Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,560 22 mei 2024 17:35
  • -0,030 (-0,54%) Dagrange 5,510 - 5,605
  • 181.100 Gem. (3M) 278,2K

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 januari 2016 23:27
    quote:

    Hik schreef op 23 november 2015 11:14:

    [...]

    Ik zie de kansen eigenlijk nog sterker voor Tom2:
    Zolang zij niet té dicht tegen de techniek aan ontwikkelen blijven hun oplossingen voor iedereen inzetbaar. Stel nou dat een eigenwijze Elon Musk blijft beweren dat hij het zonder Lidar kan, dan kan Tom2 het opgeslagen beeld zodanig vastleggen dat je met een andere conversieroutine eventueel een 3D camerabeeld (dus geen Lidar) naar het 2D RoadDNA formaat kunt converteren. Dan kan Tesla dus RoadDNA gebruiken zónder Lidar.
    Camera's worden natuurlijk ook doorontwikkeld en ze worden steeds lichtsterker. Vergeet niet dat mensen ook zonder Radar of Lidar hun weg kunnen vinden.

    Ik heb uiteindelijk toch antwoord gekregen van Tom2 op mijn vraag of RoadDNA afhankelijk is van Lidar.

    Mijn vraag:
    Ik heb een vraag over het door TomTom gepatenteerde Road-DNA.

    Ik heb een grote interesse in het onderwerp zelfrijdende auto’s en de laatste tijd profileert TomTom zich als (één van) de pionier(s) om deze techniek middels hun HD-Maps mogelijk te maken. De reden dat ik deze vraag stel is, dat ik er niet uitkom of er straks in de zelfrijdende auto ook een Lidar- Laser moet zitten om van deze technologie gebruik te kunnen maken.
    Ik heb in de pers kunnen lezen dat er vanuit een met Lidar geregistreerde point-cloud een 2D beeld offline wordt opgeslagen.
    Maar om dit beeld in de zelfrijdende auto te kunnen vergelijken moet er volgens mij in deze auto ook zo’n zelfde proces plaatsvinden, dus: opnemen beeld met Lidar->Compressie naar 2D-> Vergelijken met opgeslagen referentie beeld.
    Is deze gedachte juist? Of werkt het toch op een andere manier?
    Ik hoop dat iemand in de organisatie bereid is om mij hierover te informeren.
    Alvast bedankt.


    Hun antwoord:
    Dear Mr. .....,

    Thank you for your mail and for your interest in TomTom. We have contacted the responsible team and have received the following response:

    Het gebruik van ons RoadDNA product werkt inderdaad op basis van een match in de auto met de gegevens die door auto-sensoren verzameld worden.

    Dit kan natuurlijk met dezelfde Lidar-sensoren als waarmee wij het product gemaakt hebben, maar deze sensoren zijn duur. Het kan ook gematcht worden met de gegevens van gewone cameras, zeker als het er meerdere zijn en deze goed gepositioneerd zijn (bv op de hoeken van de voorbumper). Image-processing software kan dan uit die camerabeelden een beeld van de omgeving samenstellen, dat gematcht kan worden met de informatie in het opgeslagen RoadDNA.

    We hope this answer is of help for you. Thank you for your interest.

    Kind regards,
    TomTom PR Team


    Ik hoop dat ik dit mocht publiceren.
    En ik moet niet vergeten @Groeibriljant, met wie ik een verhitte discussie hierover heb gevoerd alsnog gelijk te geven.
    Mea Culpa, (maar toch denk ik nog steeds vanwege bovenstaande redenen dat RoadDNA gebaseerd op Lidar in het 'client' vehicle de meeste kant maakt
    ;-) )
    Hik,

    De CEO van Mobileye en ook die tech man van Ford vertelde dat de beperking van conventionele camera's ten opzichte van lidar is dat een camera hetzelfde ziet als een mens. Zo zei hij het letterlijk. "en net als een mens ziet een camera weinig in de mist".

    Nu lijkt mist me geen probleem als je road dna gebruikt, want dan is de 2D representatie direct naast de auto.

    Maar als je navigeert van landmark naar landmark met soms 100 meter ertussen, en je hebt mist, dan heb je volgens mij een potentieel probleem met exacte locatiebepaling. Dus denk toch dat roaddna daar een voorsprong heeft. En dat lidar te prefereren is boven camera.
  2. [verwijderd] 14 januari 2016 23:28
    quote:

    Hik schreef op 14 januari 2016 21:55:

    [...]

