Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Stikstofkwestie

1.663 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 13 november 2019 11:16
    Kabinet presenteert maatregelen stikstofcrisis

    (ABM FN-Dow Jones) Het kabinet heeft woensdag de maatregelen gepresenteerd die de stikstof- en PFAS-problematiek moeten oplossen en de natuur moeten herstellen.

    Dit pakket maatregelen biedt ruimte om de vergunningverlening voor de bouw van circa 75.000 woningen volgend jaar mogelijk te maken en gaat ook naar infrastructurele projecten.

    De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag verlaagd naar 100 km/u zodat er ruimte ontstaat voor grote infra-projecten, de ammoniakuitstoot veevoer moet worden verlaagd en de bestaande warme saneringsregeling voor de varkenshouderij wordt uitgebreid.

    Ook voor PFAS, de verzamelnaam voor (chemische) stoffen die door de mens zijn gemaakt, van nature niet in ons milieu voorkomen en schadelijk kunnen zijn voor onze gezondheid, komt het kabinet met een aanvullend pakket aan oplossingen. Een van de oplossingen is het openstellen van de Rijksbaggerdepots voor de meest vervuilde baggerspecie die ook PFAS bevat. Deze baggerdepots zijn de meest veilige locatie om deze vervuilde bagger op te slaan. Dit geeft op korte termijn een oplossing voor grote baggerprojecten.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  2. forum rang 10 voda 13 november 2019 12:21
    Beursblik: politiek zet kleine eerste stap met stikstof

    (ABM FN-Dow Jones) De maatregelen die het Kabinet woensdag heeft gepresenteerd voor het aanpakken van het stikstofprobleem zijn een begin, maar meer is nodig. Dit zei analist Luuk van Beek van Degroof Petercam woensdag tegen ABM Financial News.

    "Een kleine eerste stap", aldus Van Beek. Hij noemt het positief dat de politiek iets doet. Maar vooral om weer ruimte te bieden voor infrastructurele projecten moet er nog veel gebeuren, meent hij.

    En voor PFAS is er nog niets opgelost. "Daarvoor moeten ondergrenzen komen", meent Van Beek.

    Maar ook voor infra en bouw moet duidelijk worden aan welke voorwaarden moet worden voldaan, zodat de vergunningaanvragen weer op gang komen.

    DeGroof Petercam heeft een Houden advies op BAM en Heijmans. Deze aandelen dalen woensdag 4,1 en 5,3 procent.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  3. forum rang 10 voda 13 november 2019 12:54
    Werkgevers claimen schade voor grondverzetter

    Gepubliceerd op 13 nov 2019 om 12:17 | Views: 572

    DEN HAAG (AFN) - Het bedrijfsleven gaat een schadeclaim indienen tegen het kabinet, omdat grondverzetters een tijdlang niet konden werken door de maatregelen rond PFAS. "Mevrouw Van Veldhoven heeft zelf gezorgd voor dit verschrikkelijke bedrijfsongeval. Eén man plus een machine in het grondverzet kost 100 euro per uur. We gaan uitzoeken hoeveel uren niet zijn gemaakt, en ze kunnen een claim verwachten", zei voorzitter Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW.

    "Dit kan echt niet voor onze ondernemers", voegde voorzitter Janneke Wijnia-Lemstra van de brancheorganisatie van grondverzetters, Cumela, daar aan toe.

    Ook over de aangekondigde maatregelen om de uitstoot van stikstof te verminderen, is VNO-NCW kritisch. De Boer: "Men probeert de bouwproductie los te trekken. Daar zijn we positief over, maar wat ontbreekt is hoe het gaat werken. Het lijkt erop dat men het over de heg flikkert naar provincies, die het vervolgens zelf mogen uitzoeken. Dat leidt tot verwarring."

    De Boer is verder kritisch over de houding van de politiek. "Men is in beweging gekomen, maar wat heeft het lang geduurd en wat is dat jammer. De politiek zit gevangen in zichzelf en luistert niet naar wat er speelt in de markt en bij bedrijven."
  4. forum rang 10 voda 13 november 2019 13:00
    Milieuclubs ontevreden: ‘Niet meer dan een goed begin’

    Het verlagen van de maximumsnelheid is een goed begin, maar voor de rest is Milieudefensie niet tevreden over de stikstofmaatregelen van het kabinet. Ook Greenpeace is kritisch: ,,Het zelfverklaarde groenste kabinet ooit, laat zijn ware gezicht zien.’’

    Politieke redactie 13-11-19, 12:54

    Met dit pakket neemt het kabinet onnodige risico’s voor het behoud van de natuur en banen in woningbouw

    Milieudefensie
    ,,Het kabinet kiest weer voor meer asfalt, bijvoorbeeld op de ring Utrecht bij Amelisweerd. Dat is slecht voor de natuur en daar wordt het verkeer ook niet duurzamer, veiliger, gezonder en goedkoper van’’, vindt Milieudefensie, dat stelt dat het kabinet zich rijk rekent met het invoeren van enzymen in veevoer. ,,Dat is goed voor DSM, maar helpt boeren niet richting kringlooplandbouw. Met dit pakket neemt het kabinet onnodige risico’s voor het behoud van de natuur en banen in woningbouw.’’

    Volgens milieuorganisatie Greenpeace kiest het kabinet ervoor ‘het mes in de natuur te zetten’. ,,Dat is het begin van het einde van natuurbescherming. Het kabinet zou voor natuur moeten gaan staan en stikstofuitstoot bij de bron aanpakken’’, aldus de milieugroepering. ,,Dat betekent inzetten op een omslag naar ecologische landbouw met minder dieren. Het kabinet kan direct aan de slag met verplichte weidegang voor koeien en de import van soja voor veevoer drastisch verminderen.’’

