Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
elektrische auto, redding van de autobranche?
Volgen
Nissan unveils new Leaf EV Automotive News reported that Nissan unveiled a new version of its Leaf electric car after delaying its launch amid the shock arrest of former Chairman Carlos Ghosn. The new model, launched in Las Vegas, narrows the driving-range gap versus Tesla's Model 3 and General Motors's Chevrolet Bolt. Nissan called off key events in the wake of the scandal involving Ghosn, who was the architect of Nissan's EV vision and its pact with Renault and Mitsubishi Motors, the world's biggest auto alliance. Ghosn was arrested Nov. 19 in Japan on alleged financial crimes. He remains in a Tokyo prison as prosecutors build their case. The auto industry's increasing focus on automation and new-energy vehicles, along with the aggressive push into both areas by Tesla and scores of startups from China to Germany, has added to Nissan's challenges. The Leaf e+ has a more energy-dense battery that extends its range by about 40 percent, to as much as 226 miles (363 kilometers). That compares with the 220- to 310-mile range for Tesla's Model 3, which starts at USD 44,000 (38,387 euros), and the 238-mile range on the USD 36,620 Chevrolet Bolt. While the Leaf starts at about USD 30,000 in the US, Nissan is not releasing the price of the e+ until it's closer to starting sales this spring. Nissan has sold more than 380,000 Leaf vehicles globally since its model first went on sale in 2010, with over 128,000 in the U.S. The new Leaf will be available at dealerships in Japan starting this month, followed by the US, then Europe in mid-2019, Nissan said. Source : Automotive News
RIMAC C_TWO SCHOKT VRIEND EN VIJAND In het bijzonder Richard Hammond (je weet wel, de kleine grote meneer bij The Grand Tour en daarvoor Topgear) zal zich nu een andermaal bedenken of hij nogmaals in een Rimac zal stappen. Z'n bijna fatale crash met de Concept_One zal hem ongetwijfeld nog vers in het geheugen staan. En deze C_Two, diens opvolger, is zowaar nóg krachtiger en sneller. Onaards snel. De Autosalon van Genève kent wederom vele spektakelstukken. Maar het Kroatische Rimac lijkt er toch wel vandoor te gaan met de grootste showklapper van allemaal. Niet alleen werkt het design van haar wereldprimeur als een brandweerrode lap op een stier, de specificaties én prestaties van de C_Two doen je pas echt achteroverslaan. Laat het ontbijt maar zitten Uiteraard is de C_Two volledig elektrisch. Voor auto's met een verbrandingsmotor haalt Mate Rimac, de pas 30-jarige oprichter en virtuoos achter het piepjonge maar nu al bewezen EV-merk, immers zijn neus op. Net als de Concept_One doet de C_Two het met vier elektromotoren, bij elk wiel eentje. Echter het kwartet krachtcentrales, die voeding krijgen van eene 120 kWh sterke batterij, zijn intussen tijd sterker geworden. Veel sterker. Bijna twee keer zo krachtig zelfs. Hammond en Rimac blikken terug op de Grand Tour-crash Hammond en Rimac blikken terug op de Grand Tour-crash » Sta je stevig? Houd je toch maar even extra vast met één of allebei je armen. Want hier komen de cijfers. De Rimac C_Two weet maar liefst 1.914 pk op te wekken. Negentienhonderdveertien! En dan te bedenken dat de One al goed was voor 1.089 pk en een acceleratie in minder dan 3 tellen. Het koppel van de C_Two verpulvert dat van z'n voorganger eveneens en ligt op een totaal van 2.300 Nm. Ter vergelijk: de eveneens in Genève gepresenteerde Bugatti Chiron Sport moet het doen met 'slechts' 1.600 Nm. Allemachtig! Technisch meesterwerk Hoe Rimac deze verpletterende cijfers precies voor elkaar heeft gebokst is grotendeels een geheim van de smid. Wel is duidelijk dat elk wiel van de C_Two ook over een eigen transmissie beschikt. Zou het daarom zo zijn dat de Rimac wél zoveel geweld effectief op de straat weet te brengen, waar andere hierin falen vanaf een bepaald vermogen? Hoe dan ook, het behoeft geen betoog dat de Concept_Two een technisch meesterwerk is. Weet wat je eet Dan de prestaties. Die zijn simpelweg krankzinnig. Rimac beweert dat de C_Two in minder dan twee seconden naar de 100 km/h kan snellen. Een NASA-raket is trager. Weet dus wat je eet voordat je in deze verder geruisloze Kroaat stapt. Vanuit stilstand naar 160 km/h duurt nauwelijks langer dan 4 tellen en 300 km/h is haalbaar binnen de 12 seconden. Ter vergelijk: bolides als de McLaren Senna zijn dan allang stipjes in de binnenspiegel van de Rimac. De topsnelheid ligt op 415 km/h, nipt onder dat van de Chiron. Rustig kan 'ie ook Het briljantste aan de Rimac C_Two moet dan nog komen: de actieradius. Wie even genoeg heeft van het schaamrood kleuren op de kaken van Jan en alleman, zou slechts met één tussentijdse oplaadbeurt naar Sveta Nedelja kunnen rijden, daar waar het Rimac's hoofdkwartier is gevestigd, zo'n 1.300 kilometer van Utrecht. Desnoods zonder interventie van een fysieke bestuurder. Ja, je begrijpt het goed: de C_Two heeft ondanks z'n immense snelheidspotentieel toch een actieradius van circa 650 kilometer en kan autonoom rijden (level 4). Het voor 80% opladen van de accu neemt bovendien niet meer dan een half uur in beslag neemt (via een snellader), dus dat zou betekenen dat de Rimac zelfs het vliegtuig de baas is. In theorie althans, al zien we Hammond graag nog eens dat duel aangaan met z'n TGT-maten. Hij is alvast gewaarschuwd, zie de tekst op de brandblusser: 'IN CASE OF HILLCLIMB, EXTINGUISH FIRE'. www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/...
