Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,015   -0,085   (-1,67%) Dagrange 5,015 - 5,130 113.515   Gem. (3M) 188,8K

TOMTOM maart 2023

830 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 42 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 18 maart 2023 10:13
    Plannen voor Gigafactories voor 2030

    Volkswagen: 6 Gigafactories en 240 GWh productie
    Mercedes-Benz: 8 Gigafactories en 200 GWh productie
    BMW: 6 Gigafactories en 120 GWh productie
    Stellantis: 5 Gigafactories en 400 GWh productie
    Volvo: 1 Gigafactory met 50 GWh productie

    Voordelen van het verhuizen van de productie naar Europa
    Naast toenemende druk om echt werk te maken van elektrificatie en de wens om minder afhankelijk te worden van China, zitten er voor autofabrikanten nog meer voordelen aan het lokaal produceren van accupakketten.

    Een belangrijke hiervan is het transport. Batterijen zijn zwaar en groot, en daarmee niet ideaal voor vervoer. Elke kilometer die ze minder hoeven af te leggen om in een auto gemonteerd te worden, scheelt aanzienlijk in de transportkosten. En dat kan weer doorberekend worden in de uiteindelijke prijs van een auto.

    Maar ook de ontwikkeling van de technologie kan flink versnellen. Als je hoogopgeleide experts in de buurt van een fabriek hebt zitten, kan je de laatste ontwikkelingen sneller testen, evalueren en naar de markt brengen. Ook is het eenvoudiger om snel aanpassingen in de productie door te voeren, wat verdere kostenbesparingen met zich mee kan brengen.

    Hoe mooi de plannen en mega-investeringen van miljarden euro’s ook klinken, ze kunnen alleen waargemaakt worden als de toevoer van belangrijke grondstoffen, waaronder lithium, even hard of harder meegroeit. En juist dat wordt niet verwacht. Experts zien de productie van lithium nog zeker een paar jaar achterblijven op de vraag, als de auto-industrie op het huidige tempo doorgaat met het elektrificeren van het aanbod.

    www.businessinsider.nl/europese-autof...
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 18 maart 2023 10:29
    Toyota heeft de overgang naar elektrische auto’s compleet gemist

    Dit zijn de drie grootste autofabrikanten ter wereld: Toyota is met bijna 10,5 miljoen verkochte auto’s in 2022 de nummer 1. De Volkswagen-Groep, met merken als VW, Audi, Seat en Skoda, staat tweede met 8,3 miljoen wagens. Het Zuid-Koreaanse Hyundai/Kia staat derde (6,8 miljoen verkochte exemplaren).

    Hoe anders ziet het lijstje van grootste e-autofabrikanten (geheel elektrisch plus plug-in-hybrides) eruit. Eerste is hier het Chinese BYD met 1,85 miljoen auto’s. Tweede is Tesla, dat alleen volledig elektrische auto’s maakt, met 1,3 miljoen wagens en derde het Volkswagen-concern. Dat maakte 572.000 elektrische auto’s en meer dan 200.000 plug-in-hybrides.

    En Toyota? Naar Toyota is het zoeken op de e-autolijst: pas op de 23ste stek vinden we de Japanse firma terug. Toyota bouwde vorig jaar nog geen 20.000 e-auto’s. Dat zijn er nog minder dan Tesla er in 2013 maakte.
    Op het vlak van e-auto’s is Toyota bijna non-existent

    Toyota brak in de jaren zeventig van de vorige eeuw door met kwalitatief goede en aantrekkelijk geprijsde auto’s – het gevolg van productiemethodes die destijds heel modern waren. Zo’n 25 jaar geleden kwam het Japanse bedrijf met zijn hybrides en was daarin een tijdlang toonaangevend. Maar in e-auto’s is het concern bijna non-existent.

    “Toyota is achterop geraakt”, concludeert Rico Luman, econoom bij ING met transport, logistiek en de auto-industrie als specialiteit. “Toyota heeft zich vooral gericht op hybrides en op waterstof. Maar de waterstofauto is uit beeld geraakt. Toyota heeft zich misrekend.”

    Inmiddels is dat besef ook in Toyota’s hoofdkantoor in Toyota City doorgedrongen. Eind vorig jaar meldde het concern dat het nieuwe productielijnen voor de fabricage van e-auto’s gaat bouwen. De enige elektrische auto die Toyota nu maakt komt van een productielijn voor benzine- en hybride auto’s.

    www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/to...
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 19 maart 2023 08:21
    Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
    heeft er een kleine verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
    Van 109.283 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders.

    De stand is nu:
    % owners Shares
    19,1% Institutions 24.582.895
    29,5% General Public 37.933.224
    51,3% Individual Insiders 65.876.172
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 19 maart 2023 09:39
    Geeft Ferrari het goede voorbeeld qua navigatie?

    Maar ook afgezien van of het nu een touchscreen betreft of niet, is zo’n infotainment-unit natuurlijk vaak ruk. De bediening, voice control, resoluties en internet-snelheid zijn vaak aanzienlijk slechter dan je gewend bent van je telefoon. Alles draait dan ook meestal nog op een Pentium 200. Deels omdat fabrikanten geen geld willen uitgeven en deels omdat alles in auto’s natuurlijk wel bewezen veilig moet zijn.

