Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Wordt palladium duurder dan platina?

Platina/palladium ratio bereikt laagste niveau in vijftien jaar

Het prijsverschil tussen platina en palladium is teruggevallen naar minder dan 100 dollar. Dit is best opmerkelijk: het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar is 555 dollar. Over de periode 2007 tot 2012 was dit zelfs 1000 dollar.

De platina/palladium ratio is daarmee afgenomen van 5,5 in 2009 naar amper 1,1 nu. Het laagste niveau in meer dan vijftien jaar. Kan de ratio onder de grens van 1 terugvallen? Of anders gesteld; kan een troy ounce palladium duurder worden dan platina? Dit was in 2001 voor het laatst het geval.

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

PGM

Analisten van Deutsche Bank en Citigroup denken alvast van wel. Zij verwachten dat deze situatie zich nog dit jaar zal voordoen. Platina en palladium zijn zustermetalen die samen met een aantal andere metalen (o.a. rhodium, ruthenium) tot de PGM-familie (Platinum Group Metals) behoren.

Het zijn net als goud en zilver ook edelmetalen die vooral industriële toepassingen hebben. Bij platina wordt meer dan 40% van het aanbod gebruikt in katalysatoren voor dieselvoertuigen. Daarnaast zijn er ook toepassingen in de energie- en de chemiesector.

Ook investeringen (juwelen en fysieke trackers) vormen een belangrijke vraagcomponent. De markt voor palladium is iets kleiner en de investeringsvraag is minder groot. Ongeveer driekwart van de productie komt terecht in katalysatoren voor benzinewagens. 

Palladium werd vorig jaar 21% duurder terwijl de klim van platina bleef steken op amper 1%. Deze trend zet zich in 2017 voorlopig door. De palladiumprijs klom opnieuw met ruim een vijfde en het edelmetaal noteert nu zelfs op het hoogste niveau sinds 2014. Platina blijft ook dit jaar achter en noteert slechts enkele procenten hoger dan het begin van het jaar.

Surplus vs. deficit

Er zijn verschillende bronnen die vraag- en aanbodprognoses over beide markten aanbieden. Zo is er de World Platinum Investment Council (WPIC) opgericht door de zes grootste producenten die de aanbodzijde vertegenwoordigen. Katalysatorenproducent Johnson Matthey brengt eveneens op regelmatige basis studies uit over beide metalen waarbij met name de vraagzijde als invalshoek dient.

De prognoses over het marktevenwicht kunnen een groot deel van de recente prijsevolutie verklaren. Johnson Matthey voorspelt voor 2017 een aanbodoverschot op de mondiale platinamarkt na zes opeenvolgende deficitjaren. Het bedrijf ziet dit surplus uitkomen op ongeveer 300.000 troy ounce. De mijnproductie zal weliswaar iets afnemen maar de industriële vraag zal nog harder dalen.

Johnson Matthey ziet een grote impact van het lagere marktaandeel van dieselwagens, met name in Europa. In het Verenigd Koninkrijk daalde de verkoop van dieselvoertuigen in mei met maar liefst 20% op jaarbasis. In 2016 is het marktaandeel van dieselvoertuigen in Europa voor het eerst in zeven jaar gedaald tot minder dan 50%.

Zesde deficitjaar voor palladium

Wat palladium betreft, wordt 2017 het zesde opeenvolgende deficitjaar. De katalysatorenproducent ziet het deficit zelfs uitdiepen van 163.000 naar 792.000 troy ounce. De globale consumptie van palladium voor katalysatoren zal dit jaar een nieuw recordniveau bereiken. Alleen al de Chinese vraag zal met bijna een kwart toenemen. Op de Chinese en ook de Amerikaanse markt zijn benzinewagens dominant.

De WPIC is in haar meest recente Platinum Quarterly Report iets minder pessimistisch over platina. Na een deficit van 360.000 troy ounce op de globale platinamarkt stelt de instelling voor dit jaar een tekort van 65.000 troy ounce voorop. Het deficit zal dus weliswaar krimpen, maar er is geen sprake van een aanbodoverschot zoals bij Johnson Matthey.

