Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,015   -0,085   (-1,67%) Dagrange 5,015 - 5,130 113.515   Gem. (3M) 190K

TomTom oktober2023

1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 40 41 42 43 44 ... 69 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 NewKidInTown 18 oktober 2023 18:38
    quote:

    Spoorstudent schreef op 18 oktober 2023 18:12:

    Zeg het maar. Kopen NU?
    Dat is al honderd keer "geadviseerd", maar het feit dat een aandeel historisch laag staat of zo enorm is gedaald, zou NOOIT een reden moeten zijn om een aandeel te kopen.

    Dan had je, om bij TT te blijven, ook dit aandeel op 30, 20, 15, 10 en 7,50 "moeten" kopen, hoe desastreus was dat geweest.
  2. forum rang 4 Spoorstudent 18 oktober 2023 18:39
    quote:

    pwijsneus schreef op 18 oktober 2023 18:02:

    Zal er weinig woorden aan vuil maken, met huidige koers staat het aandeel op een 458 week low. Dat zijn 105 maanden, 3.211 dagen of bijna 9 jaar.

    Laatste keer dat het aandeel TomTom op 5,48 stond was januari 2015...

    (plaatje)
    Met dien verstande dat er toen circa 230 miljoen aandelen uitstonden. 100 miljoen meer dan nu.
  3. forum rang 6 pwijsneus 18 oktober 2023 18:51
    quote:

    Spoorstudent schreef op 18 oktober 2023 18:39:

    [...]
    Met dien verstande dat er toen circa 230 miljoen aandelen uitstonden. 100 miljoen meer dan nu.
    Dat klopt inderdaad. Telematics is in 2019 verkocht aan Bridgestone voor EUR 910 miljoen.
    De market cap van TomTom is nu EUR 725 miljoen, waarvan EUR 325 miljoen cash.

    Het kan verkeren.
  4. Benjamin G. 18 oktober 2023 19:26
    quote:

    nr36 schreef op 18 oktober 2023 17:58:

    <...>

    Advies aandeel TomTom op ‘kopen’

    Na de eerste jaarhelft verhoogde het management de jaarprognoses en deze werden nu herbevestigd. TomTom mikt nog steeds op een omzet tussen €570-600 mln en een vrije kasstroom van 5% van de omzet. Tegen 2025 moet die vrije kasstroom oplopen naar 10% van de omzet. Ik verwacht dat in 2025 een omzet van €650 mln mogelijk is, wat een vrije kasstroom van €65 mln impliceert of ongeveer €0,50 per aandeel. Pas hier een conservatieve waardering van 10 keer de kasstroom op toe, aangevuld met een netto kaspositie van €3,00 tegen 2025 en mijn koersdoel komt uit op €8,00. Dit op voorwaarde dat TomTom zijn prognoses kan waarmaken. Het koopadvies voor het aandeel TomTom houdt stand.

    <...>
    Dank voor het delen nr36. Dit zou ook mijn redenatie zijn.

    Bij automotive is voor mij de vraag of ze marktaandeel winnen, los van de hogere take rates. Rapportage Q1 2023 zegt het volgende hierover:

    "The number of cars relying on TomTom ADAS solutions doubled in a year, outperforming the broader market. TomTom now serves over 30 automotive brands with its ADAS solutions, with over one-third of all new automated vehicles equipped with an ADAS map supported by TomTom."

    Lijkt mij een stevig fundament. De koers is de koers zou Tatje zeggen. Wat verklaart de koers anders dan een verschil van interpretatie van de cijfers? Worden we in de luren gelegd of moeten we flink blijven bijkopen op dit niveau.
  5. forum rang 6 JustRevisited 18 oktober 2023 19:39
    quote:

    Benjamin G. schreef op 18 oktober 2023 19:26:

    [...]

    Dank voor het delen nr36. Dit zou ook mijn redenatie zijn.

    Bij automotive is voor mij de vraag of ze marktaandeel winnen, los van de hogere take rates. Rapportage Q1 2023 zegt het volgende hierover:

    "The number of cars relying on TomTom ADAS solutions doubled in a year, outperforming the broader market. TomTom now serves over 30 automotive brands with its ADAS solutions, with over one-third of all new automated vehicles equipped with an ADAS map supported by TomTom."

    Lijkt mij een stevig fundament. De koers is de koers zou Tatje zeggen. Wat verklaart de koers anders dan een verschil van interpretatie van de cijfers? Worden we in de luren gelegd of moeten we flink blijven bijkopen op dit niveau.
    En elders zei Alain de Taeye dat de nieuwe maps die voor *Enterprise* zijn ook een onverwacht hoge interesse heeft gekregen in het *Automotive* segment.

