Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Een kwartaal om niet snel te vergeten

Een kwartaal om niet snel te vergeten

Afgelopen dagen werden de tweede-kwartaalresultaten van de grote olie- en gasbedrijven gepubliceerd. Voor alle bedrijven zagen die cijfers er veel slechter uit dan die van een jaar geleden. De Coronacrisis zorgde voor een ongekende vermindering van de vraag naar olie en gas en dat had zijn weerslag op de prijzen.

Toch zijn er ook opvallende verschillen tussen de resultaten. De winst (adjusted earnings, gecorrigeerd voor afschrijvingen) was voor Shell en Total nog steeds positief, maar voor BP, Chevron en ExxonMobil negatief.

Shell verlaagde het dividend al in het eerste kwartaal en BP volgde nu. Total, Chevron en ExxonMobil hebben het dividend (nog) niet verlaagd. Waar komen deze grote verschillen vandaan?

Shell en Total: winstgevend bij $30 per vat

Opvallend is dat Shell en Total nog steeds positieve cijfers schreven voor de gecorrigeerde winst van respectievelijk $638 miljoen en $126 miljoen. En dat voor een kwartaal met een gemiddelde olieprijs (Brent) onder de $30! De Amerikaanse majors, ExxonMobil en Chevron, leden hier een verlies van respectievelijk $1 miljard en $3 miljard.

De reden hiervoor is tweeledig. De Europese majors hebben lagere break-even kosten. Zij zijn al langere tijd kritischer met het opzetten van nieuwe projecten. Daarbij speelt klimaatverandering ook een rol. Alleen de beste projecten, veelal die met de laagste break-evenkosten, komen door het selectieproces. De Europeanen zijn bovendien minder actief in relatief dure schalieolie dan ExxonMobil en Chevron (Total zelfs in het geheel niet).

Grotere tradingdivisies

Daarnaast hebben de Europese majors grotere tradingdivisies. Een grote opslagcapaciteit geeft goede mogelijkheden om in tijden van contango (hogere prijzen voor olie bij levering in de toekomst) veel geld te verdienen. ExxonMobil en Chevron zijn hierin veel minder actief. De tradingafdelingen van Mobil en Texaco zijn indertijd, na de fusies/overnames met/door Exxon en Chevron, opgedoekt.

Voor Shell maakte trading het verschil uit tussen winst en verlies dit kwartaal. Hoe groot de winst uit trading was wordt niet bekendgemaakt, maar dat de raffinage- en tradingdivisie een winst van $1,5 miljard maakte - in een kwartaal waarin raffinaderijen met verlies draaiden - is veelzeggend.

Grote verschillen in afschrijvingen

Er waren ook grote verschillen in de afschrijvingen. Voor Shell waren deze $16,8 miljard (met een groot aandeel gas), voor Total $8,1 miljard (vooral Canadese oliezanden) en voor Chevron $5,3 miljard (waaronder alle assets in Venezuela).

Voor Shell worden de afschrijvingen vooral ingegeven door lagere olie- en gasprijzen op de korte termijn, tot 2023, aan te nemen. Dat is puur aan de Coronacrisis gerelateerd en niet aan de energietransitie.

Voor afschrijvingen op bijvoorbeeld Canadese oliezanden ligt dat anders: deze assets kunnen vanuit technisch oogpunt nog wel 30 of 40 jaar produceren, maar het wordt steeds onwaarschijnlijker dat dit ook echt gaat gebeuren.

ExxonMobil heeft nog niet afgeschreven. Het liet de deur wel open voor een afschrijving aan het eind van dit jaar. Dat zou behalve een financiële afschrijving naar mijn inschatting dit keer ook een afboeking van reserves kunnen inhouden. Hier zit nog veel pijn in het vat. Hoewel het deze prijzen niet deelt, lijkt ExxonMobil tot nu toe met relatief hoge toekomstige olieprijzen te rekenen.

Hoe houdbaar is het dividend van ExxonMobil?

Shell en Equinor verlaagden het dividend al na het eerste kwartaal. ENI en BP volgden de afgelopen dagen. Voor Chevron lijkt een dividendverlaging niet noodzakelijk; het bedrijf begon aan de coronacrisis met de laagste gearing (schuldratio) van alle majors (16%).

Ook Total lijkt aan een dividendverlaging te ontsnappen; de gearing is lager dan die van Shell en het bedrijf heeft aangegeven dat het met een olieprijs van ongeveer $40 cashflow-neutraal is (na betaling dividend).

ExxonMobil zit in het lastigste parket. Het heeft een verlaging van de investeringen relatief lang uitgesteld en de gearing loopt nu snel op. Het geeft zich zelf nu een half jaar om er met bezuinigingen (en hopelijk aantrekkende marktomstandigheden) doorheen te komen. Het is geen gegeven dat dat gaat lukken; de break-evenkosten van ExxonMobil zijn relatief hoog.