    Lees ook
    Uitbreiding A27 bij Amelisweerd kan tóch doorgaan door stikstofmaatregelen
    Dit zijn de maatregelen van het kabinet tegen de stikstofcrisis
    Lees meer

    Petitie
    GroenLinks is een petitie begonnen tegen het samenvoegen van natuurgebieden, waardoor daar meer stikstof mag neerdalen. De partij spreekt van het schrappen van de beschermde status van natuurgebieden. ,,Dit is een regelrechte aanval op onze kwetsbare natuur. Onze natuur, de bossen, duinen en heides, wordt ingewisseld voor het uitbreiden van vliegvelden, bedrijventerreinen en de intensieve veehouderij’’, is op de website van de petitie te lezen.

    GroenLinksleider Jesse Klaver noemt de maatregelen van het kabinet ‘veel te laat’ en ‘veel te weinig’ om de stikstofcrisis op te lossen.

    www.ad.nl/politiek/milieuclubs-ontevr...
  5. forum rang 10 voda 13 november 2019 13:11
    CEO BAM vindt stikstofmaatregelen onvoldoende - media

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    BAM
    2,544 -0,10 -3,78 % Euronext Amsterdam
    Heijmans
    7,88 -0,39 -4,72 % Euronext Amsterdam
    VolkerWessels
    22,25 0,05 0,23 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) CEO Rob van Wingerden van BAM Groep vindt dat de maatregelen die het Kabinet neemt om het stikstofprobleem op te lossen onvoldoende. Dit zei de topman op Radio 1.

    "Er zijn nog duidelijk zorgen of het genoeg is en of het snel genoeg is", aldus Van Wingerden. "We zijn er nog niet."

    De topman denkt dat de aangekondigde maatregelen voor de huizenbouw wellicht voldoende zijn, maar voor infra "denken we dat het echt nog onvoldoende is".

    "Deze maatregelen zijn een goede eerste stap, maar de implementatie ervan zal nog veel tijd en energie vergen", zei de topman. De tijd dringt, waarschuwde Van Wingerden.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  6. forum rang 10 voda 13 november 2019 20:23
    De grote stikstofuitruil van Rutte stuit op felle kritiek van boeren, bouwers en milieuclubs

    De maximumsnelheid gaat omlaag naar 100 kilometer per uur, maar alleen overdag. Er komt meer geld voor natuurherstel, maar ook een lobby om kleine beschermde natuurgebieden te schrappen. De veestapel moet krimpen, maar alleen als boeren hier vrijwillig aan meewerken.

    Met een grote uitruil van maatregelen wil het kabinet Rutte III de stikstofcrisis beteugelen en de woningbouw snel vlot trekken. De coalitie toonde zich woensdag na de presentatie van de plannen tevreden, al was het chagrijn bij 'vroempartij' VVD groot. Na zeven snelle jaren verdwijnen de 130km-borden weer langs de kant van de weg.

    Maar het zorgvuldig afgestemde en moeizaam bereikte compromis tussen de vier regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, die diep van binnen fundamenteel anders denken over de relatie tussen natuur en economie, stuitte bij veel andere belangenorganisaties en lobbyclubs op fikse weerstand.

    Ieder om hun eigen redenen hekelden zij het 'gebrek aan daadkracht' van het kabinet. Linkse oppositiepartijen en milieuclubs vinden dat er te weinig wordt gedaan aan natuurherstel, boeren voelen zich gepasseerd en bouwers dreigen zelfs met een schadeclaim tegen het kabinet. Werkgeversvoorman Hans de Boer betitelde het Haagse stikstof- en pfas-beleid als 'een verschrikkelijk bedrijfsongeval'.

    Op de pof
    De afkeurende reacties op de stikstofplannen tonen de worsteling van Rutte III bij het tegen elkaar afwegen van economische en natuurbelangen. Tijd is daarbij de grootste vijand voor het kabinet. Nadat de Raad van State eind mei het te soepele Nederlandse stikstofbeleid naar de prullenbak verwees, is het kabinet er van doordrongen dat stikstofuitstoot omlaag moet en de natuur herstelt. 'We kunnen niet langer op de pof leven', zei premier Mark Rutte woensdag andermaal.
    Tegelijkertijd staat het kabinet onder grote druk van boeren, bouwers én woningzoekenden om de vergunningverlening snel weer op gang te brengen. Met name bij veel bouw- en baggerbedrijven staan, vooral ook vanwege de problemen met chemische pfas-stoffen, omzetten onder druk en dreigen banen verloren te gaan.
    Met het woensdag gepresenteerde noodpakket probeert het kabinet op korte termijn de ergste pijn in de bouwsector te verzachten. Maar sommige wetenschappers vrezen dat het kabinet, juist vanwege die tijdsdruk, opnieuw de fout maakt natuurherstel ondergeschikt te maken aan de economie.

    Lobby in Brussel
    Een aankondiging die verbazing wekt, is het voornemen van het kabinet in Brussel te gaan lobbyen om bestaande beschermde natuurgebieden anders te mogen inrichten, samen te voegen of zelfs te schrappen. Van kleine natuurgebieden die 'structureel zwak zijn en blijven door hun omvang en ligging, zal worden bekeken of de beschermde status moet worden aangepast', schrijft het kabinet.

    'Een vreemde passage in de brief', zegt Ralph Frins, onderzoeker natuurbeschermingsrecht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij wijst op een brief die het kabinet op 4 oktober naar de Tweede Kamer stuurde en waarin landbouwminister Carola Schouten juist stelde dat er op dit moment geen mogelijkheden zijn om het aantal Natura 2000-gebieden te verminderen.

