Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,788 19 apr 2024 17:35
  • -0,042 (-1,10%) Dagrange 3,758 - 3,814
  • 577.058 Gem. (3M) 1,4M

BAM juni 2019

1.678 Posts
Pagina: «« 1 ... 37 38 39 40 41 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 manuss 13 juni 2019 13:33
    quote:

    Utreg1960 schreef op 13 juni 2019 13:09:

    [...]

    Yep.
    Makkie voor AKO met dit volume om de boel te manipuleren.

    En dat kunnen ze niet bij Altice!(vandaag 7% erbij door een up grade). Ondanks dat Altice stikt van de schulden en als oud vuil wordt beschouwd door analisten e.d.
    Nee Bam is een gewild slachtoffer.
  2. forum rang 7 boldie 13 juni 2019 14:26
    quote:

    manuss schreef op 13 juni 2019 13:33:

    [...]En dat kunnen ze niet bij Altice!(vandaag 7% erbij door een up grade). Ondanks dat Altice stikt van de schulden en als oud vuil wordt beschouwd door analisten e.d.
    Nee Bam is een gewild slachtoffer.
    wordt dan ook eens tijd voor advies verhoging bam
  3. Utreg1960 13 juni 2019 14:41
    China roept VS op om sancties op Chinese bedrijven in te trekken.

    (ABM FN) China heeft de Verenigde Staten opgeroepen de unilaterale sancties die zijn opgelegd aan Chinese bedrijven in te trekken. Dit deed een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel donderdag volgens persbureau Bloomberg.

    De woordvoerder zei verder dat er geen nieuws te melden is op het vlak van de onderhandelingen tussen China en de VS.

    Het ministerie merkte volgens Dow Jones Newswires nog op dat China geen nieuwe controlemechanismen instelde op de export van zeldzame metalen. Dat is iets waar de VS voor vrezen, omdat dit essentiële grondstoffen zijn voor allerlei producten, waarbij China over de grootste reserves beschikt.

    Reuters voegde toe dat de zegsman zei niet te zullen zwichten voor de druk van Amerika, hoe hoog die ook is.

    Mochten de VS het handelsconflict laten escaleren, dan zal China "tot het einde toe vechten", waarschuwde de woordvoerder, volgens Bloomberg.

    "Niets is akkoord totdat alles akkoord is", zei de woordvoerder van het ministerie van Handel volgens Reuters.

    "We merken enige externe druk op dit moment, maar dat is de onvermijdelijke test die de Chinese economie moet ondergaan bij het maken van een volgende stap", zei de Chinese vice-premier Liu He volgens de South China Morning Post donderdag tijdens een bijeenkomst.

    "Wat er ook tijdelijk gebeurt, de langetermijngroei van China blijft positief, dat zal niet veranderen", aldus Liu He, die geldt als een van de belangrijkste Chinese onderhandelaars.

    Door: ABM Financial News.
    pers@abmfn.be
    Redactie: +32(0)78 486 481

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.
  4. Utreg1960 13 juni 2019 14:46
    quote:

    manuss schreef op 13 juni 2019 14:36:

    [...] Dat ben ik met je eens, maar banken vreten van 2 walletjes en laten de shorters met rust. Niets geen advies verhoging voor Bam.
    Yep, maar anders om ook.
    Shorters laten banken met rust.
    Zal ook wel een afspraak zijn.
    Marktwerking.
    www.shortsell.nl/universes/Nederland
  5. forum rang 4 Tartessos 13 juni 2019 14:47
    Banken willen niet dom overkomen en qua advies serieus genomen worden. Dat maakt de bank een serieuze partij om mee in zee te gaan .