Elektrische auto's: ‘China loopt voorop’ China loopt voorop bij de ontwikkeling van elektrische auto's. Dat is het beeld dat topmensen uit de internationale autobranche schetsen in een onderzoek van consultants- en accountantsbureau KPMG. Andere landen worden steeds afhankelijker van de Chinese kennis op dat gebied. HLN 11-01-19, 09:15 Laatste update: 09:31 De ondervraagde ingewijden in de auto-industrie verwachten echter dat elektrische auto's in 2040 nog niet het merendeel van de nieuwe auto's uitmaken. Voertuigen op batterijen zullen daar zo'n 30 procent van uitmaken, hybride-voertuigen een kwart. Ook auto's met een brandstofcel, zoals waterstofauto's, en auto's met een verbrandingsmotor zullen dan ongeveer een kwart van de markt in handen hebben. Beschikbare grondstoffen Welke brandstof in welk land belangrijk wordt, hangt af van de beschikbare natuurlijke grondstoffen. China is een van de grootste producenten van batterijcomponenten, onder meer omdat het land daar veel grondstoffen voor heeft. China richt zich mede daarom ook op elektrische auto's. Een land met veel olie, zoals de Verenigde Staten, zal zich waarschijnlijk voorlopig nog blijven richten op voertuigen met verbrandingsmotoren. Internet of Things Voor de Europese autosector liggen de grootste kansen op het gebied van Internet of Things: communicatie tussen auto's onderling en met bijvoorbeeld verkeerslichten en andere verkeerstechnologie.www.ad.nl/auto/elektrische-auto-s-chi...
BMW Group delivers over 140,000 electrified vehicles in 2018 The BMW Group sold more than 140,000 electrified (battery-electric and plug-in hybrid) vehicles in 2018, thereby confirming its leading role in the field of electromobility. In total, 142,617 (+38.4%) electrified BMW and MINI vehicles were delivered to customers around the world last year. Harald Krüger, Chairman of the Board of Management of BMW AG, said “Since launching the BMW i3 in 2013, the BMW Group has rapidly grown its sales of electrified vehicles. With over 140,000 delivered in 2018, we have once again achieved our ambitious target. This great sales result and our impressive market share proves our vehicles are what the customer wants. In countries which offer appropriate infrastructure and regulatory support, we see how quickly electromobility can become the norm. I’m confident that by the end of this year, there will be a total of half a million electrified BMW Group vehicles on the roads, with much more to come as we continue to extend our model line-up over the next few years.” Europe is the Group’s biggest sales region for battery and plug-in hybrid vehicles, accounting for over 50% of sales in 2018. With 75,000 electrified vehicles delivered to customers in Europe last year, the BMW Group is the clear market leader in the region, with over 16% market share. In the company’s home market, Germany, the BMW Group accounts for one in five electrified vehicles sold last year. Globally, the BMW Group’s market share is over 9%. The company’s biggest single market for electrified vehicles is the USA, where over 25,000 electrified BMW and MINI vehicles were sold in 2018, accounting for more than 7% of the BMW Group’s overall sales in that country. The BMW 530e (combined fuel consumption: 2.3-2.1 l/100 km; combined power consumption: 52 – 47 g/100km; combined CO2 emissions: 13.9 – 13.3 g/km*) was the year’s biggest-selling luxury plug-in hybrid in the USA. The growing significance of electromobility for the BMW Group’s ongoing success as the world’s number one premium automotive company can already be seen today. Electrified vehicles accounted for 6% of total BMW and MINI sales in 2018, compared with 4% in 2017. Electromobility is an essential pillar of the BMW Group’s corporate strategy Number ONE>NEXT and one of the company’s four key future-focused ACES topics (Autonomous, Connected, Electrified and Services/Shared). Source : Strategic Research Institute