    Een beschermd natuurgebied schrappen, is ook niet makkelijk, stelt Frins. Dat kan alleen als er sprake is van een wetenschappelijke fout bij het aanwijzen van een gebied of als door natuurlijke omstandigheden, zoals klimaatverandering, de natuurdoelen voor een gebied niet meer gehaald kunnen worden. 'Net zoals Schouten in oktober zelf al concludeerde, voldoet geen van de Nederlandse Natura 2000-gebieden aan deze criteria.'

    Waarom het kabinet dit nu dan toch gaat proberen? 'Een vermindering van het aantal natuurgebieden is een aloude wens van de VVD', zegt een ingewijde. 'Nu kan de partij aan haar achterban in ieder geval vertellen dat ze er voor gelobbyd heeft.'

    Milieuwinst
    Ook het plan om 70% van de milieuwinst die de stikstofmaatregelen opleveren te gebruiken voor bouwprojecten, roept vragen op. 'Dat zou alleen kunnen als Nederland de instandhoudingsdoelen van zijn natuurgebieden haalt', zegt de Tilburgse hoogleraar natuurbeschermingsrecht Kees Bastmeijer. 'Dat lukt niet. In 118 van de 160 Natura 2000-gebieden is de stikstofbelasting te hoog. Er zijn veel meer maatregelen nodig om de natuur te herstellen.'

    fd.nl/economie-politiek/1324289/de-gr...
  7. forum rang 10 voda 13 november 2019 20:26
    Bouwers geven kabinet geen applaus maar megaclaim voor stikstofplannen

    De plannen van het kabinet om de crisis rond stikstof en pfas aan te pakken zijn woensdag in het bedrijfsleven en bij agrariërs slecht tot matig ontvangen. Landbouwkoepel LTO Nederland zet vraagtekens bij het voorstel dat van elke vermindering van de stikstofuitstoot voortaan minimaal 30% wordt afgeroomd voor verbetering van de natuur.

    Bouwers, grondbedrijven, transporteurs en binnenvaartschippers vinden de pfas-aanpak niet ver genoeg gaan en dienen een schadeclaim in die kan oplopen tot €1 mrd. De claim is ingegeven door de acute vraaguitval waar de bedrijven mee kampen. Veel personeel is naar huis gestuurd. Uitgangspunt voor de berekening van de claim is €100 per verloren uur met man en machine sinds 1 oktober. Vanaf die datum mag grond met de geringste pfas-verontreiniging niet zomaar worden verplaatst.

    Het kabinet heeft per 1 december een soepelere norm voor de toegestane hoeveelheid pfas in de grond aangekondigd, maar dit gaat de bedrijven niet ver genoeg. De bouw- en transportsector heeft harde protestacties aangekondigd.
    Zand
    De stilval in de bouwsector raakt inmiddels ook grote projecten. Het werk aan de nieuwe snelweg A13/A16 boven Rotterdam is deels stil komen te liggen. Er kan geen zand worden aangevoerd vanwege pfas. Aangezien dit een overheidscontract is met harde afspraken over prijs, financiering en oplevering kan dat op termijn grote gevolgen hebben voor de bedrijven of het contract.

    'Buitengewoon teleur'
    De claim krijgt steun van werkgeversvereniging VNO-NCW. Voorzitter Hans de Boer zegt in een reactie buitengewoon teleurgesteld te zijn in de pfas-aanpak van minister Stientje van Veldhoven van Milieu en Wonen. Directeur Fries Heinis van Bouwend Nederland ziet haar de maatregelen ‘nog niet het begin van een oplossing’. ‘Ik ben er nog zwartgalliger over geworden’, aldus Heinis. ‘Vorige week hebben we in het Catshuis gezeten en werd de toezegging gedaan dat de minister deze week met een andere norm zou komen. We hadden dus verwacht: nu, maar nu komt diezelfde toezegging gewoon nog een keer.’

    Pfas raakt bedrijven in infrastructuur
    De acute pijn zit volgens Heinis bij bouwers en andere bedrijven die actief zijn in de infrastructuur en waterbouw. Terwijl stikstof vooral effect heeft op de vergunningverlening en op het orderboek, is een vervoersverbod voor met pfas vervuilde grond meteen merkbaar in het dagelijkse werk.

    Arnold Tuytel van de actiegroep Grond in Verzet merkt de impact van de crisis bij zijn verhuurbedrijf van machines. ‘In de afgelopen maanden is 7 ton omzet weggevallen op een jaaromzet van €10 mln. Elke dag dat dit langer duurt, wordt de situatie erger.’

    Op de crisisbijeenkomst woensdag in de Malietoren kreeg Tuytel volle steun om de acties te verharden. ‘Het Malieveld werkt niet. De volgende acties moeten Rutte raken.’ Er wordt nog overlegd hoe de acties er uit gaan zien. ‘Maar we kunnen bijvoorbeeld knooppunten, snelwegen of de haven blokkeren.’
    Reacties vanuit de landbouw
    Wat betreft stikstof zet landbouwkoepel LTO Nederland vraagtekens bij het kabinetsvoorstel om van elke vermindering van de stikstofuitstoot voortaan minimaal 30% af te romen voor natuurverbetering. Alleen de overige 70% van de ruimte die vrijkomt na een beperking van stikstofuitstoot bestemt het kabinet voortaan voor nieuwe economische activiteiten waarbij stikstof vrijkomt. LTO heeft vragen over deze verdeling van de ruimte.