    Nee, ik heb het even doorgelezen: in a nutshell: het heeft te maken met verwachtingen van analisten. Ze hebben opdrachten versneld afgekregen waardoor zaken die bedoeld waren om in 2016 geleverd te worden al in 2015 geleverd zijn. Dat heeft negatieve gevolgen voor de outlook 2016.
    Fundamenteel is er niets 'mis' dus.

    Hier nog een interview met één van de oprichters: www.wsj.com/articles/q-a-mobileye-fou...

    Opmerkelijke citaten:
    "We have a production agreement with two, tier-1 manufacturers, for a 2017 time frame. This does not mean that the cars produced with this system will be fully autonomous, only that the sensors installed in these cars would be able to support a fully autonomous mode."

    "Today, cameras can achieve the level of performance exhibited by the human eye—including in direct-light conditions and in dark conditions. The limits are the same ones the human eye has—fog [is a limit, as it would be for other sensors like laser scanners and radar] ... When the driver can’t see, the vehicle should not be in a fully autonomous mode."
    Hier de link naar het artikel waar één van de redenen wordt genoemd voor de koersval van Mobileye:
    news.investors.com/technology/011416-...
    En hier het citaat waar ik op doelde:
    He said Maharshak noted that about $20 million in revenue was pulled into 2015 from 2016 due to earlier-than-expected rollouts of several car models. This pull-forward of revenue largely accounted for the guidance increase following the third-quarter earnings releases in 2015, but the pull-forward likely was not incorporated into the consensus estimate for 2016, Ader wrote.

    Maar er zijn inderdaad nu ook heel veel berichten waaruit blijkt dat ze te laat zijn, de ADAS markt al min of meer verdeeld is. De verwachtingen voor het te behalen marktaandeel naar beneden geschroefd worden. Nouja, kat in het bakkie toch? Door al het gedoe en gediscussieer ben ik eigenlijk weer dichter naar Tom2 gekropen (maar vlakken we vanaf nu ook HERE niet meer uit, eerlijk is eerlijk) en deze founding fathers of Autonomous Navigation Systems zitten wat mij betreft weer in the front row. Nu nog een leuk persbericht en we zijn waar we wezen moeten.

    Edit: uiteindelijk denk ik, dat als de prijs van Lidar het toelaat, het in iedere auto ingebouwd gaat worden. En dat RoadDNA dus ook in het client-vehicle gebruikt gaat worden als sensor. Voordeel lijkt me dat er geen conversie van sensorbeeld naar opgeslagen RoadDNA beeld nodig is en wat belangrijker is: het deelnemende wagenpark kan als 'inwinnings-auto'gebruikt worden. Dus ook RoadDNA kan op deze manier via sensor-crowd-sourcing gebruikt worden om RoadDNA data te vergaren en zo de HAD-maps actueel te houden.
  3. [verwijderd] 14 januari 2016 23:32
    quote:

    Informer schreef op 14 januari 2016 23:01:

    Deze wijsheid heb ik niet van mijzelf hoor.
    Gewoon een kwestie van elke zin die Alain uitspreekt goed begrijpen.

    Nog maar weer een keer in de herhaling.

    Idee.... !!
    Je kan dit filmpje ook in een Closed-Loop zetten..
    :)

    TU-Automotive Detroit 2015 - Alain De Taeye, TomTom -
    #RealTimeMaps - Transform Location Experience

    www.youtube.com/watch?v=mjLtH1l81qo&a...

    Bedankt voor de link : overtuigend, TomTom wint de race
  4. [verwijderd] 14 januari 2016 23:34
    quote:

    *Justin* schreef op 14 januari 2016 23:27:

    [...]

    Hik,

    De CEO van Mobileye en ook die tech man van Ford vertelde dat de beperking van conventionele camera's ten opzichte van lidar is dat een camera hetzelfde ziet als een mens. Zo zei hij het letterlijk. "en net als een mens ziet een camera weinig in de mist".

    Nu lijkt mist me geen probleem als je road dna gebruikt, want dan is de 2D representatie direct naast de auto.

    Maar als je navigeert van landmark naar landmark met soms 100 meter ertussen, en je hebt mist, dan heb je volgens mij een potentieel probleem met exacte locatiebepaling. Dus denk toch dat roaddna daar een voorsprong heeft. En dat lidar te prefereren is boven camera.
    Eens! Dat heb ik hier eerder op het forum ook al meermalen gezegd: wat doen ze met niet licht-sterke omstandigheden? Lidar blijft dan gewoon werken. En nu blijkt deze CEO doodleuk in een interview ( www.wsj.com/articles/q-a-mobileye-fou... te melden dat hij de mens als voorbeeld ziet voor de zelfrijdende auto. En daar achteraan zegt: "When the driver can’t see, the vehicle should not be in a fully autonomous mode." Dat houdt voor mij in dat zij eigenlijk nooit zelfrijdend als doel hebben, maar alleen ADAS en de lagere HAD-levels. Wat mij betreft is deze ballon doorgeprikt.
  5. [verwijderd] 14 januari 2016 23:45
    quote:

    Informer schreef op 14 januari 2016 22:55:

    quote:
    Informer schreef op 13 jan 2016 om 20:05:

    [...]
    Het doet mij aan iete anders denken..
    Landmarks die in de RoadDNA van TT reeds zijn opgeslagen.