Een dividendverlaging is niet zomaar een vrije keuze. De link tussen gearing en de kosten van financiering is dermate sterk dat een bedrijf op een gegeven moment geen keuze meer heeft, hoe graag het management dat ook zou vermijden met het oog op de belangen van aandeelhouders.

De gearing van BP was dermate hoog opgelopen dat de huidige dividendverlaging alom verwacht werd.

BP beloond voor de verandering in strategie

BP is verder een verhaal apart. De Britse energiereus halveerde het dividend en de afschrijvingen waren in totaal met $16,6 miljard van vergelijkbare hoogte als die van Shell (waarbij BP ook afschreef op exploratie-assets).

Toch ging de koers na het publiceren van de cijfers met 7% omhoog. De markt snakt naar een verhaal waarbij het beleggen in dit soort bedrijven voor institutionele beleggers weer acceptabel wordt en Bernard Looney, de nieuwe CEO van BP, kwam met zo'n verhaal: van integrated oil company naar een zero carbon international energy company.

Het probleem voor BP: zo'n bonus kan slechts eenmalig worden geïncasseerd. Hierna zal het bedrijf weer op zijn prestaties worden beoordeeld.

Het belooft wat voor Shell als ooit, vroeger of later, een nieuwe CEO daar een vergelijkbaar verhaal presenteert. Voor een deel van de Britse financiële wereld kan dat moment niet vroeg genoeg komen.

BP gaf aan dat het de meer onaantrekkelijke olie- en gasvelden, met relatief hoge kosten en een lange tijdsduur om te produceren, wil verkopen en dat naar verwachting de productie in 2030 daarmee met 40% zal zijn gedaald.

Een dergelijke aankondiging geeft aan hoezeer de wereld van energie nu aan het veranderen is. Het aanhouden van een aandeel in Rosneft lijkt op de lange duur onverenigbaar met de nieuwe BP-strategie.

Een zijwaartse beweging voor de olieprijs

Centraal staat hoe snel de olievraag zich weer herstelt. Na een daling van ongeveer 100 naar minder dan 75 miljoen vaten per dag tussen januari en april, heeft de vraag zich nu hersteld tot ongeveer 90 miljoen vaten per dag.

Hoelang gaat dat laatste stuk duren nu er in verschillende landen maatregelen genomen moeten worden om de nieuwe stijging van het aantal coronagevallen binnen de perken te houden?

OPEC+ (inclusief Rusland) heeft zich goed gehouden aan de productiebeperkingen tot nu toe (in totaal 9,7 miljoen vaten per dag), maar heeft nu steeds meer de neiging de kraan wat verder open te draaien. Dat zal de nodige balanceerkunst vereisen.

Voorlopig lijkt de olieprijs zijwaarts rond de $40 verder te gaan. Veel lager doet OPEC+ te veel pijn. Bij een veel hogere prijs gaat de productie van olie met een hogere kostprijs buiten OPEC+ te snel weer toenemen vanaf het huidige lage niveau.

Er is een verder herstel van de vraag nodig voordat de prijzen weer naar $50-60 per vat kunnen.

Total blijft favoriet

De majors met hun aanwezigheid in de hele keten (van put tot pomp) en lagere financieringskosten doen het beter dan de kleine bedrijven. Schalieolie, met hogere break-evenkosten, blijft het qua resultaten slecht doen.

Onder de majors blijft Total mijn favoriet, zoals ik in een aantal columns sinds 2017 heb aangegeven. Het bedrijf combineert het beste van twee werelden. Het heeft lagere break-evenkosten dan ExxonMobil en een hogere verhouding tussen reserves en productie dan Shell (de major met de laagste verhouding op dit gebied).

Het bedrijf heeft bovendien een track record van overnames (Maersk Oil and Gas, Tullow Uganda, 50% van blok 58 offshore Suriname) in tijden van lage olieprijzen.

Suriname wordt een nieuw kerngebied voor Total. De recente derde ontdekking op rij had een ongekend grote kolom van lichte olie en condensaat van 278 meter. Het concern heeft de code gekraakt om offshore Suriname olie te vinden, zoals ExxonMobil dat eerder in Guyana deed.

Total heeft voor beleggers het nadeel van een Franse transactiebelasting (0,3% van het aankoopbedrag) en een dividendbelasting die gedeeltelijk kan worden teruggevraagd.

Maar naar mijn inschatting wordt dat meer dan gecompenseerd door het potentieel van het concern. Over de laatste drie jaar deed de koers van het aandeel Total het bijna 40% beter dan die van Shell en ExxonMobil; ruim 15% beter dan die van BP en was de koersontwikkeling vergelijkbaar met die van Chevron. Het dividendrendement ligt op dit moment rond de 8%.


