Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Liveblog: Pharming, Buffett en AF-KLM

Liveblog: Pharming, Buffett en AF-KLM

Update 17:10 uur: Pharming?

Het beweegt, maar zoals altijd: waarom? Wij weten het niet - er is geen (in)formeel nieuws of geruchten zover wij zien of horen - en op het forum is er echt geen doorkomen aan. Er staat wel +7% op het bord en dat telt. 

 


Update 16.30 uur: Branchegenoot Unilever onderuit

Beiersdorf, een branchegenoot van Unilever, staat al de gehele dag meer dan 10% lager op de beurs. De maker van onder andere Nivea wil €70 tot €80 miljoen extra investeren in haar consumententak. Waarschijnlijk dat Unilever (-3,0%) hierdoor ook slecht ligt. (NK)


Update 16.15 uur: wisselende macro's

Zojuist kwamen er een aantal macro's binnen vanuit de VS. De Fabrieksorders over december vallen met een plus van 0,1% maand op maand behoorlijk tegen. De markt ging immers uit van een stijging van 0,5%.

De pending home sales, die een voorspellende indicator is over de stand van de Amerikaanse woningmarkt, viel juist enorm mee. Deze steeg in januari met 4,6% maand op maand daar waar economen rekenenden op een plus van 0,4%. In de onderstaande grafiek ziet u een rechte streep omhoog. Al met al reageert de markt toch licht negatief. (NK)

ASR
Klik op het plaatje voor een grote versie

Update 15.40 uur: Bleeder van de dag

Weight Watchers gaat maar liefst 35% omlaag op een gigantisch tegenvallende outlook. Het bedrijf, dat een dieetprogramma ontwikkelde om mensen te laten afvallen, verwacht een winst per aandeel voor dit jaar van $1,35 te behalen. De markt ging uit van $3,36.

Ondanks deze afstraffing, vind ik het concept wel mooi. Het dieet van Weight Watchers bestaat uit een puntensysteem, waarbij elk onderdeel van de maaltijd een bepaald punten bevat. Het is dan de bedoeling om iedere week voor maximaal een X aantal punten te eten. Maar punten mogen ook worden opgespaard.

In mijn eigen omgeving heb ik gezien dat mensen door dit dieet ook daadwerkelijk afvielen. Maar goed, dat is natuurlijk geen reden om het aandeel te kopen. De koers is vanaf de $100 weliswaar helemaal afgestort naar $19, maar een koopje is het allerminst

Met al die negatieve verrassingen nodigt een getaxeerde K/W van 14 nog niet uit. De groeiverwachtingen zijn belabberd en het bedrijf heeft een hoeveelheid schuld waar een paard de hik van krijgt. Televisiepresentatrice Oprah Winfrey heeft nog 8,1% van de aandelen in handen. Sterke toegewenst. (NK)


Update 15.10 uur: Woedende Fransen

Zoals verwacht zijn de Fransen niet blij met de Nederlandse overheid aan boord. De Franse regering overweegt een tegenstap. Misschien gaan zij hun belang wel verder uitbreiden. De koers van Air France dobbert zo rond de -10% op €11,46. (NK) 


Update 15.00 uur: Warren Buffett

Warren Buffett is groot fan van ETF's. Mocht hij komen te overlijden dan wil hij dat 90% van zijn vermogen in een ETF op de S&P500 wordt gestopt. Kennelijk heeft hij weinig vertrouwen in de beleggingscapaciteiten van zijn vrouw. Of hij weet als de beste dat het enorm lastig is om de markt te verslaan. (NK)


Update 13.35 uur: GrandVision onderuit

De schade bij opening viel nog enigszins mee, maar inmiddels staat GrandVision 8,5% lager. De autonome omzetgroei in het vierde kwartaal viel met een plus van 2,1% al wat tegen, maar de pijn zit hem vooral in de lagere ebitdamarge.

Deze daalde met 70 basispunten naar 14,1%. Ook de winst per aandeel ging omlaag naar €0,91 per aandeel, maar dit werd veroorzaakt door een eenmalige bate van €38 miljoen in 2017. Helaas zijn de cijfers nou eenmaal weinig inspirerend. Zeer onverstandig om deze op een zwakke beursdag te publiceren, want dan ligt een afstraffing op de loer.

Heel veel zorgen hoeven langetermijnbeleggers zich echter niet te maken. Een EV/ebitda van 9,5 en een K/W van 18,5 voor dit jaar is beslist niet goedkoop, maar de groeivooruitzichten zijn dik in orde.

