Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Olie- en autoreuzen sluiten waterstofpact .... wat wordt de impact ....
Volgen
Weet iemand toevallig hoeveel energie verlies er optreedt bij het proces stroom -> waterstof -> stroom ten opzichte van stroom -> geladen accu -> stroom?
Misschien dat bijgaand artikel duidelijkheid verschaft.www.energy.gov/sites/prod/files/2014/...
Van stroom naar waterstof is een energie-intensieve omzetting, het comprimeren naar iets wat zinvol opgeslagen kan worden kost daar bovenop ook nog energie. Als je kijkt naar de diverse vormen van alternatieve energieopweking, dan pro9duceren windmolens, waterkracht en zonnepanelen allemaal direct stroom. NIET tussentijds omzetten maar direct in het electriciteitsnet stoppen is dus per definitie het meest efficient. Het gedeelte dat je niet direct bij opwekking kunt gebruiken moet je echter wel iets mee: je kunt er stuwmeren mee aanvullen (het water dus juist oppompen), het in accu's stoppen, er waterstofgas van maken en misschien nog wel meer. Ik denk dat daarin zeker een rol voor waterstofgas is weggelegd, maar verwacht dat het meest efficiente gebruik daarvan is om het in centrales weer in electriciteit om te zetten (na de vervangingsvraag van het huidige industriele waterstofgas, dat voor 95% uit aardgas wordt gewonnen), en niet om er allerlei individuele automotortjes mee te voeden.
Planet Earth Is Blue schreef op 17 november 2019 13:36 :
Misschien dat bijgaand artikel duidelijkheid verschaft.
www.energy.gov/sites/prod/files/2014/... Dat artikel is uit 2009, dus 10 jaar oud. En toen kwam Tesla... Een aantal uitgangspunten van het artikel zijn inmiddels achterhaald: een waterstofgas-auto zou lichter zijn dan een batterij-auto met eenzelfde range. Nu, we hebben inmiddels de Toyota Mirai, en de Tesla Model 3. Vrijwel even grote auto's, met vrijwel dezelfde ragnge, EN vrijwel hetzelfde gewicht... Overigens staat er in het artikel niet hoeveel omzetting van electriciteit naar waterstofgas kost in efficiency, alleen maar dat het zonder fossiele brandstoffen kan. Uit mijn hoofd is die omzetting ongeveer 60% efficient, en daar bovenop komt de comprimeerslag naar 700 bar. Laden van een lthiumaccu kan met een efficiency van 85-90%.
Ik zal me verder van commentaar onthouden.
Nee, niet doen! Discussie is goed, en ik heb je link met veel belangstelling gelezen.
Ik zie mezelf niet als erg gekwalificeerd. Ik hoopte om Clowns & Animals te helpen, maar dat was waarschijnlijk een wat quick&dirty actie. Ik zal me eerst wat verder inlezen
Ik denk dat deze link de vraag van Clowns & Animals beter beantwoordt: www.hansgroenhuijsen.nl/4-fields/batt... Ook hier moet je je afvragen of de informatie niet achterhaald is: ontwikkelingen gaan erg snel. Maar de nieuwste benoemde bron is van 2016 en dus in elk geval flink recenter.
@ Planet Earth Is Blue Niemand heeft alle kennis in pacht. Het is het delen van info en kennis wat het forum net boeiend en leerzaam maakt voor allen. Effe ter info. Waar gaat men al het koper kunnen vinden om alles elektrisch te maken, gaande van verlichting, verwarming en transport. Een elektrische auto gaat ongeveer 5 à 6 jaar mee en is na deze periode zo goed als 0.0 euro waard. De batterij is dan versleten. De kostprijs van een batterij voor een elektrische auto bedraagt ongeveer 50% van de waarde van een auto. Is een elektrische auto dan wel betaalbaar voor een gewone mens? Iedere 5 à 6 jaar een nieuwe auto moeten kopen. Wie heeft dat extra budget om de 5 à 6 jaar voorhanden?
Waar baseer je die cijfers op? De Tesla S is sinds 2012/2013 op de markt, ik zie ze tweedehands nog amper onder de 30.000 euro, en Tesla garandeert zelf het accupakket al voor 8 jaar. Dat zouden ze niet doen als 100% binnen die periode aan vervanging toe is. De enige Tesla's die ik heb gezien met en nieuw accupakket hadden zeven, acht ton gereden, waarschijnlijk in taxidiensten. Dat is Mercedes-diesel-achtige levensduur.
8 jaar of hoeveel herlaad beurten? Een herlaadbare batterij is goed om x maal te kunnen worden herladen. De maximale capaciteit of de maximale stroom dat een batterij kan leveren verminderd gestaag met ouder te worden. Ik moet je toch niet uitleggen dat een herlaadbare batterij normaal gezien na 5 à 6 jaar niet van vandaag op morgen opeens niet meer werkt. Wil jij 30.000 euro uitgeven aan een auto die dan met een volledig opgeladen oudere batterij nog maar enkele km kan rijden in plaats van +400km met een nieuwe batterij?