Volkswagen en Ford willen krachten bundelen in zelfrijdend en elektrisch (ABM FN-Dow Jones) Volkswagen en Ford gaan samen middelgrote pick-up trucks en bestelwagens ontwikkelen en willen ook samenwerken op het gebied van elektrische en zelfrijdende auto's, in het kader van een brede mondiale samenwerking. Dat maakten de Duitse en Amerikaanse autofabrikant dinsdag bekend. In de samenwerking zal Ford de pick-up trucks voor beide bedrijven ontwerpen en produceren. Dat geeft Volkswagen meer toegang tot een lucratief marktsegment waar de Duitse fabrikant tot nu toe moeilijk een voet aan de grond kreeg. Ford zal ook grotere bestelwagens of 'vans' gaan maken voor Europese klanten. Volkswagen gaat op zijn beurt een 'stadsbusje' ontwikkelen voor beide bedrijven. De voertuigen zouden in 2022 op de markt moeten komen. De samenwerking moet vanaf 2023 de operationele winst voor belastingen van zowel Ford als Volkswagen aanjagen. Naast de eerste formele afspraken over bestelwagens een pick-up trucks werd er ook een principe-overeenkomst gesloten over mogelijke samenwerkingen op het gebied van zelfrijdende auto's en elektrische voertuigen. De grote investeringen die daarvoor nodig zijn kunnen daarbij worden verdeeld tussen de twee concerns. De samenwerking leidt niet tot wederzijds eigenaarschap in de partner. Een commissie onder leiding van Volkswagen CEO Herbert Diess en Ford CEO Jim Hackett zal de gezamenlijke plannen aansturen. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Groeispurt voor snellaadbedrijf Fastned Gepubliceerd op 15 jan 2019 om 08:49 | Views: 2.346 AMSTERDAM (AFN) - Fastned boekte een forse omzetgroei in het vierde kwartaal van vorig jaar. De uitbater van snellaadstations leverde meer stroom in de laatste drie maanden van het jaar dan in heel 2017. Dat valt op te maken uit de voorlopige cijfers van de onderneming. De omzet steeg in de verslagperiode op jaarbasis met 211 procent tot 524.051 euro. Onder de streep resteerde een niet gespecificeerd verlies. Het aantal bezitters van elektrische auto's die bij laadstations van Fastned tankten verdubbelde bijna, aldus de onderneming dinsdag. In totaal had Fastned eind december 85 stations operationeel in Duitsland en Nederland. De onderneming investeert fors om uiteindelijk een netwerk van 1000 snellaadstations te bouwen in Europa.
Tesla Model S, Jaguar I-PACE en Nissan Leaf meest verkochte elektrische auto’s van 2018 De Tesla Model S, de Jaguar I-PACE en de Nissan Leaf zijn de meest verkochte elektrische auto’s van 2018 in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en RDC. In 2018 zijn in totaal 24.024 nieuwe elektrische personenauto’s (waterstof en batterij elektrisch) geregistreerd. Een stijging van 200 procent ten opzichte van 2017 (7.964). De top 5 ziet er als volgt uit: Tesla Model S: 5633 stuks Jaguar I-PACE: 3495 stuks Nissan Leaf: 3369 stuks Tesla Model X: 2966 stuks Volkswagen Golf: 2243 stuks Door een stijging van het aanbod in het middensegment, verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat in 2019 circa 28.000 nieuwe elektrische auto’s worden verkocht. De stijging is minder dan dit jaar doordat sinds 1 januari 2019 zakelijk alleen nog over de eerste 50.000 euro 4 procent bijtelling voor privégebruik wordt betaald. Over al het meerdere moet 22 procent bijtelling worden afgerekend. Duurdere elektrische auto’s worden daardoor minder aantrekkelijk. groenecourant.nl/elektrischeauto/tesl...