    Q1 cijfers van bedrijven binnen de Bouwsector zijn van oudsher niet veel waard. Omdat veel projecten door het einde van het jaar doorlopen. Zeker bij Q1 cijfers het geval.
    Dus ja, Q2 cijfers geven wat dat betreft een veel beter beeld. Maarrr ... er blijft natuurlijk de onzekerheid van de sluis .... feitelijk geen onzekerheid meer want 98,88888% is verdisconteerd. Ook in de koets.
    Inmiddels zijn we paar jaar verder. Project sluis loopt nog. We worden zenuwachtig als bam 4 miljoen extra afschrijft op de sluis . Banken zijn ook voorzichtig .

    We vergeten de omzet van ruim 7 miljard en de ongelooflijke stapel met werk. Tegen veel gunstiger marges etc.
    Ik denk dat we geen goed bericht nodig hebben over de sluis. Iets meer vertrouwen in BAM, ook bij de banken, zou goed doen.

  6. [verwijderd] 13 juni 2019 14:53
    Interview | Topvrouw Rijkswaterstaat wil schoon schip maken: ‘Nieuwe contracten moeten risico’s indammen’
    infra 2587

    Interview | Topvrouw Rijkswaterstaat wil schoon schip maken: ‘Nieuwe contracten moeten risico’s indammen’
    Michele Blom en Maxime Verhagen over McKinsey: "We gaan dit oplossen. Foto: Suzanne van de Kerk
    De kwakkelende infra-sector verdient op korte termijn een herstart en moet zich weer ontwikkelen tot een bloeiende sector met gezonde marges. Rijkswaterstaat neemt de aanbevelingen uit het McKinsey-rapport over om die missie te laten slagen. Topvrouw Blom: “We gaan dit doen. Het is nodig.”

    Het rommelt al een tijdje in de infra-sector. Projecten lopen stroef en contracten worden opengebroken of teruggegeven. Bovendien schrijven steeds minder bouwers in voor de grote complexe opdrachten. De vechtcontracten hebben plaats gemaakt voor een terugtrekkende beweging. De top van Rijkswaterstaat zag de ontwikkelingen met lede ogen aan en maakt zich zorgen over de toekomst. In het besef dat er komende jaren nog veel meer ingewikkelde infraprojecten aankomen, werd bureau McKinsey ingeschakeld voor een grondige analyse.

    Waar gaat het mis? En hoe is dit te doorbreken? De conclusies zijn keihard en helder. Het structurele probleem van de gww-markt: de productiviteit is te laag en het innovatief vermogen blijft achter. En daarbij zijn de risico’s hoog en de marges laag.

    “Dat gaan we dus aanpakken”
    “Dat gaan we dus aanpakken. Een gezonde innovatieve gww-sector is een gezamenlijk belang”, benadrukken directeur-generaal Michèle Blom van Rijkswaterstaat en voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland in een dubbelinterview over het definitieve McKinsey-rapport dat minister Cora van Nieuwenhuizen dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde. Interviews geven doet Blom niet vaak. Voor deze ingrijpende koerswijziging maakt zij een uitzondering.

    Rijkswaterstaat is nu geen aantrekkelijke opdrachtgever. Is dit rapport de oplossing?
    Verhagen: “De praktijk van de laatste jaren is dat er geen enkel groot project is waar bouwers maar één rooie cent aan overhouden. Die verhouding van risico en prijs is scheef. Bij veel aanbestedingen wordt vooral gelet op de prijs en niet op kwaliteit. Daar zit dus wel het probleem waarom bouwers de huidige markt ervaren als te veel risico en te weinig marge.”