    LTO Nederland is mordicus tegen het afromen van stikstofruimte bij de overdracht van die ruimte aan derden. 'Eens vergund, blijft vergund!' herhaalt de boerenkoepel een eerder ingenomen standpunt. LTO kondigt aan bereid te zijn hiervoor juridische procedures te starten.

    Samenvoegen kleine natuurreservaten 'goede zaak'
    Ook vindt LTO het teleurstellend dat het kabinet alleen voor de bouw maar niet voor de landbouw invoering mogelijk acht van een drempelwaarde voor kleine stikstofemissies, waarbij geen vergunning nodig is. 'Het kan dus wél,' constateert voorman Marc Calon.

    De boerenkoepel vindt het een 'goede zaak' dat het kabinet kleine natuurreservaten wil opheffen en samenvoegen en dat er geen Natura-2000-gebieden in Nederland meer bij komen. Hierover is milieuorganisatie Greenpeace juist ontstemd.
    De beursgenoteerde veevoerfabrikant ForFarmers? is volgens de woordvoerder 'blij' dat het kabinet 'niet een haakse bocht' inslaat door in te zetten op een vermindering van de veestapel. 'Gelukkig kiest het kabinet voor een aanpak van de stikstofproblematiek door innovaties van bijvoorbeeld veevoer, stalinrichting en mestaanwending.'

    Voor infographs, zie link:

    fd.nl/ondernemen/1324301/bouwers-geve...
  8. Cézan 14 november 2019 07:58
    Waarom liggen bouwprojecten stil? En 13 andere vragen over stikstof

    Bouwprojecten, Schiphol, wegverbredingen, melkkoeien en zelfs de Formule 1 liggen onder vuur door een ogenschijnlijk nieuwe boosdoener: stikstof. De natuur én de mens hebben er last van. Hoe groot is het milieuprobleem? Waar komt het door? En hoe komen we er vanaf? De stikstofcrisis in veertien vragen en antwoorden.

    www.ad.nl/binnenland/waarom-liggen-bo...

    ^^
  9. Cézan 14 november 2019 12:38
    quote:

    Swarte Durk schreef op 14 november 2019 10:22:

    Nederland wordt uitgelachen. Risita heeft het over de stikstofcrisis: youtu.be/loPXdYt-g3M
    Lol, werkt idd aanstekelijk.
    Wel ff denken, spaans imo.

    Er zal iets ad hand zijn. Wij proberen niets voor niets het braafste jongetjes vd klas te zijn.

    We will see. Vind het art. iig moeite waard om te lezen.

  10. forum rang 6 haas 14 november 2019 18:46
    14 nov 2019

    Duitse boeren protesteren in Hamburg
    Duizenden boeren protesteren vandaag met circa 4.000 trekkers in Hamburg tegen het nieuwe landbouwpakket en het milieu- en handelsbeleid. De Duitse milieuministers vergaderen daar vandaag over de klimaatplannen en insectenbeschermingsprogramma’s binnen dat pakket. Dat meldt het Duitse landbouwvakblad Topagrar.
    Het insectenbehoudprogramma bijvoorbeeld zou ervoor zorgen dat 2,3 miljoen hectare landbouwgrond buiten gebruik zou moeten worden gesteld, zo heeft boerenfederatie Deutscher Bauernverband (DBV) berekend.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 november 2019 18:47
    Onnodig strenge drempelwaarde

    En de bewering van boeren en bouwers dat Nederland nu strenger is dan de andere Europese landen? 'Zeker is dat het Europese Hof strenger is dan de Nederlandse Raad van State in het verleden bij de interpretatie van de Europese natuurrichtlijnen is geweest', zegt Backes. 'Iets anders is dat Nederland bij de invoering van een drempelwaarde voor activiteiten met een minimale stikstofuitstoot waarbij geen vergunning is vereist, opeens onnodig streng is geworden. Veel strenger dan de ons omringende landen. Als reactie omdat we afgelopen jaren het stikstofbeleid zo laks hebben ingevuld,' zegt Backes donderdag aan de telefoon, op weg naar de commissie-Remkes die het kabinet aan oplossingen voor de stikstofimpasse moet helpen.

    www.fd.nl
  12. forum rang 6 haas 15 november 2019 07:41
    de Cie Remkes was 'n voorbode(wegbereider voor de regring) van de politieke milieu-crisis waarvoor de NL Overheid zich de laatste 15 jaren heeft geplaatst: Én nu roept Rutte dat het ZIJN grootste crisis is (en die wil zijn falen nu aan de burger presenteren?:)
    ========================================================
    wat betreft de SUV 's en de uitstoot: eisen stellen aan producenten bij het vervaardigen van hun Produkten(in meerdere sektoren) is ,imo het beste
  13. forum rang 10 voda 15 november 2019 13:30
    Toch 130 km/u, met ureum

    Als het wagenpark schoner wordt, dan kan de maximumsnelheid in de toekomst weer omhoog, opperde het kabinet woensdag. En diesels worden inderdaad minder vervuilend, dankzij ureum.

    Ureum?
    Het kan ons helpen. Een nieuwe voorbijrazende dieselauto stoot zes keer minder stikstof uit dan eentje uit 1999, stelde onder meer AD maandag. Een van de redenen is ureum - te koop als fles AdBlue bij tankstations. Gooi het in een aparte tank (en zeker niet in de gewone tank) en de moderne dieselmotor valt stikstofuitstoot aan.

