Het heeft even geduurd, maar na Farm Heroes , Angry Birds en Candy Crush is er weer een nieuw spel dat de gemoederen van tientallen miljoenen spelletjesliefhebbers bezighoudt: Pokémon Go .
Pokémon Go is een spel voor iOS- en Android-smartphones gebaseerd op de Pokémon-serie uit de jaren negentig. Het unieke aan Pokémon Go is dat er gebruik wordt gemaakt van augmented reality (AR) en GPS om animaties te projecteren op beelden van de camera van een smartphone.
In het spel moeten spelers namelijk virtuele Pokémons zoeken, ermee vechten, ze vangen en daarna trainen. De virtuele Pokémons kunnen gevonden worden op veel plekken in de echte wereld, zoals in Central Park in New York (foto), maar ook bij de watertoren in Scherpenisse.
Het spel werd op 6 juli 2016 uitgebracht op zowel iOS- als Android-smartphones en op 26 juli hadden wereldwijd al meer dan 75 miljoen (!!) mensen het spel gedownload.
Het uitbrengen van het spel werd in sommige landen zelfs uitgesteld vanwege serverproblemen doordat het spel veel populairder bleek dan verwacht.
Tijd tot tien miljoen (Android) app-downloads in dagen Klik op de afbeelding voor een grote versie
Veel trendwatchers zien het succes van Pokémon als de definitieve doorbraak van augmented reality en verwachten de komende jaren vele nieuwe toepassingen van deze technologie.
Wat is augmented reality? Augmented reality of AR (in het Nederlands: toegevoegde realiteit of TR) is een livebeeld van de werkelijkheid waar door een computer of smartphone enkele elementen aan worden toegevoegd, vaak data of extra informatie over de omgeving.
De begrippen augmented reality en virtual reality (VR) worden vaak door elkaar gebruikt. Het grote verschil tussen die twee bestaat er echter in dat bij virtual reality de ervaring van de echte wereld grotendeels wordt vervangen door een ervaring van een gesimuleerde fantasiewereld, terwijl augmented reality alleen een extra informatielaag toevoegt aan de waarneming van de reële wereld.
Nintendo en Google
Welke bedrijven spelen hier nu op in? De Pokémon-karakters zijn ontwikkeld door Kabushiki-gaisha Pokémon (The Pokémon Company), een dochteronderneming van Nintendo. Het spel Pokémon Go is ontwikkeld door Niantic Labs, dat onder andere Google , The Pokémon Company en Nintendo tot zijn investeerders mag rekenen.
Het enorme succes van het spel leidde in eerste instantie tot een flinke koersexplosie bij het aandeel Nintendo. Het aandeel verdubbelde zelfs in het tijdsbestek van ruim een week.
Nadat Nintendo had aangegeven dat de impact van het spel op de daadwerkelijke winst beperkt was, keerde het aandeel terug op de aarde.
Klik op de grafiek voor een grote versie
Virual reality
Voor Google was Pokémon Go niet het eerste uitstapje naar augmented reality. Iedereen herinnert zich nog wel Google Glass , de internetbril die massaal flopte, omdat gebruikers (spottend glassholes genoemd) er simpelweg niet mee gezien wilden worden.
Grote internetconcurrent Facebook zet meer in op virtual reality. Om deze ambitie kracht bij te zetten, kocht Facebook half 2014 Oculus VR, de ontwikkelaar van de VR-bril Oculus Rift.
Volgens Facebook kan virtual reality zich ontwikkelen tot een toekomstig platform, net zoals iOS of Android dat momenteel is voor de smartphone.
Voor de smartphone en tablet is Facebook momenteel afhankelijk van Apple (iOS) en Google (Android) en daar is het bedrijf niet heel erg blij mee, omdat het daar weinig invloed op kan uitoefenen.
Microsoft en Facebook
Vandaar dat Facebook door de overname van Oculus VR heeft voorgesorteerd op een toekomst waarin virtual en (of) augmented reality aan belangrijkheid winnen. Oculus heeft daarnaast in samenwerking met Samsung de Gear VR bril ontwikkeld.
In combinatie met Samsung Galaxy-smartphone kunnen gebruikers ervan rondkijken in VR-omgevingen.
Softwaregigant Microsoft doet natuurlijk ook mee. Microsoft biedt haar augmented reality-bril Hololens voor 3000 dollar aan. De Hololens is een soort combinatie tussen Google Glass en de bovengenoemde Oculus Rift. De Hololens lijkt op een soort skibril. Gebruikers zien door transparante glazen een hologram geprojecteerd in de echte wereld.
Ook Apple wil profiteren
Ook Apple probeert zijn graantje mee te pikken van de gekte, zij het indirect. Een Amerikaanse broker becijferde dat Pokémon Go de iPhonemaker 3 miljard dollar aan omzet zou kunnen bezorgen. Dat is gebaseerd op de omzetgegevens van Candy Crush dat in 2014 meer dan 1 miljard dollar omzet opleverde.
Aangezien er (tot nu toe) circa tien keer zoveel betalende gebruikers voor Pokémon Go zijn dan voor Candy Crush en Apple 30% van de omzet via de Pokémon app op iOS-apparaten mag houden, komt er bij een dergelijke redenatie 3 miljard dollar aan potentiële omzet uit de bus.
MagicLeap is een Amerikaanse startup die nog verder wil gaan. Zij maken gebruik van een kleine beamer die virtuele voorwerpen en omgevingen projecteert in de echte wereld. Deze vorm van augmented reality zou veel comfortabeler zijn om spelletjes mee te spelen of om mee te werken.
MagicLeap is inmiddels gewaardeerd op 4,5 miljard dollar en rekent Google, Qualcomm en de Chinese e-commerce reus Alibaba tot haar grootste investeerders.
VIDEO
Hierboven staat een gave video van de mogelijkheden.
Mega-groeimarkt
Wat is de potentie van augmented en virtual reality? Naar aanleiding van het succes van Pokémon Go heeft bijvoorbeeld Goldman Sachs de verwachtingen voor deze markt flink opgeschroefd, met name voor augmented reality.
De totale markt zal volgens deze prognoses groeien van circa 3 miljard dollar in 2016 tot 95 miljard dollar in 2025, wanneer er jaarlijks meer dan 100 miljoen apparaten verkocht worden!
Het is gezien deze cijfers natuurlijk niet vreemd dat alle grote technologie bedrijven fors inzetten op deze technologie.
Verwachte verkoopvolumes van VR/AR apparaten Klik op de afbeelding voor een grote versie
Totale markt voor VR/AR hardware en software in miljarden dollars Klik op de afbeelding voor een grote versie
Wachten op publiek
Maar om dat soort verwachtingen waar te kunnen maken, zal het aantal applicaties waar augmented reality en virtual reality voor gebruikt worden, flink omhoog moeten.
De grootste technologieconcerns ter wereld zijn zich hierop aan het voorbereiden door middel van de ontwikkeling van nieuwe producten en (of) overnames op dit gebied. Nu het grote publiek nog!