De WPIC wijst erop dat aan de huidige prijsniveaus bijna 60% van de mijnen in Zuid-Afrika verlieslatend zijn en ziet zowel de mijnproductie als het secundaire aanbod uit recyclage dit jaar krimpen.

Normalisering

Het uiteindelijke marktevenwicht ligt in de praktijk bijna altijd tussen beide prognoses in. Ik sluit niet helemaal uit dat de prijs van palladium die van platina zal evenaren of misschien zelfs kort overstijgen. Toch is dit niet het basisscenario en als deze situatie zich voordoet, zal die zeker geen lang leven beschoren zijn.

Een normalisering van de prijsverhouding tussen beide edelmetalen waarbij de platina/palladium ratio terug richting het langjarige gemiddelde evolueert, heeft het meeste kans. De palladiumprijs verdisconteert al flink wat goed nieuws terwijl bijvoorbeeld de Amerikaanse autoverkoop al een tijdje stagneert. De flinke stijging van het aantal speculatieve long posities maakt palladium bovendien kwetsbaar voor een terugval.

Voor platina zien de vooruitzichten er op middellange termijn niet eens zo slecht uit. Door de opeenvolgende tekorten zijn de bovengrondse voorraden de voorbije jaren flink afgenomen. De WPIC verwacht voor dit jaar een verdere daling naar 1,89 miljoen troy ounce. In 2012 lag dit cijfer nog ruim dubbel zo hoog.

Investeerders kunnen op deze evolutie inspelen door een long positie op platina in te nemen, al dan niet gecombineerd met een short positie op palladium via hefboomproducten en/of trackers.


Koen Lauwers is onafhankelijk analist.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Koen Lauwers

Koen Lauwers is onafhankelijk analist. Hij doet beleggingsresearch voor verschillende marktpartijen en schrijft voor diverse financiële titels. Als econoom kwam Lauwers na een carrièrestart in de IT-sector in 1999 in de financiële wereld terecht. De schok na het barsten van de virtuele dotcom-zeepbel was zodanig groot dat h...

Meer over Koen Lauwers

Recente artikelen van Koen Lauwers

  1. 19 mrt De goudprijs zit weer in de lift, en de timing is bijzonder
  2. 16 jan Grondstoffen in 2024: wat kunnen we verwachten? 2
  3. 20 jun Halfjaar-update edelmetalen en koper 4

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 19 maart 2019 14:49
    Schaars palladium schiet door $1600
    Updated 33 min geleden
    42 min geleden in FINANCIEEL

    Amsterdam (DFT) - De prijs van palladium, veel gebruikt in katalysatoren voor brandstofauto’s, heeft een record van $1600 per ton bereikt. Volgens analisten is er door een schrijnend tekort voorlopig ook geen neergang in prijs te verwachten.

    Sinds augustus is de prijs bijna verdubbeld. Vooral uit China is de vraag opmerkelijk groot, ondanks de verzwakking van de economie. Dit jaar is palladium 27% duurder geworden, dinsdag schoot het naar $1601,50 per ton.

    De komende acht jaar zal de markt - op basis van de huidige cijfers - waarschijnlijk een tekort aan dit metaal hebben, waarvoor niet direct een goede vervanger beschikbaar is. In Zuid-Afrika, een van de grootste leveranciers, zijn in de mijnen tekorten ontstaan.

    Worsteling uitstootgrens

    Inkopers proberen de hand te leggen op courante partijen palladium, terwijl speculanten zo lang mogelijk op voorraden blijven zitten om de prijs op te drijven.

    Daarbij komt een grote terugroepactie van Fiat Chrysler omdat die niet voldoen aan Amerikaanse eisen. Die is symbolisch voor de autosector die worstelt met hoge uitstoot.

    Om auto’s zuiniger te laten rijden, hebben producenten nog meer palladium nodig, de grondstof die in de katalysator voor energiezuiniger verbruik moet zorgen.

    Volgens zakenbank Citigroup is het zeer de vraag of de markt dit tekort ooit wel gaat inlopen.

    Mijnbouwers delven ondertussen wel naar nieuwe voorraad, maar het verschil tussen vraag en aanbod is momenteel groot. Dat vertaalt zich in futureprijzen op bijvoorbeeld de beurs van Chicago.

