Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kabinet denkt over afschaffen hypotheekrenteaftrek

Kabinet denkt over afschaffen hypotheekrenteaftrek

De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren flink gestegen. De redenen zijn bekend: hoge huurprijzen, lage hypotheekrente en weinig aanbod van te koop staande woningen.

Vooral starters op de woningmarkt hebben het moeilijk. Velen willen kopen, want zij vinden dat kopen goedkoper is dan huren. Betreffende huren versus kopen is er al jarenlang een flinke discussie gaande. Waarom mag iemand met zijn inkomen wel een huurprijs van €1.000 betalen maar is een hypotheek van €800 bruto per maand is niet mogelijk?

Waarschijnlijk kunt u als lezer antwoord geven op deze vraag. In ieder geval is duidelijk dat starters wel willen kopen, maar dat vaak niet kunnen.

Overdrachtsbelasting

Het kabinet wil deze groep een handje helpen. In mijn column DNB: huizenprijzen gaan dalen kon u lezen dat er een voorstel is om aan een hogere maximale hypotheek te komen door het tweede inkomen bij toetsing voor 90% (was 80%) mee te nemen.

Voor alle duidelijkheid (in de column heb ik het misschien niet duidelijk vermeld): het tweede inkomen wordt wel volledig meegenomen, maar voor het toetsingspercentage wordt dan 90% meegenomen en bij het eerste inkomen opgeteld. Dit toetsingspercentage is weer van belang voor de maximale hypotheek.

Het kabinet wil nog een stapje verder gaan voor de starters. Er ligt nu een voorstel om vanaf 1 januari 2021 de overdrachtsbelasting af te schaffen voor starters in de leeftijd van 18 tot 35 jaar.

De overdrachtsbelasting, die nu 2% bedraagt, wordt betaald door kopers die een bestaande woning kopen. Bij een nieuwbouwwoning is er geen sprake van overdrachtsbelasting. Even rekenen laat al snel zien wat het voordeel gaat worden voor een starter. Bij een koopsom van een gekochte woning van 250.000 euro bespaart de starter dus 5.000 euro.

Ik ben zeer benieuwd naar uw reactie, maar dit bedrag lijkt geen enorme invloed te gaan hebben op het gemak waarmee een starter een woning kan kopen. Er ontstaat echter wel een vreemde situatie: in 2020 heeft een starter geen 2% voordeel over de koopsom als de hypotheek passeert bij de notaris. In 2021 is dit wel mogelijk.

Starters die de komende maanden een woning kopen, zullen pas eigenaar willen worden van deze woning in 2021. Ook wie zijn woning wil gaan verkopen moet hier dus rekening mee houden.

Starter of doorstromer?

Ik verwacht nog een groter probleem. Den Haag zorgt er weer voor dat er een onderscheid komt, namelijk tussen starters en doorstromers. En dat lijkt simpel te controleren, maar wie gaat dat doen?

Er zijn situaties te bedenken waarbij iemand eigenaar is geworden van een woning zonder een woning te hebben gekocht. Deze personen zijn doorstromers (volgens de fiscus) maar hebben nog nooit betaalde hypotheekrente opgegeven aan de fiscus. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze personen vinden dat zij een starter zijn op de woningmarkt.

Een hypotheekadviseur of bank zal dus goed moeten navragen wat er in het verleden is gebeurd. En als iemand niet alles goed vertelt of bijvoorbeeld (expres) verzwijgt, kan er een nare situatie ontstaan. Wie is er aansprakelijk als achteraf blijkt dat er wel 2% overdrachtsbelasting moet worden betaald?

Instabiele regelgeving

Het leuke van alle beslissingen in Den Haag is dat ze voor een langere periode moeten gelden, maar dan na een paar jaar worden veranderd of verdwijnen. Vooral de huizenbezitter heeft vanaf 2001 met heel veel wijzigingen en nieuwe regeltjes te maken gekregen.

Een mooi voorbeeld is de stap die een paar jaar geleden is gezet om de renteaftrek naar 37,05% te brengen in 2023. De afbouw zal dan 3% per jaar zijn. Nu zijn er alweer geluiden uit Den Haag dat CDA, D66 en ChristenUnie deze afbouw sneller - over een kortere periode - willen laten plaatsvinden.

