Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
De Zwarte kat schreef op 29 september 2023 09:25 :
[...] DeZwarteRidder op welk form u ook bent altijd negatief
Ieder z'n vak.........!!!
DeZwarteRidder schreef op 29 september 2023 09:34 :
[...]
Ieder z'n vak.........!!!
je bedoelt ieder zijn hobby
De Zwarte kat schreef op 29 september 2023 09:35 :
[...] je bedoelt ieder zijn hobby
Mijn hobby is mijn zwarte kat......
France pledges extra funds for hydrogen, electric vehicles France has passed a financial bill to invest an additional €10 billion ($10.5 billion) in its energy transition. The new funding will be invested in several sectors from energy production to green mobility, Kallanish learns from the government. The mechanism has been designed to accelerate the battery electric vehicles’ uptake, as well as the charging infrastructure and the development of a green hydrogen value chain. This comes in addition to the country’s financial bill for 2024 announced in March to support the French economy. Voor meer, zie link:www.kallanish.com/en/news/power-mater...
Bouw van waterstoffabrieken uitgesteld Theo Besteman 1 uur geledenin Financieel Amsterdam - Omdat Nederland snel af wil van kolen, gas en olie, denkt het kabinet die brandstoffen te vervangen door schonere waterstof. Deze energiedrager stoot geen CO2 uit. Maar de bouwplannen voor waterstoffabrieken gaan momenteel overal de ijskast in. Waterstofauto geldt als toekomst, maar productie van groene waterstof is in het geding, waarschuwen grote energiebedrijven het demissionaire kabinet. De transportkosten van groene stroom, nodig om van zon- en windenergie de energiedrager waterstof te maken, zijn exorbitant hoog geworden, constateert Afkenel Schipstra. Ze is manager waterstof bij Uniper Benelux, dat vijf energiecentrales in Nederland heeft. „De kosten voor gebruik van het elektriciteitsnet zijn voor bedrijven die zijn aangesloten op het hoogspanningsnet in twee jaar tot wel 332% gestegen.” Het Nederlandse kabinet rekent voor 2030 op zo’n 4 gigawatt aan waterstofcapaciteit, in 2032 op 8 gigawatt. Als de kosten voor specifiek het gebruik van de energienetten niet omlaag gaan, ’lijken deze doelen onhaalbaar’, aldus producent Ørsted in een brandbrief aan het kabinet. Ook nieuwe duurzame energie, afkomstig van grote industriële elektrische boilers en van warmtepompen die werken op stroom en een veel geringere uitstoot hebben, ’dreigen vast te lopen’, zeggen de betrokken bedrijven. Komt er geen oplossing voor de kosten, dan zullen bedrijven die groene waterstof maken plannen bevriezen, waarschuwt branchevereniging NLHydrogen. Dat zal grote consequenties krijgen, stellen de producenten die vooral met eigen geld fabrieken bouwen. „Als we nu de plannen voor groene waterstoffabrieken bevriezen, zorgt dat ervoor dat de klimaatdoelstellingen niet haalbaar zijn”, stelt Dyonne Rietveld, topvrouw van Uniper in Nederland. „Een gemiste kans.”
Onderzoek: ’Verbouwen gascentrales tot waterstoffabrieken goedkoopste keuze Nederland’ THEO BESTEMAN 7 min geleden in FINANCIEEL AMSTERDAM - In Nederland ontstaat een tekort aan schone energie, als het land van gas en kolen overstapt op zon- en windenergie. Daarvoor waarschuwt onderzoeksbureau Aurora Energy Research. Ons land moet daarom snel bestaande aardgascentrales ombouwen voor waterstoffabrieken. Dat scheelt bovendien ruim de helft in kosten, afgezet tegen nieuwbouw van waterstofcentrales, die energie met nauwelijks CO2-uitstoot leveren, meent Aurora. De overstap naar zulke schonere energie, die de Nederlandse overheid in 2035 wil bereiken, is volgens het bureau hoe dan ook ’uitdagend’. Voor meer, zie link:www.telegraaf.nl/financieel/93469243/...
