De olieprijs stond lange tijd onder druk door overproductie en onenigheid tussen OPEC-leden. Met een historische deal lijken deze problemen voorlopig naar de achtergrond verdwenen, maar de oliemarkt voelt wel inmiddels de effecten van de coronacrisis. Welke gevolgen heeft dit voor Royal Dutch Shell?
Al langere tijd heerste er onenigheid tussen OPEC-landen Rusland en Saoedi-Arabië. Rusland produceerde te veel olie, waardoor de olieprijs daalde. Als reactie daarop draaide ook Saoedi-Arabië de oliekraan open, waardoor de olieprijs een nog hardere klap te verduren kreeg. Waar de prijs voor een vat Brent-olie begin dit jaar nog op 69 dollar stond, noteerde deze begin april onder de 25 dollar.
OPEC-deal
Doordat de effecten van deze olieruzie ook de wereldeconomie raakten, werd besloten dat alle OPEC-leden om tafel moesten om een mogelijke productiebeperking te bespreken. Hoewel Mexico in eerste instantie dwarslag over de beperking, wisten de Verenigde Staten het land over de streep te trekken. De VS zijn officieel geen OPEC-lid, maar de belangen voor het beschermen van de eigen energiesector zijn groot.
Op 13 april werd er uiteindelijk een deal gesloten, waarin is afgesproken om de wereldwijde olieproductie de komende periode met 10 procent te verlagen. Deze afspraak wordt in etappes uitgevoerd, waarbij er vanaf 1 mei in ieder geval 9,7 miljoen vaten per dag minder geproduceerd mogen worden ten opzichte van de peildatum 18 oktober 2018. In de tweede helft van 2020 zal de wereldwijde olieproductie met 7,7 miljoen vaten per dag worden beperkt. Daarna mogen er tot in ieder geval april 2022 nog altijd 5,8 miljoen minder vaten per dag geproduceerd worden dan op 18 oktober 2018.
Effecten voor Royal Dutch Shell
De OPEC-deal lijkt ook positief voor Royal Dutch Shell. Als gevolg van de lage olieprijs kampte de oliemaatschappij de afgelopen periode met teruglopende resultaten. De recente olieprijsstijging zal wellicht zichtbaar worden in de resultaten van Royal Dutch Shell over het tweede kwartaal.
Toch lijkt met de OPEC-deal niet al het gevaar geweken. De coronacrisis zorgt namelijk voor nieuwe problemen. Door de strenge maatregelen die landen wereldwijd hebben genomen is de vraag naar brandstof significant teruggelopen. Fabrieken produceren minder goederen of liggen zelfs volledig stil en het verkeer op de wegen is sterk teruggelopen. Op dit moment is het nog altijd onzeker wanneer de maatregelen mogelijk worden versoepeld en economieën weer worden opgestart.
Koers en dividend
Veel beleggers letten op het dividendrendement van Royal Dutch Shell, dat momenteel 10,6 procent bedraagt. De vraag is of Royal Dutch Shell in navolging van veel andere bedrijven zijn dividend zal verlagen of zelfs opschorten. Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog heeft Royal Dutch Shell zijn dividend nog nooit verlaagd. Vorig jaar keerde de oliemaatschappij nog 15 miljard dollar uit.
Royal Dutch Shell wil voorlopig niet tornen aan het dividend, maar gaat wel fors snijden in zijn kosten en investeringen. Afgewacht moet worden welke impact dit gaat hebben op de resultaten.
Over 2019 liet de aandelenkoers van Royal Dutch Shell een zeer stabiel verloop zien, maar in het eerste kwartaal van 2020 daalde deze tot een absoluut dieptepunt van 10,68 euro. Inmiddels heeft de aandelenkoers zich weer enigszins hersteld naar momenteel op 15,57 euro.
De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.
Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!
Vontobel-producten op Royal Dutch Shell zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.
Investeringsidee: Royal Dutch Shell
RDA BEST Turbo Long
RDA BEST Turbo Long
RDA BEST Turbo Short
RDA BEST Turbo Short
Ontdek Vontobels productaanbod op www.beursproducten.vontobel.com/NL/NL.