Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Chat-roulette

Facebook is grootste in chatapps.

Over een trend gesproken:

  • Whatsapp heeft dit jaar als eerste de grens van 1 miljard gebruikers weten te slechten.
  • Facebook Messenger is met 900 miljoen gebruikers een goede tweede.
  • Snapchat heeft inmiddels meer dan 200 miljoen gebruikers.

In Azië voeren juist andere chatapplicaties (chatapps) de boventoon, zoals WeChat in China, Line in Japan of het (Zuid-)Koreaanse Kakaotalk.

Whatsapp: de populairste chatapplicatie wereldwijd
 Whatsapp, de populairste chatapplicatie wereldwijd

 

19.000.000.000 dollar

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg was dé visionair in deze niche. Hij verbaasde in 2014 vriend en vijand toen hij berichtendienst Whatsapp voor maar liefst 19 miljard dollar overnam. Zuckerberg zag namelijk al vroeg de potentie van dit soort applicaties, die veel meer bieden dan de voorloper, het ouderwetse sms’en.

Gebruikers sturen elkaar emoji’s, foto’s, videoclips, stickers, gif's en nieuws. Daarnaast is de engagement van gebruikers bijzonder hoog. Zo gebruikte vorig jaar slechts 12% van de LinkedIn-leden het medium meer dan eens per dag, maar worden chatapps zelfs gemiddeld negen keer per dag gebruikt!

 Het engagement van gebruikers is hoog

 

Sinds vorig jaar hebben de populairste chatapps gezamenlijk inmiddels meer users dan sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn!

Sociale netwerken worden voorbijgestreefd door berichtendiensten
 Sociale netwerken worden voorbijgestreefd door berichtendiensten

 

Dat chatapps mede door die engagement een grote toekomst hebben, is duidelijk. Steeds meer worden ze daarom ook gebruikt voor e-commerce en zakelijke interacties, waarbij Whatsapp bijvoorbeeld gebruikt wordt als customer-service tool.

Iets anders dat in het voordeel werkt van cahtapps is dat smartphonegebruikers de laatste tijd last beginnen te krijgen van app-moeheid.

App-moeheid

Tegenwoordig heeft bijna elke dienst een eigen app, die eerst gedownload moet worden. Vervolgens moet er een eigen profiel aangemaakt worden en vaak vereist dit ook dat er wéér een nieuwe loginnaam met bijbehorend password aangemaakt moet worden.

Voor e-commerce en andere zakelijke doeleinden is het bovendien ook nog eens nodig om een creditcard of andere betaalinformatie aan de app toe te voegen. Al deze rompslomp heeft ertoe geleid dat veel gebruikers aarzelen voordat ze weer een nieuwe applicatie downloaden.

Het Chinese messagingplatform WeChat heeft geprobeerd dit op te lossen door de betaalinformatie en login-infrastructuur uit de app te halen en op het platform te bewaren. Gebruikers hebben hierdoor maar één login en één plek om creditcardinformatie in te voeren en te bewaren.

Hierdoor wordt een groot gedeelte van de frictie weggehaald. Gebruikers van WeChat kunnen hierdoor binnen de app gemakkelijk bioscoopkaartjes bestellen, restaurantreserveringen maken, betalingen verrichten of een taxiritje aanvragen.

Eén login

Een analist van de Amerikaanse zakenbank Pacific Crest ging zelfs zover om te veronderstellen dat berichtendiensten in de toekomst zelfs de functie van het operating-systeem gaan overtreffen.

Waar nu alle apps op iOS (Apple) of Android (Google) draaien, nemen de berichtendiensten in de toekomst mogelijk deze functie over. Vanuit Whatsapp of Messenger wordt het dan met één login mogelijk om allerlei diensten af te nemen.

Pacific Crest becijferde in datzelfde rapport zelfs 44,5 miljard dollar aan omzetmogelijkheden in de ontwikkelde markten.

Messaging-applicaties als nieuwe platform
Messaging-applicaties als nieuwe platform
Klik op de afbeelding voor een grote versie

 

Een goed voorbeeld van potentiële nieuwe diensten is de onlangs aangekondigde samenwerking tussen KLM en Facebook Messenger. KLM-passagiers krijgen hiermee de mogelijkheid om hun boardingpass via messenger te ontvangen.

Hiermee is de opkomst van de chatbots (geautomatiseerde gesprekspartners) daadwerkelijk begonnen. 

Wie profiteert?

Als chatapplicaties dan zo belangrijk worden in de toekomst, welke bedrijven zijn dan goed gepositioneerd? Als eerste natuurlijk Facebook. Het bedrijf heeft in deze niche een (schijnbaar) onaantastbare voorsprong opgebouwd.

Ook op het gebied van het integreren van diensten loopt Facebook voorop, zeker gezien de 50 miljoen mkb-klanten met een pagina op het sociale netwerk, die via messenger klanten zouden kunnen bedienen. Alleen op het gebied van betalingen heeft Facebook haar gebruikers weinig te bieden.

Apple heeft met iMessage weliswaar een redelijke positie ingenomen, maar de functionaliteit van iMessage is op het gebied van het versturen van foto’s, video’s duidelijk minder dan de  concurrentie. Alleen op het gebied van betalingen heeft Apple met Apple Pay een belangrijke troef in handen.

Google (Alphabet) is eigenlijk de grote afwezige. Zowel Google Hangout (chat) als de Google Wallet (betalingen) is een flop gebleken. Vandaar dat Google mogelijk overnames op dit gebied zal moeten doen om haar positie in deze belangrijke markten te versterken.

In Azië is Tencent uitstekend gepositioneerd met WeChat als leidende chatapp en ook Tenpay als geïntegreerde betaaloptie. Ook op basis van het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van WeChat om in contact te komen met klanten loopt Azië voorop. Zo heeft JD.com, na Alibaba het grootste e-commerce-platform van China, een joint venture met Tencent om verkeer via WeChat richting haar website te sturen.

Belangrijke rol chatapps

Met meer dan 1 miljard gebruikers is Whatsapp in ontwikkelde markten verreweg het populairst. Vanwege de hoge engagement zijn chatapps daarom geschikt om een belangrijkere rol op zich te nemen. In Azië loopt WeChat hier qua functionaliteit al ver vooruit.

Gebruikers kunnen hier taxi’s reserveren en bioscoopkaartjes bestellen. Messenger probeert inmiddels in de voetsporen van WeChat te treden. Facebook zit als eigenaar van Whatsapp en Messenger in een goede positie, terwijl zowel Apple als Google op chatgebied aan een inhaalrace moeten beginnen.


Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jack Neele

Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meer over Jack Neele

Recente artikelen van Jack Neele

  1. dec '20 Trendbeleggen: Drie Trends voor 2021 2
  2. nov '20 Onderwijs is een interessante groeimarkt 5
  3. jun '20 Maaltijdbezorgdiensten: eten of gegeten worden! 1

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links