De beursgang van Takeaway.com is een succes. De inschrijvingsprijs is uitgekomen op 23 euro, wat het bedrijf waardeert op net geen 1 miljard: 993 miljoen euro. Het totale aantal uitstaande aandelen wordt 43.186.176.
De totale waarde van de beursgang komt neer op 328 miljoen euro, exclusief de green shoe. Die hangt dus nog boven de markt. De komende 30 dagen mogen de begeleidende banken die uitventen.
Het eerste gedeelte van de beursgang, dat bestemd is voor het bedrijf zelf, bestaat uit 7.608.696 nieuwe aandelen. Dat levert het bedrijf zelf 175 miljoen euro op. De greenshoe bestaat uit 2,1 miljoen aandelen.
In ieder geval hebben we er weer een mooi bedrijf bij op de beurs, dat voldoende stof tot nadenken zal geven de komende jaren.
Het nieuw opgehaalde geld wordt gebruikt om de marketinginspanningen in onder andere Duitsland te financieren, het overbruggingskrediet voor de overname van Just Eat af te betalen en andere kredietfaciliteiten af te betalen. Bijna 90 miljoen houdt het bedrijf over voor verdere groei via bijvoorbeeld acquisities.
De bestaande aandelen
De bestaande aandelen die verkocht worden komen uit de koker van de grote investeerders. Jitse zelf verkoopt nauwelijks iets van zijn grote belang. In het geval dat de overtoewijzingsoptie niet wordt uitgeoefend, casht hij slechts 355.745 aandelen (7,2 miljoen euro), mocht er wel extra vraag zijn, dan plaatst hij er meer: rond de 900.000, en krijgt hij ruim 18,5 miljoen euro thuisbezorgd.
Na de IPO is zijn belang geslonken tot circa 36%. In onderstaande tabel ziet u de aantallen aandelen die de verkopende partijen aanbieden. Gribhold is uiteraard van Jitse. Leesbril erbij of klik voor groot:
De grootste verkoper is Macquairie Capital (had eerst 13,45%) neemt als het allemaal lukt zo goed als helemaal afscheid. De andere twee grote investeringsfondsen, Prime III (van 13,45% naar circa 8,7%) en PTV III (van 20,3% naar circa 13,1%) doen het kalmpjes aan.
Ook de oprichters van het Duitse Lieferando, dat Takeaway in 2014 overnam voor 62,9 miljoen euro, cashen. Zij werden destijds uitbetaald in aandelen Takeaway en die keuze bleek juist. Ze verkopen nu het merendeel van hun belang, alhoewel COO Jorg Gerbig het rustig aan doet.
Waarom de beursgang?
Er zijn eigenlijk twee redenen. Een aantal investeerders willen cashen, want er worden 10,6 miljoen bestaande aandelen aangeboden. Dat is hun goed recht, vragen staat vrij. Het is overigens ook uw goed recht daar niet op in te gaan.
U ziet hierboven in de tabel welke partijen er wel, en welke er niet uit willen. Meer nog dat het feit dat ze nu willen cashen, is van belang dat de beursnotering het veel gemakkelijker maakt om in de toekomst uit te stappen.
De belangrijkste reden is echter dat het bedrijf geld nodig heeft om verder te groeien. Om winstgevend te worden is een leidende marktpositie cruciaal. Daarom zullen er eerst veel marketinginspanningen moeten worden gedaan om die positie te bevechten. Momenteel is er nog ruim 5 miljoen euro in kas, en dat is te weinig om verdere expansie te financieren.
De deelmarkten
U ziet hier de tien deelmarkten van Takeaway.com, met daarnaast de namen van de websites per land. Momenteel bewerkt men tien landen: negen Europese en Vietnam.
Online menukaart
Het concept is duidelijk: het bedrijf beheert per land een website waarop alle lokale restaurants hun menukaart uitstallen. Mensen thuis kiezen via de app van Takeaway.com wat ze willen bestellen. Chinees, pizza, friet of sushi, alles is te krijgen.
Takeaway.com krijgt een percentage van de opbrengst en kan eventueel zelfs geld vragen aan de restaurants voor een plaats op de site, of bijvoorbeeld een hogere plaats op de lijst met restaurants.
Even de onlangs gepubliceerde cijfers van dit halfjaar op een rij:
De groei zit er wel in, halverwege dit jaar staat de teller al op 50 miljoen euro aan omzet. Daar komt in de tweede jaarhelft ook nog de omzet van het voor 22,5 miljoen euro overgenomen Just Eat (4,2 miljoen euro in 2015) bij in Nederland en België.
The winner takes it all
De clou van dit hele verhaal is dat je als sterkste uit de bus moet zien te komen in elke deelmarkt. Het is net als met Monopoly: wie uiteindelijk de straten krijgt van een bepaalde stad krijgt alle revenuen daar. The winner takes it all.
Die wijsheid heb ik niet zelf bedacht maar wordt alom verkondigd door de CEO's van bijvoorbeeld Just Eat en Takeaway.com. De overname van de Nederlandse en Belgische activiteiten van Just Eat door Takeaway.com moeten we in dat kader zien.
Het is grappig hoe de media dit oppikten. In Nederland leek het net alsof Takeaway.com flink op overnamepad was. Zie de headline van de NOS van 2 augustus bijvoorbeeld:
In de Britse pers kwam ik echter deze kop tegen:
In dat Britse artikel vertelt de CEO van Just Eat, David Buttress, heel eerlijk hoe de situatie ervoor staat. Hij wil beslist marktleider zijn in de landen waar zij actief zijn. Omdat in Nederland en Belgie Takeaway.com al aboslute nummer één is, verkoopt hij de business hier nu liever voor een goede prijs, dan via een dure marketingoorlog te proberen die nr 1-positie aan te vallen.