Natuurlijk denkt de VVD daar anders over. De partij gooit altijd de kont tegen de krib, maar doet later weer heel veel water bij de wijn. Eigenlijk zijn beloftes die gedaan zijn in Den Haag totaal niets waard.

En uiteraard doet ook Brussel een duit in het zakje. Zij “beloven” nu Nederland 6 tot 7 miljard te geven als we de hypotheekrenteaftrek “hervormen”.  Brussel wil dus eigenlijk dat Nederland de hypotheekrenteaftrek volledig afschaft.

Natuurlijk is dat mogelijk en er zijn tal van mogelijkheden doorberekend. De huizenprijzen mogen namelijk niet te veel dalen. De hypotheekrenteaftrek moet dan ook niet per direct worden afgeschaft maar het liefst in een aantal jaren. Dit gebeurt dan stapsgewijs waardoor bijvoorbeeld in 2030 de hypotheekrenteaftrek volledig vervalt.

Onbedoelde effecten

De heren en dames in Den Haag vergeten echter dat afschaffing van de hypotheekrenteaftrek ook gevolgen heeft voor de hypotheekvormen. Nu sluiten starters een annuïteiten- en/of lineaire hypotheek af, om gebruik te kunnen maken van de hypotheekrenteaftrek. Bij deze hypotheekvormen wordt het hypotheekbedrag in maximaal 30 jaar afgelost.

Bij afschaffing van de renteaftrek zijn dit soort hypotheken niet meer aantrekkelijk, en zal de aflossingsvrije hypotheek weer vaak worden afgesloten. Waarom zou een starter zijn hele hypotheek aflossen? Ik ben zeer benieuwd hoe Brussel daar dan weer over gaat denken.

Ingewikkeld

Uit onderzoek is ook gebleken dat veel hypotheekadviseurs de huidige fiscale regels te ingewikkeld vinden. Zij zijn voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek!

Deze adviseurs sturen hun klanten nu wel een factuur van 2.500 tot 3.500 euro voor het hypotheekadvies en het afsluiten van de hypotheek. Hebben zij dan niet door dat ze geen toegevoegde waarde meer zullen hebben als de hypotheekrenteaftrek volledig wordt afgeschaft? Hoe ingewikkelder de materie, hoe belangrijker de hypotheekadviseur is. Deze bewijst dan echt zijn waarde omdat hij volledig op de hoogte van de materie en de fiscaliteit is.

Dat veel hypotheekadviseurs de ingewikkelde fiscaliteit niet willen leren, betekent dat ze aan een grote groep huizenbezitters geen advies kunnen geven en dus ook geen factuur kunnen sturen. Helaas geven ze niet aan hun klanten door dat zij de berekening niet (goed) kunnen maken.

Nieuwe regels

In ieder geval is duidelijk dat er vanuit Den Haag weer aan een touwtje wordt getrokken om een bepaalde groep te helpen om een huis te kunnen kopen. Ik ben echter van mening dat als er rechts aan een touwtje wordt getrokken, er links ook wat gebeurd. Dit wordt dan later geconstateerd en dan wil men het weer repareren.

Hieronder even een opsomming van minimaal 20 wijzigingen die allemaal al vanaf het jaar 2000 zijn doorgevoerd:

  • Dertig jaar renteaftrek voor iedere huizenbezitter vanaf 1-1-2001
  • Invoering van de bijleenregeling vanaf 1-1-2004
  • Invoering gedragscode per 1-1-2007 (vaste woonquotes, toetsrente naar tien jaar)
  • Invoering van het banksparen vanaf 1-1-2008
  • Maximale aflossingsvrije hypotheek 50% van de waarde van de woning vanaf 1-8-2011 (nieuwe gedragscode hypothecaire financieringen)
  • Vervallen van de goedkoperwonenregeling vanaf 1-1-2010
  • Invoering BGFO 2 vanaf 1-1-2010 (verbod bonusprovisie, provisie moet passend zijn)
  • Invoering van de verplichte aflossing voor starters vanaf 1-1-2013
  • Beperking van de kosten koper naar 5% vanaf 2013, dit percentage wordt in stapjes per jaar afgebouwd naar 0%
  • Per 1-1-2014 een verdere beperking van de maximale renteaftrek met 0,5% per jaar voor de hoge inkomens. De renteaftrek is nog 51,5% (was 52%) in 2014, verdere afbouw met 0,5% per jaar tot 38% bereikt is
  • Afschaffing van diverse subsidies voor starters vanaf 1-1-2013
  • Beperking van lopende box 1-polissen en rekeningen voor doorstromers vanaf 1-1-2013
  • Fiscaliteit vanaf 1-1-2013 wordt zeer ingewikkeld doordat er twee groepen ontstaan (starters en doorstromers)
  • Afschaffing provisie (adviseurs moeten op factuur gaan werken)
  • Studiefinanciering wordt als lening beoordeeld
  • Blokhypotheek zit vanaf 2014 in de NHG-regels, maar welke bank biedt die al aan?
  • Nieuwe NHG-regels met betrekking tot het toetsen van de maximale hypotheek bij scheiding (werkelijke last-toets)
  • Het maximale voordeel van de hypotheekrenteaftrek wordt vanaf 2020 in grotere stappen verlaagd naar 37,05%
  • Verlaging van het Eigen Woning Forfait naar 0,6% (is nu 0,75%)
  • Afschaffen van de Wet-Hillen


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Gerelateerd

Reacties

31 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 september 2020 12:50
    Mooie opsomming Jos.

    Het zegt toch iets van een wanbeleid van de overheid.
    Tweederde van starters komen niet aan een hypotheek.
    Dit is gewoon rampzalig.

    Als je als overheid niet kijkt naar de gevolgen van je beleid en regels, dan ben je als overheid geen knip waard.

    Als consument gaan wij een contract aan van 30 jaar met een bank.
    En dan worden regels eenzijdig veranderd door de overheid.

    Hoe kun je als consument jezelf beschermen dat je een verantwoordde beslissing neemt en je kan committeren voor 30 jaar.

    Een contract met de bank voor 30 jaar wordt onderuit geschoffeerd door de overheid en moet je als burger plotseling alles uit de kast halen om het weer gefinancierd te krijgen.

    Als consument ging je ervan uit dat je voor 30 jaar je belastingvoordeel zou krijgen. Dat was de beslissing die je nam en dan krijg je te maken met een onbetrouwbare overheid die ervoor zorgt dat je woonlasten anders en hoger worden.
    Wordt de huursubsidie nu ook meteen afgeschaft ???

    Dit valt niet te rijmen en vingertje wijzen gaat altijd naar de burger.
    Ik heb artikel gelezen dat NL burgers altijd plichtsgetrouw de schulden aflossen.
    Tijdens de crises hadden banken uberhaupt niet veel hoeven af te schrijven.

    De grootste stroppenpot waren de obligaties en bedrijfs kredieten en de inschrijving op bedrijven als WIRECARD. Onvoorstelbaar. Een Miljard in stroppenpot en banken en overheid komen dan met Loan -to- Value regels voor consument.
    Beetje omgekeerde wereld.

    Maar door de media wordt er stelselmatig gecommuniceerd dat NL burgers wanbetalers zijn.

    Dat is pertinent niet waar. Overheid verdraait de regels en burger is de dupe (maar ze betalen zonder morren gewoon hun hypotheek en schulden).
    Ga je van een belegging, aflossing hyupotheek naar annuiteit of lineair... De burger doet dat gewoon en betalen netjes alles terug, ondanks dat maandelijkse aflossing hoger worden.

    In de glorieuze tijden, als je lening eerder ging aflossen, moesten burgers een boeterente betalen omdat banken dan hun verdiensten kwijtraakten (weet je het nog).

    Kunnen wij nu ook boetes uit sturen naar de overheid als ze regels veranderen en wij onze belasting voordeel kwijtraken en hogere maandlasten voor onze kiezen krijgen ?.

    Het blijft in mijn optiek een machtspelletje van de overheid en banken.

    Geld naar de burger wordt verboden en geld naar kapitaalmarkt, europese landen, klimaat, obligaties krijgen voorrang.
    Als 2 /3 niet eens aan een hypotheek kan komen, waarom verander je de regels niet ? (omdat : dan komt Aap uit de mouw weer --> Burgers lenen onverantwoord, gaan regels niet versoepelen, maar betalen ze nooit terug dan ??, maken NL consument een puinhoop van hun hypotheekschuld...ehhhh..)

