Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Paniek in hypotheekland

Paniek in hypotheekland

Wie een huis koopt, heeft meestal met diverse partijen te maken. U moet dan denken aan de verkopers, verkopende makelaar, aankopende makelaar en de hypotheekadviseur.

Paniek

De meeste huizenbezitters hebben een hypotheek nodig en moeten deze binnen een bepaalde tijd (ontbindende voorwaarden) regelen. Nu tijdens de coronacrisis is er “lichte” paniek in hypotheekland. Banken die eerst hebben geroepen dat zij hun bestaande klanten gaan helpen als zij door de coronacrisis hun hypotheek tijdelijk niet kunnen betalen, hebben de eisen voor nieuwe klanten flink verzwaard. Hierbij moet u bijvoorbeeld denken aan:

  • Flexwerkers die meer eigen middelen moeten aantonen;
  • Het vermogen dubbele maandlasten (twee koopwoningen) te betalen moet voor een langere periode worden aangetoond;
  • Werkgevers worden gebeld als er sprake is van bepaalde loondienst met een intentieverklaring (navraag naar de intentieverklaring);
  • Bij een overbruggingshypotheek moeten meer eigen middelen worden aangetoond;
  • Een werkgeversverklaring is nog maar twee maanden geldig in plaats van drie maanden.

Bovendien hebben alle banken in Nederland hun hypotheekrente verhoogd. Deze verhoging heeft er voor gezorgd dat banken het nog drukker hebben gekregen. Veel bestaande huizenbezitters hebben namelijk besloten om hun hypotheek over te sluiten. Zij willen zekerheid hebben met betrekking tot hun bruto maandlasten voor een langere periode. Hierbij wordt de (vaak hoge) boeterente voor lief genomen.

Verwerkingstijden lopen op

Persoonlijk denk ik dat deze verhoging tijdelijk is en dat over een paar maanden de hypotheekrente weer gaat dalen. Als het druk is bij de banken wordt wel vaker de rente verhoogd om de aanvragen op tijd te kunnen verwerken.

Helaas is het tegendeel nu aan de orde. Het is door de renteverhogingen nog drukker geworden. Hieronder een overzicht van de verwerkingstijden van enkele banken in Nederland als het hypotheekdossier volledig is aangeleverd en dus beoordeeld kan worden.

  De doorlooptijd (datum half juni)
  Eerste beoordeling Tweede beoordeling
Argenta 7 werkdagen  8 werkdagen aankopen
12 werkdagen oversluiten
Robuust 5 werkdagen  8 werkdagen aankopen
12 werkdagen oversluiten
Centraal Beheer 4 werkdagen  8 werkdagen aankopen
12 werkdagen oversluiten
HollandWoont 5 werkdagen  8 werkdagen aankopen
12 werkdagen oversluiten
Hypotrust 5 werkdagen  8 werkdagen aankopen
12 werkdagen oversluiten

Van bovenstaande verwerkingstijden wordt je als hypotheekadviseur niet vrolijk.

Ik kan mij nog goed herinneren dat de Rabobank in 2016 met een reclame kwam dat het afsluiten van een hypotheek bij hen binnen een week mogelijk was. Ik weet uit mijn eigen praktijk dat het nog sneller kan.

In ieder geval is bijna drie weken voor een boordeling van de hypotheekstukken erg lang. En als alles dan direct goed wordt aangeleverd is er geen probleem, maar dat laatste is vaak een utopie. In 90% van alle dossiers zal een bank nog nieuwe of aangepaste formulieren willen hebben. Ik hoef u niet te vertellen dat zoiets weer tijd gaat kosten.

Ontbindende voorwaarden

Ik adviseer aan mensen die nu een huis kopen om de termijn van de ontbindende voorwaarden op minimaal 7 à 8 weken te zetten. Hypotheekadviseurs hebben dan genoeg tijd om de hypotheek te regelen. Is de termijn korter dan kunnen er problemen ontstaan bij diverse banken in Nederland als die nog andere nieuwe formulieren willen hebben van de kopers.

Natuurlijk zal u dan roepen dat de termijn van de ontbindende voorwaarden met een bepaalde tijd (bijvoorbeeld een week) verlengd kan worden. Daar moet de verkoper echter wel toestemming voor geven.

De termijn van de ontbindende voorwaarden wordt meestal bepaald door de verkopende makelaar en niet door de verkopers. Het is triest te constateren dat veel verkopende makelaars nog steeds aandringen op een termijn van 4 à 5 weken voor de ontbindende voorwaarden.