Verder heeft GrandVision nauwelijks schulden dus zijn er alle mogelijkheden om het dividend verder te verhogen. Het voorgestelde dividend bedraagt immers €0,33 en dat betekent een mager dividendrendement van 1,8%. (NK) 

Ratio's GrandVision                             2019                  2020                     2021                   
EV/ebitda 9,5 8,8 8,4
K/W 18,5 16,6 15,8
Omzetgroei 13,3% 4,7% 6,2%
Net debt/ebitda 0,6 0,6 0,5

 Bron Reuters/IEX

De mannen van het eerste uur hebben helaas nog niets verdiend met deze belegging. Sinds de beursgang is het aandeel GrandVision inclusief dividend precies gelijk gebleven. De AMX heeft het in deze periode met een plus van 18% beduidend beter gedaan. (NK)

ASR
Klik op het plaatje voor een grote versie

Update 12.35 uur: Unilever en Kraft Heinz

Het komt niet vaak voor dat Unilever 3% daalt en daarmee het slechtste AEX-fonds van de dag is. Groot nieuws is er niet, maar door deze off day is het wel het enige hoofdfonds die dit jaar onder water staat.

Onder aanvoering van Kraft Heinz presteert de gehele voedingssector matig dit beursjaar. We zien dat A-merken wat terrein verliezen ten opzichte van de huismerken van supermarkten. Ook Coca Cola verloor bijvoorbeeld tijdens de presentatie van haar jaarcijfers zo'n 8%. Dit is een trend om in de gaten te houden.

Beleggers maken zich over Unilever overigens nog geen zorgen. Met een getaxeerde EV/ebitda van 14,1 en een K/W van 19,3 voor dit jaar zijn er gemakkelijk goedkopere aandelen te vinden op het Damrak. Daar staat natuurlijk degelijkheid én prima groeivooruitzichten tegenover. Hetzelfde geldt voor de schuldgraad van 1,5 keer de ebitda.

Ratio's Unilever                             2019                  2020                     2021                   
EV/ebitda 14,1  13,1  12,4 
K/W  19,3 17,4  16,3 
Omzetgroei  1,5% 4,2%  4,1% 
Net debt/ebitda  1,5 1,4  1,4 

 Bron Reuters/IEX

Bij Kraft Heinz ziet het plaatje er heel anders uit. Wat allereerst opvalt is die bak met schuld. Met een net debt ebitda van 4,5 is er vrijwel geen ruimte voor overnames. Als de bedrijfsprestaties verder verslechteren, wordt deze schuldenberg echt een probleem.

Analisten verwachten de komende drie jaar geen groei en dan is het niet onlogisch dat het bedrijf met een K/W van 11,2 beduidend lager is geprijsd dan Unilever. Daar komt bij dat er nog een reële kans is dat Kraft Heinz nog meer moet afschrijven op haar goodwill. Dan hebben we de poppen helemaal aan het dansen. Kortom, slecht verhaal. (NK) 

Ratio's Kraft Heinz                             2019                  2020                     2021                   
EV/ebitda 10,7  10,7  10,6 
K/W  11,2 10,8  10,8 
Omzetgroei  -0,8% 0,8%  0,8% 
Net debt/ebitda  4,5 4,5  4,5 

Update 12.00 uur: Uitbodemen

Misschien is het wat aan de vroege kant, maar het lijkt erop dat het Europese consumentenvertrouwen aan het uitbodemen is. Per saldo is de gemiddelde Europeaan nog wel licht negatief gestemd. (NK)


Update 11:15 uur: Adyen

Wat een groeicijfers! Om die nog meer in de verf te zetten, citeer ik Paul van de beleggersdesk. Die +46% is geloof ik het laagste cijfer uit de rapportage. Hoogste is de 121% omzetgroei in Azië.

Adyen behaalt het gros van zijn omzet in Europa waar de groei in de tweede jaarhelft beneden gemiddeld was (+46%). Belangrijker is dat omzet harder groeide dan volume (50%) en dat Adyen daar relatief meer op verdiende. De Ebitda-marge steeg van 45% naar 58% over de tweede jaarhelft.

Wat ben ik blij dat Adyen volgende maand in de AEX komt - dat is voor 99,9% zeker - hoewel het voor mij zelf niet uit maakt. Ik beleg maandelijks zowel in een AEX als AMX tracker, vandaar. ASML is een prachtfonds, maar daar houdt het verder mee op. De AEX snakt naar zowel een technologie- als een groeiaandeel.

Met Adyen is dat meteen twee in één. Enig nadeel is misschien wel dat het strikt genomen een financial is en daar puilt de index als van uit met banken ING en  ABN Amro en verzekeraars NN, Aegon en ASR. Het gewicht valt wel mee.  Verder zijn er veel defensieve waarden onder leiding van Royal Dutch Shell en Unilever.