Dit is veel slimmer en goedkoper dan het produceren van waterstof: ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Porthos start met CO2-opslagproject in Nederland 1 uur geledenin Financieel Rotterdam (ANP) - In 2024 start in Rotterdam de bouw van het eerste grote CO2-transport en -opslagsysteem in Nederland. Porthos, een project van het Havenbedrijf Rotterdam, Energie Beheer Nederland (EBN) en Gasunie, heeft daarover een definitieve investeringsbeslissing genomen. Met het project, waarbij CO2 wordt opgeslagen in lege gasvelden, is een investering van 1,3 miljard euro gemoeid. Nu de beslissing is genomen, zal Porthos de definitieve opdrachten verlenen aan de aannemers die het project gaan realiseren. Naar verwachting is het project in 2026 klaar. De definitieve beslissing volgt op de uitspraak van de Raad van State. Die oordeelde in augustus dat de bouw van het systeem kon doorgaan, ondanks bezwaren van natuurorganisatie MOB over de invloed op de natuur van de stikstof die bij de werkzaamheden vrijkomt. Afvanginstallaties De bedrijven Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell gaan CO2 afvangen en aanleveren aan Porthos. Zij investeren zelf in de afvanginstallaties. Porthos transporteert de CO2 vervolgens door de Rotterdamse haven naar lege gasvelden op 20 kilometer uit de kust. Daar wordt de CO2 permanent opgeslagen onder de Noordzeebodem. Porthos gaat ongeveer 2,5 megaton per jaar opslaan gedurende vijftien jaar, tot een totaal van 37 megaton CO2. Daarmee is het project volgens Porthos uitverkocht. Het transportsysteem op land dat wordt aangelegd, biedt volgens Porthos wel ruimte voor toekomstige CO2-opslagprojecten. De Europese Unie heeft Porthos erkend als een belangrijk project om klimaatdoelen te kunnen halen en heeft hiervoor 102 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld.
‘Groene’ waterstof Maar als je het op systeemniveau bekijkt, blijft er nog veel minder van over. Immers, de productie van die windmolenparken is uitermate grillig en niet te voorspellen, terwijl in een elektriciteitsnet vraag en aanbod altijd perfect met elkaar in balans moeten zijn. Er is dus altijd snel regelbaar back-up vermogen nodig voor als de wind wegvalt. In een volledig ‘hernieuwbaar’ energiesysteem is de enige CO2-vrije oplossing, dat een aanzienlijk deel van die stroom, zeg 6 gigawatt, wordt gebruikt voor de elektrolyse van water, wat ‘groene’ waterstof oplevert. Die waterstof kan dan in omgebouwde gascentrales verbrand worden om stroom op te wekken als het niet of nauwelijks waait. 9 miljard euro voor 6 gigawatt Helaas gaat in deze cyclus ongeveer driekwart van de groene stroom verloren; Tennet rekent met een rendement van deze cyclus van 26%. Dus uiteindelijk houden we 5 + ¼ x 6 = 6,5 gigawatt echt bruikbaar, snel regelbaar vermogen over. Daarvoor moet je dan nog wel 6 gigawatt aan elektrolysers bouwen. Hoeveel dat gaat kosten is zeer onzeker, want zulke grote elektrolysers bestaan nog niet. De totale elektrolyser-capaciteit op de wereld is momenteel slechts 1 gigawattt. Schattingen nu – maar ja, dat is nu, waar hebben we dat eerder gezien? – hopen dat na een flinke schaalvergrotingsslag de kosten uitkomen op 1,5 miljoen euro per megawatt, dus 9 miljard euro voor 6 gigawatt. Vervolgens moet je de geproduceerde waterstof ook nog op grote schaal opslaan, dat gaat om miljoenen kubieke meters, maar dat is nog relatief goedkoop, laten we zeggen dat je daarmee voor een miljardje klaar bent. Al deze infrastructuur – tweeduizend vierkante kilometer windmolenparken op zee, transformatorstations, kabels over de zeebodem, grondstations, elektrolysers, opslagplaatsen voor waterstof – kun je vervangen door vijf snel regelbare EPR-kerncentrales van elk 1,5 gigawatt. Die kun je direct op het hoogspanningsnet aansluiten, en elke centrale neemt niet meer plaats in dan een van die grondstations. Als je uitgaat van 8 à 10 miljard euro per EPR, dan zijn de totale kosten van dezelfde orde van grootte als de nu bekend gemaakte kostenoverschrijdingen voor het aanlanden van wind op zee tot 2057. Tegen die tijd zijn al die nu gebouwde windmolens alweer rijp voor de schroothoop, waarna er nieuwe geplaatst moeten worden, terwijl die kerncentrales tot na het jaar 2100 stroom blijven leveren. Meneer Timmermans!? Natuurlijk valt er nog wel wat te morrelen aan deze cijfers. Een wat kleiner aandeel elektrolyse, aannemen dat het rendement van 26% nog wat verbetert, misschien dat door schaalvoordelen grote elektrolysers toch iets goedkoper per kilowatt zijn. Dat doet in wezen aan de conclusie niets af: kerncentrales nemen duizend keer minder ruimte in dan ‘hernieuwbare’ energie en kosten, als je eerlijk het hele systeem bekijkt, veel minder. Meneer Timmermans, bent u daar nog? Meneer Timmermans!? Wetenschapsjournalist Arnout Jaspers is schrijver van de bestseller ‘De Stikstoffuik’. Zijn columns verschijnen iedere zaterdag in Wynia’s Week.
