Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De zelfrijdende auto komt eraan

De zelfrijdende auto komt eraan, maar hoe speelt u daar als belegger op in.

Ik kreeg dit advies mee:

Beleg nooit in bouwbedrijven, carriers en autofabrikanten, want er is altijd wat.

Bouwbedrijven, daar zou ik eerst eens heel goed over moeten nadenken. Carriers, nooit van mijn leven. Autofabrikanten daarentegen...

Ik zit er toch over na te denken om aandelen van een autofabrikant te kopen. Welke, daar ben ik nog niet over uit. Mijn persoonlijke voorkeuren gaan uit naar Duitse autofabrikanten. Waarom? De Duitsers maken spullen die de hele wereld wil hebben en staan voor kwaliteit. Ook bedienenen BMW en Daimler consumenten die wat meer te besteden hebben.

Laatst zag ik op DasKapital een artikel over een zelfrijdende Mercedes-Benz. Dit is natuurlijk persoonlijk en voor iedereen anders, maar bij mij kwam weer een ik-moet-er-een-hebben-gevoel. Persoonlijk denk ik dat de zelfrijdende auto de toekomst is. Welk bedrijf het daarmee gaat maken en welke niet, durf ik niet te zeggen.

Eerder heb ik al eens een stuk geschreven over de zelfrijdende auto van Google. De techniek is prachtig, maar Google is geen autobouwer en dat is te zien. Eerlijk is eerlijk, de zelfrijdende auto ziet er niet uit en qua design is het net een loopauto.

 

 

Dat is met de zelfrijdende auto van Mercedes wel anders. Oke, het ding is futuristisch en zou zo een rol kunnen krijgen in Star Wars ofzo. Maar ik heb ook video's op Youtube gezien met "normale" modellen van automerken die zelfrijdend zijn. Dit filmpje waarin een Bloombergpresentratrice bij Elon Musk in een zelfrijdende Tesla stapt is een voorbeeld:

 

 

Hoe kunt u als belegger op deze ontwikkeling inspelen? U zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld aandelen als Tesla. Maar die autofabrikant is schreeuwend duur in vergelijking met de Duitse automakers. Waar Tesla een verwachte koers-winstverhouding van 224,2 heeft, hebben de Duitsers verwachte k/w's tussen 9,8 en 13,0.

Maar Nick, je vergeet Google en Apple nog. Dat is waar, maar dat zijn ook geen beleggingen in de autoindustrie. De bedrijven halen geen omzet uit autoverkopen. Misschien dat ze wel de techniek van de zelfrijdende auto kunnen gaan verkopen aan autofabrikanten, maar dan nog.

Daarnaast zie ik niet in met wie Google en Apple zouden moeten gaan concurreren. De auto van Google ziet er niet uit en een auto van Apple hebben we nog niet eens gezien. Bovendien als Apple een auto uitbrengt, wat gaan ze ervoor vragen?

Apple rekent voor een gouden horloge 10.000 dollar, dat is net zoveel als een Rolex. De top van de horlogemarkt. Als ik dat doortrek naar een auto, gaat het bedrijf dan concureren met Ferrari, Lamborghini, Aston Martin en Bentley? Dan moet Apple wel met iets héél bijzonders komen en dan nog kan de massa er niet eentje kopen.

Ben ik er al achter welk aandeel ik ga kopen? Nee, ik ben er nog steeds niet uit, maar mijn selectie is geslonken naar BMW of Daimler. Doe mij toch die Duitse degelijkheid maar. Of u moet natuurlijk geloven in de slurpende SUV's van General Motors en Ford. Die bedrijven zijn nóg goedkoper dan de Duitse autofabrikanten ook, maar of die bedrijven de techniek voor de toekomst in huis hebben betwijfel ik.