De komst van Adyen geeft een vleugje fleur, fantasie en ook vuur aan de geitenbreiende AEX, want het gebeurt zelden dat de koers met een nul voor de komma handelt. Vandaag is het weer raak. Hoewel? Nu is het maar +2,5%. Tegen 120 keer de verwachte winst voor dit jaar is Adyen ook net zo duur als zeg maar de rest bij elkaar.

Dat is heel veel, maar als Adyen nog jaren zo blijft groeien, kan het uiteindelijk heel weinig blijken te zijn. Nog iets, het is ook niet het zoveelste take the money and run aandeel - er staan er in New York weer veel te trappelen voor een beursnotering - maar een echt bedrijf met omzet, winst, marges en kasstroom.

Moet wel zo blijven natuurlijk, want anders is er een probleem. Maar dan kan Adyen misschien nog altijd een dividendaandeel worden. 

 


Update 09:15 uur: Ahold Delhaize (en een vleugje Unilever)

Unilever daalt nog harder, zelf significant meer dan haar peers. Ziet er uit als een downgrade? Ik zie niks. Enfin, Ahold Delhaize dus dat prima jaarcijfers aflevert, de outlook wordt bevestigd en u als aandeelhouder deelt mee in de weelde met een 11% dividendverhoging, terwijl het bedrijf bijna 4% van de aandelen inkoopt.

Met name de VS, waar de concurrentie hevig is en Amazon haar klauwen uitslaat, loopt het goed. Nederland ook prima, hoewel het marktaandeel terugloopt. Marges en cashflow zijn ook goed. Enige minpunten zijn België waar Ahold Delhaize matig  draait en Bol.com dat verlieslatend blijft. Nico praat u bij over alle cijfers en details.

Waarom dan toch een koersdaling met zo'n mooie rapportage, terwijl het aandeel dit jaar bijna 9% op de AEX achterblijft? Ten eerste presteerde het fonds vorig jaar wel goed en ten tweede - en nu wordt het uiteraard speculatief en subjectief - mist misschien net een vleugje fantasie in de jaarcijfers voor kooplust.

Misschien is dat maar goed ook? Neig ik zelf naar. Geen fratsen graag. Laat de fantasie maar Amazon en over en de vrije cashflow aan Ahold Delhaize, zoiets. Al diverse keren heb ik geschreven dat de komst van de technologiegigant misschien wel een blessing in disguise is voor Zaandam. Ze zijn goed bij de les.

Sears is al gesneuveld, er volgen wellicht meer concurrenten (in de VS) en Amazon blijft echt niet als enige over als fysieke retailer. Met haar fraaie trackrecord in en ervaring met ruim honderd jaar Hollandse supermarktoorlogen, weet Ahold Delhaize ook van wanten. Meedogenloos als het moet. Vraag de toeleveranciers.  

Dat Ahold Delhaize bij de les is, blijkt ook uit deze rapportage. Het concern investeert meer, gaat volop voor digitaal, bezorging en gezonde voeding - de grote trends momenteel - zonder voorop te lopen. Verwachtingen waarmaken is al heel wat en dat doe ze. Het aandeel is denk ik niet al te duur en yieldt 3,1%.

 


Update 09:15 uur: Adieu Air France-KLM

Dat zat er in? Het is in middels al -10%. Waan van het eerste kwartier, maar toch. Ik kijk er niet raar van op en hoewel ik geen glazen bol heb, denk ik dat het met de belegging Air France-KLM nu over en sluiten is. Waarom?

Het fonds was al vanaf het begin dood geld - natuurlijk, met de wijsheid achteraf - maar volgens mij hebt als buy & hold belegger nu helemaal niets meer bij Air France-KLM te zoeken, hoewel hier inde handel nog genoeg valt te beleven. 

De Franse en Nederlandse overheid hebben als grootaandeelhouders primair een (tegengesteld) nationaal belang voor ogen en dat is in eerste instantie niet het scheppen van aandeelhouderswaarde. Misschien is dit zelfs wel de opmaat voor splitsing van het concern, maar dat moet u zelf maar bedenken.

Hij is in feite nu kalltgestellt? Als ik nieuwe CEO Ben Smith was, streek ik vandaag nog mijn vertrekpremie op, want hij kan het denk ik nu wel schudden om van de Frans-Nederlandse combinatie een strak centraal geleid geheel te maken. Uiteraard in een poging om wel aandeelhouderswaarde te scheppen. 