    Zeker als auto’s wat ouder worden, heb je eigenlijk gewoon lelijke oude hardware in je dash. Er zijn manieren om dat dan weer op te lossen op de aftermarket. Maar Ferrari kiest voor een andere aanpak. In de zeer gewilde Purosangue zit helemaal geen standaard navigatie. En het is ook niet optioneel verkrijgbaar. In plaats daarvan gaat Ferrari ervan uit dat je Apple Carplay gebruikt, of desnoods Android Auto. De navigatiekaart verschijnt gewoon voor je neus op het display, dat dan weer wel.

    Volgens Ferrari is het een bewuste keuze daar men ‘nooit modernere hardware dan in je telefoon zit zou in kunnen bouwen’. Een stukje zelfkennis van de Italianen waren anderen u tegen kunnen zeggen. Cynici zeggen dat het misschien ook een handige keuze is in het licht van het chiptekort. Wat de reden ook moge zijn; andere merken zouden dit eigenlijk gewoon moeten overnemen, toch?

    www.autoblog.nl/nieuws/geeft-ferrari-...
  5. forum rang 4 dachthetniet 20 maart 2023 09:29
    Toch wel knap wat banken elke keer weer presteren. Zijn het niet de top koersdoelen voor bijv een tomtom dan zijn het wel het nul kunnen inschatten van eventuele problemen bij het oplopen van rentes. Je zou toch zeggen dat ze daar wel kaas van hadden gegeten. Of zijn ze gewoon inhalig en maakt het ze (de top) geen r**t uit zolang ze maar binnenlopen.
  6. beursbeurs 20 maart 2023 11:05
    2022
    A 270
    E 180
    totaal locatie technologie 450

    Als de backlog in Q1 2023 2,5 miljard wordt, weet je eigenlijk nog niets.

    2023
    A 300
    E 180
    totaal locatie technologie 480

    Automotive IFRS revenue 75
    automotive operational 80
    Zien of de cijfers van Q1 2023 dit gaan bevestigen

    2024
    A 340
    E 180
    totaal locatie technologie 520

    Er kan verschil in de automotive omzet zitten, want eventueel omzet die nu online gaat maar vroeger niet.
    Dan zou automotive zonder verhoging IFRS in 2024 360 mio kunnen zijn

    Dus meer recognized omzet is in 2025 verwaarloosbaar omdat dan bijna alles online gaat
    Wordt automotive eindelijk booming in 2025 en gaat Enterprise ons positief verrassen?

    Ik denk dat in 2025 A 340 en E 260 mits de markt tussen 2022 en 2025 flink stijgt in Enterprise
    Consumer in 2025 nog 80 mio of tegen die tijd ondergebracht bij enterprise maakt in totaal 680 mio omzet in 2025

    Alles hangt samen met wie tegen die tijd de boekhouding doet bij TomTom
  7. forum rang 6 hvasd2 20 maart 2023 11:08
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 19 maart 2023 08:21:

    Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
    heeft er een kleine verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
    Van 109.283 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders.

    De stand is nu:
    % owners Shares
    19,1% Institutions 24.582.895
    29,5% General Public 37.933.224
    51,3% Individual Insiders 65.876.172
    Wat een luxe om zonder dat het veel uitmaakt, dat je afscheid kan nemen van ruim 100.000 aandelen oftewel ruim 750.000 Euro. Die hoeft niet twee keer in zijn zakken te kijken of de boodschappen wel betaald kunnen worden.
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 20 maart 2023 12:10
    quote:

    hvasd2 schreef op 20 maart 2023 11:08:

    [...]

    Wat een luxe om zonder dat het veel uitmaakt, dat je afscheid kan nemen van ruim 100.000 aandelen oftewel ruim 750.000 Euro. Die hoeft niet twee keer in zijn zakken te kijken of de boodschappen wel betaald kunnen worden.
    En/of er van uit gaan dat er binnenkort 100.000 aandelen goedkoper op te pikken zijn.
    In aanloop naar de Q1 cijfers op 14 april.
  9. forum rang 6 Dutchy Ron 20 maart 2023 13:02
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 20 maart 2023 12:18:

    Hyundai Motor Group & TomTom
    All Hyundai, Kia, and Genesis models in Europe to be outfitted with TomTom Traffic and Map tech

    www.tomtom.com/customers/hyundai-moto...
    Ik had onlangs al gepost dat alle modellen zouden worden voorzien van TT en vind het echt absurd dat TT hier geen persbericht over uit doet.
  10. forum rang 6 hvasd2 20 maart 2023 15:49
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 20 maart 2023 12:10:

    [...]