    Vrachtwagens en touringcars gebruiken het al langer, evenals grotere personenauto's van merken als Porsche, Mercedes en Jaguar, en inmiddels zelfs kleinere auto's als de Volkswagen Polo. Zonder de flesjes ureum lukt het nu niet meer de strengste euro 6-norm te halen, schrijft LandRover over de techniek. Die fabrikant gebruikt het sinds 2016.

    Een verkeersbord in KopenhagenFoto: Reuters

    Waarom gebruiken we dit niet al veel langer?
    Omdat het geld kost en gedoe oplevert. Eerst even het probleem: juist dieselmotoren zijn vervuilend omdat ze zo zuinig zijn. De motor zuigt lucht aan, perst deze extreem samen en laat diesel vanzelf verbranden. Dat gebeurt met zo'n hoge druk en temperatuur dat de motor efficiënter draait dan een benzinewagen.

    Maar hoe heter de verbranding, hoe meer stikstofoxiden er uit de uitlaat komen, en daar kampen motorfabrikanten al jaren mee. Ze probeerden dit eerst op te lossen met betere motoren, maar zien nu weinig andere mogelijkheden dan dat de automobilist het waterige middel gaat toevoegen.

    Hoe lost ureum stikstof op?
    Als een soort antigif. In de nieuwste motoren spuiten fabrikanten ureum direct in de uitlaat. Daar gaat het met een katalysator een verbinding aan met de schadelijke stikstofoxiden (NOx). Die splitsen op in veel schoner stikstof (N2), water (H2O) en een beetje CO2, en dat gaat naar buiten.

    Dat werkt. Oudere diesels blazen in de praktijk tussen de 0,4 en 0,8 gram stikstofoxiden per kilometer naar buiten. De nieuwste euro 6-diesels halen emissies van onder de 0,1 g/km, verwacht adviseur Richard Smokers (TNO). Als we overstappen van oudere naar nieuwe diesels winnen we dus flink, het is aan het kabinet om te bepalen of het genoeg is.

    Het is alleen een delicaat proces in dieselmotoren: spuit je te weinig ureum in, dan haal je de norm niet. Spuit je te veel in, dan komt er ammoniak uit de uitlaat; net het spul waar boeren al te veel van maken. Dat stinkt dan trouwens ook flink.

    Ureum is te koop als fles AdBlue bij tankstations

    Wat gaat dit kosten?
    Redelijk wat. Volgens een rekenmodule van Total verbruiken de nieuwste, schonere dieselauto's elke 600 kilometer een liter AdBlue om schoner te kunnen rijden. Dat is omgerekend een liter per 25 liter verstookte diesel, en dat betekent dat er een behoorlijke markt bij komt voor chemiebedrijven en tankstations.

    Een jerrycan van vijf liter kost een tientje, en als die dieselaars AdBlue gaan gebruiken, hebben ze jaarlijks zeker 300 miljoen liter ureum nodig. 'Twee tot vier keer bijvullen per jaar', schat Smokers in, afhankelijk van de tankinhoud. 'Mooie klus als je toch je bandenspanning gaat checken.'

    Is dit middel zelf niet schadelijk?
    Volgens de verpakking valt het mee. Ureum zit ook in het lichaam. Het spul op je huid krijgen is niet zo erg. Op de autolak ook niet, maar spoel het voor de zekerheid wel even af. Wel kan het motorschade opleveren als je het in de verkeerde tank gooit, en dat schijnt nog wel eens te gebeuren.

    In de transportsector werkt het al jaren, al waren er ook klachten over gedoe en de kosten. Dat leidde weer tot gesjoemel. Malafide monteurs monteerden wat hardware en schakelden het systeem uit zodat een vrachtwagen zonder het middel kan rijden, illegaal maar goedkoper.

    'Wij bouwen het proffesioneel (sic) ergens uit het zicht weg in de vrachtwagen', schreef een aanbieder in een inmiddels verwijderde Marktplaatsadvertentie. Met waarschuwing: 'Wij zijn niet aansprakelijk voor datgene wat u met ons systeem doet.’

    fd.nl/futures/1324018/toch-130-km-u-m...
  14. forum rang 10 voda 15 november 2019 13:40
    De heftigste crisis

    Volgens Mark Rutte is stikstof en pfas een crisis van ‘ongekende omvang die hij in negen jaar in deze heftigheid niet eerder meemaakte’.

    Blijkbaar waren de exploderende overheidstekorten en de instortende woningmarkt na 2010, de aardbevingen in Groningen, de eurocrisis en de asielcrisis rimpelingen vergeleken met nu. Misschien beleeft Rutte dat zo, maar dan is het des te wonderlijker dat er nu pas voorzichtig maatregelen komen terwijl de problemen in mei al bekend waren.

    Maar vooruitkijkend kan Rutte best eens gelijk krijgen. Stikstof en pfas staan niet op zichzelf, maar zijn signalen dat Nederland nu echt ‘vol’ raakt. Niet letterlijk - slechts 13% van onze oppervlakte is bebouwd - maar wel in de zin dat de ruimteclaims zich opstapelen. Voor de boeren, de natuur, infrastructuur en woningen, distributiecentra, windmolens en zonneweides, waterberging, enzovoort.

    Van dat politieke gevecht om de ruimte zien we nu nog slechts een begin.

    fd.nl/opinie/1324477/de-heftigste-crisis
  15. Dikke Durk 15 november 2019 17:48
    quote:

    voda schreef op 15 november 2019 13:30:

    Toch 130 km/u, met ureum

    Als het wagenpark schoner wordt, dan kan de maximumsnelheid in de toekomst weer omhoog, opperde het kabinet woensdag. En diesels worden inderdaad minder vervuilend, dankzij ureum.