Geely Auto unveiled all new electric sedan Geely Auto unveiled its first all-new electric sedan since the launch of the Emgrand EV in 2015. The forthcoming new sedan is a globally developed product and will begin to spearhead Geely’s efforts into entering overseas markets. The design language will use a ‘closed’ frontal design language with the headlights designed around the concept of ‘Yi’, the Chinese word for one: “?”, which allows the headlights to reach across the front of the car and up into the front arches. The strong pronounced hoodline also improves the wind drag coefficient of the model, bringing it down to just 0.2375 and allowing for greater efficiency whilst driving. To further that efficiency, Geely’s new electric sedan has moved to integrate its door handles into the bodywork and will only appear when the driver is within a certain range. The new electric sedan will be unveiled in early 2019 with a focus on design, technology and performance. Source : Strategic Research Institute
Utrecht krijgt als eerste superslimme laadpalen waar auto zowel kan op- als ontladen De stad Utrecht krijgt ten minste 145 nieuwe laadpalen voor elektrische auto's. Deze innovatieve laadpalen kunnen auto’s zowel op- als ontladen. Dat laatste is nieuw en betekent dat de palen het mogelijk maken om zonne-energie op te slaan om later te gebruiken. Josselin Gordijn 16-01-19, 18:13 Laatste update: 19:17 Stadsbewoners met een elektrische auto kunnen een aanvraag voor een laadpaal bij de gemeente doen. Die bepaalt vervolgens op basis van de hoeveelheid aanvragen en op de intensiteit van het gebruik van de huidige palen, hoeveel laadpalen er geplaatst gaan worden en waar. Met een app moeten de gebruikers in de toekomst kunnen zien waar er in hun buurt een beschikbare paal staat. Laden en ontladen De slimme laadpalen komen uit de stal van LomboXnet, in opdracht van de gemeente Utrecht. LomboXnet plaatste eerder 7000m2 aan zonnepanelen op 25 schooldaken in de stad en een aantal slimme laadpalen in de Utrechtse wijk Lombok. De afgelopen jaren heeft het bedrijf met verschillende partijen de technologie in deze laadpalen ontwikkeld. „Die technologie maakt het dus mogelijk de auto’s op te laden, maar ook om ze te ont-laden”, vertelt Robin Berg van LomboXnet. „Dat betekent dat er in de batterij van de auto zonne-energie kan worden opgeslagen. Mensen denken weleens dat er maar weinig energie in zo’n batterij kan, maar dat klopt niet: een autobatterij is zo groot dat het een gemiddeld huis in Utrecht twee weken lang van stroom kan voorzien.” Volle ‘tank’ voor 13 euro Ook fijn: De laadpalen kunnen op hoog vermogen laden, wat betekent dat de autobatterijen snel vol zitten. En wat het een elektrisch autorijder kost? De gemeente zorgt voor de paal, als gebruiker betaal je 33 cent per kWh. Berg: „In een batterij van een elektrische auto kan gemiddeld 40 kWh, wat betekent dat volladen zo’n 13 euro kost.” Volgens de gemeente Utrecht gaat het aantal elektrische auto’s de komende jaren sterk toenemen. De verwachting is dat er eind 2019 zo’n 500 tot 600 publieke laadpalen in de stad zullen staan. De eerste palen zullen in maart of april geplaatst worden. Wil jij zo’n laadpaal in je buurt? Klik hier.www.ad.nl/utrecht/utrecht-krijgt-als-...
Overheid plaatst 2000 oplaadpunten voor elektrische auto's bij rijksgebouwen De rijksoverheid plaatst de komende jaren 2000 oplaadpunten bij rijksgebouwen. De overheid wil grootschalig overschakelen op elektrisch vervoer en vindt daarom dat er veel meer laadpunten nodig zijn voor ambtenaren. Niek Schenk 16-01-19, 15:20 Laatste update: 15:27 Het Rijksvastgoedbedrijf heeft twee contracten gesloten voor de plaatsing van 2000 laadpunten, een van de grootste contracten wereldwijd voor laadpunten op eigen terrein. De laadpunten worden geleverd door de bedrijven Unica en ENGIE. Daarvan worden er 700 al in de eerste helft van dit jaar gerealiseerd. Ze zijn geschikt voor alle elektrische auto’s en laadpassen en zijn in eerste instantie bedoeld voor het rijkswagenpark. Maar ze kunnen ook worden gebruikt door ieder ander met een elektrische auto. Het Rijk bezit een van de grootste wagenparken van Nederland. In 2020 moet 20 procent van dit wagenpark elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden er zelfs helemaal geen auto’s meer aangeschaft die rijden op diesel of benzine en zet de rijksoverheid in op een volledig emissieloos wagenpark. www.ad.nl/auto/overheid-plaatst-2000-...