Meer valt er volgens mij niet over te zeggen, maar dat lees ik graag in de comments. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Nogmaals, alle details voor u als belegger - en daar zitten leuke tussen - leest u al in het blog van Nico en mij van gisteravond. Kijk aan, Jim wrijft het er ook nog even in. Inderdaad, we waren het vrijdag zowaar eens :-)

 


Update 09:00 uur: Advies

U kent het principe, er kan nog meer bij (komen):

  • AkzoNobel: naar €78 van €68 - Morgan Stanley
  • Air France-KLM: naar equalweight van overweight en naar €12,85 van €12 - Morgan Stanley
  • Air France-KLM naar €11 van €10,50 - RBC
  • Aperam: naar €34 van €30 - Morgan Stanley
  • PostNL: naar €3,10 van €2,90 - Barclays
  • PostNL: naar €2,75 van €2,40 - Berenberg
  • Wessanen: naar €13 van €14,50 (buy) - KBC

 



Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

19 Posts
| Omlaag ↓
  1. Nuchtertransparant 27 februari 2019 09:37
    Die 700 miljoen investeren in een van de grotere vervuilers op CO2 gebied is wel helemaal consistent met de klimaatplannen natuurlijk. Heel begrijpelijk voor mensen die straks een warmtepomp moeten installeren op eigen kosten. Wat een stel idioten bij elkaar daar in Den Haag. Meer invloed met een kleine 13% van de aandelen. Wat blijft die overheid toch zoeken in bedrijfsbelangen ?! Helemaal een luchtvaartmaatschappij ! What is next ? Ik zou zeggen een 13% belang in BMW om zeker te stellen dat de productie van de Mini en X1 niet meer uit Born verdwijnen. Een 13% belang in Thyssen om Tata in IJmuiden veilig stellen. Die KLM toestellen vliegen er dagelijks over naar de landingsbaan en beetje CO2 extra erbij moet kunnen. Zitten we gelijk helemaal groen in drie CO2 vriendelijke bedrijven ! Groot feest. Don't get me wrong ik heb niets met dat klimaatplan maar hier raakt de burger toch helemaal op los.
  2. Bonost 27 februari 2019 09:46
    Wel een onderbouwing van AJK, maar of dat de goede is? Daar kan natuurlijk altijd over worden gepraat. Ons kabinet staat voor economische groei en zal er alles aan doen om Schiphol meer vliegbewegingen toe te staan en daarmee te waarborgen dat KLM economisch kan groeien. Dat is in het voordeel van AF-KLM. Dus wees blij met zo'n aandeelhouder.
  3. Blèèhhh 27 februari 2019 09:47
    NL overheid haalt nu gewoon 14% vd aandelen permanent uit de handel, samen met die van de Franse overheid dus 28% die inderdaad niet meer bewegen. De overgebleven aandelen liggen bij investeerders die in een bedrijf investeren waar twee overheden een dikke vinger in de pap hebben en waar dus bij elk besluit twee landen en het bestuur eerst moeten polderen voor ze iets kunnen doorvoeren. Ik denk geen commercieeldenkend bedrijf nu aandelen AF KLM wil aanhouden en dat dit de sell off van vandaag is... Daarna is het weer aanmr market en partijeen die nog op winst stan zullen wellich tverzilveren, partijeen die op verlies staan wellich twachten en hopen op beter, maar per saldo zie ik KLM terug dalen naar de gemiddeldes van afgelopen jaar
  4. forum rang 5 theo1 27 februari 2019 10:24
    AJ denkt als een belegger. Dit is voor de overheid geen investering om geld aan te verdienen, niet direct althans. Dit is een strategische investering. Het belang van de overheid is dat Schiphol goede (zakelijke) vliegverbindingen houdt en dat niet alles naar Parijs wordt gehaald. Dat is in het belang van Nederland. Dividend en koerswinst zijn in dit verband geen issue.

    Ze kopen nu 14%. Na 2 jaar krijgen ze dubbel stemrecht dus dan hebben ze zo ongeveer 28% stemrecht (iets minder omdat andere aandeelhouders, zoals de Franse staat ook dubbel stemrecht hebben). Daarmee hebben ze effectief een veto op strategische beslissingen en ik denk dat het de overheid daarom te doen is. Als de Fransen gaan proberen om vluchten naar Parijs te halen, of KLM uit te kleden, dan gaan ze het heel moeilijk krijgen om daar een meerderheid voor te vinden in de AVA.

