Het eerste kwartaal is goed verlopen voor Ahold Delhaize, met zowel een stijging van de omzet als winst. Toch kan de Nederlands/Belgische supermarktketen niet stilzitten. Met name in de Verenigde Staten voelt het bedrijf de hete adem van concurrenten als Walmart en Kroger in zijn nek.
De eerstekwartaalcijfers van Ahold Delhaize lieten een omzetstijging op jaarbasis zien van 2,5% tot €14,9 miljard. De winst steeg met 25% naar €407 miljoen. Vooral het online segment van Ahold Delhaize presteerde goed. Zo groeide de omzet uit online verkopen met 23,2%.
In Nederland steeg de omzet met 3,2% en zelfs in België, waar het bedrijf langere tijd minder presteerde, is de omzet gestegen met 4,1%.Tegelijkertijd daalde in Nederland de winstmarge met 10 basispunten als gevolg van investeringen in de online tak. De vrije kasstroom kwam uit op €441 miljoen.
Negatieve wisselkoerseffecten
Ondanks deze sterke resultaten werd Ahold Delhaize de afgelopen periode geplaagd door negatieve wisselkoerseffecten, die de financiële resultaten naar beneden haalden. Wanneer men de negatieve wisselkoerseffecten meeneemt in de resultaten blijft er een winststijging over van 14,5% en was er een omzetdaling van 5,9%.
Ook in de VS noteerde Ahold Delhaize een omzetstijging van 2,1%, negatieve wisselkoerseffecten buiten beschouwing gelaten. Inmiddels bepaalt de Amerikaanse markt 61% van de totale omzet van de supermarktketen.
Dreigende fusie
Tegelijkertijd maakte concurrent Kroger onlangs bekend dat het gaat samenwerken met het Britse Ocado om zodoende hun online segment te kunnen versterken. Kroger is op dit moment de op een na grootste retail speler in de VS. Ook de Amerikaanse marktleider Walmart blijft groeien.
Zo werd bekend dat de Britse supermarktketen Asda, dat in handen is van Walmart, gaat fuseren met het Britse Sainsbury. Indien deze fusie definitief doorgaat, zou deze combinatie de huidige Britse marktleider Tesco van de troon stoten. Walmart zou in deze nieuwe combinatie een belang van 42% krijgen.
Zowel Kroger als Walmart hebben daarnaast aangegeven om de komende jaren meer te willen investeren in hun online marktpositie binnen de VS. Ook moet Ahold Delhaize nog altijd opboksen tegen concurrenten als Amazon. Hoewel Ahold Delhaize voor dit jaar nog uit gaat van een vrije kasstroom van €1,9 miljard, is de vraag of de noodzakelijke investeringen in de VS dit kunnen beïnvloeden.
Koersbewegingen
De koers van Ahold Delhaize staat op dit moment op €23,21 (6 juni 2018). Hoewel de koers sinds het laatste hoogtepunt van eind april (24 april 2018) op €24,35 iets is gedaald, staat het aandeel nog altijd een kleine 10% hoger ten opzichte van een jaar geleden.
Op 20 juni 2017 maakte de koers echter een flinke val, nadat Amazon de overname van Whole Foods bekend maakte. De vraag is of Ahold Delhaize beleggers de komende periode weet te overtuigen van hun slagkracht in de VS en meer gaat investeren in deze markt.
De toekomstige aandelenkoers is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Vontobel producten op Ahold Delhaize zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee Ahold-Delhaize
Ontdek Vontobel's productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL.
Meer Beleggingsideeën van
Bank Vontobel Europe AG