Ik zit nog steeds in dubio, dus misschien dat u mij een beetje kunt helpen? Ik kom tot BMW en Daimler omdat die het hogere segment bedienen en hogere marges kunnen hanteren dan Volkswagen. Tesla vind ik een te duur aandeel en Ford en GM vind ik te ouderwets. Heeft u goede argumenten waarom u BMW of Daimler wil kopen of heeft gekocht? Ik ben erg benieuwd naar uw reacties.

Disclaimer: Nick Bakker bezit geen aandelen in de bovenstaande bedrijven, maar heeft Daimler en BMW wel op zijn watchlist staan.


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 holenbeer 12 maart 2015 16:28
    je zou ook beide kunnen kopen, voor de helft van je geld, risicospreiding.

    Wat betreft die lelijke Google-auto: je denkt toch niet serieus dat ze dit testmodel al hebben vormgegeven als het ding dat ze straks willen verkopen? Hoe denk je dat je er zelf uitzag, 1 of 2 weken na je conceptie, een klein wormpje :-)
  2. [verwijderd] 12 maart 2015 16:41
    BMW natuurlijk! Ik verwacht veel van de 1-series facelift, zal omzet wel een extra duwtje in de rug geven.

    Uiteindelijk gaat het erom wat de belangrijkste trend gaat worden in de komende 5 jaar. Het lijkt nu te gaan om zelf-rijdende auto's (Daimler) vs zeer zuinige auto's (BMW).

    Volkswagen eet zoals altijd van beide walletjes door andere te kopieren.
  3. [verwijderd] 12 maart 2015 17:47
    De zelfrijdende auto betekent ook dat autobezit minder belangrijk wordt en in plaats daarvan toegang tot.

    Een appartementencomplex met 20 huizen leaset gezamenlijk 10 auto's. Deze staan in een grote garage een paar minuten verderop, droog en zonder alle stoepen te bezetten.

    Op je app geef je aan als je weg wilt en je gedeelde auto komt voorrijden. Aangezien nooit iedereen tegelijk een auto nodig heeft, is er altijd wel eentje beschikbaar.

    Gevolg:
    - de zelfrijdende auto is een soort versmelting van en substituut voor openbaar vervoer, taxi en autobezit
    - meer focus op toegang in plaats van bezit. Een auto wordt geen product, maar een dienst.
    - minder parkeerproblematiek. Zelfrijdende auto zet je af voor de deur en haalt je op voor de deur maar mag er niet parkeren
    - leasing wordt belangrijker, financieringsmodellen waarin mensen samen de lasten delen of pay-per-use
    - er zijn minder auto's nodig. Het verdienmodel van autofabrikanten gaat daardoor op de schop. Het gaat niet meer om grote volumes met kleine marges, maar om minder volumes en meer services
    - Eerst zal je altijd nog zelf moeten kunnen sturen, zoals een piloot die het overneemt van de autopilot. Verder in de tijd is er misschien geen bestuurdersstoel meer, wordt een soort rijdende kamer en heb je alle tijd om te interacteren of nog wat te werken. Daar helpen de tech bedrijven natuurlijk graag bij.

    Deze toekomst is zo duur dat ie grotere kans maakt als bedrijven partneren of echt samensmelten. Ik denk bijvoorbeeld aan een Apple, Uber, TomTom, Volkswagen, Tesla.

    De meeste van deze bedrijven werken al samen. VW en TomTom doen onderzoek naar de hoge detail kaarten (op cm nauwkeurig) die de zelfrijdende auto nodig heeft. Ook Apple werkt met TomTom samen. En heeft nu ook Uber voorgeinstalleerd op haar nieuwe Apple watch. Een charme offensief om Uber uit de armen van Google te lokken. En Uber heeft kort geleden DeCarta gekocht, een partner van TomTom, een gespecialiseerd bedrijf samen met TT nodig is voor een goed kaartenplatform. searchengineland.com/tomtom-decarta-j...

    Apple zie ik in dezen vooral als de partij die zorgt voor veel funding en de gebruikersgroepen heeft. De andere partijen zijn enablers.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links