    Dus zodra banken in de problemen komen, dan voeren ze de schuldenlast van de burgers in NL naar voren als een probleem.
    Geld wat vrijkomt voor banken in de problemen, worden weer mooie obligaties gekocht uit Griekenland, Iralie, Spanje.

    En zo begint het weer van voor af aan.


    Voor meer dan twee derde (68%) van de Nederlandse starters is een koophuis momenteel onbereikbaar. De vooruitzichten zijn bovendien niet rooskleurig. Meer dan driekwart denkt namelijk dat het in het komende jaar alleen nog maar lastiger gaat worden. De conclusies komen naar voren in onderzoek in opdracht van hypotheekadviseur Viisi.

    Onvoldoende inkomen voor een koopwoning is allang geen probleem meer voor alleen lager- of middelbaar opgeleide starters (75%). Ook hoogopgeleide starters ondervinden steeds meer moeite om zich te kwalificeren voor een hypotheek (58%). De tijd dat een universiteitspapiertje een garantie was voor een leven lang een goed en bestendig inkomen ligt sowieso al achter ons, het hoge prijsniveau van Nederlandse woningen doet de rest.

    Woningmarkt op slot
    “Dat starters met over het algemeen hogere salarissen zelfs geen mogelijkheid zien om een eigen woning te kopen, laat zien hoe erg de huidige woningmarkt op slot zit”, zegt Michiel Goris, econoom bij Viisi Hypotheken. Veel starters zijn daarom gedwongen te huren, wat als nadeel heeft dat zij geen vermogen opbouwen en minder kans hebben om spaargeld op te bouwen. Wat weer tot gevolg heeft dat ze minder gelegenheid om eigen geld in te leggen en dus afhankelijk zijn van schenkingen om een woning te kunnen kopen.


  2. forum rang 9 objectief 11 september 2020 13:46
    quote:

    bdj schreef op 11 september 2020 13:28:

    het gaat niet om de absolute getallen. Het gaat om de basis van vertrouwen / wantrouwen.

    Ieder die financieel een huishouden beheert, weet dat je veranderingen moet doorvoeren en niet alles bij het oude moet laten.
    Die subsidies via hypotheekrente hadden al jaren geleden afgeschaft moet worden.
  3. forum rang 5 Porscheknakker 11 september 2020 14:24
    quote:

    objectief schreef op 11 september 2020 13:46:

    [...]

    Ieder die financieel een huishouden beheert, weet dat je veranderingen moet doorvoeren en niet alles bij het oude moet laten.
    Die subsidies via hypotheekrente hadden al jaren geleden afgeschaft moet worden.
    U zult waarschijnlijk een huurder zijn. Ik zou met uw zienswijze akkoord kunnen gaan indien de huurmatiging voor de huurders ook volledige afgeschaft zou worden.
    Huurmatiging is ook te zien als een subsidie, die door de belastingbetaler betaald moet worden.

    Overigens, wij hebben een regering, die niets positiefs kan verzinnen. Deze regering verzint alleen maar lapmiddelen om de tekorten weg te nemen.
    Wie zal dit alles moeten betalen? Antwoord: mensen met een midden-inkomen.
    Max Verstappen en de koninklijke familie zeker niet. Hun vermogen, waar ze al geen raad meer mee weten worden buiten beschouwing gelaten. Bijstandsklanten ook niet, want die krijgen alles vergoed en klagen alleen maar omdat ze willen leven als iemand die 40 uren per week werkt.
  4. [verwijderd] 11 september 2020 22:05
    quote:

    objectief schreef op 11 september 2020 13:46:

    [...]

    Ieder die financieel een huishouden beheert, weet dat je veranderingen moet doorvoeren en niet alles bij het oude moet laten.
    Die subsidies via hypotheekrente hadden al jaren geleden afgeschaft moet worden.
    Niet elke verandering is goed.

    Je kunt de burger niet opzadelen (of aansporen) met een financiele contract van 30 jaar als je de condities en voorwaarden waar de hypotheek op gebaseerd is, weer om 4 jaar wijzigt omdat een Minister plotseling het licht heeft gezien.

