Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 23,340 25 apr 2024 16:26
  • +0,300 (+1,30%) Dagrange 22,940 - 23,580
  • 48.285 Gem. (3M) 241K

AMG juli 2019 - wie gaan winnen: longs of shorts

1.549 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 78 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 juli 2019 19:31
    quote:

    FluitendeVogels schreef op 16 juli 2019 16:18:

    Okay, dat zit dan dus al in de koers? Dat was mij tot op heden gewoon nog onduidelijk, excuus.

    Stijging van de koers vind ik wel wat onduidelijk. Mogelijk een voorschot op de jaarcijfers. Maar daar hou ik toch een beetje mijn hart voor vast, als die niet gepaard gaan met goed nieuws. Ik heb de helft toch maar de deur uit gedaan....
    Goh, een daling van de koers met 50% terwijl een nieuw lange-termijn ebitda doel van $350mil werd afgegeven t.o.v. $200mil in 2018 (waar het uiteindelijk allemaal om draait)
    Ik vind niet dat we hard zijn gestegen.
  2. forum rang 5 Blanco rolling 16 juli 2019 19:50
    Daarom is het ook zo fout om alleen naar EBITDA te kijken.
    Ik snap dat ook nooit zo. De afschrijvingen(DA) zijn gewoon keiharde delen van de kostprijs. Stel voor zo'n giga truck in mijnbouw, gaat misschien 5 jaar mee en is dan rijp voor de sloop en wordt niet meegerekend tot de kostprijs in EBITDA...
    Machines en installaties heb je gewoon nodig om de bedrijfsprocessen uit te kunnen voeren.

    Interest idemdito.

    Dus ik kijk altijd naar het resultaat voor bijzondere posten. Daar gaat het toch om?

    Uiteindelijk toch ook hoeveel nettowinst er wordt behaald.

    Gedurende mijn KPMG tijd vond ik de EBITDA al redelijk belachelijk en nu helemaal.
    Immers grote delen van de operationele kostprijs worden niet meer meegeomen.
  3. forum rang 6 Lamsrust 16 juli 2019 21:38
    quote:

    Blanco rolling schreef op 16 juli 2019 19:50:

    Daarom is het ook zo fout om alleen naar EBITDA te kijken.
    Ik snap dat ook nooit zo. De afschrijvingen(DA) zijn gewoon keiharde delen van de kostprijs. Stel voor zo'n giga truck in mijnbouw, gaat misschien 5 jaar mee en is dan rijp voor de sloop en wordt niet meegerekend tot de kostprijs in EBITDA...
    Machines en installaties heb je gewoon nodig om de bedrijfsprocessen uit te kunnen voeren.

    Interest idemdito.

    Dus ik kijk altijd naar het resultaat voor bijzondere posten. Daar gaat het toch om?

    Uiteindelijk toch ook hoeveel nettowinst er wordt behaald.

    Gedurende mijn KPMG tijd vond ik de EBITDA al redelijk belachelijk en nu helemaal.
    Immers grote delen van de operationele kostprijs worden niet meer meegeomen.
    Uiteraard heb je gelijk ten aanzien van de (genormaliseerde) CAPEX, die moet je van de EBITDA aftrekken om tot de cash flow te komen voor financieringen en belastingen. Die investeringen heb je immers nodig om de EBITDA te genereren.

    Echter, hier gaat het om een afboeking van m.n. de voorraad vanadium. Niet omdat deze is gesmolten of niet meer bruikbaar is, doch omdat de marktprijs onder de kostprijs hiervan is gedaald. Stijgt de marktprijs weer dan wordt de voorraad weer opgeboekt tot aan maximaal de kostprijs. Deze afboeking zegt dan ook niets over de structurele toekomstige winstgevendheid van AMG, doch betreft een eenmalige last in Q2 die evengoed teruggenomen kan worden in een later kwartaal als de vanadiumprijs weer stijgt.

  4. [verwijderd] 16 juli 2019 22:06
    quote:

    Lamsrust schreef op 16 juli 2019 21:38:

    [...]