Waarom horen we niets van de makelaarsorganisaties? Die kunnen nu toch voorstellen om (tijdelijk) een vaste termijn van 8 weken in het leven te roepen? Iedere koper, verkoper, makelaar, bank en hypotheekadviseur weet dan precies waar hij/zij aan toe is. Dit voorkomt de paniek die nu wel degelijk toeslaat.

De hete aardappel

Veel hypotheekadviseurs gaan 'lelijk' doen tegen de werknemers van banken. Deze werknemers moeten wel iedere zaterdag overwerken. De druk wordt voor hen steeds groter, terwijl ze steeds meer klachten krijgen. En dan nog de banken die hun eisen betreffende het aanleveren van formulieren tussentijds wijzigen!

Als diverse makelaars op sociale media dan ook nog roepen dat iedereen een stapje harder moet lopen om de hypotheek rond te krijgen, dan weten ze echt niet wat er aan de hand is. Heel veel makelaars en taxateurs zijn zelf heel traag. Een koopakte opstellen kan binnen een paar dagen. Het komt helaas steeds vaker voor dat het twee weken in beslag neemt. Hetzelfde geldt voor een taxatie die ook twee weken duurt. Natuurlijk krijgt dan het NWWI de schuld, terwijl de taxateur gewoon lui en laks is.

Meewerken

Als alle partijen even goed meewerken (in deze coronatijd) dan leidt dit niet tot problemen voor de huizenbezitters. U moet dan denken aan het niet op tijd geregeld krijgen van een hypotheek. Nog erger is als de hypotheek na de ontbindende termijn helemaal niet doorgaat omdat een bank hem afwijst.

Gevolg is dan dat een koper 10% van de koopsom mag betalen, terwijl de koopwoning niet zijn eigendom wordt. Helaas worden er nog heel veel woningen gekocht zonder ontbindende voorwaarden.


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Gerelateerd

Reacties

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. info_124 26 juni 2020 13:37
    Ik heb dit lange getreuzel nooit begrepen, doch komt misschien, omdat ik uit de internationale grondstoffenhandel kom: de aanbieding gold, zolang de telefoonlijn open was, en dan was 60 seconden heel erg lang.
    Ooit eens ( rond 1980) een bedrijfskrediet aangevraagd, met huis als onderpand. De ABN man kon nog niet toezeggen, dat het dag was als hij de zon buiten zag schijnen, doch bij de RABO kon de betreffende beoordelaar 2 km van mijn huis verwijderd al een taxatie maken, want.. kende het huis van mijn buurman, zijnde gespiegeld aan de mijne, en hij gerelateerd aan de RABO. Kwartiertje en alles was rond. Overigens zijn ze inmiddels gedegradeerd tot aan ABN-bank: niet vooruit te branden.
    Voor mijn zoon eerst bij enkele banken gaan praten: wat kan hij max als hyp. krijgen ? Moeilijk, moeilijk, moeilijk.. stel je voor dat... de Marsmannetjes landen, een komeet met de aarde botst, de Russen samen met de Chinezen ons aanvallen.
    Mijn commentaar: als de VOC nu nog opgericht moest worden, ging het NIET door.
  2. forum rang 5 theo1 26 juni 2020 16:04
    Toen ik mijn hypo oversloot, zat ik me er ook steeds aan te ergeren dat het zo lang duurde voordat de bank weer eens reageerde. Ik werk zelf in de IT en wij doen realtime transactieverwerking, via SOAP. Is ook alweer niet cutting edge meer, tegenwoordig wil je REST. Dat duurt een paar milliseconden per transactie, dus ik zat me iedere keer weer te verbijten dat het steeds weer dagen duurde voor ik iets van de bank hoorde. Tot mijn adviseur er gek van werd dat ik steeds belde waarom de bank nog steeds niet had gereageerd en me uitlegde dat die banken nog steeds werken met transactietapes die in de nacht verwerkt worden. En in het weekend natuurlijk niet, want dan is er niemand om die tape in de mainframe te steken. Jaren '70 automatisering.
  3. @iPlof 28 juni 2020 19:45
    Blijft toch bijzonder al die mensen die enorm veel uitgeven aan hypotheken en bijkomende kosten zoals 'advies'. Gewoon eigen geld meenemen, met korte rente afsluiten via een internetbroker, daarna alle meevallertjes aflossen. Spoedig is je maandelijkse energierekening nog hoger dan je hypotheek en je jaarsalaris meer dan je hypotheek.
  4. [verwijderd] 28 juni 2020 23:38
    quote:

    @iPlof schreef op 28 juni 2020 19:45:

    Blijft toch bijzonder al die mensen die enorm veel uitgeven aan hypotheken en bijkomende kosten zoals 'advies'. Gewoon eigen geld meenemen, met korte rente afsluiten via een internetbroker....