    Ureum?
    Het kan ons helpen. Een nieuwe voorbijrazende dieselauto stoot zes keer minder stikstof uit dan eentje uit 1999, stelde onder meer AD maandag. Een van de redenen is ureum - te koop als fles AdBlue bij tankstations. Gooi het in een aparte tank (en zeker niet in de gewone tank) en de moderne dieselmotor valt stikstofuitstoot aan.

    Vrachtwagens en touringcars gebruiken het al langer, evenals grotere personenauto's van merken als Porsche, Mercedes en Jaguar, en inmiddels zelfs kleinere auto's als de Volkswagen Polo. Zonder de flesjes ureum lukt het nu niet meer de strengste euro 6-norm te halen, schrijft LandRover over de techniek. Die fabrikant gebruikt het sinds 2016.

    Een verkeersbord in KopenhagenFoto: Reuters

    Waarom gebruiken we dit niet al veel langer?
    Omdat het geld kost en gedoe oplevert. Eerst even het probleem: juist dieselmotoren zijn vervuilend omdat ze zo zuinig zijn. De motor zuigt lucht aan, perst deze extreem samen en laat diesel vanzelf verbranden. Dat gebeurt met zo'n hoge druk en temperatuur dat de motor efficiënter draait dan een benzinewagen.

    Maar hoe heter de verbranding, hoe meer stikstofoxiden er uit de uitlaat komen, en daar kampen motorfabrikanten al jaren mee. Ze probeerden dit eerst op te lossen met betere motoren, maar zien nu weinig andere mogelijkheden dan dat de automobilist het waterige middel gaat toevoegen.

    Hoe lost ureum stikstof op?
    Als een soort antigif. In de nieuwste motoren spuiten fabrikanten ureum direct in de uitlaat. Daar gaat het met een katalysator een verbinding aan met de schadelijke stikstofoxiden (NOx). Die splitsen op in veel schoner stikstof (N2), water (H2O) en een beetje CO2, en dat gaat naar buiten.

    Dat werkt. Oudere diesels blazen in de praktijk tussen de 0,4 en 0,8 gram stikstofoxiden per kilometer naar buiten. De nieuwste euro 6-diesels halen emissies van onder de 0,1 g/km, verwacht adviseur Richard Smokers (TNO). Als we overstappen van oudere naar nieuwe diesels winnen we dus flink, het is aan het kabinet om te bepalen of het genoeg is.

    Het is alleen een delicaat proces in dieselmotoren: spuit je te weinig ureum in, dan haal je de norm niet. Spuit je te veel in, dan komt er ammoniak uit de uitlaat; net het spul waar boeren al te veel van maken. Dat stinkt dan trouwens ook flink.

    Ureum is te koop als fles AdBlue bij tankstations

    Wat gaat dit kosten?
    Redelijk wat. Volgens een rekenmodule van Total verbruiken de nieuwste, schonere dieselauto's elke 600 kilometer een liter AdBlue om schoner te kunnen rijden. Dat is omgerekend een liter per 25 liter verstookte diesel, en dat betekent dat er een behoorlijke markt bij komt voor chemiebedrijven en tankstations.

    Een jerrycan van vijf liter kost een tientje, en als die dieselaars AdBlue gaan gebruiken, hebben ze jaarlijks zeker 300 miljoen liter ureum nodig. 'Twee tot vier keer bijvullen per jaar', schat Smokers in, afhankelijk van de tankinhoud. 'Mooie klus als je toch je bandenspanning gaat checken.'

    Is dit middel zelf niet schadelijk?
    Volgens de verpakking valt het mee. Ureum zit ook in het lichaam. Het spul op je huid krijgen is niet zo erg. Op de autolak ook niet, maar spoel het voor de zekerheid wel even af. Wel kan het motorschade opleveren als je het in de verkeerde tank gooit, en dat schijnt nog wel eens te gebeuren.

    In de transportsector werkt het al jaren, al waren er ook klachten over gedoe en de kosten. Dat leidde weer tot gesjoemel. Malafide monteurs monteerden wat hardware en schakelden het systeem uit zodat een vrachtwagen zonder het middel kan rijden, illegaal maar goedkoper.

    'Wij bouwen het proffesioneel (sic) ergens uit het zicht weg in de vrachtwagen', schreef een aanbieder in een inmiddels verwijderde Marktplaatsadvertentie. Met waarschuwing: 'Wij zijn niet aansprakelijk voor datgene wat u met ons systeem doet.’

    fd.nl/futures/1324018/toch-130-km-u-m...
    De crux is dat ureum zorgt voor de aanmaak van ammoniak (NH3) die vervolgens reageert met de giftige stikstofoxiden (NOx, zoals NO2) met als resultaat gewone stikstof (N2) en water (H2O). Ammoniak reinigt dus de lucht!

    De groene lobby klaagt steen en been over de planten en bomen in steden en natuurgebieden die ten onder gaan door verzuring en vermesting omdat ze bloot staan aan stikstofverbindingen, namelijk stikstofoxiden (NOx) van het verkeer en de industrie en ammoniak (NH3) van de landbouw. Een van die voorbeelden zijn eikenbomen. Volgens D66 en GL zit 10% van deze bomen in de gevarenzone.

    Gek genoeg doen eiken het goed op het platteland. Van 10% sterfte onder deze boomsoorten is daar geen sprake terwijl verzuring door ammoniakdepositie hier naar men mag aannemen groter is dan in natuurgebieden en de stad. Punt is dat verzuring hier amper plaats vind omdat vooral NOx daarvan de veroorzaker is wat door de distributie van ammoniak op het platteland geneutraliseerd wordt.