    One of the things we see is that, while we thought that our new map was especially attractive for the Enterprise market, we have seen a bigger than expected interest from Automotive customers. They also see the benefits of that. So, I would say that the reactions that we have gotten from the market are extremely positive and convinced us that we're on the right track there. So no change there. And the product itself, we have all the quality metrics that actually show objectively that, that product is just much better than what we have so far. So there's no change in expectations at all.

    seekingalpha.com/article/4640635-tomt...

    Eerder in de call vertelde Taco Titulaer dat het bovenstaande ook slaat op tests met bestaande klanten en prospects. Er zijn dus niet alleen bestaande klanten die enthousiast zijn over de nieuwe maps, maar ook nieuwe. Volgens Taco zijn de kleine nieuwe klanten vooral afkomstig van Open Street Map, maar willen iets beters. En de grotere van HERE en Google.
  6. forum rang 6 Op en Neer 18 oktober 2023 19:46
    De hele autosector krijgt een tik momenteel. Tesla levert ook flink in. Natuurlijk heeft TomTom ook veel klanten in de automative sector. Ik waarschuw jullie alvast dat de koers nog veel lager zal gaan. Volgend jaar kunnen we in een recessie komen. Je ziet nu al veel sectoren in moeten leveren. De shorters zijn pas vorige week begonnen en normaliter gaan ze nog wel even door, zeker langer dan 1 jaar. Jullie zijn gewaarschuwd.
  7. forum rang 6 JustRevisited 18 oktober 2023 19:48
    quote:

    Spoorstudent schreef op 18 oktober 2023 18:32:

    [...]
    Lijkt me al een hele toer om tot 10x de vrije kasstroom te komen voor dit bedrijf.

    Kopen en 8€. Je mag in je handen knijpen. En wel heel lang. Tot ze echt pijn doen.
    Nou ja, handen knijpen... Het aandeel stond op EUR 8,50 vóórdat TomTom deze zomer haar outlook verhoogde en op dat moment waren de nieuwe maps nog in ontwikkeling en nu zijn ze klaar. TomTom is dus nu (koers 5,50) verder dan destijds (koers 8,50). Zowel qua ontwikkeling en qua cijfers. Natuurlijk is het fijn als TomTom weer herstelt naar de bovenkant van de trading range. Maar voelt gek om te spreken over "je handen dichtknijpen" bij een koers van 10X de expected free cashflow + 3 euro cash in het bedrijf zit. Bovendien zit er ook een hefboom in de cash winst per aandeel, omdat het aantal aandelen bijna gehalveerd is (slechts 120 miljoen in omloop). Als we weer in de 8 noteren maar eens kijken wat daarvoor de triggers geweest zijn en of het dan slim is om uit te stappen. TT gaf aan dat ze dit najaar met wat contract aankondigingen kunnen komen voor Enterprise. Mij benieuwen.
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 19 oktober 2023 08:36
    J.P. Morgan Asset Management ziet opnieuw 'brood' in TomTom.

    TomTom
    Totale netto shortpositie op 19 oktober 2023: 1,82%

    Shortsellpositie J.P. Morgan Asset Management van 0,75% naar 0,82%

    Eerste Meldingsdatum - Naam - Percentage Actueel
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    19-12-2022 Otus Capital Management 1,00%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 0,82%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 1,82%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    1,82% van 132.366.672 is: 2.409.073 aandelen
  9. forum rang 6 JustRevisited 19 oktober 2023 09:13
    Als je 200.000 stukken short in een lege markt dan mag inmiddels deze daling wel op het conto van JP Morgan gezet worden.

    De cijfers die tomtom uitbracht waren exact conform verwachting. De omzet 1% lager dan verwacht (dat is nihil) en de cashflow hoger dan verwacht. Dat laatste zou zelfs zwaarder moeten wegen. Ook werd de outlook herhaald, zowel de korte (2023) en de lange (2025).

    De cijfers gaven geen aanleiding tot koop óf verkoop. En toen ging JP volume maken.
  10. forum rang 6 pwijsneus 19 oktober 2023 09:21
    quote:

    JustRevisited schreef op 19 oktober 2023 09:13:

    Als je 200.000 stukken short in een lege markt dan mag inmiddels deze daling wel op het conto van JP Morgan gezet worden.

    De cijfers die tomtom uitbracht waren exact conform verwachting. De omzet 1% lager dan verwacht (dat is nihil) en de cashflow hoger dan verwacht.

    De cijfers gaven geen aanleiding tot koop óf verkoop. En toen ging JP volume maken.
    Tja, inmiddels is het aandeel uit de "Perpetual Trading Range" gevallen, aan de onderkant wel te verstaan.