    Met deze landmarks weet de auto precies waar hij zich in de 4d ruimte zich bevindt. In welke weerconditie ook.
    Regen, Hagel, Mist, en zelfs in Sneeuw, weet de automated auto met gemak waar het in een 4d dimensie zich bevindt.

    MobilEye is straks 'slechts' een data bron.
    TT zal deze extra data bron best kunnen gebruiken...

    De TomTom Closed-Loop / Data Fusion Engine - Machine eet straks elk hapklaar
    brokje data van welke bron ook en verwerkt het tot een logisxh 'quality' algoritme.

    Like a Turing 'Closed Loop' Machine..
    T O M...

    Hierbij voor het gemak nog een keer de post van gisterenavond.
    Dit is een doordenker op de late avond. AB. Zit ik goed als die 'Closed Loop' een cirkel is? Dan kom je dus op de TT naam. Turing O Machine. Turing was een wiskundige zie nl.wikipedia.org/wiki/Turingmachine Je bent veel forumleden ver vooruit. Kan maar 1 AB geven helaas. Volg je wel op twitter ;-) Blijf daar mede door jou meer op de hoogte van alle ontwikkelingen over TT.
    En wat Mobileye betreft: als je als bedrijf leugens vertelt, dan wordt je natuurlijk door de markt afgestraft.

    Edit: even goed lezen wie Turing was. nl.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing Heeft alles te maken met coding en decoding en de 2e wereldoorlog.
  6. [verwijderd] 14 januari 2016 23:59
    quote:

    Informer schreef op 14 januari 2016 23:54:

    Leuk Vici !
    You Follow Me.. I Follow you ! :)

    Ook een closed loop :)
    Haha

    Hier nog een URL met stukje TomTom geschiedenis les:
    www.turingfoundation.org/overons.html

    Ik ga nu pitten !
    Morgen gezond weer UP !!!

    AB. Leuk puzzelen en onderzoeken/nadenken, houd ik van. Vind Rodin ook mooi. Puzzels voor de TT believers passen precies. Komt wel goed met TT. Zijn goed bezig. Morgen weer UP.
  7. [verwijderd] 15 januari 2016 01:39
    VS trekt 4 miljard dollar uit voor zelfrijdende auto's

    VS trekt 4 miljard dollar uit voor zelfrijdende auto's
    VANDAAG, 01:18BUITENLAND
    EPA
    De Amerikaanse regering steekt de komende tien jaar ruim 4 miljard dollar in de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Volgens minister Foxx van Transport moet het project ertoe leiden dat de auto's zo snel mogelijk de wegen op kunnen.

    Foxx lichtte zijn plannen toe op de autobeurs van Detroit. Autoproducenten krijgen onder meer richtlijnen voor prototypes en er worden testen ontwikkeld waarmee de veiligheid van dit soort auto's kan worden verbeterd.

    Landelijk beleid

    Ook wordt er een systeem van regelgeving voor het gebruik van de wagens opgesteld dat voor het hele land moet gelden. Nu hebben afzonderlijke staten nog hun eigen beleid voor zelfrijdende auto's. In sommige staten zijn nog maar heel weinig regels voor auto's zonder bestuurder.

    De Amerikaanse regering kan nog niet zeggen binnen welke termijn er op grote schaal zelfrijdende auto's over de Amerikaanse wegen zullen rijden. Volgens Google en andere ontwikkelaars kunnen al in 2020 in bepaalde gebieden zulke auto's de weg op.

    Bron: nos.nl/artikel/2080552-vs-trekt-4-mil...
  8. Chameleon 15 januari 2016 01:46
    erecruit.tomtomgroup.com/psc/eRecruit...

    Maps unit?!

    " Big things are happening in the Maps organisation and we are seeking someone who can help set the strategic direction for Maps and drive it towards completion.

    Sound good so far?

