Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Fastned laadt bij

Fastned laadt bij

Fastned had tot voor kort een notering aan NPEX, ook een kleine beurs, maar was ontevreden over de exposure en haalde daar in twee jaar tijd 3 miljoen euro op. Via een notering aan de nieuwe internetbeurs Nxchange kan er beter met de achterban gecommuniceerd worden om nogmaals een smak geld op te halen.

Van de in eerste instantie 650.000 aangeboden aandelen verkocht men er uiteindelijk 307.473 tegen 10 euro: opbrengst ruim 3 mln. euro. Half geslaagd, zou je denken? Je kan ook zeggen: niet gek voor een crowdfundingcampagne van 5 weken.

 

 

Waarom extra geld?

FastNed wil extra geld ophalen om haar netwerk van oplaadstations (inmiddels zijn er ruim 50 in Nederland) snel te kunnen uitbreiden, o.a. in Europa. Het momentum is aangebroken voor de elektrische auto, want overal strooien overheden met subsidies om benzine-auto’s te verruilen voor een elektrisch wagentje met nul CO2-uitstoot.

Al in 2014 had men grote plannen om 4 miljoen certificaten a 10 euro te verkopen. In een artikel op Groenecourant.nl (8 mei 2014) meldde CEO Langezaal dat Fastned over twee jaar zijn eerste winst zou verwachten. 

Het viel de ondernemers toen al tegen hoe terughoudend durfinvesteerders waren in Nederland. Mede-oprichter Bart Lubbers uitte zijn ongenoegen over de houding van de Nederlandse geldschieters tijdens een debat op SAIL:

“Een investeerder in Nederland brengt 1 miljoen euro in en gaat achterover leunen”, aldus Lubbers. “In de VS wordt 10 miljoen dollar geïnvesteerd, waarna een jaar later nog eens 20 miljoen dollar wordt ingelegd en dan weer 40. Daar zitten ze er boven op.”

Nou dragen we natuurlijk allemaal het milieu een warm hart toe, maar wanneer we aandelen kopen willen we er ook graag wat aan verdienen. Anders wordt het liefdadigheid, en dat is ook prima, maar dan zijn er nog wel wat andere goede doelen te bedenken die geld nodig hebben.

 

 

Omdat het Fastned dus maar moeilijk lukt (durf)investeerders te overtuigen zoekt zij haar nieuwbakken aandeelhouders dan ook meer onder de mensen die wél al overtuigd zijn van die Wende in autoland. En daar komt de nieuwe beurs NXchange goed van pas: op die beurs is een module ingebouwd waarmee goed gecommuniceerd kan worden met de achterban. 

Waarde van Fastned

Cijfermatig valt er nog weinig over de waarde van het bedrijf te zeggen. Momenteel staan er 12,5 miljoen aandelen uit, waar de ca. 300.000 nieuwe aandelen nog bijkomen. Dat geeft de onderneming een waarde van 128 mln. euro, op basis van een koers van 10 euro per aandeel.

 

 

De jaaromzet over 2015 was 75.889 euro. Niet veel nog voor een bedrijf met een waarde van meer dan 128 miljoen, maar de groei zit er goed in. Om de nieuwe aandelen aan de man te brengen moest men niettemin met een goed verhaal komen. Een paar highlights uit de pitch zoals die te lezen valt op de website van NXchange: 

  • Automakers investeren flink in elektrische auto’s, waardoor er een grote vraag komt naar laadstations
  • Batterijen worden steeds goedkoper en beter waardoor meer kilometers afgelegd kunnen worden op een volle accu
  • Het opladen van een auto bij een snellaadstation zou in 2019 ongeveer even lang moeten duren als het tanken bij een gewone benzinepomp
  • Wie voor meer dan 50.000 euro investeert, mag de rest van zijn leven gratis snelladen bij Fastned
  • Investeer in het Shell van de toekomst!

Ontegenzeggelijk gaat deze markt hard groeien, want de subsidies, milieu-eisen én de technologie sturen ons steeds meer richting elektrische auto’s.

De vraag is dan wel in hoeverre Fastned inderdaad het Shell van de toekomst wordt, en u als belegger over een jaar of wat elk kwartaal gaat verwennen met vette dividenden, of dat Fastned-investeerders vooralsnog de kastanjes uit het vuur mogen halen en er straks iemand anders met de poet vandoor gaat. 

Elektrisch rijden wordt het helemaal?

De voordelen van een elektrische auto zijn evident. Minder uitstoot, en, voor ons Nederlanders belangrijk, goedkoper. Want de bijtelling is voor volledig elektrische auto’s nog maar 4%, terwijl de bijtelling voor andere auto’s (ook de half-elektrische plug-ins) steeds hoger wordt.

Daarnaast betaalt de eigenaar van een elektrische wagen geen bpm en geen wegenbelasting. Het oog wil ook wat, zie de prachtig vormgegeven Tesla’s, en dan heb ik het nog niet over het acceleratievermogen, waardoor snelle BMW’s, Audi’s en Porsches bij het stoplicht als DAFjes te kijk worden gezet. 

Subsidiekraan wijd open

In Duitsland, toch een beetje gidsland momenteel op energiegebied, zou een miljard euro klaarliggen om vooral meer particulieren over de streep te trekken elektrisch te gaan rijden.