Het komt steeds korter bij.Franco-Dutch aviation engineering firm AFI KLM E&M has signed an agreement with ZeroAvia to explore the training needs for technicians and engineers who will be involved in retrofitting aircraft with hydrogen-electric propulsion. The partners have agreed to jointly study the technical training needs for engineers, technicians and mechanics that will undertake future retrofits and maintenance of aircraft with hydrogen-electric propulsion. www.h2-view.com/story/zeroavia-afi-kl...
Algeria Is in Talks to Send Green Hydrogen to Germany Via Pipeline Country eyes upgrade and expansion of pipeline connections Spain also ready to take volumes from North Africa in 2030s www.bloomberg.com/news/articles/2023-...
OPINIE Klaas de Waardt Elektrificatie transport is niet te betalen Klaas de Waardt 48 min geledenin De Kwestie De elektrificatie van Nederland verloopt niet zonder horten en stoten. Bedrijven moeten rekening houden met stroomtekorten en met onbetaalbare elektrische vervoersmiddelen. Klaas de Waardt voorziet dat ondernemingen in zwaar weer komen als het roer niet omgaat. Truckers gooien de dieseltank vol. De Waardt: „Banken en leasemaatschappijen gaan geen €400.000 euro financieren per elektrische vrachtwagen, want er is geen verdienmodel voor.” We zijn allemaal afhankelijk van transport. Elk bedrijf en burger heeft er iedere dag mee te maken. Bedrijven voor hun goederen, burgers die zich verplaatsen van het ene punt naar het andere. Transport is momenteel in de gevarenzone gekomen, want de overheid en de milieuclubs zijn bezig om het realisme uit het oog te verliezen en het wensdenken te laten profileren met deadlines. Bovendien vallen transport van goederen en mensen gemakkelijk ten prooi aan belastingverhogingen en onhaalbare kostprijzen. Laat ik wat voorbeelden geven.Een dieselvrachtwagen kost €110.000, een elektrische bijna €400.000 en een waterstofvrachtwagen €700.000. Banken en leasemaatschappijen gaan dit niet financieren, ondanks dat zij een aanzetsubsidie kunnen krijgen voor een klein transportbedrijf van €98.500 en voor een groot transportbedrijf ongeveer €48.500. De subsidiepotten die er zijn voor elektrische vrachtwagens zijn een druppel op de gloeiende plaat. Banken en leasemaatschappijen gaan geen €400.000 euro financieren per elektrische vrachtwagen, want er is geen verdienmodel voor. Verladers en opdrachtgevers gaan de vrachtprijzen zeker niet verhogen omdat zij dit ook niet kunnen of willen betalen. Gebrek aan stroom Er is ook een enorm gebrek aan stroom voor de 140.000 vrachtwagens, negen miljoen personenauto’s, een miljoen bestelbussen, zeven miljoen huishoudens met warmtepompen, 700.000 voertuigen in de landbouw, 4000 binnenvaartschepen, 500.000 jachten en alle voertuigen in de bouw en de wegenbouw, zoals kranen. Een lichte kraan kost €250.000, op waterstof €1.000.000. We hebben ook niet voldoende grondstoffen op de wereld aan lithium en kobalt voor de accu’s. China koopt de mijnen op in Congo, waar kinderen de delfstoffen naar boven halen. Men stelt dat door de hogere productie van voertuigen de kostprijs zal zakken, maar dat valt te betwijfelen, want bijvoorbeeld DAF produceert 8% van zijn productie voor Nederland en 92% voor de rest van de wereld. In veel landen is elektrisch rijden helemaal onbetaalbaar. We leveren ons economisch uit aan China. Ook gaat ons straatbeeld veranderen. Markten gaan verdwijnen, want de marktkooplui kunnen de dure elektrische busjes en vrachtwagens niet betalen. Van de verkoop van een pondje kaas of een stel sokken is dit onmogelijk. Ook de benzinepompen gaan verdwijnen uit de stad, want elektrische vrachtwagens mogen niet op de brandstofdepots komen wegens brandgevaar. Dieselvrachtwagens wel, maar die mogen niet meer in de binnensteden komen. Benzinepompen kunnen dus niet meer beleverd worden. BiobrandstofIs er een oplossing? Wel degelijk: We moeten HVO100 gaan gebruiken als brandstof. Deze gehydrogeneerde plantaardige olie is 90% schoon. Het kan in iedere vrachtwagen en bij iedere benzinepomp getankt worden. Dat scheelt miljarden aan kosten. De kilometerheffing voor vrachtwagens à vijftien cent per kilometer moet intussen ook betaald worden. Per vrachtwagen is dit gemiddeld €15.000 per jaar. De consument mag driemaal raden wie daar uiteindelijk voor opdraait. Klaas de Waardt is voorzitter van VERN, brancheorganisatie voor kleine en middelgrote transportbedrijven
Klaas de Waardt heeft alleen verstand van vrachtauto's, maar geen verstand van (ver)duurzaamheid. Starre mensen. Ziet natuurlijk zijn oude ritueel in gevaar komen.