Jilles van den Beukel is geofysicus. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Volg Van den Beukel ook via Twitter: @JillesAppelscha

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jilles van den Beukel

Jilles van den Beukel is geofysicus en energie specialist bij HCSS (the Hague Centre for Strategic Studies). Sinds 2016 schrijft hij over de olie- en gasindustrie op zijn blog JillesonEnergy.

Meer over Jilles van den Beukel

Recente artikelen van Jilles van den Beukel

  1. jul '21 Vijf redenen voor de stijgende gasprijzen 8
  2. jun '21 Hoe lang gaat de rally in grondstoffen duren?
  3. apr '21 Een nieuwe wereld voor de oliemarkten 23

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. Dr. Watson 6 augustus 2020 05:48
    Jilles

    Prima artikel. Iedereen heeft problemen maar Total het minst.

    Het olie aanbod zal zich niet zo snel herstellen:
    - Oliemmaatschappijen hebben de cash niet meer om te investeren en de banken zijn niet zo happig om the investeren in oliie en gas
    - Men boort niet meer dus het aanbod blijft zakken - in de VS met 75% en internationaal met 50%

    www.businesswire.com/news/home/202007...
  2. dmv 6 augustus 2020 06:22
    Hi Jilles,

    Dank voor een goed stuk, lees je altijd met veel plezier.

    Geen idee of je de reacties onder je stukken ziet maar probeer het toch via deze weg. Ik ben nu zo'n 10 jaar actief binnen en rondom de LNG industrie en zie de komende 10 - 20 jaar als de periode waarbij majors die daar goed zitten flinke rendementen op hun investeringen kunnen laten zien. Met die blik kijk ik dan ook naar de majors en zijn ook bij mij Total en Shell favoriet (zitten nog andere aspecten dat begrijp je).

    De reden dat ik bij Shell uitkom is dat ik risico zie in de porto van Total zoals met hun deelneming in Novatek en hun russische projecten en recent de acquisitie van het te bouwen LNG project in Mozambique.

    Tot nu toe zit ik mega scheef (lees fout) met Shell ipv Total, vroeg me af hoe jij naar bovenstande kijkt.
  3. Jilles van den Beukel 6 augustus 2020 13:23
    quote:

    dmv schreef op 6 augustus 2020 06:22:

    Hi Jilles,

    Dank voor een goed stuk, lees je altijd met veel plezier.

    Geen idee of je de reacties onder je stukken ziet maar probeer het toch via deze weg. Ik ben nu zo'n 10 jaar actief binnen en rondom de LNG industrie en zie de komende 10 - 20 jaar als de periode waarbij majors die daar goed zitten flinke rendementen op hun investeringen kunnen laten zien. Met die blik kijk ik dan ook naar de majors en zijn ook bij mij Total en Shell favoriet (zitten nog andere aspecten dat begrijp je).

    De reden dat ik bij Shell uitkom is dat ik risico zie in de porto van Total zoals met hun deelneming in Novatek en hun russische projecten en recent de acquisitie van het te bouwen LNG project in Mozambique.

    Tot nu toe zit ik mega scheef (lees fout) met Shell ipv Total, vroeg me af hoe jij naar bovenstande kijkt.
    Het is juist gas, en de rendementen op bv LNG, waar ik me toch wel wat zorgen over maak. Zowel voor Total als Shell.

    Met de volumes van gas, en meer nog LNG, zal het wel goedkomen. Maar hoe zit het met de winstgevendheid? Gasprijzen gingen al niet goed voor de coronacrisis door overaanbod LNG. Schalieolie geeft sinds 2014 een soort van plafond (60-70 dollar Brent) voor de olieprijzen (een zacht plafond misschien maar toch). Gaat schaliegas ook een soort van plafond geven voor de gasprijzen van Henry Hub plus $2 - $3 voor liquefactie plus transport?

    Wordt LNG daarmee een vechtmarkt waarbij de laagste kosten producenten in het voordeel zijn? Want dat is Qatargas, gevolgd denk ik door VS schaliegas en Novatek, en dan pas LNG Canada, Australië, Mozambique (uit het hoofd, ik heb ergens een figuur liggen die ik zo snel niet vind). Dat is een punt van zorg voor zowel Shell als Total.

    Wat Novatek betreft: winstgevendheid Novatek staat of valt denk ik ook met de belastingvrijstellingen die ze hebben. Die zullen voorlopig wel blijven zolang Rusland wil groeien in LNG. Maar de belangen van buitenlandse aandeelhouders is niet iets wat voor Putin hoge prioriteit heeft.