    De oorzaak is niet zo relevant, maar het is wel wat het is. Alle data, verwachtingen, outlook-2025 is verwerkt in het aandeel. This is it. Het aandeel gaat niet zomaar terug in de trading range, laat staan de bovenkant daarvan opzoeken, daar moet dan een aanleiding voor zijn. Ze hebben ons zwaar in de tang, nogmaals dit is heel simpel de situatie. Het kan nog even bodemvissen worden, maar de meerjarige trend is kapot. Daar moeten we onze beleggings strategie maar op afstemmen.

    Zitten nu op het niveau van januari 2015 (!), en niet alleen zijn de cijfers verwerkt in de koers, maar er zit ook nog 325 mln cash, de waardering is in die zin echt absurd laag.

    Tis wat het is.
  11. forum rang 6 JustRevisited 19 oktober 2023 09:30
    quote:

    pwijsneus schreef op 19 oktober 2023 09:21:

    [...]

    Tja, inmiddels is het aandeel uit de "Perpetual Trading Range" gevallen, aan de onderkant wel te verstaan.

    De oorzaak is niet zo relevant, maar het is wel wat het is. Alle data, verwachtingen, outlook-2025 is verwerkt in het aandeel. This is it. Het aandeel gaat niet zomaar terug in de trading range, laat staan de bovenkant daarvan opzoeken, daar moet dan een aanleiding voor zijn.

    Zitten nu op het niveau van januari 2015 (!), en niet alleen zijn de cijfers verwerkt in de koers, maar er zit ook nog 325 mln cash, de waardering is in die zin echt absurd laag.

    Toen het aandeel 8,50 stond waren ook alle data, verwachtingen en outlook erin verwerkt. En die waren destijds lager dan nu. (Tussentijdse outlook verhoging, een jaar eerder naar positieve cashflows). Als er geen aanleiding is om uit de range te vallen, waarom zou er dan een aanleiding moeten zijn om er weer in te vallen? Bovendien verwacht ik nog wel wat triggers. De eerste nieuwe Enterprise klanten voor het nieuwe kaartenplatform zouden dit najaar benoemd kunnen worden (aldus TT).

    Eens dat de waardering nog lager wordt als je die 325 mio cash meerekent. Daar kan TT miljoenen aandelen mee uit de markt trekken. Ik zou het doen als ze zo’n vertrouwen hebt in de toekomst én als je daarmee ook direct de bonus-aandelen voor personeel binnenhebt voor de periode na 2025 (tot die tijd zijn er nog voldoende)
  12. Meryntje 19 oktober 2023 09:32
    quote:

    JustRevisited schreef op 19 oktober 2023 09:13:

    Als je 200.000 stukken short in een lege markt dan mag inmiddels deze daling wel op het conto van JP Morgan gezet worden.

    De cijfers die tomtom uitbracht waren exact conform verwachting. De omzet 1% lager dan verwacht (dat is nihil) en de cashflow hoger dan verwacht. Dat laatste zou zelfs zwaarder moeten wegen. Ook werd de outlook herhaald, zowel de korte (2023) en de lange (2025).

    De cijfers gaven geen aanleiding tot koop óf verkoop. En toen ging JP volume maken.
    En TT ziet het aan en laat het gebeuren.

    GuS
  13. forum rang 6 JustRevisited 19 oktober 2023 09:40
    quote:

    Meryntje schreef op 19 oktober 2023 09:32:

    [...]

    En TT ziet het aan en laat het gebeuren.

    GuS
    Dat klopt. Zo’n ‘volume zoeker’ hoeft niet aan als tomtom met persberichten en CEO interviews wat vaker media zoekt. Het is dan aan de belegger zelf om die info in zo’n bericht te wegen en op waarde te schatten, maar je vestigt in elk geval aandacht op het aandeel. Goddijn heeft tomtom in rustig vaarwater gebracht (je vraagt je zelfs af waar al die cash voor nodig is) maar hij is ook een PR-drama. Of dat ‘expres’ is of gewoon een tekortkoming dat laat ik aan de experts over.
  14. forum rang 8 Wereldbelegger 19 oktober 2023 09:42
    quote:

    JustRevisited schreef op 19 oktober 2023 09:30:

    [...]

    Toen het aandeel 8,50 stond waren ook alle data, verwachtingen en outlook erin verwerkt. En die waren destijds lager dan nu. (Tussentijdse outlook verhoging, een jaar eerder naar positieve cashflows). Als er geen aanleiding is om uit de range te vallen, waarom zou er dan een aanleiding moeten zijn om er weer in te vallen? Bovendien verwacht ik nog wel wat triggers. De eerste nieuwe Enterprise klanten voor het nieuwe kaartenplatform zouden dit najaar benoemd kunnen worden (aldus TT).
    En weer zie je allerlei lichtpuntjes aan de hemel opdoemen
    en heb je geloof in, wel of niet, uitgesproken verwachtingen.
1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 40 41 42 43 44 ... 69 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.