Beperktedijkbewaking schreef op 15 januari 2016 08:19:
[...]
Mooie discussie, met prima en zeer leerzame bijdragen van meerdere posters. Bovenstaande klopt natuurlijk, toch even wat relativering met een nuchtere maag op de vroege morgen...
ADAS, HAD, SDC doe je op basis van een nauwkeurige HAD map. Daarmee kent je auto de details van de weg, en kan je ook 'vooruit kijken'. Natuurlijk moet de auto dan wel weten waar je
precies op die weg zit, m.a.w. je moet je actuele positie (hoe dan ook bepaald) matchen met de map. En dat is waar deze discussie over gaat.
Maar zijn daar per definitie sensoren voor nodig? Het Galileo satellietproject kan een nauwkeurigheid van 20 cm bereiken, zie:
www.esa.int/Our_Activities/Navigation...Nu nog niet, wel over 3 of 4 jaar. Zou 20 cm niet genoeg zijn?
Natuurlijk zullen ook dan sensoren nodig zijn voor plotselinge events, van een plotseling remmende voorligger tot het spreekwoordelijke overstekende kind. Maar dat is een andere en volgens mij belanrijker focus, en vraagt om deels andere sensoren dan een 'mobiel eye' dat verkeersborden op 100m kan lezen.
Dat gezegd hebbende, zit er voor mij wel een spoiler in. Als dat satellietargument klopt, waar hebben we dan Road-DNA nog voor nodig? Bedenk ook dat Road-DNA gebaseerd is op ideeën van de autofabrikanten van minstens 5 jaar geleden (want TT is dat niet als hobby gaan ontwikkelen).
Het zal toch niet dat ...? (Zijn we wel gelijk van de discussie af of Here ook een dergelijk dingetje in ontwikkeling heeft.)
Als Road-DNA niet echt nodig is, wordt ook het mapmaken via de crowd eenvoudiger. Mogelijk kan TT dan nog steeds volstaan met het middelen/bewerken/valideren van vele traces, trails of hoe je het ook noemen wilt. Alleen hebben we het dan (in 2020?) niet meer over iPhone traces of GPS probe-traces, maar over Galileo traces.