    En/of er van uit gaan dat er binnenkort 100.000 aandelen goedkoper op te pikken zijn.
    In aanloop naar de Q1 cijfers op 14 april.
    Dat lijkt mij ook zeer waarschijnlijk dat dat mogelijk gaat zijn want dat is het patroon van de afgelopen jaren geweest.
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 20 maart 2023 16:00
    Vlaanderen wil wereldleider van zelfrijdende auto worden

    Vlaanderen wil een van de wereldleiders worden in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Het Gewest heeft zopas een taskforce opgericht die tot doel heeft het wettelijk kader aan te passen om de komst te bevorderen van bedrijven die vertrouwd zijn met deze technologieën.

    Wordt Vlaanderen het Californië van Europa op vlak zelfrijdende auto’s? Dat is de ambitie van het Gewest, dat net een taskforce daarvoor heeft opgericht. Het doel? Definiëren en implementeren van een wettelijk kader dat de oprichting van bedrijven die thuis zijn in deze specialiteit zal bevorderen. Een beetje zoals België al heeft gedaan voor de farmaceutische en biotechsector. Het wordt vaak vergeten, maar een goed opgestelde regelgeving ligt vaak aan de basis van het ontstaan van een nieuwe economische activiteit of de versterking ervan.

    Het werd aangekondigd door Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit (Open VLD), maar het is eigenlijk een initiatief dat voortkomt uit het voorstel van parlementslid Marino Keulen van dezelfde fractie. Voor hem zijn de vertragingen en problemen bij de opstart van de zelfrijdende wagen kansen die Vlaanderen kan grijpen, zeker met betrekking tot de wegtests en de reële gebruiksomstandigheden.

    Volgens Marino Keulen heeft Vlaanderen dus “de kans om wereldleider te worden in het onderzoek en de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen“. Hoe wil Marino Keulen dit dan aanpakken? Ten eerste moet de wetgeving worden aangepast en moeten er onmiddellijk voorstellen worden ontwikkeld om de inzet van zelfrijdende auto’s mogelijk te maken. Ten tweede is het de bedoeling om alle praktische problemen in kaart te brengen. En ten derde moeten de noodzakelijke wijzigingen in de infrastructuur bepaald worden.

    gocar.be/nl/autonieuws/nieuwe-technol...
  12. beursbeurs 20 maart 2023 17:38
    quote:

    beursbeurs schreef op 20 maart 2023 11:05:

    2022
    A 270
    E 180
    totaal locatie technologie 450

    Als de backlog in Q1 2023 2,5 miljard wordt, weet je eigenlijk nog niets.

    2023
    A 300
    E 180
    totaal locatie technologie 480

    Automotive IFRS revenue 75
    automotive operational 80
    Zien of de cijfers van Q1 2023 dit gaan bevestigen

    2024
    A 340
    E 180
    totaal locatie technologie 520

    Er kan verschil in de automotive omzet zitten, want eventueel omzet die nu online gaat maar vroeger niet.
    Dan zou automotive zonder verhoging IFRS in 2024 360 mio kunnen zijn

    Dus meer recognized omzet is in 2025 verwaarloosbaar omdat dan bijna alles online gaat
    Wordt automotive eindelijk booming in 2025 en gaat Enterprise ons positief verrassen?

    Ik denk dat in 2025 A 340 en E 260 mits de markt tussen 2022 en 2025 flink stijgt in Enterprise
    Consumer in 2025 nog 80 mio of tegen die tijd ondergebracht bij enterprise maakt in totaal 680 mio omzet in 2025

    Alles hangt samen met wie tegen die tijd de boekhouding doet bij TomTom
    sorry, ik deed een poging iemands honneurs waar te nemen. Pas bij afwezigheid ga je iemand waarderen;)
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 20 maart 2023 17:47
    quote:

    beursbeurs schreef op 20 maart 2023 11:05:
    2022
    A 270
    E 180
    totaal locatie technologie 450

    Als de backlog in Q1 2023 2,5 miljard wordt, weet je eigenlijk nog niets.

    2023
    A 300
    E 180
    totaal locatie technologie 480

    Automotive IFRS revenue 75
    automotive operational 80
    Zien of de cijfers van Q1 2023 dit gaan bevestigen

    2024
    A 340
    E 180
    totaal locatie technologie 520

    Er kan verschil in de automotive omzet zitten, want eventueel omzet die nu online gaat maar vroeger niet.
    Dan zou automotive zonder verhoging IFRS in 2024 360 mio kunnen zijn

    Dus meer recognized omzet is in 2025 verwaarloosbaar omdat dan bijna alles online gaat
    Wordt automotive eindelijk booming in 2025 en gaat Enterprise ons positief verrassen?

    Ik denk dat in 2025 A 340 en E 260 mits de markt tussen 2022 en 2025 flink stijgt in Enterprise
    Consumer in 2025 nog 80 mio of tegen die tijd ondergebracht bij enterprise maakt in totaal 680 mio omzet in 2025

    Alles hangt samen met wie tegen die tijd de boekhouding doet bij TomTom

    quote:

    beursbeurs schreef op 20 maart 2023 17:38:

    [...]

    sorry, ik deed een poging iemands honneurs waar te nemen. Pas bij afwezigheid ga je iemand waarderen;)
    Geslaagde poging!
    Maar het blijft vooral giswerk.
830 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 42 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.