Kennelijk geven mensen het eraan uit. Ik ben (nog) niet in de markt voor een gebruikte Tesla, dus heb nog geen exemplaren daadwerkelijk bekeken. Restcapaciteit kan je wel gewoon zien bij zo'n ding, voor zover ik wet is er geen kilometerbeperking/herlaadbeperking bij de garantie op de accu's.
CNBC : Elon Musk noemt waterstof aangedreven mobiliteit : Succes Onmogelijk. Toch is het nu al een concurrent voor accu-auto's. bron : www.cnbc.com/2019/02/21/musk-calls-hy... .
Heb geen IEX Premium abonnement, dus kan het niet lezen (maar bij deze de weblink). ¨Shell: voorop met waterstof¨ www.iex.nl/Premium/Adviezen/491143/Sh... Bij deze wens ik iedereen een goed en vooral gezond nieuwjaar toe.
Abonneer je gratis op de nieuwsbrief "deingenieur.nl" hier zijn ook vele artikelen te vinden over waterstofauto, s versus stekkerauto's. Echt heel interessant! Ook voor beleggers in Shell.
@GJF1979, goede tip, AB! DeIngenieur is dacht ik het blad van het KIVI (Koninklijk Instituut Van Ingenieurs), daar was ik vroeger - na mijn afstuderen - lid van. Nogmaals bedankt voor de tip.
In HP/De Tijd wordt vandaag een lans gebroken voor waterstof: Jo Simons schrijft in HP/De Tijd. ELEKTRISCH? WELNEE, WATERSTOF!. Autofabrikanten mikken nu massaal op elektrische auto's, ondanks de vele nadelen. Maar waterstof wordt een steeds serieuzer alternatief. Is dat niet de richting die we moeten inslaan? Groen, groen, groen. Dus doet de industrie wat het meest voor de hand ligt. Ze maken auto's met een stekker, die een vervuilende en slavenarbeid bevorderende batterij gedurende een eindeloos lange tijdt oplaadt. En dat voor een zeer beperkte actieradius. Geniaal!. Dat proberen ze ons wijs te maken. En wij laten het ons wijsmaken zoland de overheid het financieel aantrekkelijke houdt. Maar iedereen, vooral in de industrie, weet dat het een doodlopende weg is. Er zijn niet genoeg grondstoffen voor al die accu's, de maximale actieradius is wel bereikt en er is domweg niet genoeg stroom. En als die er zou zijn, zouden de stroomleidingen in ons land niet genoeg capaciteit hebben, en ook elders niet. Netwerkbeheerder TenneT roept het al tijden, maar wie heeft er vandaag de dag nog oren naar? We worden bedot waar we bij staan, terwijl de echte oplossing redelijk simpel is: waterstof (H2), dat vrij eenvoudig uit water (H2O) valt te halen. De zoete variant, die tot voor kort nodig was bij de elektrolyse tot H2, is niet eindeloos voorradig, maar de zoute wél. En sinds vorig jaar is dat een reële optie, door de ontdekking van de onderzoeksgroep van chemicus Marc Koper van onze eigen Universiteit Leiden, die een procedé ontwikkelde om zeewater direct om te zetten tot waterstof door middel van twee katalysatoren. Hierbij komt geen chloorgas vrij, wat tot dan toe een probleem was. Wat nodig is, is energie. Die kan op verschillende manieren opgewekt worden, desnoods met windmolenparken (ver op zee graag, waar niemand er last van heeft en waar het water meteen gebruikt kan worden). Of, het blijft vloeken in Nederland, atoomenergie, die op dit moment vrijwel volledig veilig kan worden opgewekt en in de nabije toekomst geheel zorgeloos door de nieuwe thoriumreactoren.
@Inion, dank voor het plaatsen. AB!
Stof tot nadenken. Borrelpraat van oliemensen. Elk alternatief voor fossiele brandstoffen levert maar een fractie van de marge op vergeleken met het huidige business model. Salarissen worden inmiddels gecapped bij Shell. Wat te denken van de dividenduitkering? Mijns inziens onmogelijk vol te houden. Ik ben opgevoed met de kreet “olies zijn voor weduwen en wezen” en tussen de 15 en 25% mag in oliewaarden belegd worden van een aandelendeel van een portefeuille. Ik betwijfel het.....
@Hopps, ik begrijp jouw boodschap wellicht niet correct. Zeg je dat je niet gelooft in het RDS aandeel ? Mogelijk zou het helpen om dan deze post ook op de main RDS draadje te plaatsen, dan krijgen we een rijkere discussie. Groet, B
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
AIRBUS
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)