Particuliere beleggers komen steeds meer in beeld als alternatieve financieringsbron bij MKB-ondernemers.
Dit blijkt uit een enquête die ondernemersplatform MKB Servicedesk in opdracht van ons heeft gehouden onder 230 ondernemers die actief zijn in het midden- en kleinbedrijf. Van de 230 deelnemers hebben er 185 de vragenlijst volledig ingevuld.
Opvallend is dat het overgrote deel van die 185 respondenten zeer ervaren is. Gemiddeld zijn ze vijftien jaar aan het ondernemen. Deze groep kan vaker met eigen middelen de gewenste groei realiseren.
Van de respondenten vindt 45% het passeren van de bank het grootste voordeel van crowdfunding. Of het nu gaat om uitbreiding van werkkapitaal, investeringen in de voorraad, nieuw personeel of het ontwikkelen van een nieuw product, de belangrijke voordelen van crowdfunding zijn volgens deze ondernemers:
- de betrokkenheid van bestaande klanten: 21%
- meer interactie met nieuwe klanten: 19%
In totaal heeft 29% van de ondernemers crowdfunding weleens overwogen.
Financieringsbehoefte
Bijna de helft van de ondernemers (44%) heeft behoefte aan financiering. Ruim de helft hiervan verwacht dat met eigen geld af te kunnen en de andere helft zoekt externe financiering. Hiervan verwacht nog maar 13% de verwachte groei via de bank te financieren.
Veel ondernemers geven aan het zelf te gaan regelen of gebruik te maken van alternatieven als crowdfunding.
Opvallend is ook dat 59% van de respondenten aangeeft vertrouwen te hebben dat er in 2016 weer ruimte is voor groei. Liefst 46% van de ondernemers heeft een up-to-date ondernemingsplan met een goede financiële onderbouwing.
De tent en de cent
Een goed plan (28%) is volgens ondernemers in de zakelijke dienstverlening en de handel de belangrijkste factor voor groei. De juiste mensen (28%) en een goede ondernemer (23%) worden door velen ook gezien als belangrijkste factor. Geld wordt door 11% gezien als de belangrijkste factor voor groei.
Meer Beleggingsideeën van Voordegroei