    Moeten wachten ja. Ik zou advies maar overslaan inderdaad.
  5. geobeo 29 juni 2020 12:38
    quote:

    Gijp schreef op 28 juni 2020 23:40:

    Aankoopmakelaar? Kan toch niet Jos. Dit verhaal. Welke prijsklasse? 250k en modaal salaris? 400k en 2x dubbel modaal?
    Probeer anders hele zinnen te schrijven. Gaat makkelijker op een toetsenbord dan op een telefoon.

    Wel Nederlands gehad op school verder?

  6. chogogo 29 juni 2020 16:15
    quote:

    geobeo schreef op 29 juni 2020 12:38:

    [...]

    Probeer anders hele zinnen te schrijven. Gaat makkelijker op een toetsenbord dan op een telefoon.

    Wel Nederlands gehad op school verder?

    Ik snap Gijp, JIJ dus niet. Als JIJ het niet kunt volgen dan ga even bij JEZELF na of je Nederlands hebt gehad. En hoe maak jij uit dat het via een mobile is ?
  7. [verwijderd] 29 juni 2020 18:29
    quote:

    geobeo schreef op 29 juni 2020 12:38:

    [...]

    Probeer anders hele zinnen te schrijven. Gaat makkelijker op een toetsenbord dan op een telefoon.

    Wel Nederlands gehad op school verder?

    Het ging wat snel voor je? Zowel taal- als rekenonderwijs genoten.

    Jos zijn verhaal pleit ervoor om de duur van ontbindende voorwaarden op te rekken. Mijn vraag is, wat doet die makelaar helemaal voor zijn geld? En heb daarbij 2 casus (originele Latijnse spelling maakt geen onderscheid tussen enkel- en meervoud) gegeven, 1 met een onmogelijke financiering en 1 met een financiering die je binnen een uur kunt beoordelen als hypotheeknemer.

    In casus 2 zou ik het zeer kwalijk vinden als een makelaar het niet lukt het dossier rond te hebben in een normaal tijdsbestek van maximaal 6 weken. Twee maanden als gangbaar gaan vinden voor een financiering is absurd. Zit die bank maar achter de broek aan.

    Over jouw taalgebruik. Je eerste zin is maar 1 zin met een bijzin. Je verwijt mij wat jezelf doet. Spiegel?
  8. kuddedier 1 juli 2020 13:19
    Ik vind het toch altijd maar vreemd dat er een taxateur a 300 EUR nodig is om een inschatting te maken van het potentieele risico voor een bank. Dit terwijl onze overheid dit vol automatisch kan doormiddel van een WOZ waarde bepaling..

    Die bank heeft echt geen exacte waarde nodig om een risico berekening te maken, plus of min 10 procent is close enough. Trouwens een exacte waarde bepalen voor een huis is een illusie
  9. Mousje 1 juli 2020 14:24
    Ik mis in Jos' verhaal, de zgn. "execution only" hypotheek variant, waarbij je gelijk met de hypotheeknemer de zaken administratief regelt. Scheelt je ook nog de kosten die een hypotheekadviseur regelt, plus je bent sneller klaar.

    Wat mij wel eens hielp, was bij meneer de hypotheekadviseur aangeven dat je via internet een offert aanvraag bij MoneYou had ingediend. Bleek als olie op het vuur: opstellen en uitbrengen van de offerte verliep een stuk sneller dan vooraf voorgespiegeld.

    I.m.o. preekt Jos voor z'n eigen parochie en speelt hij de bankmedewerker de Zwarte Piet toe: een goede adviseur zorgt er gelijk voor dat alle documenten compleet en aanwezig zijn, hoef je je als klant ook niet sappel te maken om verouderde werkgeversverklaring.
  10. Mousje 1 juli 2020 14:32
    quote:

    kuddedier schreef op 1 juli 2020 13:19:

    Ik vind het toch altijd maar vreemd dat er een taxateur a 300 EUR nodig is om een inschatting te maken van het potentieele risico voor een bank. Dit terwijl onze overheid dit vol automatisch kan doormiddel van een WOZ waarde bepaling..