    Here’s a little taste of your challenge:

    - You are member of the Maps Leadership Team. You advise on sensitive matters and are uniquely connected with the business leaders.
    - You lead the transition of the organisational design of the Maps unit."
  9. [verwijderd] 15 januari 2016 06:20
    quote:

    Vici schreef op 14 januari 2016 23:45:

    [...]
    Dit is een doordenker op de late avond. AB. Zit ik goed als die 'Closed Loop' een cirkel is? Dan kom je dus op de TT naam. Turing O Machine. Turing was een wiskundige zie nl.wikipedia.org/wiki/Turingmachine Je bent veel forumleden ver vooruit. Kan maar 1 AB geven helaas. Volg je wel op twitter ;-) Blijf daar mede door jou meer op de hoogte van alle ontwikkelingen over TT.
    En wat Mobileye betreft: als je als bedrijf leugens vertelt, dan wordt je natuurlijk door de markt afgestraft.

    Edit: even goed lezen wie Turing was. nl.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing Heeft alles te maken met coding en decoding en de 2e wereldoorlog.
    Heb je de film "The imitation game" over Turing gezien? Een van de beste films van de afgelopen jaren. Zijn autisme schijnt een beetje overdreven te zijn. Maar bij "Amadeus" krijgen we waarschijnlijk ook niet een volledig correct beeld van Mozart, wat het niet tot een minder briljante film maakt.
  10. Erik9400 15 januari 2016 06:53
    quote:

    Chameleon schreef op 15 januari 2016 01:46:

    erecruit.tomtomgroup.com/psc/eRecruit...

    Maps unit?!

    " Big things are happening in the Maps organisation and we are seeking someone who can help set the strategic direction for Maps and drive it towards completion.

    Sound good so far?

    Here’s a little taste of your challenge:

    - You are member of the Maps Leadership Team. You advise on sensitive matters and are uniquely connected with the business leaders.
    - You lead the transition of the organisational design of the Maps unit."
    Goeie...Volgens mij zochten ze ook al eerst account manager vw voordat pa er was

    Was wel weer week om moedeloos van te worden dus geruchten/feiten over splitsing zijn meer dan welkom!
  11. [verwijderd] 15 januari 2016 07:44
    quote:

    Chameleon schreef op 15 januari 2016 01:46:

    erecruit.tomtomgroup.com/psc/eRecruit...

    Maps unit?!

    " Big things are happening in the Maps organisation and we are seeking someone who can help set the strategic direction for Maps and drive it towards completion.

    Sound good so far?

    Here’s a little taste of your challenge:

    - You are member of the Maps Leadership Team. You advise on sensitive matters and are uniquely connected with the business leaders.
    - You lead the transition of the organisational design of the Maps unit."
    Mooi, een bevestiging van een gerucht, lead the transition, and big things
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 januari 2016 08:19
    quote:

    *Justin* schreef op 14 januari 2016 23:27:

    [...]

    De CEO van Mobileye en ook die tech man van Ford vertelde dat de beperking van conventionele camera's ten opzichte van lidar is dat een camera hetzelfde ziet als een mens. Zo zei hij het letterlijk. "en net als een mens ziet een camera weinig in de mist".

    Nu lijkt mist me geen probleem als je road dna gebruikt, want dan is de 2D representatie direct naast de auto.

    Maar als je navigeert van landmark naar landmark met soms 100 meter ertussen, en je hebt mist, dan heb je volgens mij een potentieel probleem met exacte locatiebepaling. Dus denk toch dat roaddna daar een voorsprong heeft. En dat lidar te prefereren is boven camera.
    Mooie discussie, met prima en zeer leerzame bijdragen van meerdere posters. Bovenstaande klopt natuurlijk, toch even wat relativering met een nuchtere maag op de vroege morgen...

    ADAS, HAD, SDC doe je op basis van een nauwkeurige HAD map. Daarmee kent je auto de details van de weg, en kan je ook 'vooruit kijken'. Natuurlijk moet de auto dan wel weten waar je precies op die weg zit, m.a.w. je moet je actuele positie (hoe dan ook bepaald) matchen met de map. En dat is waar deze discussie over gaat.

    Maar zijn daar per definitie sensoren voor nodig? Het Galileo satellietproject kan een nauwkeurigheid van 20 cm bereiken, zie:
    www.esa.int/Our_Activities/Navigation...

    Nu nog niet, wel over 3 of 4 jaar. Zou 20 cm niet genoeg zijn?

    Natuurlijk zullen ook dan sensoren nodig zijn voor plotselinge events, van een plotseling remmende voorligger tot het spreekwoordelijke overstekende kind. Maar dat is een andere en volgens mij belanrijker focus, en vraagt om deels andere sensoren dan een 'mobiel eye' dat verkeersborden op 100m kan lezen.