    Om de verzuring van natuurgebieden tegen te gaan kunnen twee dingen gedaan worden:

    a. extra ammoniak toevoegen aan de lucht (net als bij AdBlue)
    b. zorgen dat de uitstoot van NOx verlaagd wordt.

    Als nadeel bij 'a' moet echter worden genoemd dat ammoniak vermestend werkt waardoor in plaats van hei en naaldbomen, gras en loofbomen gaan groeien. Dus wat dat betreft heeft 'b'voorkeur.

    Wat in ieder geval niet moet gebeuren is het verlagen van de NH3-uitstoot, want dan treedt de verzuring nog sneller en heftiger op.

  16. forum rang 10 voda 18 november 2019 07:01
    Stikstofplan laat grond-, weg- en waterbouwers in de kou staan

    Met tromgeroffel is het aangekondigd in de stikstofmaatregelen van het kabinet: door de verlaging van de maximumsnelheid is er ruimte voor zeven grote infrastructurele projecten. Zo wordt knooppunt Hoevelaken op de schop genomen, gaat de omstreden verbreding van de A12 en A27 bij Utrecht door en wordt de A27 tussen Houten en Hooipolder verruimd.

    Maar wat lijkt op een hulpboei voor grond-, weg- en waterbouwers, biedt in werkelijkheid geen soelaas voor de vraaguitval als gevolg van de stikstof- en pfas-crisis. Bij alle zeven projecten moet de aanbesteding nog starten, en de tenderprocedure gaat de bouwers in het begin alleen maar geld kosten. In het beste geval gaat de eerste schep over een paar jaar de grond in. En pas dan kunnen de eerste betalingen ingeboekt worden.

    'Dit is vooral belangrijk voor Rijkswaterstaat, niet voor de bouw'

    'Deze stap is vooral belangrijk voor Rijkswaterstaat, maar de bouwers helpt het niet', zegt directeur Fries Heinis van Bouwend Nederland. Bij Rijkswaterstaat stond de inkoopplanning voor de grote projecten onder druk door de stikstofcrisis. Heinis: 'Zij kunnen nu verder, maar voor de sector verandert er op korte en middellange termijn weinig.'

    En daarmee pakt ook deze kabinetsmaatregel teleurstellend uit voor de bouw. Zoals vrijwel het hele pakket aan stikstofmaatregelen voorlopig een wassen neus is voor de sector.

    Intussen raast de crisis voort. Met name kleine bedrijven in de grond-, weg- en waterbouw (gww) staan onder druk. De omzetten zijn gedaald en er worden medewerkers naar huis gestuurd. In drie maanden tijd - juli, augustus en september - daalde de werkvoorraad in de gww met 10%, van 7,3 maanden naar 6,6 maanden. becijferde het Economisch Instituut voor de Bouw.

    'Maatregelen schieten tekort'

    Ceo Rob van Wingerden van Nederlands grootste bouwer BAM zei meteen na de kabinetsplannen 'zorgen te hebben' over de vraag of de maatregelen voldoende zijn en of ze 'snel genoeg' kunnen worden uitgevoerd. Vooral in de infrasector schieten ze volgens hem tekort. 'Bij kleine bedrijven staat het water aan de lippen. Daar kan het snel fout gaan', aldus Van Wingerden.

    Zelfs de meest concrete kabinetsmaatregel rammelt: het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen. De lagere stikstofuitstoot is op papier goed voor de bouw van 75.000 woningen. Maar het is onzeker of dat kan, blijkt uit de RIVM-berekening erachter. Veel woningbouw is gepland in de Randstad, terwijl de verlaging daar amper stikstofruimte creëert. Na die 75.000 woningen en de zeven toekomstige infraprojecten is de ruimte zo goed als opgebruikt. Er is amper iets over voor andere infrastructuur, of voor kantoorpanden, ziekenhuizen en distributiecentra.

    Pfas-crisis

    En dus staat de sector nog in de kou, een half jaar nadat de Raad van State had geoordeeld dat de Nederlandse stikstofaanpak niet deugt. En de brancheverenigingen zijn helemaal ontstemt dat er geen directe oplossing is voor de volgens hen door het kabinet zelf veroorzaakte pfas-crisis.

    Sinds de markt op 8 juli is overvallen met strengere normen voor pfas-verontreiniging - waardoor grond met zelfs de geringste pfas-resten niet zo maar verplaatst kan worden - zijn bagger- en grondwerkzaamheden gierend tot stilstand gekomen. Zo ligt de bouw van de landtunnel in de A13/A16 bij Rotterdam stil omdat geen zand aangevoerd kan worden.

    En bij pfas - stoffen die voorkomen in anti-aanbaklagen, blusmiddelen en bijna overal in het milieu - is geen stap gezet. Opnieuw is gezegd dat de regels voor 1 december worden aangepast, dat binnen huidige norm veel mogelijk is en dat vliegende brigades daarbij komen helpen. Bij het crisisberaad van werkgevers kwam woensdag bij de aanwezigen de stoom bijna uit de oren. De kloof tussen politieke antwoorden en de realiteit die ondernemers ervaren, kon niet groter zijn.

    Grond-, weg- en waterbouw moet nog wachten

    De gww-sector moet eveneens wachten op het effect van de andere maatregelen. De noodwet die ervoor moet zorgen dat dijkversterking- en wegenprojecten doorgaan, moet eerst nog aangenomen worden. Hetzelfde geldt voor de drempelwaarde die nu door het kabinet wordt overwogen voor bouwprojecten die weinig stikstofdepositie veroorzaken.