    Je gaat anders piepen als je een huurcontract hebt en overheid besluit om voor alle huurwoningen de huurders zelf te laten opdraaien voor onderhoud en gasvrij maken vd woning.

    Of dat je voor 10.000 euro geinvesteerd hebt in zonnepanelen en dat overheid je extra gaat belasten voor de energie die je weer terugleverd.
    Waarom..., omdat Kabinet geld moet overdragen aan Brussel.

    Of jouw hybride auto extra zwaar gaat belasten dan fossiele. Waarom, gewoon omdat een Minister zn budget glad moet strijken.

    Of dat jouw investeringen om je huis te verduurzamen en CO2 neutraal te krijgen, dat jouw Overheid besluit om huishoudings extra te belasten met 20% milieu toeslag.
    Waarom, omdat de AOW betaalbaar moet blijven.

    Als je de burger opzadelt met eerst kosten door ze te laten investeren of door het kopen van een eigen huis, dan is het van belang dat je niet de regels gaat veranderen waardoor ze in de problemen raken of dat huizenmarkt op slot ligt.

    Met de hypotheekmarkt is Kabinet in de problemen geraakt door de veranderingen zoals Jos het mooi heeft opgesomd.

    Overheid heeft geen lange termijn visie omdat elk 4 jaar krijg je een andere Minister die weer zichzelf wil bewijzen en geen oog heeft voor lange termijn visie.

  5. forum rang 9 josti5 12 september 2020 15:39
    Jos, volgens ontbreekt aan je (lange!) lijst nog het feit, dat de winst op de verkoop van het ene huis wordt afgetrokken van de hypotheek-aftrekbaarheid op het volgende huis.

    Dus: aankoop huis 1 200K, met hypotheek 200K, (aanvankelijk) 100% rente-aftrekbaar, verkoop 400K = 200K winst.
    Aankoop huis 2 500K met hypotheek 500K, min 200K winst op 1e huis = 300K aftrekbaarheid hypotheekrente, dus 60% rente-aftrekbaar.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 13 september 2020 04:42
    quote:

    Dagelijkse Kost schreef op 11 september 2020 14:24:

    [...]
    U zult waarschijnlijk een huurder zijn. Ik zou met uw zienswijze akkoord kunnen gaan indien de huurmatiging voor de huurders ook volledige afgeschaft zou worden.
    Huurmatiging is ook te zien als een subsidie, die door de belastingbetaler betaald moet worden.
    ...
    Over welke huurmatiging heeft u het in vredesnaam?

    En als er al ergens huurmatiging is, hoe komt u erbij dat die door de belastingbetaler betaald wordt? Woningcorporaties krijgen geen subsidie! Integendeel, ze betalen zich blauw aan de verhuurdersheffing en andere belastingen.
    Als er al huren gematigd zijn betekent dat dat de corporaties minder inkomsten hebben, dus minder kunnen renoveren of nieuw bouwen. Heeft helemaal niets met subsidie te maken.

  7. taurus86 16 september 2020 08:13
    De HRA - als je die al wil behouden - moet gekoppeld worden aan de WOZ waarde van het project bij eerste ingebruikname. (nieuwbouw). Van de reeds bestaande woningen kan eenmalig de WOZ waarde worden bepaald, die hiervoor gebruikt gaat worden. Bijv. WOZ waarde 2015.
    Deze vastgestelde WOZ waarde wordt jaarlijks met lineair 2% verlaagd, tot uiteindelijk 40%.
    Een woning die op de markt komt, heeft nog een HRA aftrekwaarde al naar gelang er reeds op is afgeschreven.
    Een simpel systeem, alleen kost het waarschijnlijk de hypotheekadviseur zijn brood. Sorry Jos. Maar voor de koper een voordeel omdat de marktwaarde, deels wordt bepaald door de 'resterende' HRA aftrekwaarde.
  8. Da Freeze 16 september 2020 15:33
    Nu sluiten starters een annuïteiten- en/of lineaire hypotheek af, om gebruik te kunnen maken van de hypotheekrenteaftrek. Bij deze hypotheekvormen wordt het hypotheekbedrag in maximaal 30 jaar afgelost.