    Dat gezegd hebbende, zit er voor mij wel een spoiler in. Als dat satellietargument klopt, waar hebben we dan Road-DNA nog voor nodig? Bedenk ook dat Road-DNA gebaseerd is op ideeën van de autofabrikanten van minstens 5 jaar geleden (want TT is dat niet als hobby gaan ontwikkelen).
    Het zal toch niet dat ...? (Zijn we wel gelijk van de discussie af of Here ook een dergelijk dingetje in ontwikkeling heeft.)

    Als Road-DNA niet echt nodig is, wordt ook het mapmaken via de crowd eenvoudiger. Mogelijk kan TT dan nog steeds volstaan met het middelen/bewerken/valideren van vele traces, trails of hoe je het ook noemen wilt. Alleen hebben we het dan (in 2020?) niet meer over iPhone traces of GPS probe-traces, maar over Galileo traces.

  13. harrysnel 15 januari 2016 08:52
    quote:

    xynix schreef op 15 januari 2016 08:27:

    Mooie post, BDB! Thnx. Weer een puzzelstukje erbij om de huidige situatie te beoordelen. En uiteraard AB! Maar ook zonder stroom van AB's weet je wel dat dit soort bijdragen bijzonder worden gewaardeerd. Niet alleen door mij, denk ik.

    Good vibes!
    Hoi Xynix, ben benieuwd of oa de discussie in het "open" draadje nog impact heeft gehad op je positie? Zou het leuk vinden om te horen als je evt weer terug bij de club bent:).
  14. [verwijderd] 15 januari 2016 09:07
    quote:

    *Justin* schreef op 15 januari 2016 08:56:

    Sattelieten zijn voor autofabrikanten niet betrouwbaar genoeg in urban areas met hoge gebouwen en dingen als tunnels
    Eens! Daarom noemt men het ook een deadreckoning methode. Een achtervang om ook bij ontbreken van GPS (hoe nauwkeurig misschien ook in de toekomst) toch een achtervang, een alternatief te hebben. Bij een SDC moet je om uitval van de ene component te compenseren eigenlijk alles redundant uitvoeren.
  15. [verwijderd] 15 januari 2016 09:11
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 15 januari 2016 08:19:

    [...]

    Mooie discussie, met prima en zeer leerzame bijdragen van meerdere posters. Bovenstaande klopt natuurlijk, toch even wat relativering met een nuchtere maag op de vroege morgen...

    ADAS, HAD, SDC doe je op basis van een nauwkeurige HAD map. Daarmee kent je auto de details van de weg, en kan je ook 'vooruit kijken'. Natuurlijk moet de auto dan wel weten waar je precies op die weg zit, m.a.w. je moet je actuele positie (hoe dan ook bepaald) matchen met de map. En dat is waar deze discussie over gaat.

    Maar zijn daar per definitie sensoren voor nodig? Het Galileo satellietproject kan een nauwkeurigheid van 20 cm bereiken, zie:
    www.esa.int/Our_Activities/Navigation...

    Nu nog niet, wel over 3 of 4 jaar. Zou 20 cm niet genoeg zijn?

    Natuurlijk zullen ook dan sensoren nodig zijn voor plotselinge events, van een plotseling remmende voorligger tot het spreekwoordelijke overstekende kind. Maar dat is een andere en volgens mij belanrijker focus, en vraagt om deels andere sensoren dan een 'mobiel eye' dat verkeersborden op 100m kan lezen.

    Dat gezegd hebbende, zit er voor mij wel een spoiler in. Als dat satellietargument klopt, waar hebben we dan Road-DNA nog voor nodig? Bedenk ook dat Road-DNA gebaseerd is op ideeën van de autofabrikanten van minstens 5 jaar geleden (want TT is dat niet als hobby gaan ontwikkelen).
    Het zal toch niet dat ...? (Zijn we wel gelijk van de discussie af of Here ook een dergelijk dingetje in ontwikkeling heeft.)

    Als Road-DNA niet echt nodig is, wordt ook het mapmaken via de crowd eenvoudiger. Mogelijk kan TT dan nog steeds volstaan met het middelen/bewerken/valideren van vele traces, trails of hoe je het ook noemen wilt. Alleen hebben we het dan (in 2020?) niet meer over iPhone traces of GPS probe-traces, maar over Galileo traces.
    Je moet ADAS en HAD niet op één hoop gooien. Zeker niet daar waar het 'simpele' functies als pedestrian detection, adaptive cruise control, lane guidance en dergelijke betreft. Die (ADAS functies) kunnen juist prima zónder kaart maar niét zonder sensoren.
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links