nine_inch_nerd schreef op 25 oktober 2023 10:36 :
Klaas de Waardt heeft alleen verstand van vrachtauto's, maar geen verstand van (ver)duurzaamheid. Starre mensen.
Ziet natuurlijk zijn oude ritueel in gevaar komen.
Klaas begrijpt heel goed dat bijna alle transportondernemers failliet zullen gaan door de elektrificatie. En dan hebben we het nog niet eens over het volkomen belachelijke waterstof.......... !!!
Waterstof heeft vééél meer toepassingen dan enkel vrachtauto's, maar bon soit.
Radikal schreef op 25 oktober 2023 11:29 :
Waterstof heeft vééél meer toepassingen dan enkel vrachtauto's, maar bon soit.
Waterstof is peperduur in iedere toepassing.
DeZwarteRidder schreef op 25 oktober 2023 11:30 :
[...]
Waterstof is peperduur in iedere toepassing.
Tijd zal het uitwijzen, nu kunnen we daar uren over palaveren maar dat heeft geen zin. Wat we nu wel weten is dat de opwarming van de aarde en de desbetreffende immense kosten aan natuurrampen en vluchtelingenstromen ook exuberante bedragen aan het vormen zijn. Dat zal economisch en maatschappelijk onhoudbaar worden. Daarom zal waterstof een deel van de oplossing worden. Of je het nu wil of niet, het zal er komen.
Radikal schreef op 25 oktober 2023 11:48 :
[...]Tijd zal het uitwijzen, nu kunnen we daar uren over palaveren maar dat heeft geen zin.
Wat we nu wel weten is dat de opwarming van de aarde en de desbetreffende immense kosten aan natuurrampen en vluchtelingenstromen ook exuberante bedragen aan het vormen zijn.
Dat zal economisch en maatschappelijk onhoudbaar worden.
Daarom zal waterstof een deel van de oplossing worden.
Of je het nu wil of niet, het zal er komen.
Al die klimaatacties zijn volkomen zinloos.
Dus is uw oplossing, gewoon niets doen en kijken wat de toekomst brengt?
’Shell schrapt banen in waterstofproductie’ Redactie DFT 1 min geledenin Financieel Amsterdam - Shell schrapt banen bij zijn onderdeel dat waterstof produceert. Dat meldt persbureau Reuters. Het zou gaan om tweehonderd functies, nog eens 130 banen zouden nader worden bekeken. Shell steekt kapitalen in waterstofproductie, maar zou volgens Reuters nu banen schrappen. Samen zou het gaan om 15% van het totaal aantal werknemers dat actief is in waterstof. Dit stoot geen CO2 uit en wordt gezien als schoner alternatief voor olie en gas. Bekijk ook: Waterstof moet Nederland groener maken, maar plannen zijn in gevaar Het zou voorlopig ook de activiteiten in waterstof willen afbouwen. Shell-topman Wael Sawan meldde eerder dat het bedrijf vasthoudt aan de geplande reductie van CO2, maar daarbij wil het concern langer doorgaan met winning van olie en gas. Onder de streep kan Shell de klimaatdoelen behalen, aldus Sawan op 17 oktober. ,,Wat is veranderd is de weg ernaartoe", zei hij toen in Londen. Sawan zegt ’meedogenloos’ te sturen op een betere prestatie van onderdelen en hogere uitkering aan zijn aandeelhouders. Shell reageert niet op de melding van Reuters.
Radikal schreef op 25 oktober 2023 13:14 :
Dus is uw oplossing, gewoon niets doen en kijken wat de toekomst brengt?
De bekende reactie is gekomen. Geen antwoord. Lijkt mij duidelijk dan.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
AIRBUS
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
911,28
-0,40%
EUR/USD
1,0857
-0,01%
FTSE 100
8.415,47
-0,10%
Germany40^
18.721,40
-0,25%
Gold spot
2.430,40
+0,17%
NY-Nasdaq Composite
16.794,87
+0,65%
Stijgers
Dalers