    Ook de drempel moet eerst nog worden ingevoerd en standhouden bij de rechter. Dat laatste gaat gemakkelijker als tegelijkertijd de stikstofdepositie door ammoniak (vee) en stikstofoxiden (verkeer) in Natura2000-gebieden daalt, zo stelt de Utrechtse hoogleraar omgevingsrecht Chris Backes in een advies voor werkgeversorganisatie VNO-NCW. En juist wat betreft het reduceren van ammoniak of stikstofoxides zijn, behalve de snelheidsverlaging, de maatregelen nog zacht. De bouw zal hopen dat in december bij het volgende pakket maatregelen meer voor hen in het vat zit.

    fd.nl/ondernemen/1324438/stikstofplan...
  17. forum rang 10 voda 21 november 2019 08:17
    Stikstofcrisis legt grote infraprojecten voor jaren lam

    De stikstofcrisis zadelt 17 grote infraprojecten op met vertragingen die kunnen oplopen tot drie jaar en in een enkel geval zelfs tot vijf jaar. Het gaat om snelwegen, spoorwegen en dijkprojecten. Daarnaast moet van 11 grote projecten de vertraging nog worden bepaald. De vertragingen leiden zeker tot tientallen miljoenen aan extra kosten.

    Dit schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. De brief van het ministerie biedt voor het eerst concreet inzicht hoe fors de stikstof- en pfas-crisis de planning van het ministerie, agentschap Rijkswaterstaat en spoorbeheerder ProRail ontregelt.

    Pfas heeft ook gevolgen bij zeesluis IJmuiden

    Naast de stikstofcrisis leiden problemen met pfas-bodemverontreiniging tot 'significante gevolgen' voor planning en/of financiën bij 10% van de lopende projecten, als gevolg van de nieuwe regels die het ministerie zelf op 8 juli uitvaardigde. Hierdoor zijn bodemwerkzaamheden stilgelegd bij onder meer de zeesluis in IJmuiden, de Blankenburgverbinding bij Rotterdam, de nieuwe sluis in Terneuzen en de sluis in Eefde. Verder zijn ook spoorprojecten, en het regulier onderhoud van onder meer de Maas, Rijn, Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal getroffen.

    Dat pfas ook bij de zeesluis in IJmuiden gevolgen heeft, is een nieuwe tegenvaller bij dat project. Bouwers BAM en VolkerWessels leden door een ontwerpfout samen al €230 mln verlies op het project en het Rijk legde er ook nog eens €64 mln op toe.

    Eerdere stikstofmaatregelen ondeugdelijk

    Sinds de Raad van State in mei oordeelde dat de Nederlandse stikstofaanpak niet deugt, moet van tal van projecten opnieuw bekeken worden hoe nadelige effecten voor nabijgelegen natuurgebieden worden gecompenseerd.

    'Hoe verder het project in de procedure was gevorderd, hoe groter de planningseffecten van de uitspraak zijn', schrijft de minister. 'Hierdoor is het effect op de planning van een project zoals Ring Utrecht relatief groot.'

    Sommige projecten kunnen mogelijk helemaal niet door

    Bij de verbreding van de A12 en A27 bij het Utrechtse Amelisweerd loopt de vertraging bijvoorbeeld op tot wellicht drie jaar. Eerder dit jaar vernietigde de Raad van State het besluit voor de wegverbreding vanwege de gebruikte stikstofaanpak, waardoor het ministerie opnieuw naar de tekentafel moet. Bij de verbreding van A58 tussen Tilburg en Eindhoven is sprake van 3 tot 5 jaar vertraging.

    Volgens de minister is er daarnaast een kans dat enkele projecten in hun huidige vorm geen doorgang kunnen vinden als gevolg van stikstof. Dit geldt bijvoorbeeld voor het stuk A58 tussen de knooppunten Annabosch en Galder ten zuiden van Breda. Snelheidsverlaging of het wegnemen van een andere stikstofbron leveren daar mogelijk onvoldoende op om de snelweg te mogen verbreden.

    De vertragingskosten kunnen naar inschatting van Rijkswaterstaat en ProRail voor grote projecten aanzienlijk zijn en in totaal tientallen miljoenen euro’s bedragen. Voor de kleinere projecten worden deze kosten in de meeste gevallen in totaal op enkele honderdduizenden euro’s geschat.

    Minister hoopt dat nieuwe pfas-maatregelen nu gaan werken

    Wat betreft pfas kunnen de maatregelen van eerder deze maand — zoals het openstellen van de Rijksbaggerdepots voor met pfas vervuilde grond — vertraging en kostenverhogingen bij de stagnerende projecten zo veel mogelijk voorkomen, stelt de minister. Daarnaast wordt verwacht dat de nieuwe norm van 1 december zal bijdragen om projecten op korte termijn vlot te trekken.

    Volgens de minister zit er een hoge mate van onzekerheid aan de afgegeven ramingen wat betreft kosten en planning omdat 'het stikstofdossier nog sterk in ontwikkeling is'. Meer duidelijkheid wordt het komende halfjaar verwacht.

    fd.nl/ondernemen/1325411/stikstofcris...
1.663 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 865,35 -1,07%
EUR/USD 1,0670 -0,01%
FTSE 100 7.847,99 +0,35%
Germany40^ 17.771,70 +0,01%
Gold spot 2.368,82 +0,33%
NY-Nasdaq Composite 15.683,37 -1,15%

Stijgers

AZELIS...
+14,30%
Solvay
+3,54%
bpost
+2,30%
Ascenc...
+1,82%
Deceun...
+1,59%

Dalers

MONTEA
-3,21%
arGEN-X
-2,69%
VGP
-2,10%
Retail...
-1,67%
Bekaert
-1,32%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links