Test Kia e-Niro: de betaalbare elektrische SUV AUTOTESTKia is een van de eerste merken die een volledig elektrische SUV betaalbaar maakt. Leaserijders staan er voor in de rij. Niek Schenk 17-01-19, 23:01 Laatste update: 18-01-19, 18:33 Kia e-Niro (204 pk), vanaf €42.510 De elektrische Niro kost vanaf €42.510 en is daarmee in aanschaf aanzienlijk duurder dan een ‘gewone’ Niro. Dezelfde auto is namelijk ook als (zelf-opladende) hybride en als plug-in hybride te koop, vanaf respectievelijk €27.995 en €35.335. Het staat zijn succes niet in de weg: de levertijd voor de e-Niro is al opgelopen tot een jaar. Zakelijke rijders profiteren van slechts 4 procent bijtelling. Voor particuliere rijders resteert dat je tot en met 2020 voor deze auto geen wegenbelasting betaalt. Daarnaast zijn er natuurlijk de lage gebruikskosten: stroom is veel goedkoper dan benzine en een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig. Aantrekkelijk Maar dat is niet het enige wat deze Kia aantrekkelijk maakt. Met een opgeladen batterijenpakket kom je er relatief ver mee (455 kilometer volgens WLTP-norm) en dat maakt hem goed geschikt als gezins- en zakenauto. Tijdens deze test kwamen we een kleine 400 kilometer ver. In de e-Niro hebben volwassenen achterin veel zitruimte en de bagageruimte is met 451 liter fors. De bankleuning kan worden omgeklapt, met een vlakke laadvloer als resultaat. In het interieur toont de e-Niro zich in vele opzichten een moderne auto. Zo bedien je de automaat met een handige, grote draaiknop tussen de voorstoelen. En ook het infotainment (met 7 of 8 inch groot scherm) is helemaal bij de tijd. Bij zo’n elektrische auto hoort natuurlijk ook een app om hem op afstand in de gaten te houden. Ook die levert Kia erbij. De SUV stuurt fijn en veert comfortabel genoeg. De geteste e-Niro heeft een 204 pk sterke motor en het 64 kWh accupakket. Zoals bij elke elektrische auto is de trekkracht, zodra je het gaspedaal intrapt, indrukwekkend. Opladen kan eveneens redelijk snel: met de juiste snellader kan je na een kwartier alweer 100 kilometer vooruit. Maar thuis kan het minimaal 10 uur duren voordat het batterijenpakket volledig opgeladen is. - Niek Schenk PLUS + Ruim voor inzittenden én bagage. + Relatief groot rijbereik. + Zeven jaar garantie. MIN + Hogere aanschafprijs dan ‘gewone’ Niro. + Geen driefasen-snelladen mogelijk. EINDCIJFER: 8,8 CONCLUSIE Geen uitlaatgas, fluisterstil, snel en lekker ruim: de e-Niro is in vele opzichten een ideale elektrische auto. Wie de nadelen van het elektrisch rijden voor lief neemt en bereid is de meerprijs te betalen, heeft er een ideale koop aan. EXTRA TESTNOTITIES De e-Niro heeft een uitstekende wegligging, mede dankzij het lage zwaartepunt. Naast de geteste auto met het 64 kWh accupakket komt er ook nog een versie met 136 pk elektromotor en 39 kWh batterijenpakket. Die komt 289 kilometer ver (WLTP-norm), zal ongetwijfeld een stuk goedkoper zijn en wordt eind dit jaar leverbaar. Een van de belangrijkste concurrenten vindt Kia in eigen huis: de technisch vrijwel identieke Kona Electric van zustermerk Hyundai. Ook die is inmiddels mateloos populair, blijkt goedkoper (vanaf €39.995), maar biedt minder ruimte dan de Kia. Alle moderne rij-hulpen zijn aanwezig en werken goed. In de e-Niro staat de achterbank ruim 3,5 centimeter hoger dan in de gewone Niro, omdat het batterijenpakket zich daaronder bevindt. Gelukkig blijft er meer dan voldoende hoofdruimte over. De vloer bij de achterbank is bijna vlak, terwijl bij veel andere auto’s een tunnel in de vloer de voetenruimte daar beperkt. In 7,8 seconden trekt de e-Niro op vanuit stilstand naar 100 km/u. Onder de vloer van de bagageruimte is er een handig vak voor het laadsnoer. Helaas kan de e-Niro niet laden met het zogenaamde driefasen-wisselstroom. Snelladen met gelijkstroom (100 kW) is wél mogelijk en dat kan o.a. bij FastNed. De e-Niro is met het 64 kWh-batterijenpakket en de 204 pk elektromotor te koop vanaf €42.510. Die is al bijna compleet uitgerust met standaard o.a. adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning, grootlicht-assistent, digitale radio, automatische klimaatregeling, parkeersensoren achter, radiografische contactsleutel, mistlampen voor, 17 inch lichtmetalen wielen, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, stuurwielverwarming en stoelverwarming voorin. De geteste versie is de rijker uitgeruste ExecutiveLine, die €45.510 kost. Hij heeft als extra’s dodehoekwaarschuwing, achteruitrij-radar, een8 inch scherm, JBL Premium audiosysteem, draadloos oplaadstation voor de smartphone, parkeersensoren voor, led-koplampen, privacy-glas, leren bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, stoelverwarming achter en stoelventilatie voor. Zeven jaar garantie is nog steeds zeldzaam bij automerken. Kia geeft die, als enige. En ook al zijn er wel enkele beperkingen aan verbonden, het geeft de consument veel zekerheid en kan vervelende discussies bij mankementen voorkomen. MET FOTO'S:www.ad.nl/auto/test-kia-e-niro-de-bet...
