Amazon.com heeft een sterke marktpositie, die de Amerikaanse internetretailer de afgelopen periode verder heeft versterkt. De koersen van internetaandelen staan echter onder druk door tegenvallende resultaten en verwachtingen.
Amazon.com profiteert van de trend dat steeds meer mensen online winkelen. De concurrentiestrijd tussen internetretailers zoals Amazon en de meer traditionelere retailers zorgt er daarnaast voor dat productprijzen die retailers hanteren minder variëren, zo blijkt uit een onderzoek van de National Bureau of Economic Research. Consumenten zoeken daardoor minder op basis van prijs maar meer op zaken als goede service en extra diensten.
Sterke marktpositie
Ondertussen blijft Amazon zijn marktpositie verder uitbreiden. Sinds eind september kunnen gebruikers van Snapchat direct winkelen op Amazon.
Door hun smartphonecamera te richten op een product of streepjescode krijgt de consument direct een link naar de verkooppagina van het product op Amazon.com. Afgewacht moet worden of consumenten ook gebruik zullen maken van deze nieuwe dienst.
Verder heeft Amazon met ingang van oktober het tijdelijke introductietarief voor zijn dienst Prime in Nederland verhoogd van 3,99 euro naar het standaardtarief van 5,99 euro. Amazone Prime biedt leden extra diensten en voordelen, zoals onbeperkte opslagruimte voor foto’s en gratis levering van producten op de volgende dag. Wereldwijd telt Amazon Prime al meer dan 100 miljoen leden.
Tweedekwartaalcijfers en dalende koersen
Over het tweede kwartaal zag Amazon de omzet op jaarbasis met 39% stijgen tot 52,9 miljard dollar. Exclusief wisselkoerseffecten nam de omzet op jaarbasis met 37% toe. De operationele inkomsten kwamen uit op 3 miljard dollar tegenover 628 miljoen dollar een jaar eerder.
Dit resulteerde in een nettowinst van 2,5 miljard dollar of 5,07 per aandeel, waar dat vorig jaar nog respectievelijk 197 miljoen dollar of 0,40 dollar per aandeel bedroeg.
Beleggers waren erg te spreken over de tweedekwartaalcijfers van Amazon, wat leidde tot een verdere koersstijging voor het aandeel. Het bedrijf doorbrak begin september van dit jaar voor het eerst de grens van 1 biljoen aan marktwaarde.
Verwachtingen Q3
Op 25 oktober presenteert Amazon zijn derdekwartaalcijfers. Diverse internetbedrijven wisten in het tweede kwartaal voor de eerste keer sinds de financiële crisis niet hun omzetdoelstelling te behalen.
Een aantal van deze bedrijven heeft zijn verwachtingen voor het derde kwartaal verlaagd en beleggers gewaarschuwd zich voor te bereiden op mogelijke teleurstellingen. Afgewacht moet worden hoe de derdekwartaalcijfers van Amazon uitpakken.
In oktober stonden de aandelenbeurzen wereldwijd onder druk. Over de afgelopen weken behoort Amazon zelfs tot de slechtst presterende aandelen van de S&P 500, met op dit moment (11 oktober 2018) een koersverlies in oktober van ruim 6%. De koers van het aandeel staat ten opzichte van begin dit jaar nog altijd 50,1% hoger.
Koers
De toekomstige koers van Amazon is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Vontobel producten op Amazon.com zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee Amazon
Ontdek Vontobel’s productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL.
Meer Beleggingsideeën van
Bank Vontobel Europe AG