Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Volkswagen wil brandstofmotoren en bijbehorende emissieschandalen voorgoed achter zich laten

Volkswagen wil brandstofmotoren en bijbehorende emissieschandalen voorgoed achter zich laten

De Duitse autoproducent Volkswagen zal in de komende jaren afscheid nemen van de brandstofmotor en wil vanaf 2035 zelfs helemaal geen auto’s met brandstofmotoren in Europa verkopen. Het inmiddels beruchte ‘dieselschandaal’, waar Volkswagen overigens nog steeds last van heeft, heeft deze groene ambitie ongetwijfeld versneld.

Volkswagen AG is op dit moment de grootste autoproducent van Europa en de op één-na grootste ter wereld. Onder de merken Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti en Ducati produceert het bedrijf jaarlijks zo’n 10 miljoen voertuigen. Naast personenauto’s produceert Volkswagen ook bestelbussen en vrachtwagens. Vanuit de hoofdvestiging in het Duitse Wolfsburg wordt het bedrijf sinds 2018 bestuurd door CEO Herbert Diess. Volkswagen telt wereldwijd ruim 662.000 medewerkers.

Over heel 2020 noteerde Volkswagen AG een omzet van 222,9 miljard euro en een winst van 8,8 miljard euro. Met een beurswaarde van ruim 126 miljard euro op het moment van schrijven staat het bedrijf in de top drie grootste beursgenoteerde bedrijven in de DAX.

Dieselschandaal blijft Volkswagen achtervolgen

In 2015 raakte Volkswagen in opspraak nadat er in de Verenigde Staten zogenaamde sjoemelsoftware was ontdekt. Door deze software voldeden bepaalde dieselauto’s tijdens een test aan de milieueisen, terwijl dit in de praktijk niet het geval was. Uiteindelijk kostte dit schandaal Volkswagen miljarden euro’s aan schadeclaims en terugroepacties. Bovendien liep de reputatie van het automerk een flinke deuk op.

Jaren nadien heeft Volkswagen nog steeds te maken met de nasleep van dit schandaal. Hoewel Volkswagen recent in de VS nog een rechtszaak won, werd enkele dagen later duidelijk dat de Amerikaanse staat Ohio het bedrijf alsnog kan aanklagen voor minstens een miljard dollar. Ook in de Amerikaanse staten Florida en Utah hangen nog mogelijke rechtszaken boven het hoofd. Daarmee lijkt er voorlopig nog geen einde te komen aan dit langslepende debacle voor Volkswagen.

Volledig inzetten op elektrisch rijden

Om de geleden imagoschade van het dieselschandaal te herstellen en om beter in te kunnen spelen op de toekomst, heeft Volkswagen grote ambities als het gaat om verduurzaming van zijn wagenpark.

Het belangrijkste doel is om langzaamaan afscheid te nemen van brandstofmotoren. Op dit moment heeft Volkswagen al een aantal succesvolle volledig en semi elektrische auto’s op de markt gebracht. In 2030 wil Volkswagen dat 70 procent van de verkochte auto’s elektrisch is aangedreven en vanaf 2035 wil de autofabrikant zelfs helemaal geen auto’s met brandstofmotoren in Europa meer verkopen, later gevolgd door de VS en China. Analisten van UBS verwachten dat Volkswagen door deze verduurzamingsdrang samen met General Motors en Hyundai een van de beste EV-autofabrikanten wordt en daarmee onder meer Tesla voorbijstreeft.

Wel vallen in China de verkopen van de nieuwste elektrische Volkswagen vooralsnog tegen. Ook is het de vraag of het wereldwijde chiptekort de ambities van het bedrijf negatief zal beïnvloeden.

(Car) sharing is caring

Volkswagen overweegt ook om een meerderheidsbelang in autoverhuurder Europcar te nemen, om zo in te spelen op de trend dat mensen liever een auto huren dan kopen. Met name in grote steden neemt het autobezit snel af. Opvallend is dat Volkswagen Europcar al eerder in bezit had, maar in 2006 voor 3,3 miljard euro verkocht. Een eerste bod van 0,44 euro per aandeel zou door Europcar zijn afgeslagen. Het blijft dus nog onzeker of Volkswagen de autoverhuurder daadwerkelijk zal overnemen.

Koersontwikkeling

De aandelenkoers van Volkswagen is in een jaar tijd met 50 procent gestegen naar 218 euro (12.07.2021). Sinds begin juni is de koers wel enigszins weer gedaald.

De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.

Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!

Vontobelproducten op Volkswagen zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.

Investeringsidee: Volkswagen

VOW3 BEST Turbo Long
VOW3 BEST Turbo Long
VOW3 BEST Turbo Short
VOW3 BEST Turbo Short

Ontdek Vontobels productaanbod op beursproducten.vontobel.com/NL/NL/Home.


Bank Vontobel Europe AG is een internationaal actieve Zwitserse private banking-organisatie, gespecialiseerd in vermogensbeheer voor gerenommeerde particuliere en institutionele klanten. Dit document dient enkel ter informatie en is geen voorstel of aanbod tot het aankopen of verhandelen van de beschreven financiële instrumenten en is geen beleggingsadvies.

Disclaimer Vontobel
Deze informatie is noch een beleggingsadvies, noch een aanbeveling voor een belegging of beleggingsstrategie, maar een aankondiging. De volledige informatie over de effecten, in het bijzonder de structuur en risico's in verband met een belegging, wordt beschreven in het basisprospectus en de definitieve voorwaarden. De documenten en het document met essentiële essentieel informatiedocument worden gepubliceerd onder de productlink en op de website van de uitgevende instelling, Vontobel Financial Products GmbH, Bockenheimer Landstrasse 24, 60323 Frankfurt am Main, Duitsland, prospectus.vontobel.com. Effecten zijn producten die niet eenvoudig en misschien moeilijk te begrijpen zijn.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links