Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Trendbeleggen: Please don’t stop the music

Trendbeleggen: Please don’t stop the music

Eind februari kondigde het Zweedse muziekstreaming platform Spotify een beursgang aan. Dat riep bij mij de vraag op: hoe het nu eigenlijk gaat met de muziekindustrie?

In de grafiek hieronder is de omvang van de wereldwijde muziekindustrie te zien en meteen valt op dat deze bedrijfstak een meer dan lastige periode achter de rug heeft. Sinds het begin van de eeuw raakte de muziekindustrie namelijk grofweg 40% van de omzet kwijt.

Figuur 1. De grootte van de wereldwijde muziekindustrie

bnpBron: IFPI, Barclays, Robeco

In het jaar 2000 bestond meer dan 90% van de omzet nog uit de verkoop van de bekende compact discs (cd's). De introductie van de Apple iPod in 2001 leidde een jarenlange krimp in. Waar voor de eeuwwisseling muziekliefhebbers vaak cd's van hun favoriete artiesten kochten, maakte iTunes het mogelijk om individuele nummers te downloaden.

Opkomst streaming

De opkomst van streaming muziekdiensten leidde initieel tot een verdere krimp van de industrie. Gebruikers daarvan zijn niet langer eigendom van de muziek, ze kopen alleen het recht om bepaalde muziek te beluisteren. Dit heeft tot enorme deflatie geleid.

Tegenwoordig is fysieke verkoop (cd's, vinyl, etc.) nog goed voor ruim 30% van de totale omzet, terwijl zo’n 15% komt van uitzendrechten (voornamelijk radio). Digitale omzet, zoals streaming en downloads, bepaalt inmiddels meer dan 50% van de totale wereldwijde omzet.

De tariefstructuur is door de jaren heen dan ook flink veranderd. In het verleden leverde een verkochte cd een artiest nog zo’n €10 per album op. Van een download op iTunes (vaak €0,99) hield een artiest toch nog €0,70 over.

Streaming spant echter de kroon met een waarde van €0,006 per gestreamd nummer. De kritiek van de artiesten is dan ook niet mals. Zo verwijderde Taylor Swift in 2014 al haar muziek van Spotify om deze pas in 2017 weer terug te zetten.

Ook Pharrell is niet happy

De Amerikaanse internetradiodienst Pandora maakte het begin 2014 helemaal bont. Het extreem succesvolle Happy van Pharrell Williams werd in het eerste kwartaal van 2014 maar liefst 43 miljoen keer beluisterd, maar de uitbetaling aan de artiest bedroeg slechts een magere $2,700 aan royalties.

Artiesten richten zich daarom steeds meer op live optredens om hun populariteit ten gelde te maken. Ook muziek schrijven voor de filmindustrie of tv-reclames is een lucratieve bezigheid. Sinds 2015 is er dan ook voorzichtig een kentering waar te nemen. In 2016 groeide de muziekindustrie zelfs met 5,9% - de sterkste groei sinds 1997. Dit is vooral te danken aan de 60% groei van streaming diensten.

De concurrentie op dat gebied is echter hevig. Alle platformen beschikken over een bibliotheek van ruim 30 miljoen liedjes, terwijl de tarieven voor de verschillende abonnementen vaak niet of nauwelijks in prijs verschillen, waardoor het lastig is om je te onderscheiden van de concurrentie.

Figuur 2. Er is veel concurrentie tussen de verschillende streamingdiensten.

bnp

Implicaties voor beleggers

De opkomst van streaming muziekdiensten leidt voor het eerst deze eeuw weer tot groei in de muziekindustrie. Nu de meeste pijn van de digitale transitie achter de rug lijkt, worden beleggers ook weer langzaam wakker uit hun vijftien jaar durende winterslaap.

Het wel of niet succesvol zijn van de beursintroductie van Spotify zal voor een groot gedeelte bepalen of beleggers eindelijk weer muziek zien in de muziekindustrie.

Of zoals Rihanna toepasselijk zingt: Please don’t stop the music!


Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jack Neele

Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meer over Jack Neele

Recente artikelen van Jack Neele

  1. dec '20 Trendbeleggen: Drie Trends voor 2021 2
  2. nov '20 Onderwijs is een interessante groeimarkt 5
  3. jun '20 Maaltijdbezorgdiensten: eten of gegeten worden! 1

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links