    Die bank heeft echt geen exacte waarde nodig om een risico berekening te maken, plus of min 10 procent is close enough. Trouwens een exacte waarde bepalen voor een huis is een illusie
    Bij ING kon je dat 8 jaar gleden inderdaad doen met je WOZ-waarde. Maar daar zijn ze er ook vanaf gestapt en of onafhankelijke taxaties overgegaan.
  11. [verwijderd] 1 juli 2020 15:27
    quote:

    info_124 schreef op 26 juni 2020 13:37:

    Ik heb dit lange getreuzel nooit begrepen, doch komt misschien, omdat ik uit de internationale grondstoffenhandel kom: de aanbieding gold, zolang de telefoonlijn open was, en dan was 60 seconden heel erg lang.
    Ooit eens ( rond 1980) een bedrijfskrediet aangevraagd, met huis als onderpand. De ABN man kon nog niet toezeggen, dat het dag was als hij de zon buiten zag schijnen, doch bij de RABO kon de betreffende beoordelaar 2 km van mijn huis verwijderd al een taxatie maken, want.. kende het huis van mijn buurman, zijnde gespiegeld aan de mijne, en hij gerelateerd aan de RABO. Kwartiertje en alles was rond. Overigens zijn ze inmiddels gedegradeerd tot aan ABN-bank: niet vooruit te branden.
    Voor mijn zoon eerst bij enkele banken gaan praten: wat kan hij max als hyp. krijgen ? Moeilijk, moeilijk, moeilijk.. stel je voor dat... de Marsmannetjes landen, een komeet met de aarde botst, de Russen samen met de Chinezen ons aanvallen.
    Mijn commentaar: als de VOC nu nog opgericht moest worden, ging het NIET door.
    hahaha...... geweldig stuk. Je hebt helemaal gelijk.

    Eigenlijk is het triest.
    Overheid strooit met geld.
    Banken die het geld moeten circuleren, houden het tegen.

    Rol van banken is dubieus en Overheid moet maatregel nemen om banken te verplichten om mensen die het heel zwaar hebben te ontzien.
    Strengere maatregel door de banken genomen voor ZZp enz... is niet de gedachtegang van de overheid om mensen te helpen.

    Wie gaat dit aan de bel trekken ??????

  12. [verwijderd] 3 juli 2020 11:02
    Beste Jos,
    Je beschrijft exact de praktijk zoals die nu speelt. Van de 10 dossiers moet je er tegenwoordig 7 de ontbindende voorwaarden verlengen. Klanten hijgen in je nek en denken dat jij je werk niet goed uitvoert. Dossierstukken die nu nog geldig zijn, zijn door veroudering weer verlopen. Hierdoor moet je weer nieuwe gegevens klant opvragen. Zo blijf je bezig met het uitvoeren van nutteloos werk waardoor je aan je normale werk niet toekomt. Om maar te zwijgen over de lange wachttijden voordat je een medewerker aan de lijn krijgt als je iets telefonisch wilt bespreken. Of de fouten die nu meer gemaakt worden door werkdruk / snelheid etc.. Dat telefonische wachttijd loopt bij sommige banken / providers op tot een uur. Waardeloos.
  13. [verwijderd] 3 juli 2020 11:09
    quote:

    Mousje schreef op 1 juli 2020 14:24:

    Ik mis in Jos' verhaal, de zgn. "execution only" hypotheek variant, waarbij je gelijk met de hypotheeknemer de zaken administratief regelt. Scheelt je ook nog de kosten die een hypotheekadviseur regelt, plus je bent sneller klaar.

    Wat mij wel eens hielp, was bij meneer de hypotheekadviseur aangeven dat je via internet een offert aanvraag bij MoneYou had ingediend. Bleek als olie op het vuur: opstellen en uitbrengen van de offerte verliep een stuk sneller dan vooraf voorgespiegeld.

    I.m.o. preekt Jos voor z'n eigen parochie en speelt hij de bankmedewerker de Zwarte Piet toe: een goede adviseur zorgt er gelijk voor dat alle documenten compleet en aanwezig zijn, hoef je je als klant ook niet sappel te maken om verouderde werkgeversverklaring.
    dit is echt een tekst geschreven door iemand die geen flauw benul heeft vd dageijkse praktijk.
20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links