Japan, een andere  voorloper op dit gebied, telt inmiddels meer elektrische laadpunten dan benzinestations. Weliswaar worden hier privé- en oplaadpunten op parkeerplaatsen meegeteld, maar toch.

Het tanken/opladen

Benzine-auto’s kunt u thuis niet volgooien. Elektrische wagens wel. Dat duurt vaak de hele nacht, maar het kan. En niet alleen thuis, maar ook op het werk, in parkeergarages en op talloze plekken in stad en land. Is dat concurrentie? Nu nog niet, maar wat als die oplaadtijden straks flink korter worden?

Denk Uber, Airbnb etc: de deeleconomie. In de Verenigde Staten is al een app (Plugshare) waarmee privépersonen hun eigen oplaadpunt beschikbaar kunnen stellen voor openbaar gebruik, om daarmee wat geld te verdienen. 

De concurrentie

Fastned richt zich dus op de snelweggebruiker. Maar langs de snelweg zijn al talloze benzinestations die de infrastructuur die Fastned nog om de stekkerdoos heen moet bouwen allang hebben.

Voor Shell, Esso en noem ze maar op is het een koud kunstje een oplaadpunt erbij te zetten als daar vraag naar is. Er zijn momenteel (bron: Bovag, telling mei ’15) al 4198 tankstations in Nederland.

Veel daarvan zitten natuurlijk in de dorpen en steden zelf, maar langs de snelwegen is het ook redelijk goed bezet. Langs de gehele A2, van Amsterdam tot Maastricht (211 km), staan er circa 18, laten we zeggen één per 12 kilometer.

Geen interesse bij oliemajors

Toen aan het begin van dit decennium Rijkswaterstaat de 15-jarige concessies uitgaf voor deze laadstations waren de grote oliemajors niet geïnteresseerd. Ze lieten de 245 voorzieningsplekken, aan Fastned (200 van de 245) en enkele kleine kruimelaars.

Maar nu de draai naar elektrisch rijden wat meer tractie krijgt,  wordt het een ander verhaal. En is het zo moeilijk voor Shell, Esso en BP om op de plaats van pomp 9 en 10 twee stekkerpalen neer te zetten?

Volgens Fastned mogen de pompstations ‘in principe’ geen laadpalen neerzetten, Fastned mag namelijk ook geen benzine verkopen. Daarnaast is het ook niet helemaal duidelijk of Fastned nou wel of geen infrastructuur mag aanbieden op haar locaties.

Uiteindelijk wil je toch tijdens het tanken/laden even naar het toilet, een bakkie koffie drinken, en 'n bifi-worstje of een bereklauw wegtikken. 

Mijn grootste zorg is dan ook of Fastned zich straks, als de voorspellingen uitkomen en we inderdaad allemaal elektrisch gaan rijden, de grote oliemajors van het lijf kan houden. Als de voorspellingen níet uitkomen hebben we een heel ander probleem. Tenminste, niet wij, maar die durfinvesteerders. Vandaar waarschijnlijk die naam. Durfinvesteerders. 

 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 mei 2016 17:13
    Het is altijd grappig om te zien wat opleiding/trackrecord van de directieleden is en hoe hoog het jaarsalaris is dat zij zich toe-eigenen.
    Het goede doel is in de regel de portemonnee van de directie. De truk is om melkkoe Piet Particulier zo veel mogelijk en zo lang mogelijk te laten bijstorten. Een feest van herkenning.
  2. [verwijderd] 24 mei 2016 17:20
    quote:

    Flip Fluitketel schreef op 24 mei 2016 17:13:

    Het is altijd grappig om te zien wat opleiding/trackrecord van de directieleden is en hoe hoog het jaarsalaris is dat zij zich toe-eigenen.
    Het goede doel is in de regel de portemonnee van de directie. De truk is om melkkoe Piet Particulier zo veel mogelijk en zo lang mogelijk te laten bijstorten. Een feest van herkenning.
    Veel bedrijven kennen een dergelijk businessmodel.
  3. [verwijderd] 25 mei 2016 02:38
    Een helaas toch weer ronduit saai, maar desondanks op de een of andere manier toch ook weer zeer leeswaardig en deskundig “Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan” artikel.

    De door de auteur geconstateerde desinteresse bij oliemajors is dan ook geheel te verklaren door de desinteresse die er nu eenmaal bij bezorgde aandeelhouders bestaat, zie hiervoor bijvoorbeeld de laatste aandelenvergadering van Shell op

    fd.nl/ondernemen/1152906/massale-steu...

    en

    fd.nl/ondernemen/1152915/shell-weerst...

    zodat min of meer iedereen in de hoge, lage en hongerloontjes landen in en buiten de eurozone na Parijs zou kunnen verwachten dat hetgeen wat Siebren in het koffiedik van een glazen bol opmerkt

    “Jammer van het weggegooide geld. Voor dat je het weet is er eindelijk waterstof, goed voor minimaal 500/600 km. of meer per tank. En vullen & opladen als benzine. Alle elektrische auto's voor niets geweest. Het gaat echt gebeuren binnen nu en 10 jaar rijden de eersten al.”

    al dan niet met de expertise van Shell tot de mogelijkheden zou kunnen behoren!?!
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links