    Een volgend metaal is eveneens gewild: platinum, veel gebruikt in batterijauto’s. Volgens Citigroup ontstaan daar ook te grote tekorten om die met extra productie snel te kunnen inlopen.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 augustus 2021 09:29
    Energietransitie kan het zilverwitte autometaal palladium de kop kosten
    Pim Brasser 13 aug 18:28

    In het kort

    Het metaal palladium wordt veel gebruikt in katalysatoren van benzineauto's.
    Mede door strengere milieueisen verdrievoudigde de palladiumprijs.
    De opmars kan de laatste zijn, door concurrentie van platinum en elektrische auto's.

    Genoeg metalen lijken dankzij de energietransitie een gouden toekomst tegemoet te gaan: neem kobalt (batterijen), aluminium (zonnepanelen), en staal en koper (windmolens), die in de grondstoffencrisis al op recordhoogtes staan. Dat geldt ook voor het zilverwitte metaal palladium, het broertje van platinum. Met als verschil dat de overgang naar groene energie palladium naar verwachting juist de das om zal doen. Als zijn concurrerende broertje platinum dat zelfs niet al eerder doet.

    Palladium wordt voornamelijk gebruikt in katalysatoren, onderdelen van auto's die uitlaatgassen van benzinemotors filteren. Door strengere milieueisen van overheden kende de populariteit van palladium de laatste jaren nauwelijks grenzen. Daar kwam nog bij dat dieselauto's, waarin platinum wordt gebruikt, minder populair werden na het sjoemeldieselschandaal rond Volkswagen.

    De voornamelijk Russische en Zuid-Afrikaanse palladiumdelvers hadden ook nog eens moeite om de productie op te schalen. Resultaat was dat de prijs van het metaal sinds midden 2018 ruim verdrievoudigde, naar een record van bijna $3000 voor een troyounce (31,1 gram). Daarmee is palladium veel duurder dan platinum (rond de $1000) en ook dan goud (onder de $1800).

    Maar de opmars van palladium is gestokt, in ieder geval de laatste maanden. De prijs is teruggevallen richting de $2600. Dat hoeft nog niet meteen het verval in te luiden: zakenbank UBS verwacht volgens persbureau Bloomberg dit jaar een herstel terug naar $2900, mede door meer autoproductie. Citigroup zei half juli zelfs binnen drie maanden een stijging naar $3200 per troyounce te verwachten.
    Concurrentie van platinum en elektrische auto's

    Het is de iets langere termijn van over een paar jaar waar beleggers, mijnbouwbedrijven en fabrikanten op bedacht moeten zijn. Het Duitse chemieconcern BASF heeft een techniek voor de productie van katalysatoren ontwikkeld, waarmee palladium deels kan worden vervangen door het momenteel veel goedkopere platinum. Dat zal palladium steeds meer gaan merken, naarmate de techniek volgend jaar en in 2023 in meer en meer auto's zal worden gebruikt.

    Nog een paar jaar later is het de bedoeling dat de overgang naar elektrisch rijden serieuze vormen heeft aangenomen. Dat is zelfs levensgevaarlijk voor de palladiummarkt. Elektrische auto's produceren geen uitlaatgassen die gezuiverd moeten worden met een katalysator. Vorig jaar was iets meer dan 4% van de verkochte auto's elektrisch, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Bloomberg New Energy Finance. Over negen jaar zal dat naar schatting rond een derde liggen.

    Mogelijk wordt de teloorgang van palladium al eerder ingezet. Over vier jaar is 16% van de verkochte auto's al elektrisch, wat volgens analisten van BloombergNEF de vraag naar palladium al flink kan raken. De huidige ongekende opmars van palladium kan zomaar eens de laatste geweest zijn.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/beurs/1408110/energietransitie-...
  3. [verwijderd] 14 augustus 2021 15:42
    Ik kan best begrijpen als palladium duurder wordt dan platina, want de productie komt grotendeels uit minder stabiele landen. Grote schommelingen hebben invloed op de prijs. Voor een materiaal dat veel wordt toegepast in de auto-industrie en ook in andere branches, vind ik het zeker een goed idee om hierin te beleggen. Wat ik wel lastig vind, is dat Palladium een bijproduct is. Hierdoor zijn er geen specifieke bedrijven die zich richten op de winning van Palladium.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links