Vlaamse overheid: groepsaankoop om elektrische auto aantrekkelijk te maken De verkoop van elektrische auto's komt nog niet echt van de grond. Daarom organiseert de Vlaamse overheid een groepsaankoop voor vier elektrische modellen, met tot wel 10.000 euro voordeel. Erik Kouwenhoven 18-01-19, 20:00 Laatste update: 20:03 Elektrisch rijden mag dan wel veel milieuvriendelijker zijn, zo'n auto blijft nog altijd veel duurder dan een exemplaar met benzinemotor. De Vlaamse regering voerde een aantal voordeelregeling in, maar die konden slechts een fractie van de Vlamingen overtuigen. In totaal rijden er in Vlaanderen 7.934 volledig elektrische auto's rond. Rond 2020 zouden dat er volgens de Vlaamse doelstelling 60.000 moeten zijn. Daarom heeft de Vlaamse overheid aan een vergelijkingsdienst gevraagd een groepsaankoop te organiseren. Er zijn offertes aangevraagd bij 11 grote autofabrikanten en vervolgens werd een selectie van vier modellen gemaakt. Men kan kiezen uit een Nissan Leaf, een Hyundai Kona Electric, Renault ZOE of Peugeot iON. Zo kost de Peugeot Ion via de groepsaankoop 16.652 euro, inclusief btw en batterij. Ter vergelijking: de catalogusprijs bedraagt 30.369 euro. De groepskorting voor de Peugeot komt neer op 9.718 euro. Bij de andere modellen is de korting veel kleiner. Het minimale bedrag is 907 euro. De bedoeling van de groepsaankoop is om het voor mensen eenvoudiger te maken om de stap te zetten, legt Vlaams minister van Energie Lydia Peeters uit. ,,De laatste maanden is er al een kleine stijging in het aantal nieuwe inschrijvingen van elektrische wagens, en we hopen dat de groepsaankoop dit nog verder versterkt," aldus Peeters.www.ad.nl/auto/vlaamse-overheid-groep...
Tesla snijdt na ‘uitdagendste jaar in historie’ hard in personeel Tesla ontslaat 7 procent van zijn vaste werknemers. Zo hoopt de elektrische autobouwer de kosten te verlagen en de nieuwste Model 3-sedan goedkoper te leveren. Er werken bij het concern ongeveer 45.000 mensen. Autoredactie 18-01-19, 14:43 Het bedrijf van charismatische topman Elon Musk blijft verder, naast het resterende vaste personeel, werken met alleen zijn belangrijkste tijdelijke arbeidskrachten en toeleveranciers. Met de stappen wil Tesla de kosten verlagen, zodat het bedrijf Model 3 goedkoper kan leveren. Ook moet in de komende tijd de productie van de Model 3-sedan worden versimpeld, zodat er meer auto’s van de band kunnen lopen. Musk maakte het nieuws in een interne memo bekend. Volgens de ceo was 2018 ,,het meest uitdagende jaar uit de historie.’’ Musk zei dat Tesla in het laatste kwartaal van vorig jaar een winst in de boeken heeft gezet, maar iets minder dan een verslagperiode eerder. Ook SpaceX saneert Een ander bedrijf van Musk, ruimtevaartbedrijf SpaceX, gaf onlangs ook aan naar een ‘slankere organisatie’ te gaan. Volgens ingewijden tegen persbureau Reuters en The Los Angeles Times, moet hier ruim 10 procent van ruim 6000 medewerkers op zoek naar ander werk.www.ad.nl/auto/tesla-snijdt-na-uitdag...
Elektrische auto: nu kopen of nog even wachten? We moeten allemaal zo rap mogelijk elektrisch gaan rijden, staat onder meer in het concept-Klimaatakkoord. Maar wat kost dat? En welke mogelijkheden zijn er nu? Een overzicht. Leo van Marrewijk 12-01-19, 11:10 Laatste update: 13:17 Eerst het goede nieuws voor de supporters van de elektrische auto: de volledig elektrische Jaguar I-Pace was in december 2018 met 2621 exemplaren de best verkochte auto van Nederland. Een mijlpaal. Lees ook Elektrische occasion? Wel even opletten Lees meer Bij die doorbraak past echter wel een nuance. Die verkooppiek had veel te maken met de fiscale regels voor zakelijke rijders. Tot 1 januari 2019 gold voor auto’s zonder CO2-uitstoot namelijk de gunstige bijtelling van 4 procent over het hele aankoopbedrag. Vanaf 1 januari geldt dat tarief nog slechts voor de eerste 50.000 euro. Alles erboven (en dat is bij de I-Pace een flinke hap, met een basisprijs van ruim €80.000) valt vanaf dit jaar onder de 22 procent bijtelling. Overigens geldt die bijtelling alleen voor zakelijke rijders die de auto ook (meer dan 500 km) privé gebruiken. Gevolg van de nieuwe regels is dat de verkoop van dure elektrische auto’s vanaf deze maand een forse dip zal laten zien, zo zijn de prognoses. Stijgend Toch zal het aantal verkochte e-auto’s ook komend jaar licht toenemen, verwachten Bovag en de RAI Vereniging. Niet omdat het kabinet het zo graag wil, maar vooral omdat zakelijke rijders waarschijnlijk wel brood zien in het stijgende aanbod aan elektrische auto’s onder de 50.000 euro. In die prijsklasse geniet je immers de komende vijf jaar van de lage (4 procent) bijtelling, terwijl alle diesel- en benzinerijders de volle mep (22 procent) moeten