    Etc
  7. [verwijderd] 13 juni 2019 14:55
    Sinds twee jaar passeerden de problemen met onder meer knooppunt Hoevelaken, de zeesluis IJmuiden, de Twentekanalen en Zuidasdok. Dat was geen lekkere start als directeur-generaal?
    Blom: “Laat ik duidelijk zijn: ik ben een gelukkig mens met de mooiste baan in ‘Den Haag’. Tegenover dingen die niet goed lopen, staan nog veel meer projecten die wel goed gaan. Die trekken minder de aandacht, maar 9000 mensen van Rijkswaterstaat zetten zich elke dag in voor de mobiliteit, waterveiligheid en leefbaarheid van Nederland. En ook alle mensen in de gww verdienen wat dat betreft een pluim. Natuurlijk hebben we ons achter de oren gekrabd over de recente ontwikkelingen, zeker met het oog op de toekomstige opgaves. Want we willen mooie projecten, maar ook duurzaamheid, ICT, innovatie en circulariteit in een steeds ingewikkelder omgeving. Dit rapport gaat zowel over het verleden als de toekomst. Eerlijk werk, voor eerlijk geld. Het realiseren van maatschappelijke opgaves, daar draait het om voor ons.”

    Wat betekent dit rapport voor de lopende contracten?
    Blom: “Niets, deze aanbevelingen gaan uitsluitend over nieuwe projecten. Rijkswaterstaat kan een groot verschil maken door die opgaves anders in de markt te zetten. Lopende projecten lopen en daar gaan we niets in veranderen.

    “Opdrachtgever en markt hebben elkaar nodig.” De details: zilveren pumps en stippeltjessokken. Foto: Suzanne van de Kerk

    Wat betekent dit voor de toekomstige contracten. Wordt dbfm geschrapt uit het palet?
    Blom: We gaan geen contractvormen schrappen. Niet een, maar we voegen wel een paar nieuwe varianten toe. Al inspelend op de aanbevelingen van McKinsey gaan we nog beter opletten of de contractvorm past bij de opgave. Voor de Ring Utrecht Zuid stappen we deze zomer nog over op het nieuwe twee-fasen-contract, een manier om al veel eerder risico’s in beeld te krijgen. Voor het contract onderhoud Midden-Nederland stappen we over naar een basiscontract van 5 jaar met de mogelijkheid om 3 jaar te verlengen. Dat is relatief lang, vergeleken met nu. Dat nodigt uit om te innoveren en geeft de markt langer de kans zich te bewijzen, want tegenover die verlenging moeten wel goede prestaties staan. Als dat werkt, kan het snel gaan. Rijkswaterstaat zet meerdere onderhoudscontracten per jaar op de markt.”

    Verhagen: “We hebben ook hoge verwachtingen van de nieuwe portfolio-contracten, waarbij gelijksoortige bruggen of sluizen in een regio bijvoorbeeld in een mandje bij elkaar te voegen. Dan wordt de markt tenminste uitgedaagd om innovaties door te voeren en de lat steeds hoger te leggen. De grote omslag is inderdaad te verwachten voor nieuwe projecten, maar voor lopende projecten kan ook nog veel verbeteren. Denk aan de Marktvisie, dat is al een hele cultuurverandering. Maar de aantrekkende economie heeft het speelveld wel veranderd, waardoor steeds minder bereidheid was van de markt om te participeren.”

    Zijn alle grieven van de markt bij Rijkswaterstaat duidelijk overgekomen?
    Verhagen: “De brancheverenigingen hebben een iets makkelijker rol dan de individuele bouwbedrijven, die toch afhankelijk zijn van de opdrachten. Alle partijen hebben hun ideeën op tafel kunnen leggen. En als belangenorganisatie zijn we daar klip en klaar in geweest.”

    Blom: “Ik had gisteren nog contact met Rob van Wingerden van BAM. Die was ook positief. We hebben heel bewust voor deze brede aanpak gekozen. Eerst een concept-versie met de basis van 70 procent van het eindrapport en dan overleg met alle partijen om te reflecteren. Herkennen jullie dit beeld? En wat vind je van de oplossingen? Kan dat nog beter? Ik had al eerder goede ervaringen met een dergelijke aanpak en denk dat deze opzet ook voor het McKinsey-rapport is geslaagd. Uit de bereidheid om mee te denken, merk ik hoe breed dit leeft. En hoe groot de bereidheid is om dat gezamenlijk anders te doen.”