  4. Jilles van den Beukel 6 augustus 2020 14:16
    quote:

    Noyby schreef op 5 augustus 2020 14:32:

    Jilles, als iemand jouw adviezen had gevolgd de afgelopen jaren, hoeveel verlies had hij dan eigenlijk gehad? Moet je inmiddels niet concluderen dat fossiel geen goede belegging meer is, afgezien misschien voor daytraders en korte termijn speculanten?
    Als we toekomstige koersbewegingen konden voorspellen op basis van de performance in het verleden dan was beleggen makkelijk.

    Ik kan niet beter doen dan aangeven wat me de beste keuzes lijken binnen het gebied wat ik volg en waar ik (hopelijk) wat expertise heb. In het kort stel ik: begin niet aan schalieolie/gas, wees voorzichtig met de service industry (met uitzondering van een niche als FPSO’s, SBM dus) en focus op de majors (met een voorkeur voor Total); áls je althans in dit segment wil zitten.

    Andere sectoren deden het veel beter. Maar hoe houdbaar is nu de hoge koers/winst verhouding van bv Ørsted, actief in windenergie? Windenergie wordt een vechtmarkt met hoge volumes; en lage marges. Daarbij horen lage multiples voor de koers/winst; geen hoge.

    Energiesector heeft het belabberd gedaan afgelopen jaren, absoluut. Daarvoor zijn denk ik een aantal oorzaken:
    - Schalieolie en schaliegas die wereldwijd de prijzen drukken
    - Coronacrisis en bijbehorende gevolgen voor gas, olievraag en prijs
    - Klimaatverandering, Energietransitie

    Maar er zijn ook positieve dingen: kosten zijn gedaald en met een olieprijs rond de 50 dollar per vat kunnen de majors winst maken, en dividend betalen, zoals ze vroeger deden met 100 dollar per vat. Een prijs van 50-60 dollar is denk ik reëel als we corona achter de rug hebben. Samen met een plateau voor olie, en een licht stijgende vraag voor gas, de komende 10-20 jaar (ook in een twee graden scenario) is dat voor mij voldoende om een deel van de portefeuille in olie en gas te aan te houden.

    Maar de tijd dat bv Shell een weduwen en wezen fonds was is definitief voorbij. En misschien is de tijd van weduwen en wezen fondsen wel definitief voorbij.
  5. Felix07 6 augustus 2020 17:01
    Wat een plezier om deze sterke column met nuttige en beschaafde reacties daarop te lezen. Dank Jilles en anderen.

    Ik heb Shell in de portefeuille omdat ik bij Shell kostendiscipline zie in business development en M&A die ik bij andere grote bedrijven niet zie. Bijvoorbeeld na de overname van Eneco schreef de media dat 'Shell is afgetroefd, heeft achter het net gevist etc'. Ik ben het daar echter niet mee eens. Shell heeft vastgehouden aan haar eigen berekeningen en heeft zich niet laten meeslepen om meer te bieden dan de waarde van Eneco. Dat getuigt van discipline en karakter dat veel managers ontberen in hun drang om deals te sluiten. Academische literatuur toont keer op keer aan dat het grootste deel van de M&A-activiteiten waarde vernietigt, dus ik ben blij dat daar bij Shell terughoudendheid in is.

  6. Felix07 6 augustus 2020 17:02
    Wat een plezier om deze sterke column met nuttige en beschaafde reacties daarop te lezen. Dank Jilles en anderen.

    Ik heb Shell in de portefeuille omdat ik bij Shell kostendiscipline zie in business development en M&A die ik bij andere grote bedrijven niet zie. Bijvoorbeeld na de overname van Eneco schreef de media dat 'Shell is afgetroefd, heeft achter het net gevist etc'. Ik ben het daar echter niet mee eens. Shell heeft vastgehouden aan haar eigen berekeningen en heeft zich niet laten meeslepen om meer te bieden dan de waarde van Eneco. Dat getuigt van discipline en karakter dat veel managers ontberen in hun drang om deals te sluiten. Academische literatuur toont keer op keer aan dat het grootste deel van de M&A-activiteiten waarde vernietigt, dus ik ben blij dat daar bij Shell terughoudendheid in is.
  7. dmv 10 augustus 2020 11:10
    Helder, dank voor de reactie.

    De partijen binnen de de LNG markt zijn positief over de toekomstige marges aangezien de vraagt niet alleen groter maar ook breder zal worden denken ze, niet alleen energie maar ook transport.
    Ik volg je inderdaad dat ik dit zelf nog moet zien.

    Het zou mij niet verbazen als tijdens de consilidatie slag die we gaan zien in de US de verschillende reserves flink naar beneden zullen komen, dat zal de productie omlaag brengen en daar hou ik me dan maar even aan vast.

    Nogmaals dank,
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links