    ... als de vanadiumprijs weer stijgt.

    Ik vraag me echt af wanneer dat gaat gebeuren. Het lijkt wel iets tot een bodem te komen, al gaat er de afgelopen dagen ook weer een procent of 2 vanaf....

    Ik weet niet wat er met die prijs aan de hand is, er wordt daar flink aan de knoppen gedraaid. Overal waar je kijkt lees je alleen maar dat de vraag toeneemt en dat de prijs moet stijgen, ondertussen eigenlijk alleen maar beweging naar beneden, buiten een heel klein upje enkele weken geleden.

    Wanneer de hoge heren die aan de knoppen draaien van die prijs (China, grote speculanten, wie het weet mag het zeggen) daar nog geen zin in hebben, dan zal de prijs niet stijgen.

    Ik zit met zo'n 10% in AMG en heb hier eigenlijk amper koersstijging voor gezien, ook al ben ik redelijk op de bodem ingestapt.
  5. [verwijderd] 16 juli 2019 22:17
    Iemand een idee of een refiner die een catalyst binnen brengt zijn stukje vd FeV waarde (die door AMG uit die catalyst zal gehaald worden) betaald krijgt op basis van de FeV-prijs van het moment van binnen brengen van de catalyst?
    Of op basis van de FeV-prijs van het moment dat de FeV van die specifieke catalyst echt wordt verkocht? (als dat al kan getracked worden)
    Of nog een andere formule?
  6. forum rang 6 Lamsrust 16 juli 2019 23:22
    quote:

    FluitendeVogels schreef op 16 juli 2019 22:06:

    [...]

    Ik vraag me echt af wanneer dat gaat gebeuren. Het lijkt wel iets tot een bodem te komen, al gaat er de afgelopen dagen ook weer een procent of 2 vanaf....

    Ik weet niet wat er met die prijs aan de hand is, er wordt daar flink aan de knoppen gedraaid. Overal waar je kijkt lees je alleen maar dat de vraag toeneemt en dat de prijs moet stijgen, ondertussen eigenlijk alleen maar beweging naar beneden, buiten een heel klein upje enkele weken geleden.

    Wanneer de hoge heren die aan de knoppen draaien van die prijs (China, grote speculanten, wie het weet mag het zeggen) daar nog geen zin in hebben, dan zal de prijs niet stijgen.

    Ik zit met zo'n 10% in AMG en heb hier eigenlijk amper koersstijging voor gezien, ook al ben ik redelijk op de bodem ingestapt.
    Als je alle rapporten over dit onderwerp leest zou de vanadiumprijs weer moeten gaan stijgen, wanneer dat is weet niemand. Mijns inziens vertoont de vanadiumproductie een soort “varkenscyclus”. Nu de prijs relatief laag is, worden er geen nieuwe mijnen opgestart en neemt het aanbod (bij stijgende vraag) dus relatief af.
    Vergeet overigens niet dat AMG vanadium wint uit restproducten waarbij AMG winst maakt onafhankelijk van de vanadiumprijs, aangezien AMG van de leverancier van het restproduct een recycling fee krijgt. De opbrengst van het gewonnen vanadium wordt vervolgens gedeeld met deze leverancier. Uiteraard is de winst voor AMG hoger bij een hogere vanadiumprijs. De Ohio productie uitbreiding zorgt derhalve voor een minimale extra EBITDA onafhankelijk van de vanadiumprijs.

    Koers AMG is laatste 2 maanden m.i. gestegen van 22 naar 28. Mag van mij zo doorgaan de komende twee maanden.
  7. [verwijderd] 17 juli 2019 00:06
    Ja, vandaag toch uitgebouwd op 27,56. Zit echt best op de wip met AMG, zeker gezien de ontwikkelingen bij Gala welke nogal veel van mijn cash vraagt. Heb persoonlijk meer vertrouwen in de potentie van Gala. Twijfel nu of ik blijf zitten in AMG en de rit naar boven of naar beneden meemaak na de q2 cijfers, of even neutraal ga en verkoop.

1.549 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 78 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links