Hij zegt letterlijk:
“We have always been clear that the competitive dynamics of our industry demand clear market leadership to drive sustainable profitability.”
En even verderop:
"We are the clear leader in our remaining 12 markets and it is appropriate that our time and resources are focused on building on the strong growth we are seeing across those businesses in future.”
Die overige twaalf landen van Just Eat bijten Takeaway.com voorlopig nauwelijks. Ziet u de overlap tussen beide bedrijven? Het zijn er nog drie...
Dat betekent wel dat Takeaway in bijvoorbeeld Noorwegen en Spanje weinig meer te zoeken heeft. Daarom is bij Takeaway.com is het vizier vooral gericht op Duitsland. Gelukkig zijn Duitsers gezonde eters.
Al het verdiende geld gaat naar de marketingcampagne om de nummer 1-positie daar te verkrijgen. Leest u gerust dit verhaal van Jeroen Bos en Gijs ten Brinker in het FD eens. Die zijn er redelijk diep ingedoken, en noemen de situatie op de Duitse markt een "bloedbad".
De grootste concurrent daar heet Delivery Hero, en dat is een volle dochter van Zalandomoeder Rocket Internet. Dit soort websites uitbouwen is hun raison d'etre.
Volgens de Duitsers, en ik citeer nu uit het FD-verhaal, komt slechts 16 tot 17% van hun omzet uit Duitsland , maar zijn ze bereid diep te gaan om de nr. 1-positie, die momenteel kennelijk gedeeld wordt met Takeaway.com, te verdedigen.
Overigens zit de groei er bij Delivery Hero goed in, kijk naar de recente groeicijfers:
Delivery Hero behaalde op jaarbasis een omzet van 200 miljoen euro, en in Q1 dit jaar (loopt wel van april tot juli) 72 miljoen euro. Bijna een verdubbeling bij een jaar geleden.
Hieronder ziet u waar Delivery Hero allemaal zit. Niet alleen in Europese landen, er worden ook veel zwarte bonen (Zuid-Amerika) en kebab ( Arabische landen) uitgereden. De twee kemphanen komen elkaar verder alleen tegen in Polen en Zwitserland.
Rocket Internet doet niets anders dan dit soort websites in de markt zetten. Zalando is hun bekendste, maar er zijn er nog een stuk of wat.
De namen zeggen mij niets, maar Home24 (233 miljoen euro omzet), Westwing (219), Linio (183), Jumia (288), Jabong (122), Zalora (208), Namshi (107), Dafiti (254) en Lamoda (235) en GFG (930) zijn allen portals die minimaal een paar honderd miljoen omzet al draaien. En daarbij sterk groeien.
De waardering
In de krant las u al dat Takeaway.com door de begeleidende banken waarschijnlijk gewaardeerd zal worden op 1 à 1,2 miljard euro. Die banken kijken naar de vergelijkbare bedrijven in andere landen.
Het eerder genoemde Just Eat in Engeland, en Grubhub in de VS, zijn beursgenoteerd. Kijk naar onderstaand overzicht om de verschillende ratio's van deze twee bedrijven te zien, in vergelijking met Takeaway.com.
Kerncijfer |
Grubhub |
Just Eat |
Takeaway.com |
Market Cap |
3,1 mrd. euro |
4,3 mrd. euro |
0,9 a 1,1 mrd. euro |
Price/sales |
8,5 |
13,7 |
11,7 - 15,1 |
aandelenkoers afgelopen 12 mnd |
50% |
45% |
? |
k/w |
84 |
144 |
- |
groei H1 '16 |
37% |
59% |
42% |
Het zijn duizelingwekkende ratio's, die alleen kunnen worden waargemaakt als de groei zich voorlopig nog even zo doorzet. U ziet dat de Engelse en Amerikaanse tegenhangers allebei winstgevend zijn.
De ratio price/sales (waarde/omzet) lijkt extreem hoog, is het ook, maar daar zit een bepaalde groeiverwachting in verwerkt. De groeipercentages liggen tussen de 40 en 60%.
Dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan, maar voorlopig zit de groei er goed in. Die ratio price/sales verschilt overigens flink per branche en kan daarom alleen per sector bekeken worden. Kijk maar eens naar deze getallen bij zo maar wat willekeurige bedrijven:
Bedrijf |
Beurswaarde (euro) |
Omzet '15 (euro) |
Price/sales '15 |
ASML |
42 mrd. |
6,5 mrd. |
6,5 |
RELX |
33 mrd. |
8,2 mrd. |
4 |
Unilever |
116 mrd. |
53 mrd. |
2,2 |
Aalberts |
3,25 mrd. |
2,5 mrd. |
1,3 |
BAM |
1,1 mrd. |
7,4 mrd. |
0,15 |
Dan hebben we het wel nog steeds over omzet, en niet over winst. Van die omzet moet alles nog betaald worden, niet in het minst de enorme marketinginspanningen.
Vriendenprijs
Overigens werden de Nederlandse-Belgische activiteiten van Just Eat overgenomen voor een price/sales (totale waarde van het bedrijf gedeeld door de omzet) van 5,35. Takeaway.com betaalde 22,5 miljoen euro voor 4,2 miljoen euro (2015) aan omzet. Het non-aanvalsverdrag zal die prijs wat gedrukt hebben.
Het lijkt er weer een beetje op dat de oude internettijden terugkomen. Vele partijen strijden om de hegemonie, maar men zegt zelf al dat er slechts ruimte is voor één.
Of Takeaway.com uiteindelijk 1 miljard euro waard is hangt daarom af van de marketinguitgaven de komende jaren. Daarom is er nu geld nodig. Veel geld.