betalen. Overigens blijft het lage bijtellingtarief van 4 procent bij waterstofauto’s wel over het hele aankoopbedrag gelden. Maar die auto’s zijn relatief veel duurder en er zijn nauwelijks tankstations. In Nederland zijn momenteel alleen de Hyundai Nexo en Toyota Mirai als waterstofauto beschikbaar. Aanschafsubsidie Voor veel particulieren is elektrisch rijden nog een stap te ver, schatten brancheorganisaties in. De verwachting is dat veel mensen wachten tot 2021, als er 6000 euro aanschafsubsidie komt voor emissieloze auto’s. Nu kijken veel fossiele brandstofrijders liever de kat uit de boom: de meeste nieuwe elektrische auto’s zijn immers beduidend duurder dan de fossiele variant, terwijl accustress en de nodige scepsis over de actieradius nogal eens terecht blijken te zijn. En dan moet je wel een goed gevulde beurs of heel sterke principes hebben om tot aankoop over te gaan. Toch stijgt het aantal CO2-vrije rijders jaarlijks. En dat is best logisch, gezien het groeiende aanbod. Rekenen Voor mensen met serieuze interesse is het wellicht handig om de verschillen tussen elektrisch, brandstof en hybride door te rekenen. Dat kan bijvoorbeeld op e-drivers.com (de e-drivers check). Zo’n rekentool werkt deels met aannames, bijvoorbeeld dat het onderhoud van een elektrische auto de helft goedkoper is dan van een brandstofauto, maar het geeft wel een beeld. Een rekenvoorbeeld: voor een Nissan Leaf (aanschafwaarde 36.890 euro, 20.000 km per jaar, vijf jaar lang) bedragen de totale kosten na vijf jaar 31.400 euro. Een brandstofauto van diezelfde prijs kost na vijf jaar ruim 45.000 euro en een hybride auto over diezelfde periode een kleine 40.000 euro. Uiteraard spelen de kosten van de brandstof/stroom en de (wegen)belastingen een belangrijke rol bij het voordeel voor de e-rijders. En dan nog een waarschuwing voor degenen die naar de showroom willen rennen om direct weg te rijden in zo’n kekke elektrische wagen: dat lukt meestal niet. Voor bijvoorbeeld de binnenkort geleverde en nu al razend populaire Kia e-Niro 64 is de wachttijd al opgelopen tot ongeveer een jaar. Voor tabellen en foto's zie link:www.ad.nl/auto/elektrische-auto-nu-ko...
Elektrische Golf is in trek en neemt een kwart van de verkopen voor zijn rekening Volkswagen verkocht in 2018 in Nederland zo’n 9.500 nieuwe Golfs. Bijna een kwart daarvan (23,5 procent) kwam voor rekening van de volledige elektrische e-Golf. Autoredactie 14-01-19, 11:42 Laatste update: 12:03 De e-Golf is leverbaar vanaf € 39.250. Zakelijke rijders profiteren ook dit jaar van slechts 4 procent bijtelling. De volledige elektrische Golf heeft een actieradius van 230 kilometer. Concurrenten in dezelfde prijsklasse komen veel verder. Maar de Golf onderscheidt zich in positieve zin met zijn laadmogelijkheden. Met een 40 kW-snellader is hij in 45 minuten voor 80 procent op te laden. www.ad.nl/auto/elektrische-golf-is-in...
En nu: De ultieme elektrische auto! De Rimac C_Two Acceleratie: 0-100 km 1.85 seconden; 0-300 km 11.8 seconden Topsnelheid 412 km (begrensd) Vermogen 1914 Hp of 1408 Kw Actieradius 650 km prijs 1.700.000 euro Oplage 150 stuks. Kijk en geniet:www.youtube.com/watch?v=ho-miCbIr84
Alfen levert laadpalen voor D'Ieteren (ABM FN-Dow Jones) Alfen gaat zijn laadpalen voor elektrische auto's aanbieden aan de klanten van D'Ieteren en ook de dealerbedrijven van de Belgische auto-importeur voorzien van zulke laadpalen. Dat maakte de Nederlandse fabrikant woensdag bekend. D'Ieteren Auto is de importeur van de automerken van de Volkswagen Groep in België en de grootste autodistributeur in het land, met circa 1,2 miljoen auto's op de weg. "We lanceren deze nieuwe diensten om volledig voorbereid te zijn op de toekomst van e-mobiliteit", zei An de Pauw van D'Ieteren Auto. "We hebben Alfen gekozen vanwege hun grote ervaring in de Belgische markt en de hoge kwaliteit van hun oplaadapparatuur die past bij onze merkenportfeuille." "Onze Europa-brede dekking en ons gamma van slimme opladers voor thuis, bedrijf en publiek stellen ons in staat om belangrijke klanten zoals D'Ieteren te bedienen", stelde verkoopmanager Yves Vercammen van Alfen. Het aandeel Alfen noteerde woensdag 11,2 procent hoger in de Smallcap-index in Amsterdam. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Bajaj set for foray into electric vehicles next year Economic Times reported that Pune based Bajaj Auto is planning to make a foray into electric vehicles next year, simultaneously with the migration of its conventional engine vehicles to BS-VI emission norms, its Managing Director Rajiv Bajaj said Monday. The company plans to launch electric version of its quadricycle Qute along with electric three-wheelers next year, even as it gears up to introduce the conventional engine version of the quadricycle around March after much delay. Bajaj Auto, which on Monday announced a new identity -- 'The World's Favourite Indian' -- to reflect its leadership position in motorcycle segment in many of the overseas markets, also said it was looking to replicate the success in its home market and increase its share. He also said the company would bring KTM-owned 'Husqvarna' motorcycle brand to the Indian market this year with "half a dozen" products in the pipeline. Bajaj told reporters that "Electric Qute and electric three-wheelers are very much on our agenda...In line with BS-VI, which comes into force from April next year, just as we make our petrol and diesel vehicles compliant with BS-VI, it is our objective to also introduce electric vehicles in terms of Qute and three-wheelers.” He, however, hastened to add that there could be a bit of 'back and forth' in terms of the exact timeline as "when you are dealing with new technology, everything is not certain". Stressing on the significance of the company's foray into EVs, he said that "This we need to do not only for India but for many of our other markets as well. The problem of pollution and congestion and the need for EVs, shared and connected mobility is there, too." Bajaj Auto has already started exporting Qute to around 20 countries but has not been able to launch it in India due to regulatory hurdles. Source : Economic Times
Fastned mag toiletten en winkel neerzetten bij snellaadstations Fastned mag een winkel en toiletten neerzetten bij zijn laadstations. Het bedrijf heeft bij de Raad van State een procedure gewonnen tegen de Nederlandse Staat. Die was tegen deze voorzieningen bij de snellaadstations. Met de uitspraak komt een einde aan een jaren slepende rechtzaak, meldt Fastned woensdagmiddag. Een snellaadstation van Fastned in de Haarlemmermeer. Het bedrijf kijkt bij welke laadstations het druk genoeg dat een winkel ook uit kan.Foto: Hollandse Hoogte Het bedrijf uit Amsterdam bouwt in Nederland, en ook in steeds meer andere Europese landen, aan een netwerk met laadstations voor elektrische auto's. Fastned wil winkeltjes neerzetten op een aantal stations bij langs de snelweg, maar verzeilde in een lange juridische procedure. Verkeersveiligheid Volgens Rijkswaterstaat hinderen de shops de verkeersveiligheid en het doelmatig gebruik van de locaties. In augustus 2017 kreeg Rijkswaterstaat ongelijk, waarna de overheidsinstantie in hoger beroep ging. Uitspraak De Raad van State concludeert onder meer dat 'het realiseren van aanvullende voorzieningen niet zal leiden tot een onacceptabele verkeersonveilige situatie', zo staat in uitspraak. Dat beroep heeft Fastned nu gewonnen. De Raad van State concludeert onder meer dat ‘het realiseren van aanvullende voorzieningen niet zal leiden tot een onacceptabele, verkeersonveilige situatie’, staat in de uitspraak. Staatssteun De Vereniging Nederlandse Petroleumindustrie, die optrok met Rijkswaterstaat, stelde dat sprake zou zijn van ongeoorloofde staatssteun als Fastned de vergunning zou krijgen. Exploitanten van benzinestations moeten bij het veilen van concessies immers veel geld betalen om tankshops te mogen exploiteren, terwijl Fastned zonder veiling of enige betaling het recht zou krijgen om aanvullende voorzieningen aan te bieden. Volgens de Raad van State kan het ‘enkel verlenen van een vergunning’ echter niet worden aangemerkt als staatssteun. In een verklaring stelt Fastned dat deze uitspraak een 'grote stap' is in de richting van 'volwaardige laadstations waar elektrische rijders tijdens het laden ook van een kop koffie en een broodje kunnen genieten'. De zaak draaide om twee stations langs de A2 en A7, maar deze uitspraak is ook landelijke van belang. Vergunningen ‘We gaan nu eerst met vergunningen bezig’, zegt een woordvoerder van Fastned in een telefonische reactie. ‘Dan gaan we kijken naar welke locaties geschikt zijn.’ Volgens haar is het niet zo dat er nu binnen enkele maanden al winkels en toiletten zullen verrijzen bij de snellaadstations. De winst in deze zaak is een opsteker voor Fastned, dat ook nog rechtszaken voert over concurrentie met laadpalen bij tankstations. Daarbij heeft Fastned de welhaast klassieke karakteristieken van een start-up: het bedrijf haalt veel geld op, groeit hard en investeert veel. Maar het is ook fors verlieslatend. Vorige week kwam het bedrijf met een trading update. De omzet in het vierde kwartaal? Net iets meer dan vijf ton.fd.nl/ondernemen/1286726/fastned-mag-...
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
881,73
+0,30%
EUR/USD
1,0809
-0,03%
FTSE 100
7.951,61
+0,25%
Germany40^
18.484,80
+0,04%
Gold spot
2.215,72
+1,07%
NY-Nasdaq Composite
16.399,52
+0,51%
Stijgers
Dalers