    Van Wingerden? BAM heeft toch de enorme verliezen van de zeesluis IJmuiden voor de kiezen gekregen?
    Blom: “Ja dat is zo. En dat zijn geen makkelijke zaken. Het is des te meer positief dat ook deze marktpartijen meedenken over een goede toekomst en een gezonde gww-markt.”

    Wordt dat niet te klef ? Is er dan opnieuw risico op bouwfraude?
    Verhagen: “Hou eens op zeg. Die bouwfraude is 20 jaar geleden. Het gaat er om dat opdrachtgevers en de markt samen optrekken om de maatschappelijke opgaves op de beste manier aan te pakken. Als gelijkwaardige partners en met een gezamenlijk belang. Innovatie, rendement, risico’s en grote opgaves in een complexe omgeving los je niet in je eentje op. De ACM kan dan opletten op bouwfraude.”

    De gww kampt niet met nieuwe problemen. Zijn ze dit keer wel op te lossen?
    Verhagen: “Ja, de markt is enorm geholpen met voorspelbaarheid en continuïteit. Bouwend Nederland is heel positief over de analyse en de aanbevelingen met de mogelijkheden om samen met bedrijven deze markt ten goede te keren.”

    Blom en Verhagen: “Deze voorstellen zijn ingrijpend. Het is een enorme klus.” Foto: Suzanne van de Kerk

    Zijn er nog minpunten?
    Verhagen: “Ja, een paar. We moeten nadenken over de voorbeeldfunctie die Rijkswaterstaat heeft als opdrachtgever. Het is belangrijk dat ook provincies, gemeentes en waterschappen meegaan in dit denken. En we maken ons zorgen over de achterblijvende budgetten. Ik doe alvast een oproep om meer geld vrij te maken met Prinsjesdag voor infrastructuur als je deze maatschappelijke doelen echt wilt uitvoeren. Ik begrijp dat de minister stelt dat de ingrepen van McKinsey binnen de beschikbare budgetten moeten passen – daarvoor heb ik lang genoeg die positie bekleed-, maar het is de vraag of dat helemaal realistisch is.”

    Blom: “Laten we ons geen illusies maken, de schommelingen in de economie of conjunctuur kan Rijkswaterstaat niet veranderen. Met dit rapport in de hand kunnen we wel ingrijpen en invloed uitoefenen. Vergis je niet, dit zijn ingrijpende voorstellen om de markt anders te benaderen. En het is niet de vraag of we deze aanbevelingen gaan uitvoeren, want het zéker dat we dit gaan doen. Maar we wonen hier niet in het communistische Rusland, met de 5-jaren plannen van toen. Het is een enorme klus en dat heb je niet meteen van vandaag op morgen meteen doorgevoerd.”
  8. forum rang 5 manuss 13 juni 2019 14:59
    quote:

    Utreg1960 schreef op 13 juni 2019 14:36:

    [...]

    1 goed berichtje van de sluis zou fijn zijn.
    Die sluis houdt volgens mij die klojo`s in BAM?
    Ik ben al meerdere keren daar geweest en ben zeer onder de indruk; mijn advies zal zijn 6,00 euro kopen! Vorig jaar ben ik met een boot(cruise schip) door de sluis gevaren. Het ziet er indrukwekkend uit. Al dat negatieve g.o.h. over BAM is onterecht. Analisten moeten eens achter hun PC vandaan komen en daar een kijkje gaan nemen, dan zullen ze pas begrijpen dat hun advies omhoog bijgesteld moet worden!
  9. [verwijderd] 13 juni 2019 15:16

    Schiphol gunt bouwers betere tijden: ‘Vaker ‘nee’ verkopen, 0% marge is belachelijk’

    infra 1362
    Schiphol gunt bouwers betere tijden: ‘Vaker ‘nee’ verkopen, 0% marge is belachelijk’
    Job Verkerke CPO van Schiphol: Of de bouwers Schiphol kunnen bijbenen? “We zullen zien.”

