Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vooruitblik 2019: Drie trends

Vooruitblik 2019: Drie trends

Ieder jaar eindigen we bij IEX traditioneel met de vooruitblikken van onze vaste columnisten. Geen vaste lijst, maar juist gericht op hun eigen expertise. Wat worden belangrijke ontwikkelingen in 2019?

Voor Jack Neele, portefeuillemanager bij Robeco en tevens fervent trendvolger, konden drie toptrends voor 2019 niet uitblijven. 


1. Smart speakers en de strijd om de huiskamer

Al decennia beconcurreren consumentenelektronicabedrijven elkaar in de strijd om de huiskamer, in een poging de consument in zijn (kijk)gedrag te beïnvloeden. In de jaren tachtig en negentig waren het vooral de televisieproducenten die het idee hadden dat ze een leidende positie verworven hadden. In een iets later stadium leek het erop dat producenten van game consoles, zoals de XBox (Microsoft) en PS4 (Sony), met hun hardware een belangrijke positie hadden verworven.

Tegenwoordig zijn er steeds meer slimme apparaten die proberen om een prominente plaats in onze huiskamer te bemachtigen. Zo was er in eerste instantie de Nest Thermostat (uiteindelijk gekocht door Google), maar dit jaar zijn Smart Speakers (zoals Amazon Alexa of de Google Home) – in elk geval in Amerika – een zeer populair kerstcadeau.

Smart Speakers zijn draadloze apparaten met een ingebouwde virtuele assistent. Je kunt deze via spraak instructies geven, om muziek af te spelen, je kunt vragen stellen over je agenda of het weer, maar ook andere apparaten in huis aansturen. Ik verwacht dat we hier in 2019 ook in Nederland steeds meer van gaan horen.

amgBron: IDC, Worldwide Smart Home Device Forecast Update.

2. Overheden slaan terug tegen techreuzen

De afgelopen jaren waren de grote technologiereuzen steevast de winnaars op de internationale effectenbeurzen. Al deze bedrijven opereren in een de facto monopoliepositie in hun eigen markt (e-commerce, sociale media, zoekmachines). Om verder te groeien breiden ze zich nu steeds meer uit in andere industrieën en de vraag rijst of ze gezien hun machtspositie wel op een eerlijke manier de concurrentie aangaan.

Aangezien bedrijven als Google en Facebook gratis diensten aanbieden is het voor regelgevende instanties erg lastig om te bewijzen dat ze anti-competitief gedrag vertonen. De Europese Unie was eigenlijk de eerste die de grote techplatformen wist aan te pakken.

Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming hebben consumenten meer controle over hun persoonlijke data en moeten ze toestemming geven om gegevens af te staan. Er is ook sprake van een zogenaamde Digital Services Tax, een belasting die geheven zou moeten worden over in Europa behaalde omzet.

Inmiddels spelen wereldwijd overheden met ideeën om de technologiereuzen aan te pakken. Ik verwacht dat we in overheden 2019, nog meer dan in 2018, maatregelen zien nemen tegen de grote technologieplatformen en dat ook de dialoog in de Verenigde Staten zelf continue wordt gevoerd.

amgBron: JP Morgan, Internet Outlook 2019.

3. De doorontwikkeling van vegan en vegetarisch eten

Steeds meer mensen kiezen tegenwoordig voor een vegetarische of zelfs veganistische levensstijl. Vooral de uitbuiting van dieren stuit veel consumenten tegen de borst en daarom laten ze steeds vaker dierlijke producten links liggen.

Inmiddels zijn er volgens de Nederlandse Vereniging voor Veganisme meer dan 100.000 mensen in Nederland, die alleen nog plantaardig voedsel eten. Dat zijn er zes keer zoveel als 20 jaar geleden.

amgDe Vurger, een populaire veganistische hamburger.

Door documentaires (Cowspiracy is een bekend voorbeeld), blogs, maar ook filmpjes op sociale media worden mensen bewuster over het eten van dierlijke producten en de impact van het eten van vlees op bijvoorbeeld het milieu. Het gevolg is dat vegetarische producten steeds vaker in de supermarkt te vinden zijn en dat er steeds meer vegetarische restaurants geopend worden.

Deze trend zet zich zeker voort in 2019. Vanuit beleggingsoptiek betekent dat zeer waarschijnlijk dat de traditionele voedselindustrie het na een lastig 2018 ook in 2019 moeilijk blijft hebben.


Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jack Neele

Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meer over Jack Neele

Recente artikelen van Jack Neele

  1. dec '20 Trendbeleggen: Drie Trends voor 2021 2
  2. nov '20 Onderwijs is een interessante groeimarkt 5
  3. jun '20 Maaltijdbezorgdiensten: eten of gegeten worden! 1

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 2 januari 2019 10:08
    Bedankt voor het interessante artikel. Een paar opmerkingen maar.

    1- mee eens, alleen is er ook steeds meer bewustzijn over het (gebrek aan) veiligheid van dit soort gadgets. Het zijn apparaten die met internet zijn verbonden, en dus kunnen ze ook via internet gehackt worden. Via een gehackte smart speaker kan een hacker meeluisteren met alles wat er gebeurt in de woonkamer. Veel consumenten zijn te lui (of niet slim genoeg) om het wachtwoord te veranderen in iets dat niet gemakkelijk te hacken is. Dat is niet denigrerend bedoeld, dat geldt ook voor mijzelf. Het is wachten op een groot, spectaculair ongeluk dat groot in de media komt. Ik denk dat dit best wel een groot issue gaat worden voor de consumentenelectronica industrie.

    2- zeker mee eens. Vooral Facebook heeft zijn sympathieke imago wel aardig vergooid, maar google, amazon, apple etc zijn natuurlijk geen haar beter. Als je in de publieke opinie eenmaal de kwaaie peer bent, dan kan je daar veel last van krijgen, zeker als je op de consumentenmarkt werkt.

    3- waag ik toch te betwijfelen. Voedseltrends zijn van alle tijden en komen en gaan sneller dan mensen verwachten. Nog niet zo gek lang geleden was chiazaad het ding, daarna glutenvrij en nu moet het ineens veganistisch. Hebben we ook nog raw food (hoor je daar nu nog over?) tussendoor gehad. Veganistisch én gezond eten is lastig en een heel gedoe. Dat is inherent aan de beperkingen die je jezelf oplegt. En tofu is gewoon vies. Ik denk dat veel mensen het proberen, maar weinigen het volhouden en dat het uiteindelijk weer een niche voor echte idealisten zal zijn. Het kan best zijn dat er (zeker in hippe stadse kringen) een zeker blijvend effect is van een iets mindere vleesconsumptie per persoon, maar uiteindelijk verwacht ik dat de meeste mensen weer zullen terugvallen op hun oude gedrag. Tenzij vlees blijvend veel duurder zal zijn, maar dat zie ik ook niet gebeuren. Zelfs een tijdschaal van 1 jaar is al lang voor voedseltrends. Het is gewoon razend lastig om je eetpatroon echt blijvend te veranderen.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links