    Voor externe aandeelhouders zonder strategische belangen is AF-KLM hoe dan ook geen serieuze belegging, hooguit een handelsobject. Daar verandert niks aan. Je hebt nu wel twee grootaandeelhouders met beiden een effectief veto die vooral een hoop niet-commerciële belangen hebben (banen, zoveel mogelijk bestemmingen open houden, vluchten naar Franse koloniën, Suriname en de Antillen behouden, ook als die verliesgevend zijn), dus dat maakt het alleen maar minder geschikt als lange termijn belegging.
  5. Miele Bauknecht 27 februari 2019 10:46
    Deze VVD en dus de regering wil koste wat het kost deze zwaar vervuilende industrie in stand houden. Niet alleen door allerlei subsidies (oa op kerosine), zodat iedereen voor een tientje een ticket kan kopen om met z'n reet op het strand van ibiza te liggen, en door het telkens toestaan van onzinnige uitbreiding van schiphol zodat Amsterdam zo langzamerhand onleefbaar is geworden door stank en lawaaioverlast, maar nu ook door directe aandelenaankopen van een een of andere verlieslatende franse vliegmaatschappij. Het argument is dan steeds de allesbepalende hubfunctie. Wat moeten we met een hubfunctie? Volkomen eens met @nuchtertransparant
  6. [verwijderd] 27 februari 2019 11:12
    Niet zo somberen, dat aandeel Air France-KLM is volgens haar grafiek nog niet uitgetaxied, staat klaar voor een beweging omhoog. Neem dat mee voordat afscheid wordt genomen, en ze werkelijk in reverse gaat.. De onzin van nieuws haalt het niet bij wat te zien is in een grafiek..
  7. forum rang 5 theo1 27 februari 2019 11:23
    bla bla VVD bla bla CO2 bla bla

    Nog even langzaam en duidelijk.

    Ze willen op Schiphol vooral zakelijke vluchten. Vandaar ook die poging om de vakantievluchten naar Lelystad te verbannen. Natuurlijk is dat verprutst, maar dat was het idee. Zal jij wel een complot in zien, maar ik zie vooral incompetentie.

    Die zakelijke vluchten zijn goed voor de Nederlandse economie. Als zakenlui naar New York moeten om een contract te sluiten, of naar China om in te kopen, willen ze ook aan deze kant een vliegveld in de buurt om daar te komen. Het is duur om mensen met een salaris in de miljoenen eerst nog een halve dag in de trein te laten zitten omdat we hier zo nodig de klimaatheiligen uit moeten hangen. Dus dan verplaatsen ze hun hoofdkantoren wel naar een plek waar wél een vliegveld is met de nodige zakelijk relevante bestemmingen.

    En dat mensen voor een redelijk bedrag op vakantie willen naar een plek met een goede kans op mooi weer, kan ik ze niet kwalijk nemen. Dat wil ik ook. En dan hebben we even schijt aan het klimaat. Net zoals we schijt hebben aan zielige dieren als we kunnen kiezen tussen een kipfilet van €3 en een zelfde kipfilet van €5. Zo werkt dat nu eenmaal.

    En dat Amsterdam onleefbaar is. Tja. Dat is maar hoe je het ziet. Vergeleken met Sao Paulo valt het best mee en daar wonen heel wat meer mensen en die houden het ook vol. En niemand is verplicht om in Amsterdam te wonen. In Winterswijk staan ook huizen en daar is het rustig.
  8. [verwijderd] 27 februari 2019 17:53
    Volgens mij kocht Oprah dat belang in 2015 rond de 7,-,-.....ging >100% omhoog toen bekend werd dat ze dat belang had genomen. Ook heeft ze boven de 60-70 een deel verkocht.....sterkte zal ze vermoedelijk niet nodig hebben. Hoewel van 100 naar 20 is voor niemand leuk. Wat een rit zeg.
  9. @iPlof 27 februari 2019 21:40
    Wanneer gaan Rutte en zijn matties Ahold Delhaize kopen van ons geld?
    Het schijnt dat de belgen wel eens andere ideeën hebben dan de Nederlanders.
    Ook Shell, Unibail en Unilever moeten nu gekocht worden natuurlijk.
    Stel je voor dat nog meer commercieel bedrijven geen Rutte aan tafel hebben gevraagd voor hun toekomstplannen, ook die kunnen binnenkort een vijandig bod met geleend geld van de NL staat verwachten.
  10. @iPlof 27 februari 2019 21:51
    AF KLM is idd dood geld. Bij de eerste beste tegenwind zal het aandeel veel sneller neerstorten dan de prijsvechters die gewoon veel flexibeler zijn.
    Maarde gemiddelde Nederlander, politicus en blijkbaar ook belegger vindt het allemaal prachtig, die denkt in Nederland vd Frankrijk alsof het een voetbalwedstrijd betreft.
19 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links