    Bouwers zouden vaker ‘nee’ moeten zeggen tegen risicovolle projecten. De huidige praktijk van aanbesteden van bouwprojecten lokt risicovol gedrag uit en is CPO Job Verkerke van Schiphol een doorn in het oog. Hij wil radicaal breken met de traditionele werkwijze in de bouwsector. “We gaan de grenzen verleggen.”

    “Ik weet eigenlijk vrij weinig van de bouwwereld in Nederland”, waarschuwt Verkerke meteen bij aanvang van het interview. Afgelopen oktober begon de inkoopdirecteur bij Schiphol en is meteen meegezogen in de wereld van terminals, pieren en parkeergarages.
    Tender voor Dubbel Q

    De Chief Procurement Officer zit midden in de tender voor project dubbel Q, om de banen bovenop het viaduct van snelweg A4 te verdubbelen. Hoog op de prioriteitenlijst staat de opdracht om de vervoersstromen op de luchthaven te verplaatsen en het verkeer verder van de terminalgevel te houden, in lijn met nieuwe veiligheidsrichtlijnen. En zo staan er komende maanden nog eens 20 projecten op stapel. Opdrachten die hij anders in de markt wil zetten, is de belofte: “We gaan de grenzen opzoeken en verleggen.”

    De luchthaven zet jaarlijks voor zo’n 500 miljoen euro aan bouwopdrachten in de markt en heeft te maken met 3000 leveranciers. “Kwalitatief willen we in Europa’s nummer 1 zijn, dus niet achter Heathrow, Charles de Gaulle of Frankfurt. Daar steken wij onze energie in.”
    Schiphol aantrekkelijke opdrachtgever

    Tegelijk probeert hij zijn frisse blik op de bouwwereld te behouden en ziet het als zijn persoonlijke missie om Schiphol aantrekkelijk te houden als opdrachtgever. Verkerke studeerde geografie en kocht 18 jaar in voor Puma, Tommy Hilfiger, Navteq en Philips.
    Vijf pijlers Schiphol:

    Top Connectivity
    Excellent Visit Value
    Competitive Marketplace
    Development of the Group
    Sustainable & Safe Performance

    Spotten met opa

    Hij ging als kind graag mee vliegtuigen spotten bij Schiphol, met zijn opa die piloot en vliegtuig engineer was. Zette eigenhandig modelvliegtuigen in elkaar. Nu zit hij te midden tussen de echte Boeings en laat een nieuwe wind waaien over de inkoopafdeling bij de luchthaven: “Ik introduceer category management waarbij voor elke categorie een SWOT vereist, een overzicht van kansen en risico’s. Dat zijn mijn inkopers bouw&infra niet gewend, maar ik leer ze aan om door die bril te leren kijken.” Daarnaast houdt hij via uitgebreide benchmarking in de gaten wat reële prijzen zijn. Naïef is hij niet. Verkerke weet wat er in de wereld te koop is en laat zich niets wijs maken over inkoopprocessen of contracten. “Ik wil precies weten wat een ‘faire’ prijs is.”
    Ambtenaar?

    Zijn vrienden hebben hem al een tikkeltje smalend gevraagd of hij ambtenaar is geworden, sinds zijn overstap naar Schiphol. De organisatie is tenslotte voor 92 procent in publieke handen. Hij heeft ze gerustgesteld: “Er heerst juist een 24/7-cultuur met een hoge dynamiek.”

    Tegelijk beseft Verkerke inmiddels dat de bouw nog een traditionele wereld is en wil die cultuur in zijn rol bij Schiphol doorbreken. “Is de bouw daar klaar voor? Ik denk het nog niet. Ze willen heel graag. Ik zie de individuele bouwbedrijven succesjes boeken, maar ook kampen met enorme zeperds.”
    Onder de kostprijs werken lokt fout gedrag uit

    Hij volgt de berichten over knooppunt Hoevelaken en zeesluis IJmuiden op de voet en ziet met lede ogen de gevolgen van laag inschrijven in combinatie met een hoog risicoprofiel. “Het systeem van aanbesteden wringt aan alle kanten.” Om zijn betoog kracht bij te zetten, wrijft hij zijn knokkels tegen elkaar.