    Bij afschaffing van de renteaftrek zijn dit soort hypotheken niet meer aantrekkelijk, en zal de aflossingsvrije hypotheek weer vaak worden afgesloten. Waarom zou een starter zijn hele hypotheek aflossen? Ik ben zeer benieuwd hoe Brussel daar dan weer over gaat denken.


    Ik heb een lineaire hypotheek afgesloten zonder waarde te hechten aan de HRA. Dat is voor mij een bonus, ik weet dat deze overheidsregel net zoveel waard is als Zimbabwaanse dollars en Italiaanse staatobligaties.

    Ik heb een lineaire hypotheek afgesloten omdat dit na 30 jaar het goedkoopste is voor mij. Je betaalt onderaan de streep het minst voor je woning en de bank harkt het minst aan rente binnen.

    Alle andere systemen kosten de huizenkopers allemaal meer, maar dat is een keuze die je maakt. Aflossingsvrij is een voordelige optie, maar met het risico op onder water staan op het moment dat jij wilt of erger nog, moet verkopen, krijg ik al slapeloze nachten.

    Binnen 30 jaar is de woning van mij, of het nu 50k of 500k waard is.
  9. Rubicon 17 september 2020 11:48
    "Waarom mag iemand met zijn inkomen wel een huurprijs van €1.000 betalen maar is een hypotheek van €800 bruto per maand is niet mogelijk?"

    Dat lijkt me nogal eenvoudig. Als geldverstrekker wil je zekerheid dat de hypotheek betaalbaar blijft. Nu en in de toekomst. Dus liggen de eisen voor financiering hoger. Ik zou ook geen geld uitlenen als ik geen zekerheid had op terugbetaling en/of onderpand.

    In geval van huren is dat natuurlijk niet zo. Daar is geen sprake van financiering, of het moet de huursubsidie zijn. Echter dat komt uit overheidsbestedingen en dus niet uit de zak van de verhuurder.
    Verder is het onderpand al in bezit van de verhuurder en kan bij huurachterstand de huurder uit zijn gehuurde woning worden gekieperd, waarna de verhuurder de woning weer kan aanbieden.
  10. Petja100 17 september 2020 20:16
    quote:

    Da Freeze schreef op 16 september 2020 15:33:

    Nu sluiten starters een annuïteiten- en/of lineaire hypotheek af, om gebruik te kunnen maken van de hypotheekrenteaftrek. Bij deze hypotheekvormen wordt het hypotheekbedrag in maximaal 30 jaar afgelost.

    Bij afschaffing van de renteaftrek zijn dit soort hypotheken niet meer aantrekkelijk, en zal de aflossingsvrije hypotheek weer vaak worden afgesloten. Waarom zou een starter zijn hele hypotheek aflossen? Ik ben zeer benieuwd hoe Brussel daar dan weer over gaat denken.


    Ik heb een lineaire hypotheek afgesloten zonder waarde te hechten aan de HRA. Dat is voor mij een bonus,
    U bent een bezoeker van iex.nl, niet bepaald de meest gemiddelde Nederlander :-)
  11. Da Freeze 18 september 2020 09:27
    quote:

    Petja100 schreef op 17 september 2020 20:16:

    U bent een bezoeker van iex.nl, niet bepaald de meest gemiddelde Nederlander :-)
    Lol, dat is waar. Maar als wat Jos omschrijft waar is, dan kiezen dus ook veel goedbetaalde/goedgeschoolde mensen voor voordeel op korte termijn en niet voor rendement/vermogen voor de lange termijn. Ieder zijn keuze natuurlijk, maar banken mogen aan mij zo weinig mogelijk verdienen. :)
  12. crypt 18 september 2020 13:24
    En weer blijkt onze politiek zo onbetrouwbaar als wat. Schandalig! Een financiële planning tot je pensioen kan je wel in de prullenbak gooien. Mensen komen in de financiële problemen door korten op pensioenen, hypotheek aanpassing alsof het niks is. Maar goed, we maken wel bakken met geld over aan de zuidelijke landen (21 miljard, meer volgt...) zodat zij gewoon met 62 met pensioen kunnen, zorgpersoneel hier heeft pech, daar krijgen ze er geld bij... ons geld. Grove schande is het.
31 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links