maserati Starts Testing its first 100% Electric Powertrain Implementing its plans for the electrification of its range, as previously announced, Maserati has started the testing phase of its new full electric propulsion systems that will equip the future models of the Brand. Some experimental vehicles have now been built equipped with the new innovative powertrain, 100% electric with 100% Maserati technology, developed at the new Innovation Lab in Modena. During this experimental phase, the sound that will characterise the electric engine will also be developed. The next full electric models will have a distinctive signature sound, already a unique attribute of all Maserati cars equipped with traditional combustion engines. Customers will therefore benefit from 100% electric propulsion vehicles that will combine driving pleasure, comfort and performance with a unique and unmistakable sound. Thanks to the tests conducted in various conditions of use on both road and track, important data will be acquired for the development and definition of the new electric powertrains, which will be used for future models in the Maserati range. The new Maserati GranTurismo and GranCabrio will be the Brand’s first cars to adopt 100% electric solutions and will be built at the Turin production hub. Source : Strategic Research Institute
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
881,78
+0,30%
EUR/USD
1,0779
-0,09%
FTSE 100
7.952,62
+0,26%
Germany40^
18.505,40
+0,15%
Gold spot
2.234,24
0,00%
NY-Nasdaq Composite
16.379,46
-0,12%
Stijgers
Dalers