    Job Verkerke CPO van Schiphol: “Ik weet eigenlijk vrij weinig van de bouwwereld in Nederland” Foto: Eran Oppenheimer

    “Het is zo korte termijn denken om op deze manier in projecten te stappen. Onder de kostprijs werken is funest voor je ‘partnership’ en lokt fout gedrag uit. Dat zou je niet moeten willen, niet als opdrachtnemer, maar ook niet als opdrachtgever.”
  10. [verwijderd] 13 juni 2019 15:16
    Bij Schiphol ook ‘oud gedrag’

    Ook bij Schiphol heeft hij al te maken met ‘oud gedrag’. De bouw van de nieuwe pier heeft behoorlijke opstartproblemen gehad en loopt vertraging op. “Dat is ons deels zelf te verwijten. Bij de marktconsultatie hebben de marktpartijen duidelijk hun visie uiteengezet. Daar hadden we beter op in kunnen spelen. De aanbesteding duurde langer dan gepland, door aanvullende vragen van onze kant ten aanzien van het ontwerp en de contractvorm.
    CV

    Job Verkerke (Boxtel, 1975) Studeerde Geografie in Tilburg. Begon zijn carrière in 1998 als project leider bij Dufec, Markt & Verkeersonderzoek waar Rijkswaterstaat de grootste opdrachtgever is. Vervolgens als inkoper carrière gemaakt bij Dobotex International, licentie houder voor been en ondermode voor merken als Puma, Marc O’polo, Tommy Hilfiger. Daarna als global sourcing manager werkzaam geweest in de automotive industrie bij Navteq. Vervolgens de afgelopen 8 jaar gewerkt in verschillende rollen als Senior Director bij Philips voordat hij op 1 oktober 2018 CPO aantrad bij de Schiphol Group.

    Veel risico’s liggen nu bij de markt. Voor dergelijke d&c-contracten zou je onder de huidige marktomstandigheden geen inschrijver meer vinden. Dat moeten we niet meer willen en kost veel te veel energie. Bij de aanbesteding van de ‘main contracts’ voor onderhoud op Schiphol hebben we dat al anders gedaan. In die contracten ligt het risico van stijgende bouwkosten niet bij de markt, maar is een indexatie geregeld in de contracten.”
    Nul procent marge? Belachelijk!

    Verkerke vindt het belachelijk om bij een tender in te zetten met een winstmarge van nul procent. “Dat gaat altijd ten koste van kwaliteit. Eigenlijk is 2 procent nog aan de lage kant. Je hebt tussen de 3 en 5 procent nodig om tegenvallers op te vangen, om eens wat extra inspanning te verwachten en te kunnen investeren in innovatie.” Hij beseft dat de bouw die marges nog lang niet draait, maar wijt dat vooral aan de ongelijke verdeling van risico’s.

    “Nee zeggen, is dan een sterk antwoord, maar wel een met een duidelijk signaal naar de opdrachtgever. Ik zie bouwers sneller nee zeggen, uit tenders stappen vanwege te hoge risico’s. Eindelijk, zou ik zeggen, al lijkt dat in mijn huidige functie ogenschijnlijk misschien niet zo’n verstandige uitspraak. Toch is dat voor de lange termijn beter. Ook wij zijn gebaat bij een gezonde bedrijfsvoering van bouwers.”
    Schiphol wil uitdagen

    Hij had tot voor kort nog nooit gehoord van het beruchte McKinsey-rapport dat Rijkswaterstaat adviseert om in te grijpen in de gww-markt. Maar de CPO vindt het niet meer dan logisch dat Rijkswaterstaat stappen zet om de markt goed te begrijpen en inspeelt op nieuwe ontwikkelingen.

    BAM, Heijmans en VolkerWessels lopen geen risico door gestegen bouwkosten bij de onderhoudscontracten.


    “Je moet elkaar uitdagen en met elkaar klussen aanpakken. Opdrachtgevers bepalen voor een groot deel hoe die markt wordt uitgedaagd. Als daar excessen optreden, kan je dat niet alleen de bouwers voor de voeten gooien. Je bent samen verantwoordelijk en een gezond functionerende markt is daarbij een voorwaarde. Een bedrijf heeft een goed businessmodel nodig. Altijd. Het alternatief houdt niemand lang vol, zeker niet op lange termijn.”
    Iets kost, wat het kost

    Als Verkerke kan kiezen tussen een offerte die 1 procent duurder is en 3 procent marge of de iets goedkopere variant met 1 procent marge, kiest hij de dure variant. Werken met een open boekhouding juicht hij toe. “Iets kost, wat het kost. Dat kun je gewoon berekenen.”

    Toen hij net bij Schiphol werkte, zag hij rekeningen voorbijkomen voor het aanleggen van een stopcontact voor 1000 euro per stuk. Om 04.00 ‘s nachts ging hij in de terminal kijken bij de elektriciens. “Dan hoor je uit eerste hand wat er moet gebeuren om je materiaal het gebied achter de douane binnen te krijgen, welke veiligheidschecks er gelden en wat voor papierwinkel er nodig is. Dan snap je dus waarom die prijs op 1000 euro uitkomt.”

    Verkerke is voorstander van transparant werken, maar het is echter niet zo dat Schiphol nu en masse overstapt op bouwteamcontracten. “Zo’n bouwteam is wel weer erg Nederlands en heeft ook zo zijn nadelen”, weet hij met bijna 20 jaar buitenlandse inkoopervaring.
    Schiphol wil partners voor lange tijd

    Zijn inzet reikt een niveau hoger: “Schiphol moet naar langdurige partnerships, relaties die 8 tot 10 jaar duren waarbij partijen bereid zijn om in elkaar te investeren.” Verkerke hamert bij elk gesprek op vier onderwerpen: “Topkwaliteit heeft de hoogste prioriteit. Op non-kwaliteit kan ik niet managen. Dan volgen planning – ‘time to market’ – en innovatie. Daaruit volgt vanzelf een goede prijs, simpelweg omdat kostenefficiënt wordt gewerkt. Dat is de manier waarop ik verwacht dat marktpartijen werken.” Hij heeft goede ervaringen met Best Value Procurement, de beste partij voor een specifiek project.
    ‘Claims? die wil ik niet’

    Verkerke heeft ronduit een hekel aan systemen van ‘penalty’s’ en claims. “Ik wil ze niet uitdelen, maar ik wil ze ook niet krijgen. Ik weet dat veel bouwcontracten zo werken, maar het is funest. Als opdrachtgever krijg je niet de gevraagde kwaliteit, die wordt niet teniet gedaan door het incasseren van een boete. Het is gewoon een verkeerd systeem. Het is veel beter elkaar uit te dagen om te innoveren. Steeds een stapje beter en extra te doen.”

    De recent gegunde infracontracten aan BAM, Heijmans en KWS met een waarde van 3 miljard euro zijn een stap in de goede richting. Maar de ambities strekken verder. Of de bouwers Schiphol kunnen bijbenen? “We zullen zien.”

    Mijn inkoop portfolio op Schiphol zal blijven groeien, verwacht Verkerke. De luchthaven pleit ook voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol. Op de vraag of er op termijn een luchthaven in zee komt geeft hij aan dat daar eerst grondig onderzoek naar gedaan moet worden. “Dat is geen simpele beslissing. Voorlopig verwacht ik dat Schiphol nog minimaal tien jaar op dezelfde locatie blijft. Dat geeft al uitdagingen genoeg.”
1.678 Posts
Pagina: «« 1 ... 37 38 39 40 41 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links